6593
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

367 Inlägg
25 februari 2014
Bohgus skrev:
Hej !
Frågan har nog ställa förut men hittar inget svar på den !!
Jag undrar hur man kan se att ett slutsteg är bra alltså tål mycket och är starkt, jämtemot ett svagt och som är mindre starkt ? Det är ganska lätt att se de på högtalarna te.x! Hoppas ni förstår fragan.
Med vänlig hälsning, gusboh

Om jag förstår dig rätt, så vill du veta hur man ser skillnaden på slutstegets kraft? Är det "kraften" du är ute efter så är det ju Watt du ska leta efter.
Sen vad du ska ha för slutsteg har jag ingen aning om, men kan köra ett exempel på monosteg.

Exempel :

Slutsteg nr 1 - 1200W @ 2ohm.

Slutsteg nr 2 - 1600W @ 2ohm.

Slutsteg nr 3 - 2000W @ 2ohm. <----- "starkast"

Detta är endast strömmässigt och vad som står på lådan, vill du kolla på hur komponenternas kvalité är inne i slutsteget så hänvisar jag till opartiska recensioner och tester.
Senast redigerat av Warsore (25 februari 2014)

More Bass To The People!

25 Inlägg
25 februari 2014
Okej jag förstår vad du menar ! Men finns det flera faktorer som man kan kolla på ett slutsteg ? Förmodar att ett slutsteg behöver inte vara så bra bara för att den har flera watt, måste väl finnas flera saker som matchar ?

Med vänlig hälsning, bohgus

Rust Is Not A Crime
1 215 Inlägg
25 februari 2014
Tjabba.

Har försökt i en timme här nu med hjälp av en länk i basslådebyge abc eller vad tråden hette och försökt att räkna ut hur bred och lång min slotport ska bli. Är det snälla någon som har lust att hjälpa mig med detta?

Lådans mått är.

350x350x700mm= 85L (tror jag, hoppas jag räknade rätt)
Basen är en  Cerwin Vega Stroker 122.

Tack på förhand
Mvh

Tur att den gick sönder - Den höll inte ändå :)

1 426 Inlägg
25 februari 2014
Bohgus skrev:
Okej jag förstår vad du menar ! Men finns det flera faktorer som man kan kolla på ett slutsteg ? Förmodar att ett slutsteg behöver inte vara så bra bara för att den har flera watt, måste väl finnas flera saker som matchar ?

ljudkvaliten kan du ju inte se genom att kolla på steget.
man kan ju öppna steget och kolla dess innehåll om man känner för det men säger ju inte så mycket.

som föregående skrivare så bör man kolla efter recensioner/tester.

samtidigt finns det ju lite sämre och lite bättre märken när det kommer till steg med olika egenskaper.

25 Inlägg
25 februari 2014
Okej om jag förstår de rätt, så är det ganska så svårt att se skillnaden på två olika steg som har samma watt ? Jag undrar för jag har två st jbl wgti12 som jag behöver ett steg till. smile

367 Inlägg
25 februari 2014
Bohgus skrev:
Okej om jag förstår de rätt, så är det ganska så svårt att se skillnaden på två olika steg som har samma watt ? Jag undrar för jag har två st jbl wgti12 som jag behöver ett steg till. smile

Kolla upp lite olika steg på till exempel : http://www.brl.se/ och jämför dem där. Vill du ha mer information så googlar du bara produkten och så vips, så finns det någon på denna runda planet som har något att säga om produkten!

More Bass To The People!

25 Inlägg
25 februari 2014
Okej tack för svar !

610 Inlägg
25 februari 2014
Bohgus skrev:

Kan kolla vid vilken THD i % (ska va så låg som möjligt) effekten mäts i, de flesta mäter.

Så mäts:

1200w 1% dist -> sämst

1200w 0.5% dist -> bättre

1200w 0.1% dist -> bäst!

Sen finns även "dämpfaktor" den ska va så hög som möjligt.

Inte alla skriver dock ut detta men finns de så kan du kolla efter de! smile
Senast redigerat av Ljud-fan (25 februari 2014)

1 426 Inlägg
25 februari 2014
koden till sc-805 går det luska fram nånstans i bilpapprena?
eller är det bara ringa volvo?

21 761 Inlägg
25 februari 2014
BunnA skrev:
Tjabba.

Har försökt i en timme här nu med hjälp av en länk i basslådebyge abc eller vad tråden hette och försökt att räkna ut hur bred och lång min slotport ska bli. Är det snälla någon som har lust att hjälpa mig med detta?

Lådans mått är.

350x350x700mm= 85L (tror jag, hoppas jag räknade rätt)
Basen är en  Cerwin Vega Stroker 122.

Tack på förhand
Mvh

Är det modellen med sexkantig eller rund monteringsring?
Är lådmåtten innermått?

