5116
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Fotograf
1 319 Inlägg
14 mars 2014
sitter i säljtankar på min pioneer p88rs2 men vet inte vad dom är värd nu för tiden. tänkte stämma av med folket här vad dom skulle säga att den är värd i dagens läget. den är hel och allt funkar som det ska. har även fjärrkontroll till den

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

1 525 Inlägg
14 mars 2014
fredda_king skrev:
sitter i säljtankar på min pioneer p88rs2 men vet inte vad dom är värd nu för tiden. tänkte stämma av med folket här vad dom skulle säga att den är värd i dagens läget. den är hel och allt funkar som det ska. har även fjärrkontroll till den

Du kan få en dubbel-daim och en puss i påsk!
Men för att vara extra schyst så får du 2st dubbel-daim!

21 761 Inlägg
14 mars 2014
TeXasWestern221 skrev:
•1-Det står på slutstegs spec. att den har uteffekt på 4x50 Watt RMS) och basen är på 150w, har jag då bara en 50w högtalare kvar och koppla på, eller är det två olika saker med högtalare och bas?

Det betyder att slutsteget kan ge ut 50 WRMS på vardera av sina fyra kanaler vid den specade impedansen, basens effekt har inget med just detta att göra.

RMS-effektangivelsen hos bas och högtalare säger hur mycket de tål under en längre tid utan att gå sönder eller låta illa, på så sätt kan man få en liten fingervisning om hur slutstegets effekt bör dimensioneras.

TeXasWestern221 skrev:
•2-Hade som tanke att jag skulle ha två 6*9 i hatthyllan också, tycker "alla" verkar har det, är det för det blir bra ljud där eller för man inte för plats någon annanstans om man inte bygger om väldigt i dörrsidorna för man vill ha mer ljud än fyra standard.

Man kan säga att det enklaste sättet att få en del basdunk utan att göra alltför stora ingrepp i bilen är att sätta 6x9" i hatthyllan, men det är inte säkert att ljudet blir bra.

TeXasWestern221 skrev:
•3-Måste man koppla in bilen egna högtalare i slutsteget eller kan dom sitta där dom är in kopplade i stereon?

Om högtalarnas impedans inte är för låg (dvs under 4 Ohm normalt sett) så kan man låta stereon driva dem, inga problem. Ljudkvaliteten blir dock bättre när man driver högtalarna med slutsteg och det går att spela högre.

TeXasWestern221 skrev:
Dessa paket tänkte jag på: ris eller ros
http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 5351.3365/

http://www.netonnet.se/art/bil-och-bat/ … 3390.3365/

Länkarna fungerar inte riktigt, skriv gärna om dem. smile
Senast redigerat av Drönirettab (14 mars 2014)

Fotograf
1 319 Inlägg
14 mars 2014
Noiseprojekt skrev:
fredda_king skrev:

Du kan få en dubbel-daim och en puss i påsk!
Men för att vara extra schyst så får du 2st dubbel-daim!

å jag som inte ens gillar daim.

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

96 Inlägg
15 mars 2014
Hej!
Tänkte uppdatera högtalarna i bakdörrarna på min v70n. Har fattat som att det inte gör någon större skillnad för mig som kör med bättre högtalare i bakdörrarna så tänkte jag inte köpa några dyra, men ändå lite bättre så det blir lite trevligare ljud om nån sitter bak.
Såg i alla fall att dbakuten hade rea på hertz produkter.

Hittade i alla fall dessa:
http://www.dbakuten.se/bilstereo/koaxia … yRLSPl5NUY

Tror ni de blir nån skillnad mot originalhögtalarna?

Eller är det mer värt att lägga på en liten peng och kanske köpa dessa istället?
http://www.dbakuten.se/bilstereo/koaxia … yRMFvl5NUZ

Till dom andra högtalarna så står de inte att dom funkar att koppla direkt på stereon, tror ni det funkar eller är det bäst att köpa ett separat steg till dom? Såpass mycket orkar jag inte lägga ut. Har förövrigt en Pioneer AVH-8400bt som huvudenhet.

Har ni andra förslag på högtalare i denna prisklassen som inte behöver ett separat steg men som är bättre än originalhögtalarna är det bara att skriva! smile

Sen behövs det nån anpassning i bakdörrarna på v70n eller funkar det att sätta högtalarna direkt i dörren?

Trevlig helg!
Mvh

610 Inlägg
15 mars 2014
Mattii skrev:
Hej!
Tänkte uppdatera högtalarna i bakdörrarna på min v70n. Har fattat som att det inte gör någon större skillnad för mig som kör med bättre högtalare i bakdörrarna så tänkte jag inte köpa några dyra, men ändå lite bättre så det blir lite trevligare ljud om nån sitter bak.

