4996
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

559 Inlägg
1 januari 2014
D4NN3N skrev:
Hej!

Det är så att jag har köpt JBL GTO938 6x9or på mellandags rean. jag har satt i dom i hatthyllan och har kopplat dom till original stereon, jag ersatte dessa med bakre högtalare som satt i dörren mest för att få mer bas. Men jag tycker dock att dessa inte har just något mer bas tryck mot de original som satt i dörrarna som var 5.25. Men det hyffsat med bas i baksätet. köpte dessa på grund av att jag inte just kan ha någon bas utan att det skulle kosta väldigt mycket. Nu till frågan kan det vara att jag har fasvänt dom? har hört att det då ska låta basfattigt om man har gjort det, eller kan det vara så att original stereon är kass? Men är fortfarande nöjd för det låga priset då det blev bättre ljudkvalité iallafall, men önskade att det skulle vara lite mer bas.

Du kan mycket väl ha fasvänt dem prova att skifta båda sidorna samtidigt så hör du skillnad, för att prestera fullt ut skulle jag rekommendera dej att koppla in ett 2-kanals slutsteg.

Med vänlig hälsning, Putte på PM-Shopen

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

11 Inlägg
1 januari 2014
Putte1 skrev:
D4NN3N skrev:
Hej!

Det är så att jag har köpt JBL GTO938 6x9or på mellandags rean. jag har satt i dom i hatthyllan och har kopplat dom till original stereon, jag ersatte dessa med bakre högtalare som satt i dörren mest för att få mer bas. Men jag tycker dock att dessa inte har just något mer bas tryck mot de original som satt i dörrarna som var 5.25. Men det hyffsat med bas i baksätet. köpte dessa på grund av att jag inte just kan ha någon bas utan att det skulle kosta väldigt mycket. Nu till frågan kan det vara att jag har fasvänt dom? har hört att det då ska låta basfattigt om man har gjort det, eller kan det vara så att original stereon är kass? Men är fortfarande nöjd för det låga priset då det blev bättre ljudkvalité iallafall, men önskade att det skulle vara lite mer bas.

Du kan mycket väl ha fasvänt dem prova att skifta båda sidorna samtidigt så hör du skillnad, för att prestera fullt ut skulle jag rekommendera dej att koppla in ett 2-kanals slutsteg.

Ska testa det. det dåliga är att stereon inte går att koppla i slutsteg, alltså finns ingen lågnivåutgång. det var därför det inte blev skaffa bas. vet inte riktigt hur man kopplar in ett just 2 kanaligt steg. och om man skulle byta stereon så får man lov att modda för att få plats med antingen 1 din eller 2din stereon. Bilen är en Subaru Justy 08.

559 Inlägg
1 januari 2014
D4NN3N skrev:
Putte1 skrev:
D4NN3N skrev:
Hej!

Ska testa det. det dåliga är att stereon inte går att koppla i slutsteg, alltså finns ingen lågnivåutgång. det var därför det inte blev skaffa bas. vet inte riktigt hur man kopplar in ett just 2 kanaligt steg. och om man skulle byta stereon så får man lov att modda för att få plats med antingen 1 din eller 2din stereon. Bilen är en Subaru Justy 08.

Du kan alltid koppla in en hög-lågnivåomvandlare så kan du koppla in ett slutsteg.
Det kopplas in på högtalarkablarna.

Det finns ex hos oss.

www.pmshopen.se, webb samt butik i Solna på Johan Enbergsv. 2
Även på Facebook

1 Inlägg
1 januari 2014
Tja!
Fick loss en del cash i julklapp så jag tänkte bygga lite sjysst ljud i sommarkälken. Bilen är en BMW 525 -04 och jag lyssnar på det mesta i musik. Kan lägga ca 20papp! Tips?

1 727 Inlägg
1 januari 2014
Bimmerfanatic skrev:
Tja!
Fick loss en del cash i julklapp så jag tänkte bygga lite sjysst ljud i sommarkälken. Bilen är en BMW 525 -04 och jag lyssnar på det mesta i musik. Kan lägga ca 20papp! Tips?

1st Gladens BMW 200-kit
1st 4-kanalssteg
1st Monoblock
1st Mosconi 4to6 DSP (den kopplar du högnivå till och kan justera ljudet till fullo)
1st Sub, lös bas o bygga eller färdig låda
1st "låda med ström/dämp/mont-mtrl."

C:a summor
3500:-
4000:-
4000:-
3500:-
3000:-
1500:-
ger slutsumma 19500:-

Justering DSP(om du inte kan) ska du kunna få hjälp med där du handlar!

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (1 januari 2014)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

367 Inlägg
2 januari 2014
Tjena. Köpt en ny HU som går på 2V lågnivå, och tänkte kolla om det finns någon snäll själ här inne som kan säga ungefär var 2V är på mitt slutsteg?

https://www1.garaget.org/gallery/images/161/160212/160212-b4f8e9914a4c104645c5e2a6ec3a2194.jpg

More Bass To The People!

