6272
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

2 075 Inlägg
6 december 2013
Fjong skrev:
När vi ändå är inne på ämnet polplintar så har jag några frågor om det.
Hur stor skillnad i spänningsfall är det mellan att ha en plint som man måste använda kabelskor på jämfört med ett block som man kan sätta in kablarna i utan sko? Skulle vara bra att veta bästa sättet att ansluta kablarna till polplinten/polskon. smile

Sen undrar jag om någon vet en polplint/polsko där man kan få på 3x50mm2 å 1x35mm2 som är riktigt rejäl eller om det är bäst att göra en själv :o

En kabelsko som är rätt pressad så har ju rätt så jämnt tryck över alla kardeler, men då är ju inte kontakten optimal mellan kabelskon och polplinten skulle man tycka.
Så en polsko där man pressar fast kabeln vore bättre.

En polsko där en skruv pressar kardelerna mot polskon är inte heller optimal, för oftast spänner man för hårt så kardeler kapas av och dessutom brukar skruven/skruvarna var rätt så klena så de inte trycker på alla kardeler.

https://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-6b0f59a3c9280b409e228520d9d8a582.jpg
Jag har Skyllermarks polplintar (2 st 35 mm² 2 st 95 mm²) på bilden men endast 2x50mm² på plusplinten och att få en till 50mm² är väl inte omöjligt men kontaktytan är för liten till en 6x50mm² kabelsko.
Så i ditt fall är det kanske bäst med en annan lösning om du inte kan köra med 2x50mm² och 2x35mm² istället.

1 494 Inlägg
6 december 2013
MammDiin skrev:
Fjong skrev:
Hur stor skillnad i spänningsfall är det mellan att ha en plint som man måste använda kabelskor på jämfört med ett block som man kan sätta in kablarna i utan sko? Skulle vara bra att veta bästa sättet att ansluta kablarna till polplinten/polskon. smile

Sen undrar jag om någon vet en polplint/polsko där man kan få på 3x50mm2 å 1x35mm2 som är riktigt rejäl eller om det är bäst att göra en själv :o

En kabelsko som är rätt pressad så har ju rätt så jämnt tryck över alla kardeler, men då är ju inte kontakten optimal mellan kabelskon och polplinten skulle man tycka.

En polsko där en skruv pressar kardelerna mot polskon är inte heller optimal, för oftast spänner man för hårt så kardeler kapas av och dessutom brukar skruven/skruvarna var rätt så klena så de inte trycker på alla kardeler.

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-6b0f59a3c9280b409e228520d9d8a582.jpg
Jag har Skyllermarks polplintar (2 st 35 mm² 2 st 95 mm²) på bilden men endast 2x50mm² på plusplinten och att få en till 50mm² är väl inte omöjligt men kontaktytan är för liten till en 6x50mm² kabelsko.
Så i ditt fall är det kanske bäst med en annan lösning om du inte kan köra med 2x50mm² och 2x35mm² istället.

Tackar för infon smile Tror jag ska köra på såna Skyllermark plintar för dom verkar ju vara riktigt bra, bättre än nått annat jag sätt på marknaden iaf tongue

Gladen Audio
2 388 Inlägg
8 december 2013
Fjong skrev:
MammDiin skrev:
Fjong skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/173/172447/172447-6b0f59a3c9280b409e228520d9d8a582.jpg

Tackar för infon smile Tror jag ska köra på såna Skyllermark plintar för dom verkar ju vara riktigt bra, bättre än nått annat jag sätt på marknaden iaf tongue

Skyllermarks produkter är det bästa jag använt i mina byggen.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

1 679 Inlägg
8 december 2013
Skulle koppla in stereon i vinterbilen, är en Volvo 740 -88.
Är orginal kablage så jag får på biltema och köpte en ISO adapter till orginalkablaget.
Det går ju bara montera på ett sätt, men när jag startar stereon så säger den att det är fel kopplat.
Följde med en liten rosa kabel lös med den nya ISO adaptern som jag inte vet vart den ska, men allt som behövs verkar ju vara rätt kopplat med minne, ström jord osv :S

Fattar inte vad som orsakar detta :S
Stereon funkar för flyttar jag över den till andra bilen där nån kopplat själv så funkar den jättebra, försökte jämföra kablarna där mot hur mitt såg ut så äre samma tycker jag, men i min bil så säger stereon att det är felkopplat sad

403 Inlägg
8 december 2013
JimmyAndersson skrev:
Skulle koppla in stereon i vinterbilen, är en Volvo 740 -88.
Är orginal kablage så jag får på biltema och köpte en ISO adapter till orginalkablaget.
Det går ju bara montera på ett sätt, men när jag startar stereon så säger den att det är fel kopplat.
Följde med en liten rosa kabel lös med den nya ISO adaptern som jag inte vet vart den ska, men allt som behövs verkar ju vara rätt kopplat med minne, ström jord osv :S

Fattar inte vad som orsakar detta :S
Stereon funkar för flyttar jag över den till andra bilen där nån kopplat själv så funkar den jättebra, försökte jämföra kablarna där mot hur mitt såg ut så äre samma tycker jag, men i min bil så säger stereon att det är felkopplat sad

Gör så att du kopplar ur kontakten som är till högtalarna ur iso-kontakten, för att utesluta kortslutning där.