Eller är det mer värt att lägga på en liten peng och kanske köpa dessa istället?

Till dom andra högtalarna så står de inte att dom funkar att koppla direkt på stereon, tror ni det funkar eller är det bäst att köpa ett separat steg till dom? Såpass mycket orkar jag inte lägga ut. Har förövrigt en Pioneer AVH-8400bt som huvudenhet.

Har ni andra förslag på högtalare i denna prisklassen som inte behöver ett separat steg men som är bättre än originalhögtalarna är det bara att skriva! smile

Sen behövs det nån anpassning i bakdörrarna på v70n eller funkar det att sätta högtalarna direkt i dörren?

Trevlig helg!
Mvh

ska du driva dom på original eller lite billigare stereo så köp dom billiga högtalarna.

96 Inlägg
15 mars 2014
Ljud-fan skrev:
Mattii skrev:
Hej!

Trevlig helg!
Mvh

ska du driva dom på original eller lite billigare stereo så köp dom billiga högtalarna.

Skrev i inlägget vilken stereo jag har. Men det är en Pioneer avh8400bt smile

610 Inlägg
16 mars 2014
Mattii skrev:
Ljud-fan skrev:
Mattii skrev:
Hej!

Trevlig helg!
Mvh

aaah missa det! där skulle du nog dom "dyrare" funkar bra smile och ja dom går att koppla direkt på stereon

96 Inlägg
16 mars 2014
Ljud-fan skrev:
Mattii skrev:
Ljud-fan skrev:

aaah missa det! där skulle du nog dom "dyrare" funkar bra smile och ja dom går att koppla direkt på stereon

Okej, du har inga andra att rekomendera eller tycker du att dessa verkar va de bästa i den här prisklassen som inte behövs kopplas in extra slutsteg? smile
Samt, du vet inte om det kommer behövas någon anpassning till bakdörrarna eller om de passar rakt av på v70n?

Mvh

Voodoo
1 444 Inlägg
16 mars 2014
http://i.ebayimg.com/t/Arrow-GP-870X-Graphic-Equalizer-High-Power-Booster-Vintage-Car-Truck-80s-/00/s/MTIwMFgxNjAw/z/2NgAAOxyRNJSf9YP/$_35.JPG

Arrow GP-870X Graphic Equalizer High Power Booster Vintage Car Truck 80's

skulle denna förstöra ljudet om jag körde den efter min alpine cde123r i jettan ?
tänkte mer på att de är lite retro och är i samma årsmodell som bilen

btw Var en 880X jag hade
Senast redigerat av Stripz (16 mars 2014)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

1 426 Inlägg
16 mars 2014
Mattii skrev:
Ljud-fan skrev:
Mattii skrev:

Okej, du har inga andra att rekomendera eller tycker du att dessa verkar va de bästa i den här prisklassen som inte behövs kopplas in extra slutsteg? smile
Samt, du vet inte om det kommer behövas någon anpassning till bakdörrarna eller om de passar rakt av på v70n?

Mvh

kan vara monteringsdjupet som kommer ställa till det

96 Inlägg
16 mars 2014
Jockk3 skrev:
Mattii skrev:
Ljud-fan skrev:

Mvh

Okej, men originalhålen är rätt för högtalaren i alla fall?
Sen om det skulle passa utan anpassning, så monteras det direkt i plåtem eller? Kan det göra att det blir missljud eller nått? Är inte så insatt i billjud än men försöker lära mig. smile

1 426 Inlägg
16 mars 2014
Mattii skrev:
Jockk3 skrev:
Mattii skrev:

Mvh

Sen om det skulle passa utan anpassning, så monteras det direkt i plåtem eller? Kan det göra att det blir missljud eller nått? Är inte så insatt i billjud än men försöker lära mig. smile

högtalaren passar på bredden men du kanske inte får dit pågrund av att högtalaren är så djup så tar i plåten bakom roll

96 Inlägg
16 mars 2014
Jockk3 skrev:
Mattii skrev:
Jockk3 skrev:

högtalaren passar på bredden men du kanske inte får dit pågrund av att högtalaren är så djup så tar i plåten bakom roll

Jo det förstod jag, men jag undrade om skruv/nithålen är rätt i dörren för högtalarna, för det är det ju inte i framdörrarna.
Sen tänkte jag om det kanske kan bli några missljud från högtalaren om den skulle få plats att skruva direkt i plåten mot om man använde en anpassning? smile
Men det är väl kanske värt att köpa med anpassning direkt ifall det skulle behövas, är ju inte så många kronor extra ändå. smile

