3792
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

210 Inlägg
1 mars 2010
Till alla som kommenterat mitt inlägg om dubbla säkringar:
Jag har fått informationen från BRL:s kundservice, och då dom verkar kunniga så litade jag på informationen jag fick!
Men det verkar av svaren att döma ha varit fel!

The best part of fighting is the make up sex

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
1 mars 2010
prylboeg skrev:
Till alla som kommenterat mitt inlägg om dubbla säkringar:
Jag har fått informationen från BRL:s kundservice, och då dom verkar kunniga så litade jag på informationen jag fick!
Men det verkar av svaren att döma ha varit fel!

Det beror på.

Om kabeln tex. går via ett strömfördelningsblock, och du går ned i kabelarea så skall du säkra av båda.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

35 Inlägg
3 mars 2010
Lonefox skrev:
Denxor skrev:
Hejsan. Har delningsfilter till mitt framsystem. Om man öppnar upp delningsfiltren så finns det en switch för high och en för mid som man kan ställa in på -2db, 0db, +2db. Men när jag ändrar dem så märker jag ingen skillnad på ljudet. Så ska det hända något eller är det jag som hör dåligt? roll

Det är rätt individuellt hurpass känslig man är för db-avikelser.

En del har svårt att uppfatta 2db i ett frekvensområde när man tex. spelar musik medans andra kan uppfatta 1db avikelse hur lätt som helst.

Tror att du tillhör den första skaran.....dessvärre gär jag med det, beroende på vilka frekvenser vi snackar.

KimBackstrom skrev:
Tja!

byggt klart ljudet i bilen, saknar nästan helt och hållet midbasen, Sitter ett par impact 5.25or i dörrarna fram. Var inte planerat att det skulle bli byggt på detta vis annars hade jag köpt 6.5 direkt.

Nästan alla säger att det inte låter bra om man blandar flera olika basar samt storlek på dem.

Hade vart det bästa om det gick att ha t.ex 2st 8" en på varje sida om 15"arn, känner att det kommer bli svårt att bygga en sluten låda i dörrarna.

Och så skulle jag byggt bättre framsystem så hade jag kanske inte tappat så mycket av midbasen.

Det får bli i nästan bil i så fall.

Vad har ni att säga om att ha 2st 8"are samt 1st 15", självklart går det men är det riktigt svårt så det inte är någon ideé så jag bör i stället bygga om framsystemet, eller låter det helt klart bättre att ha bra midbas från framsystemet än från ett par 8" bak?

MVH

Skippa åttor bak brevid basen.
Bättre att försöka få dit dem där framme isf då 8" generellt sett lirar bra ihop med 5"....

Även om du får till bra midbaslådor till 8" bak så kommer du ändå inte få midbasen framifrån utan den spelar likväl bakifrån vilket rör till ljudbilden. Dessutom kan den "drunkna" i basen från din 15".....

Okej, då köper jag en ny bil i stället, orkar inte med denna längre smile
Tack för svar

210 Inlägg
3 mars 2010
En fråga ang flertalet högtalare via Iso.
Säg att jag bara har två stycken högtalare fram i bilen, och ska koppla in 6.9or bak, samt att inga kablar bak är dragna.
Hur löser jag detta problem? Antar att man trycker in två extrakablar i Iso-kontakten, men vad behöver man för "kabelsko" på dessa samt hur vet man vart dom ska in?

Är inte själv i situationen, men har funderat på frågan tusen ggr!tongue
Tacksam för svar!

The best part of fighting is the make up sex

3 466 Inlägg
4 mars 2010
prylboeg skrev:
En fråga ang flertalet högtalare via Iso.
Säg att jag bara har två stycken högtalare fram i bilen, och ska koppla in 6.9or bak, samt att inga kablar bak är dragna.
Hur löser jag detta problem? Antar att man trycker in två extrakablar i Iso-kontakten, men vad behöver man för "kabelsko" på dessa samt hur vet man vart dom ska in?

Är inte själv i situationen, men har funderat på frågan tusen ggr!tongue
Tacksam för svar!

Iso-kontakten har ju 4st par högtalarkablar. Har du bara 2 högtalare så har du 2 par lediga, dra kablar bak därifrån och problemet löst.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 466 Inlägg
8 mars 2010
jsundkvist skrev:
Jag är ute efter ett par bra och prisvärda högtalare (6.5) för under 500-lappen. Något tips? Funderar på dessa http://brc.se/sortiment/artikel.asp?AHA … ;VGR=U2200

Jag tänkte inte koppla dom till något slutsteg. Utan jag tänkte köra dom på stereon, har 3x45 mosfet, men tänkte skaffa en bättre stereo mot sommaren. Tror ni det skulle funka på stereon? Är dom bra?

