4688
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
27 februari 2014
KalleDK skrev:
Hej, har köpt ett baspaket och en ny huvudenhet från brl det är dom sakerna som ni ser i länkarna under. Jag vet inte hur jag ska koppla basarna till slutsteget för att få dom att spela bra, har läst att jag skulle behöva koppla till 2ohm för att slutsteget ska kunna driva båda. Om någon har en ritning på hur jag ska koppla detta så skulle det hjälpa jätte mycket. Tack smile

http://www.pioneer.eu/se/products/archi … /page.html

http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-alpha … quota.html

Som såhär ska det kopplas

http://www.rockfordfosgate.com/images/wiring_wizard/2_4ohmSVC_2ohm.png

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

16 197 Inlägg
28 februari 2014
Bohgus skrev:
Vad ska man gå efter annars ?

efter hur saker och ting låter..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

25 Inlägg
28 februari 2014
Hej ! Jag har två jbl wgti 12 or och undrar hur stor lådan ska vara, vet någon ? Jag har en vw eos !!

2 712 Inlägg
28 februari 2014
Bohgus skrev:
Hej ! Jag har två jbl wgti 12 or och undrar hur stor lådan ska vara, vet någon ? Jag har en vw eos !!

tror allt du får säga mer än så..
Har du några krav, vad ska du ha för låda?
portad eller sluten ?
vad för slutsteg ska det drivas med etc?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

25 Inlägg
1 mars 2014
Jag har tänkt köra med portad låda !
Bilen är en cab. Jag har ett  SSL Monoblock CR5000.1 slutsteg som driver basarna, och till de har jag ett batteri.

21 761 Inlägg
1 mars 2014
Om du vill driva på basarna riktigt rejält så kan spänningen börja svikta tydligt med endast ett batteri, åtminstone ett extra batteri är att rekommendera. smile

25 Inlägg
1 mars 2014
Vad för batteri ska man ha för de ska bli bra?

1 426 Inlägg
1 mars 2014
Bohgus skrev:
Vad för batteri ska man ha för de ska bli bra?

Biltemas agm funkar

42 Inlägg
1 mars 2014
Tjena! Någon som vet varför jag inte får någon mottagning efter att jag kopplat in mitt slutsteg?

1 426 Inlägg
1 mars 2014
Svartlistad skrev:
Tjena! Någon som vet varför jag inte får någon mottagning efter att jag kopplat in mitt slutsteg?

mottagning? (radio?)

21 761 Inlägg
1 mars 2014
Svartlistad skrev:

Har bilen elantenn?
I så fall, har remotekabeln suttit någon annanstans innan du kopplade in slutsteget?

322 Inlägg
2 mars 2014
Någon som vet varför basarna sluta spela om man höjer lite över 80%?
Och varför högtalarna bara spelar när man höjer i princip över 80%?

Också märkt att högtalarna startar till när basarna börjar slå, men sänker jag så försvinner ljudet från högtalarna
Basarna spelar med ett Gas slutsteg på 1200Watt i 2ohm
Högtalarna i ett mutant slutsteg på ungeför 80watt

Hade min bil i vinterförvaring och sen när jag satte i ljudet från min vinterbil till denna så blev det så här, så det har fungerat gott hela tiden, tills jag satte över det till sommarbilen tongue

Snälla någon som kan hjälpa ? sad

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

21 761 Inlägg
2 mars 2014
Har du kollat inställningarna i stereon om de har ändrats?

Testa att byta plats på lågnivåkablarna och se om felet flyttar sig, i så fall är det stereons utsignal som är konstig. Fast kolla först att slutstegen verkligen är påslagna hela tiden när ljudet försvinner, så att det inte är något mystiskt spänningsproblem. smile

42 Inlägg
2 mars 2014
Drönirettab skrev:
Svartlistad skrev:

Har bilen elantenn?
I så fall, har remotekabeln suttit någon annanstans innan du kopplade in slutsteget?

Nej ingen el antenn, den är inbyggd i vänster bakruta.

322 Inlägg
2 mars 2014
Drönirettab skrev:

Testa att byta plats på lågnivåkablarna och se om felet flyttar sig, i så fall är det stereons utsignal som är konstig. Fast kolla först att slutstegen verkligen är påslagna hela tiden när ljudet försvinner, så att det inte är något mystiskt spänningsproblem. smile

Jadå stegen lyser under hela perioden det händer och protection lampan lyser inte :o, är samma stereo som jag hade i min vinterbil, flyttade över hela paketet kan man säga tongue

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

610 Inlägg
3 mars 2014
WarMachineZ skrev:
Drönirettab skrev:

Jadå stegen lyser under hela perioden det händer och protection lampan lyser inte :o, är samma stereo som jag hade i min vinterbil, flyttade över hela paketet kan man säga tongue

har du mätt på stegets + och - plintar när detta fenomen händer?
kollat över jorden så den är okej?

322 Inlägg
3 mars 2014
Ljud-fan skrev:
WarMachineZ skrev:
Drönirettab skrev:

När jag spelar så ligger det på ungefär 13.6 volt när jag mäter på steget, Mutant stegetär troligtvis sönder eftersom råkade ta + och - tsm på dom roll, men har ändå kvar det konstiga fenomenet av basarna som spelas av GAS steget, varför de slutar slå när man höjer volymen :S
Senast redigerat av WarMachineZ (3 mars 2014)

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

2 712 Inlägg
3 mars 2014
WarMachineZ skrev:
Ljud-fan skrev:
WarMachineZ skrev:

När jag spelar så ligger det på ungefär 13.6 volt när jag mäter på steget, Mutant stegetär troligtvis sönder eftersom råkade ta + och - tsm på dom roll, men har ändå kvar det konstiga fenomenet av basarna som spelas av GAS steget, varför de slutar slå när man höjer volymen :S

Är fenomenet kvar om du kastar ut Mutant steget då?
Enklaste sättet är att byta till nytt 2/4 kanal steg samt inte spela så jävla högt wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

322 Inlägg
3 mars 2014
amoreex skrev:
WarMachineZ skrev:
Ljud-fan skrev:

Är fenomenet kvar om du kastar ut Mutant steget då?
Enklaste sättet är att byta till nytt 2/4 kanal steg samt inte spela så jävla högt wink

Aa det är lika dant om jag bara kör med GAS steget, ska pröva byta stereo och gå genom alla säkringar på steget med..

Snygga som fan.
Kvalitet som fan.
Går bra som fan.
The German Star

191 Inlägg
4 mars 2014
tjena
har en volvo v50 -06 som jag börjar bli less på att lyssna på cd skivor. Men såg nån som hade bytt stereo i en sån och tänkte höra om de är nån mer som sätt den tråden??

Mvh M3lin

Sök