6285
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

21 761 Inlägg
13 februari 2014
Om du absolut inte vill göra åverkan på inredningen och dessutom inte har speciellt höga krav på ljudet så skulle jag iaf  föreslå koaxial istället för att försöka hitta "mystiska" ställen att placera diskanter. smile

2 140 Inlägg
13 februari 2014
Drönirettab skrev:
Om du absolut inte vill göra åverkan på inredningen och dessutom inte har speciellt höga krav på ljudet så skulle jag iaf  föreslå koaxial istället för att försöka hitta "mystiska" ställen att placera diskanter. smile

Börjar gå mot det spåret ja, några förslag? Kommer spela dom på stereon och högtalarna sitter ju i brädan och dom får inte bygga så mycket uppåt. smile

Om jag lägger i dämpull under högtalarna, kommer jag tjäna något på det eller spelar det ingen roll?

Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

21 761 Inlägg
13 februari 2014
Horsyhorse kan säkert ge råd på högtalare. smile

403 Inlägg
13 februari 2014
AntrE skrev:
Drönirettab skrev:

Börjar gå mot det spåret ja, några förslag? Kommer spela dom på stereon och högtalarna sitter ju i brädan och dom får inte bygga så mycket uppåt. smile

Om jag lägger i dämpull under högtalarna, kommer jag tjäna något på det eller spelar det ingen roll?

Vilket inbyggnadsdjup kan du ha på högtalarna och vilken prisklass?

2 140 Inlägg
13 februari 2014
Carl7 skrev:
AntrE skrev:
Drönirettab skrev:

Vilket inbyggnadsdjup kan du ha på högtalarna och vilken prisklass?

Borde kunna få in kring 50mm och 0-1000kr. Men de ska ju drivas på stereon så dom värsta kanske inte är det bästa?
Handlar helst på brl då basröret kommer därifrån också.

49 Inlägg
13 februari 2014
Drönirettab skrev:

montera d bit upp på a stolpen, den heter så va? de låter bäst där och ger bra ljudbild

2 140 Inlägg
13 februari 2014
som drönirettab skrev så absolut ingen åverkan på inredningen!

Hittat en högtalare, dock på ljudstudion men focal 100ca1 tror jag kommer fylla mina behov alldeles utmärkt.
Senast redigerat av AntrE (13 februari 2014)

1 727 Inlägg
14 februari 2014
AntrE skrev:
Borde kunna få in kring 50mm och 0-1000kr. Men de ska ju drivas på stereon så dom värsta kanske inte är det bästa?
Handlar helst på brl då basröret kommer därifrån också.

Jag säger bara Faital Pro 4FE32, låter bra och är lättdrivna för t.ex HU.
Faital Pro's 3" o 4" ersätter alla motsvarande koaxer hos mig tack vare bra ljud och små fysiska mått.
Jag har 3"-orna i en Caddy -09 o det kommer att dröja länge innan jag byter ut dom till något annat.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

69 Inlägg
14 februari 2014
Då jag håller mig till en budget nu när det ska bli nytt billjud snart undrar jag vad som är smartast att göra inför en eventuell uppgradering i framtiden. Är det smartast att köpa en bas på tex 300 RMS och ett slutsteg på 200 RMS eller bör jag gör tvärtom? Allt köpa ett kraftigare steg nu och sedan byta ut basen till en större?

Vw Up! 74 hk räcker långt ;)

1 426 Inlägg
14 februari 2014
Kramer skrev:
Då jag håller mig till en budget nu när det ska bli nytt billjud snart undrar jag vad som är smartast att göra inför en eventuell uppgradering i framtiden. Är det smartast att köpa en bas på tex 300 RMS och ett slutsteg på 200 RMS eller bör jag gör tvärtom? Allt köpa ett kraftigare steg nu och sedan byta ut basen till en större?

kör mer watt på steget så du använder basen fullt ut smile
lägg pengarna på ett vettigt steg då du kan få tag i bra basar för en billig peng smile
Senast redigerat av Jockk3 (14 februari 2014)

49 Inlägg
16 februari 2014
När jag har motorn igång och stereon är på så får jag ett pipande ljud i högtalarna i framdörrarna. Det följer INTE varvtalet på bilen. Jag har kollat jorden, lågnivåerna, och huvudenheten.
Det jag funderar på är om det kan bero på att delningsfiltren sitter olämpligt då det inte låter i dom andra högtalarna som drivs av samma slutsteg. Delningsfiltren är placerade innanför dörrsidorna.

Är det möjligt att det kan vara så?

2 712 Inlägg
16 februari 2014
Tjena alla, har en form av Distrubutionsblock liggandes, och tänkte höra, kan jag använda den för att jorda med?
Vet att man har dem i vanliga fall för att splitta t ex 50 mm2 till 3 20mm2 etc,

Då undrar jag om jag kan göra motsatt?
Sätt in mina 3 20mm2 från slutstegen och dra sedan 50mm2 till batteriet?
Har dubbla fullriver batterier bak..