Kom gärna med andra förslag smile

Börja med en bättre stereo och uppgradera högtalare och skaffa steg senare när du har pengar. Nästan alla högtalare bör drivas på steg om dom ska låta bättre än dina orginalhögtalare.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
8 mars 2010
får hålla med Micke här. byt sterio till en bättre modell, bara det ändrar ljudet mycket.  Och som han också sade att om du vill att dom ska låta bättre samt peta in någon mer högtalare så är ju steg att rekomendera.

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell

4 693 Inlägg
8 mars 2010
Jag kanske kan få sukta mer ett BILLIGT par. Eftersom att du inte har någon värsting HU och inte ska driva med steg så känns det onödigt att lägga ut massa pengar på högtalare.

Sök på Artikelnr: ö4004 på blekingebilradio.se
Senast redigerat av Softis (8 mars 2010)

Booyakasha!

Inget mer, inget mindre!
90 Inlägg
8 mars 2010
dom högtalarna är nog inte fyskam för de priset. Men jag hade satsat på en ny stereo och nya högtalare iaf. sen ett steg när cashen räcker till.

Det är inte farten som dödar utan smällen
Its not the fart that kills, its the smell

4 693 Inlägg
8 mars 2010
Beror lite på hur stor budget man har. Men han kan ju ha dom där tills han sparat ihop pengar så det räcker

Booyakasha!

2 914 Inlägg
8 mars 2010
jag skulle köpa begagnade högtalare för dom pengarna.

28 Inlägg
10 mars 2010
Tja, nån som har nå tips på ljudbygge till 740?
Ska försöka hitta någon bra billig lösning på mitt *DunkaDunka* bygge!
Funderar på att sätta in 6.9er i hyllan och bygga ihop nått i bagaget!  smile

4 693 Inlägg
11 mars 2010
thim_ skrev:
Tja, nån som har nå tips på ljudbygge till 740?
Ska försöka hitta någon bra billig lösning på mitt *DunkaDunka* bygge!
Funderar på att sätta in 6.9er i hyllan och bygga ihop nått i bagaget!  smile

Om du söker i forumet så kommer du få 700 000 träfffar.

Booyakasha!

Hojstyling.se
72 Inlägg
11 mars 2010
Något jag inte hittar när jag söker här är varför stereojäveln stänger av sig när jag öppnar dörren? Den går dessutom inte att starta om om man inte stänger av tändningen o sätter på igen... Blir psykadelisk snart!
Senast redigerat av NiWi (11 mars 2010)

4 693 Inlägg
11 mars 2010
NiWi skrev:
Något jag inte hittar när jag söker här är varför stereojäveln stänger av sig när jag öppnar dörren? Den går dessutom inte att starta om om man inte stänger av tändningen o sätter på igen... Blir psykadelisk snart!

Jag tror att det är lättare om du startar en ny tråd, för att lösa sådana där konstiga problem krävs oftast lite felsökning.

Booyakasha!

Hojstyling.se
72 Inlägg
11 mars 2010
Det har jag gjort. Verkar inte vara någon som kan hjälpa mig.
Ska kika på det i helgen igen. smile
Senast redigerat av NiWi (11 mars 2010)

409 Inlägg
11 mars 2010
vad står vas för om man kollar på baselement??

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

21 761 Inlägg
11 mars 2010
Har för mig att förkortningen betyder "volume of air equal to the driver suspension", dvs den mängd luft som har samma fjädringshårdhet som elementets upphängning. I teorin innebär det att om elementet sitter i en låda med samma volym som VAS, då kan elementet spela ända ner till sin egenresonans (Fs). smile

4 693 Inlägg
11 mars 2010
Drönirettab skrev:
Har för mig att förkortningen betyder "volume of air equal to the driver suspension", dvs den mängd luft som har samma fjädringshårdhet som elementets upphängning. I teorin innebär det att om elementet sitter i en låda med samma volym som VAS, då kan elementet spela ända ner till sin egenresonans (Fs). smile

Om lådvolymen ligger under eller över fs då? Kan man inte spela lika djupt då?

Booyakasha!

409 Inlägg
11 mars 2010
ja för den basen jag har kollat på ligger på 176 liter vas så det måste väll vara en rätt stor låda till den eller??

En Saab utan turbo är som en räkmacka utan räkor..

Sök