1 426 Inlägg
16 mars 2014
Mattii skrev:
Jockk3 skrev:
Mattii skrev:

Jo det förstod jag, men jag undrade om skruv/nithålen är rätt i dörren för högtalarna, för det är det ju inte i framdörrarna.
Sen tänkte jag om det kanske kan bli några missljud från högtalaren om den skulle få plats att skruva direkt i plåten mot om man använde en anpassning? smile
Men det är väl kanske värt att köpa med anpassning direkt ifall det skulle behövas, är ju inte så många kronor extra ändå. smile

det kan jag inte svara på men borde ju inte vara nå stäre problem bara lägga en tunn mdf/spänring innan högtalaren
sen om du köper lite dämpmatta så slipper du det jobbiga ljudet som kan bli i bakdörrarna på volvo ^^

2 Inlägg
18 mars 2014
Hej där alla ljud älskare! Det är så att jag har 2 st cerwin vega --》》 http://www.brc.se/baselement/cerwin-vega-v-max-15-(2x2ohm)/ och jag undrar vad jag ska ha för typ av slutsteg, vad jag ska kika efter för bästa möjliga effekt. Tänkte köpa mig något på ebay. Eller ska jag hålla mig till svenska butiker? Jag är inte så kunnig med detta.. tack på förhand! Mvh
Senast redigerat av lenan (18 mars 2014)

1 426 Inlägg
18 mars 2014
lenan skrev:
Hej där alla ljud älskare! Det är så att jag har 2 st cerwin vega --》》 http://www.brc.se/baselement/cerwin-vega-v-max-15-(2x2ohm)/ och jag undrar vad jag ska ha för typ av slutsteg, vad jag ska kika efter för bästa möjliga effekt. Tänkte köpa mig något på ebay. Eller ska jag hålla mig till svenska butiker? Jag är inte så kunnig med detta.. tack på förhand! Mvh

om basarna vill ha  500 watt rms / per bas)
så bör du leta efter ett steg som lämnar 1000-1200 watt rms i 2 ohm

nackdelen med ebay är väl garantierna och du vet aldrig vad du får hem.
Senast redigerat av Jockk3 (18 mars 2014)

96 Inlägg
18 mars 2014
Hallå!

Skrev tidigare om att jag skulle köpa ett par högtalare till bakdörrarna till min v70n -04 som jag ska koppla dirket på stereon.
Tänkte bara höra hur jag ska göra detta, för kontakten till originalhögtalarna är ju nått special som inte passar de nya högtalarna.

De inringade på denna bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ucmaasvblvwzo/
(Lånad bild)

Vill helst inte paja massor så de gå inte går att återställa till original igen.
Så tänkte om de går att kapa de 2 sladdarna innan kontakten och sen bara sätta på 2 nya kabelskor till de nya högtalarna?
Om det går bra att göra så, någon som vet vilken som är + och -? Den ena kablen är helt grå och den andra är grå och vit.

Mvh smile
Senast redigerat av Mattii (18 mars 2014)

2 712 Inlägg
18 mars 2014
Mattii skrev:
Hallå!

Skrev tidigare om att jag skulle köpa ett par högtalare till bakdörrarna till min v70n -04 som jag ska koppla dirket på stereon.
Tänkte bara höra hur jag ska göra detta, för kontakten till originalhögtalarna är ju nått special som inte passar de nya högtalarna.

De inringade på denna bild:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ucmaasvblvwzo/
(Lånad bild)

Vill helst inte paja massor så de gå inte går att återställa till original igen.
Så tänkte om de går att kapa de 2 sladdarna innan kontakten och sen bara sätta på 2 nya kabelskor till de nya högtalarna?
Om det går bra att göra så, någon som vet vilken som är + och -? Den ena kablen är helt grå och den andra är grå och vit.

Mvh smile

Det ska fungera jätte bra att klippa så.

Detta är till en V70 -00 men tror ej det borde skilja, där står det iaf vilken "pinne" i kontaktstycket så ser du där vilken färg det är och sen jämför du bara med den där bak smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 182 Inlägg
18 mars 2014
har fått tag på en baslåda gas alpha 1224 med låda och allt och är inte så himla nöjd med basen, går den att få bättre och man bygger en basreflexlåda, basarna i sig värkar va i riktigt bra skick. dom kommer drivas med ett steg som heter drive crunch ds-4002.

Sök