Tänkte med höra, hur ska jag göra när jag ska lossa någon kabel för att kunna skruva med slutstegen?

Förr så lossade jag bara minuspolen på batteriet där fram.
Men hur ska jag göra nu ?

Ska jag demontera jordkablen från främre batteriet, samt att jag t ex lossar + eller jord från någon batteri där bak?

De batterierna där bak är paralellkopplade och ska gå med en 50mm2 till en bältespunkt. tänkte sedan jorda alla slutsteg i batteriet, kan det då räcka att jag lossar minuspolen från slutstegen som sitter på batteriet, så är det fritt fram att jobba med batterierna sen? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

21 761 Inlägg
16 februari 2014
Det går alldeles utmärkt att använda distributionsblock till jord också, då slipper man stapla kabelskor ovanpå varandra när det är flera jordkablar.

När det gäller bortkoppling av batterikablar vid arbete med bilstereo så tar jag hellre bort pluskabeln med tanke på att om man glömmer att sätta tillbaka jordkabeln så riskerar man ju att bränna signaljorden i stereon/slutsteget. Glömmer man pluskabeln så händer ingenting alls, sakerna startar helt enkelt inte.

Men eftersom du även har bakre batterier så är det ju ändå säkrast att plocka bort alla kablar på batterierna, sedan vara noggrann med att sätta tillbaka dem rätt. smile

2 712 Inlägg
16 februari 2014
Drönirettab skrev:
Det går alldeles utmärkt att använda distributionsblock till jord också, då slipper man stapla kabelskor ovanpå varandra när det är flera jordkablar.

När det gäller bortkoppling av batterikablar vid arbete med bilstereo så tar jag hellre bort pluskabeln med tanke på att om man glömmer att sätta tillbaka jordkabeln så riskerar man ju att bränna signaljorden i stereon/slutsteget. Glömmer man pluskabeln så händer ingenting alls, sakerna startar helt enkelt inte.

Men eftersom du även har bakre batterier så är det ju ändå säkrast att plocka bort alla kablar på batterierna, sedan vara noggrann med att sätta tillbaka dem rätt. smile

Okej tack!!
Nej för tänkte om jag då sätter ett distrubionsblock till slutstegens jord, så borde det väl räcka att demontera den? smile

Fast jag kan även demontera + kablen.

Båda har ju ett distrubionsblock.

Dock när jag lossar på +´kablen så lossnar även kablen som går mellan de 2 batterierna för att paralell koppla dem.. men det kan väl inte skada precis?

21 761 Inlägg
16 februari 2014
Nu såg jag att jag skrev lite fel med batterikablarna och detta med risken att bränna signaljorden. Tar man bort jordkabeln på batteriet så kan ju inte strömmen gå via lågnivåkabeln eftersom batteriet inte har kontakt med karossen, det var jordkabeln till slutsteget jag egentligen menade. smile

2 712 Inlägg
16 februari 2014
Drönirettab skrev:
Nu såg jag att jag skrev lite fel med batterikablarna och detta med risken att bränna signaljorden. Tar man bort jordkabeln på batteriet så kan ju inte strömmen gå via lågnivåkabeln eftersom batteriet inte har kontakt med karossen, det var jordkabeln till slutsteget jag egentligen menade. smile

Ja nej. lossar alltid från batteriet ju, eller hur menar du ?

1 426 Inlägg
16 februari 2014
Drönirettab skrev:

lol  det kommer snart upp ett nytt inlägg då han har fått ett brusande ljud i högtalarna

2 712 Inlägg
16 februari 2014
Jockk3 skrev:
Drönirettab skrev:

lol  det kommer snart upp ett nytt inlägg då han har fått ett brusande ljud i högtalarna

Nu förstår jag inte vad du menar Jockk3?

21 761 Inlägg
16 februari 2014
amoreex skrev:

Jag tänkte lite fel när jag skrev inlägget helt enkelt. Jag tänkte på när man plockar bort kablarna som sitter i steget, men det var ju batterikablarna vi pratade om. Gör som du har tänkt och kom ihåg att sätta tillbaka kablarna ordentligt, då blir det bra. smile

2 712 Inlägg
16 februari 2014
Drönirettab skrev:
amoreex skrev:

Jag tänkte lite fel när jag skrev inlägget helt enkelt. Jag tänkte på när man plockar bort kablarna som sitter i steget, men det var ju batterikablarna vi pratade om. Gör som du har tänkt och kom ihåg att sätta tillbaka kablarna ordentligt, då blir det bra. smile

Nej ta bort kablarna direkt ifrån steget skulle jag aldrig få för mig att göra!
Vet en polare som gör de.. och vet ej om det verkligen är så smart.. känns som man mer kan sabba steget då.

Demonterar alltid jordkablen först, och vill man vara säker kan man ju mäta med multimeter på steget så det ej är nån spänning där, är det 0 volt så borde det ju inte skada att lossa kablarna? smile

Sök