Fjong skrev:
MammDiin skrev:
Fjong skrev:
När vi ändå är inne på ämnet polplintar så har jag några frågor om det.
Hur stor skillnad i spänningsfall är det mellan att ha en plint som man måste använda kabelskor på jämfört med ett block som man kan sätta in kablarna i utan sko? Skulle vara bra att veta bästa sättet att ansluta kablarna till polplinten/polskon.
Sen undrar jag om någon vet en polplint/polsko där man kan få på 3x50mm2 å 1x35mm2 som är riktigt rejäl eller om det är bäst att göra en själv :o
En kabelsko som är rätt pressad så har ju rätt så jämnt tryck över alla kardeler, men då är ju inte kontakten optimal mellan kabelskon och polplinten skulle man tycka.
Så en polsko där man pressar fast kabeln vore bättre.
En polsko där en skruv pressar kardelerna mot polskon är inte heller optimal, för oftast spänner man för hårt så kardeler kapas av och dessutom brukar skruven/skruvarna var rätt så klena så de inte trycker på alla kardeler.
http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-6b0f59a3c9280b409e228520d9d8a582.jpgJag har Skyllermarks polplintar (2 st 35 mm² 2 st 95 mm²) på bilden men endast 2x50mm² på plusplinten och att få en till 50mm² är väl inte omöjligt men kontaktytan är för liten till en 6x50mm² kabelsko.
Så i ditt fall är det kanske bäst med en annan lösning om du inte kan köra med 2x50mm² och 2x35mm² istället.
Tackar för infon

Tror jag ska köra på såna Skyllermark plintar för dom verkar ju vara riktigt bra, bättre än nått annat jag sätt på marknaden iaf

Skyllermarks produkter är det bästa jag använt i mina byggen.
Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1