1 426 Inlägg
2 januari 2014
Warsore skrev:
Tjena. Köpt en ny HU som går på 2V lågnivå, och tänkte kolla om det finns någon snäll själ här inne som kan säga ungefär var 2V är på mitt slutsteg?

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3a2194.jpg

du menar lågnivå ingångarna ?  det är dom input L+R

367 Inlägg
2 januari 2014
Jockk3 skrev:
Warsore skrev:

http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 3a2194.jpg

du menar lågnivå ingångarna ?  det är dom input L+R

Nej.

Vart 2V ungefär är på mitt slutsteg på GAIN.

More Bass To The People!

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 januari 2014
Hej, min bror bygger låda och frågar mig men jag har ingen aning så jag frågar er.

Han har en MDS X-ite XS12                länk till basen http://www.brc.se/baselement/mds/mds-x-ite-xs12/
Och han har knåpat ihop en låda som han nu är väldigt orolig över att den blivit på tok för liten.
Den är enligt honom 23liter invändigt den har även en port.

Han har mailat mds sa han men inte fått något svar, vet dock inte när han mailade. Alla jobbar ju inte fullt de här dagarna.

Frågan är ifall lådan är för liten eller inte?

135 Inlägg
3 januari 2014
Hejsan, min far har köpt en bmw e39 528 -97 med kasett bandspelare och han vill ha cd..
Han har köpt en ny original cd-stereo på skroten från en 01a och ISO kablaget är inte detsamma, väldigt tacksam för svar.

Philip

5 Inlägg
3 januari 2014
Tjena, tänkte höra om någon har lust att räkna på hur långa portarna bör vara i min baslåda

Lådan har 2 separata kammare på 64 liter var, och ska innehålla totalt 4 st Gas Silver GS1022

Dessa kommer matas med 1,5 Kw i 1 ohm och sitta i en Vovlo 945, om det har någon betydelse

Lyssnar på blandad musik, men är mer ute efter att spela högt än att "finlira"

Data på basarna:
Fs:      29
Qts:    0.498
Qms:   6.779
Qes:    0.538
Vas:    1.774 ft3
Xmax:  .242 in

Tacksam för svar smile

21 761 Inlägg
3 januari 2014
Tribbe skrev:
Hej, min bror bygger låda och frågar mig men jag har ingen aning så jag frågar er.

Han har en MDS X-ite XS12                länk till basen http://www.brc.se/baselement/mds/mds-x-ite-xs12/
Och han har knåpat ihop en låda som han nu är väldigt orolig över att den blivit på tok för liten.

Han har mailat mds sa han men inte fått något svar, vet dock inte när han mailade. Alla jobbar ju inte fullt de här dagarna.

Lådan är för liten, helt klart. Jag föreslår 75 liters byggvolym och 1 st 4" port, röret kapas 14 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Testa hur den lådan spelar, är det för mycket lågbas så kan porten kapas med 4-5 cm så att avstämningen höjs litegrann.

50 liter sluten låda är också ett alternativ, där kan dämpmatta sättas på innerväggarna om man vill. smile
Senast redigerat av Drönirettab (3 januari 2014)

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
3 januari 2014
Drönirettab skrev:
Tribbe skrev:

Lådan är för liten, helt klart. Jag föreslår 75 liters byggvolym och 1 st 4" port, röret kapas 14 cm långt och sedan sätts trattar i båda ändar. Testa hur den lådan spelar, är det för mycket lågbas så kan porten kapas med 4-5 cm så att avstämningen höjs litegrann.

50 liter sluten låda är också ett alternativ, där kan dämpmatta sättas på innerväggarna om man vill. smile

Tackar för svar!

Vi anade att den kanske var i minsta laget. Ditt svar skiljer sig dock ganska mycket ifrån det han fick ifrån mds, han fick ett svar nästan direkt efter att jag hade skrivit detta och de svarade 35liter med en 2" port på 35cm.

493 Inlägg
4 januari 2014
Hallå, tänkte provbygga en låda till en enkel DLS RW6 och tänkte kolla med er efter ett lådalternativ utöver den rekommenderade av DLS.

Dom rekommenderar en 9L låda med en 2" port på 24cm.

Är det möjligt att bygga en passande låda med en 4" port utan trattar? Detta är bara ett provbygge för att labba med basen så en låda som ger så mycket tryck som möjligt om det ens går.

Parametrarna på basen är:

Fs 42    Hz      
Re 3,8Ohm      
Qms 5,36   
Vas 13,4 liter      
Vas 0,47 Cuft      
Qes 0,40   
Qts     0,37        
Sd 133cm²      
BL 8,09

Tack på förhand, Mvh Hassman

Sponsor: www.12vled.se

21 761 Inlägg
4 januari 2014
Tribbe skrev:
Tackar för svar!