25 Inlägg
25 februari 2014
Tack för bra info om slutstegen !!!

12 Inlägg
26 februari 2014
Tjenare!

Har lite problem med ljudet i bilen, kör 2x 10". Det har funkat jätte bra säkert 5 månader men så började det krångla, först fick jag "generatovin" samt så mullrar det och slår i basarna, Riktigt drygt ljud isf, Jag har bytt alla kablar, slipat om och bytt jord punkt, vad kan felet vara?

Jag har inte provat med någon annan stereo, är det värt att göra det? smile

367 Inlägg
26 februari 2014
AdamTblo skrev:
Tjenare!

Har lite problem med ljudet i bilen, kör 2x 10". Det har funkat jätte bra säkert 5 månader men så började det krångla, först fick jag "generatovin" samt så mullrar det och slår i basarna, Riktigt drygt ljud isf, Jag har bytt alla kablar, slipat om och bytt jord punkt, vad kan felet vara?

Mätt upp strömmen fram/bak?
Kollat så sladdar inte är i kläm?
Kontrollerat slutsteget? Öppnat och kollat komponenterna?
Kollat kablaget inuti baslådan?
Kännt på basarna? skrapljud när konerna rör sig?

Kolla upp dessa saker om inte tidigare gjort, och har du en annan HU att testa med så gör det också smile

More Bass To The People!

610 Inlägg
26 februari 2014
AdamTblo skrev:
Tjenare!

Folk måste lära sig söka på generatorvin på google xD

Iaf
Generatorvin blir oftast pga dålig jord, och då letar den jord någon annanstan (signaljorden i stereon genom lågnivå kabel)

Så enklaste sättet att få bort det är att dra en kabel mellan lågnivå utgångens ytterhölje --> stereo chassit. Då borde generatorvinet försvinna smile
Senast redigerat av Ljud-fan (26 februari 2014)

12 Inlägg
26 februari 2014
Ljud-fan skrev:
AdamTblo skrev:
Tjenare!

Iaf
Generatorvin blir oftast pga dålig jord, och då letar den jord någon annanstan (signaljorden i stereon genom lågnivå kabel)

Så enklaste sättet att få bort det är att dra en kabel mellan lågnivå utgångens ytterhölje --> stereo chassit. Då borde generatorvinet försvinna smile

Generatorvinet är borta, undrar varför den mullrar och så i basarna, kan stänga av musiken, men fortsätter.

12 Inlägg
26 februari 2014
AdamTblo skrev:
Ljud-fan skrev:
AdamTblo skrev:
Tjenare!

Iaf

Generatorvinet är borta, undrar varför den mullrar och så i basarna, kan stänga av musiken, men fortsätter.

Provade iaf att dra en kabel så som du sa, funkade utmärkt. TACK för hjälpen, har varit riktigt jobbigt att åka med det här:-) Bra med folk som kan, TACK

1 Inlägg
27 februari 2014
Hej, har köpt ett baspaket och en ny huvudenhet från brl det är dom sakerna som ni ser i länkarna under. Jag vet inte hur jag ska koppla basarna till slutsteget för att få dom att spela bra, har läst att jag skulle behöva koppla till 2ohm för att slutsteget ska kunna driva båda. Om någon har en ritning på hur jag ska koppla detta så skulle det hjälpa jätte mycket. Tack smile

http://www.pioneer.eu/se/products/archi … /page.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … quota.html

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
27 februari 2014
Ljud-fan skrev:
Bohgus skrev:

Kan kolla vid vilken THD i % (ska va så låg som möjligt) effekten mäts i, de flesta mäter.

Så mäts:

1200w 1% dist -> sämst

1200w 0.5% dist -> bättre

1200w 0.1% dist -> bäst!

Sen finns även "dämpfaktor" den ska va så hög som möjligt.

Inte alla skriver dock ut detta men finns de så kan du kolla efter de! smile

Jag tycker att man inte ska jämföra olika märken även att de skriver ut dist i %.
Tyvärr i dag så är det lite rörigt just den biten då det är det främsta försäljnings sättet just Watt/krona och då är det lätt att vrida på lite extra i specifikations fältet :-)

MVH//Björn

25 Inlägg
27 februari 2014
Vad ska man gå efter annars ?

31 Inlägg
27 februari 2014
Hej tänkte höra här lite snabbt 10" eller 12"? jag har just nu två 12" mds basar (vet inte vad dom heter var begagnade) men satt å kolla på hertz

http://www.brc.se/baselement/hertz/hertz-hx300d/ eller

http://www.brc.se/baselement/hertz/hertz-hx250d/

PS tänkte lägga ut runt 5-6k på två basar så om ni vet några bättre än dom dära så kom med förslag smile
Senast redigerat av Zpader (27 februari 2014)

Sök