Sedan mäter du upp spänningen

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/3/34/ISO_10487_connector_pinout.svg/220px-ISO_10487_connector_pinout.svg.png

A4 - 12V+. Ska vara konstant. Brukar vara en gul kabel och är till för minnet.
A7- 12V+. Av och på. Kan vara konstant. Brukar vara röd
A8 - Jord.
Senast redigerat av Carl7 (8 december 2013)

1 679 Inlägg
8 december 2013
Alltså det satt ju en stereo innan som funka, men med nya ISO kablaget så funka det inte :S

403 Inlägg
8 december 2013
JimmyAndersson skrev:
Alltså det satt ju en stereo innan som funka, men med nya ISO kablaget så funka det inte :S

Bara att du mäter upp spänningen så vet man om det fungerar inte.

Men stereon verkar ju starta så testa att dra ur högtalarkontakten.

367 Inlägg
8 december 2013
Vilken är den mest prisvärda HU:n på marknaden just nu i prisklass upp till 2000? Gärna både dubbeldin och enkeldin.
Om priset är över 2000:- motivera gärna varför. smile

More Bass To The People!

818 Inlägg
8 december 2013
Warsore skrev:
Vilken är den mest prisvärda HU:n på marknaden just nu i prisklass upp till 2000? Gärna både dubbeldin och enkeldin.

Lita inte enbart på mig för jag har inte jämfört med så värst många andra spelare, men jag har en Kenwood KDC-6051u som är den bästa jag har haft, och använt. Bra ljud, tillräckligt med inställningsmöjligheter

287 Inlägg
8 december 2013
Warsore skrev:

http://www.brl.se/sv/artiklar/alpine-cd … nyhet.html

Bättre hittar du inte! Kört ett par kenwood bla, kdc6051 och ett par pioneers men denna är helt klart bäst och gillad av vääldigt många smile

2 075 Inlägg
9 december 2013
QuattroMartin skrev:
Warsore skrev:

Bättre hittar du inte! Kört ett par kenwood bla, kdc6051 och ett par pioneers men denna är helt klart bäst och gillad av vääldigt många smile

Kenwood KDC-6051U börjar ha några år på nacken också. Köpte min för över 2 år sen för 199€, men konstigt nog verkar de inte sjunkit så mycket i pris.

1 426 Inlägg
9 december 2013
nån som kört med noise killer spray och kan skriva en kort jämförelse mot vanlig stp/silent coat dämpmatta

191 Inlägg
9 december 2013
https://www1.garaget.org/gallery/images/66/65222/65222-c3ac83eb690b9569fef914784f7d851c.jpg
nån som vet vart stereon sitter på en volvo v50 -06 har hört höger i bakluckan, reservdäcket, under sätet och bakom mitt konsolen tänker inte testa alla för då kommer de vara sita stället tongue

1 426 Inlägg
9 december 2013
L_M3lin skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/66/65222/65222-c3ac83eb690b9569fef914784f7d851c.jpg
nån som vet vart stereon sitter på en volvo v50 -06 har hört höger i bakluckan, reservdäcket, under sätet och bakom mitt konsolen tänker inte testa alla för då kommer de vara sita stället tongue

stereon sitter väl på mittkonsolen där du byter låtar och byter radiokanal

om du menar cdväxlare smile ?

191 Inlägg
9 december 2013
Jockk3 skrev:
L_M3lin skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/images/66/65222/65222-c3ac83eb690b9569fef914784f7d851c.jpg

stereon sitter väl på mittkonsolen där du byter låtar och byter radiokanal

om du menar cdväxlare smile ?

finns ingen cdväxlare går bara ha en cd i. men som jag har hört så ska de finnas någon jävla låda någonstans i bilen hört att de som är bakom displayen  inte ska vara nån "stereo" tongue

367 Inlägg
9 december 2013
QuattroMartin skrev:
Warsore skrev:

Den där såg minsann väldigt mumsig ut! Har i princip allt jag letar efter och lite till.

Om du skulle få välja en dubbeldin, vilken skulle det vara?

More Bass To The People!

818 Inlägg
10 december 2013
Någon som vet vart man billigast köper Skyllermarks batteripolskor? smile

1 426 Inlägg
10 december 2013
rasurbo skrev:

kolla watski.se
tror det inte skiljer något i pris på återförsäljarna annars går du in på skyllermarks --> återförsäljare och letar fram bästa priset (kanske skiljer 10kr~)

1 727 Inlägg
11 december 2013
Jockk3 skrev:
rasurbo skrev:

tror det inte skiljer något i pris på återförsäljarna annars går du in på skyllermarks --> återförsäljare och letar fram bästa priset (kanske skiljer 10kr~)

Kolla noga, kanske du hittar billjudsfirma för lite mer bra grejjor. wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

1 426 Inlägg
11 december 2013
Horsyhorse skrev:
Jockk3 skrev:
rasurbo skrev:

Kolla noga, kanske du hittar billjudsfirma för lite mer bra grejjor. wink

Pierre

roll

http://shop.seastreamsgarage.se/strom-b … 67_88.html

Sök