Vi anade att den kanske var i minsta laget. Ditt svar skiljer sig dock ganska mycket ifrån det han fick ifrån mds, han fick ett svar nästan direkt efter att jag hade skrivit detta och de svarade 35liter med en 2" port på 35cm.

Nja, det måste väl ändå vara 4" port som MDS föreslog?

Mina låduträkningar har en tendens att inte riktigt vara likadana som butikerna eller tillverkarna föreslår, jag är inte direkt förvånad. wink

21 761 Inlägg
4 januari 2014
bostroem skrev:
Tjena, tänkte höra om någon har lust att räkna på hur långa portarna bör vara i min baslåda

Lådan har 2 separata kammare på 64 liter var, och ska innehålla totalt 4 st Gas Silver GS1022

Dessa kommer matas med 1,5 Kw i 1 ohm och sitta i en Vovlo 945, om det har någon betydelse

Data på basarna:

Tacksam för svar smile

Slotport är nog mest lämpligt skulle jag tro, i mitt beräkningsprogram ser det ut att behövas uppåt 150 cm2 portarea för att inte få för hög lufthastighet.

Vilka innermått har varje kammare?

Hassman skrev:
Hallå, tänkte provbygga en låda till en enkel DLS RW6 och tänkte kolla med er efter ett lådalternativ utöver den rekommenderade av DLS.

Dom rekommenderar en 9L låda med en 2" port på 24cm.

Är det möjligt att bygga en passande låda med en 4" port utan trattar? Detta är bara ett provbygge för att labba med basen så en låda som ger så mycket tryck som möjligt om det ens går.

Parametrarna på basen är:

Fs 42    Hz      
Re 3,8Ohm      
Qms 5,36   
Vas 13,4 liter      
Vas 0,47 Cuft      
Qes 0,40   
Qts     0,37        
Sd 133cm²      
BL 8,09

Tack på förhand, Mvh Hassman

4" port blir för långt, tar man tex 20 liter netto avstämt till 40 Hz så blir det 72-73 cm och det är väl knappast praktiskt. Det kan funka med 3" rör utan trattar om du trycker in högst 150 W, men jag törs inte garantera. 15 liter netto ger 42 cm långt rör, 20 liter netto ger 30 cm långt rör (40 Hz båda alternativen). smile

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
4 januari 2014
Drönirettab skrev:
Tribbe skrev:
Tackar för svar!

Nja, det måste väl ändå vara 4" port som MDS föreslog?

Mina låduträkningar har en tendens att inte riktigt vara likadana som butikerna eller tillverkarna föreslår, jag är inte direkt förvånad. wink

Nej, de skrev räcker i det här fallet med 2"

21 761 Inlägg
4 januari 2014
Eftersom jag inte har testat basen så kan jag bara utgå ifrån teorin och den säger att det inte verkar vettigt med 2" port, men prova gärna deras förslag. Känner ni för att prova mitt förslag så gör gärna det också. smile

5 Inlägg
4 januari 2014
Drönirettab skrev:
bostroem skrev:

Data på basarna:

Tacksam för svar smile

Slotport är nog mest lämpligt skulle jag tro, i mitt beräkningsprogram ser det ut att behövas uppåt 150 cm2 portarea för att inte få för hög lufthastighet.

Vilka innermått har varje kammare?

Innermåtten för en kammare är i millimeter: bredd 470, höjd 400, övre djup 280, nedre djup 400

Lådan ser ut såhär, kanske blir svårt att få plats med slotport?

http://www.ladda-upp.se/bilder/gogwqomoasnsqj/

Denna låda var bara något jag hade liggnas, suttit i en Volvo 245 har jag för mig. Om inte porten får plats bygger jag en ny låda som är bättre anpassad

Om du orkar räkna på en ny låda har du max yttermått i mm här: bredd 1100, höjd 570, djupet är ganska obegränsat. Den får gärna ha sluttande baksida som den jag redan har, omkring 70°, om det är möjligt smile

Tack på förhand!
Senast redigerat av bostroem (4 januari 2014)

21 761 Inlägg
4 januari 2014
Har räknat på en litegrann större låda som fortfarande är delad i två kammare. Yttermått hela lådan med 22 mm material:

Bredd: 1066 mm
Höjd: 544 mm
Nedre djup: 480 mm
Övre djup: 282 mm

Varje kammare är 500 mm i innerbredd och det ska sitta en 500x30 mm slotport i baffelns nederkant som sticker in 300 mm inuti lådan, beräknad avstämning är omkring 38 Hz. Med tanke på hur basarna är monterade i din skiss så ska porten få plats under basarna i den nya lådan eftersom innerhöjden kommer att bli 100 mm högre. smile

Sök