Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

dannysvensson
7 maj 2014 · 12 Inlägg

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=291885

Hade vatt grymt schysst om jag fått lite hjälp och svar!

dannysvensson
7 maj 2014 · 12 Inlägg

Hej! Tänkte byta ut högtalarna i min volvo v40 -01. är lite ny på detta så tänkte höra om lite tips. Jag har hittat en baslåda, MDS fanatic FR10, som jag är jävligt sugen på. Ska även sätta in 4 nya högtalare i dörrarna, behöver jag köpa mellanregisterhögtalare eller räcker det med vanliga högtalare? vad för effekt är lagom på högtalarna för att de ska låta bra tillsammans med basen?

Ice-ice
8 maj 2014 · 242 Inlägg

OliverKjellberg skrev:
Hejsan. Har en Volvo s60 01 som jag skulle vilja byta ljud på.

Vill byta ut mina original högtalare till något bättre..

Och då undrar jag om GAS PM64 PRO SPL 6,5tum är något att ha? (4st isåfall)
http://www.brl.se/sv/artiklar/gas-pm64- … alare.html

Och 2st 8tum (några tips? ) Sitter i hatthyllan.
Kan 10tum passa?
Slutsteg=?

Något annat jag ska tänka på att köpa osv?

Kan inte ett dugg om ljud så tar gärna emot tips! smile

Mvh Oliver

Tjena
Hur mycket pengar hade du tänkt lägga på ljudet, det spelar ganska stor roll om vad för pridukter du ska välja smile

Sen hur mycket tid du vill lägga på att få in högtalarna '
Tex om fu ska driva allt på separata slutsteg så måste du dra pluss kabel remot lågnivå och sedan högtalarkablar ut till alla dörrar:)

Vad har du för stereo ?

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
j0nisch
8 maj 2014 · 20 Inlägg

Tjena! Min kompis vill köpa bättre ljud i sin Volvo S60 i form av 4 st 6,5 tum och 2 st 8 tum. Han vill gärna ha 10 tum istället ifall budgeten och allt tillåter det, men inget måste. 2 st är diskanter. Budgeten ligger på 4-5k. Slutsteg till det, någon som kan rekommendera något? smile

Jockk3
8 maj 2014 · 1 426 Inlägg

söker en billig ljudprocessor som är lättinstallerad tongue
budget runt 3-4000

SportPilot Ubåtsingenjör
8 maj 2014 · 7 253 Inlägg

Jockk3 skrev:
söker en billig ljudprocessor som är lättinstallerad tongue
budget runt 3-4000

audison bit ten säljs för runt 2000kr på ebay smile funderar på en sån själv

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Ice-ice
8 maj 2014 · 242 Inlägg

j0nisch skrev:
Tjena! Min kompis vill köpa bättre ljud i sin Volvo S60 i form av 4 st 6,5 tum och 2 st 8 tum. Han vill gärna ha 10 tum istället ifall budgeten och allt tillåter det, men inget måste. 2 st är diskanter. Budgeten ligger på 4-5k. Slutsteg till det, någon som kan rekommendera något? smile

Kör dörrhögtalarna på stereon och köp en baslåda med steg på blocket smile

Dörrhögtalarna på dlutsteg så behöva det mer grejer som drar iväg på budgeten smile

Senast redigerat av Ice-ice (8 maj 2014)

Creator of Baked|Society
A4 B6 avant Carbon edition!
Stor Ombyggnad av ljudet inom kort
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=280228
ts007
8 maj 2014 · 1 777 Inlägg

Ice-ice skrev:

j0nisch skrev:
Tjena! Min kompis vill köpa bättre ljud i sin Volvo S60 i form av 4 st 6,5 tum och 2 st 8 tum. Han vill gärna ha 10 tum istället ifall budgeten och allt tillåter det, men inget måste. 2 st är diskanter. Budgeten ligger på 4-5k. Slutsteg till det, någon som kan rekommendera något? smile

Kör dörrhögtalarna på stereon och köp en baslåda med steg på blocket smile

Dörrhögtalarna på dlutsteg så behöva det mer grejer som drar iväg på budgeten smile

Risken e ju dock att det kommer låta illa pga att dörrarna inre kommer att palla matcha basen.

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
huntelaar DLS
8 maj 2014 · 1 147 Inlägg

ts007 skrev:

Ice-ice skrev:

j0nisch skrev:
Tjena! Min kompis vill köpa bättre ljud i sin Volvo S60 i form av 4 st 6,5 tum och 2 st 8 tum. Han vill gärna ha 10 tum istället ifall budgeten och allt tillåter det, men inget måste. 2 st är diskanter. Budgeten ligger på 4-5k. Slutsteg till det, någon som kan rekommendera något? smile

Kör dörrhögtalarna på stereon och köp en baslåda med steg på blocket smile

Dörrhögtalarna på dlutsteg så behöva det mer grejer som drar iväg på budgeten smile

Risken e ju dock att det kommer låta illa pga att dörrarna inre kommer att palla matcha basen.

Behöver inte bli så dyrt egentligen. Jag har tex ett riktigt fint 2-kanalsteg från DLS som ingen vill ha, då är det ändå 1/3 av nypris. Så köp ett vettigt steg där fram och köp det begagnat. Sen ett kabelkitt för 3-400 så har man allt man behöver till att starta den och ge den signal.

Gumartin
8 maj 2014 · 287 Inlägg

Tänkte bara kolla vad ni säger om att koppla slutsteget direkt på iso kontakten bakom stereon (givetvis klippa och löda ihop kablarna) Dra dom bakifrån steget in bakom stereon så det då går på bilens original kablage där bakom. Sitter som en kontakt i dörren så går inte peta ut egna nya kablar där igenom nämnligen..
Ett nytt isokablage kostar ju inget att köpa nytt om man nu plockar bort steget:)

Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
huntelaar DLS
8 maj 2014 · 1 147 Inlägg

QuattroMartin skrev:
Tänkte bara kolla vad ni säger om att koppla slutsteget direkt på iso kontakten bakom stereon (givetvis klippa och löda ihop kablarna) Dra dom bakifrån steget in bakom stereon så det då går på bilens original kablage där bakom. Sitter som en kontakt i dörren så går inte peta ut egna nya kablar där igenom nämnligen..
Ett nytt isokablage kostar ju inget att köpa nytt om man nu plockar bort steget:)

Den pluskabeln är väl anpassad till en liten stereo, pallar definitivt inte ett slutsteg.

ts007
8 maj 2014 · 1 777 Inlägg

QuattroMartin skrev:
Tänkte bara kolla vad ni säger om att koppla slutsteget direkt på iso kontakten bakom stereon (givetvis klippa och löda ihop kablarna) Dra dom bakifrån steget in bakom stereon så det då går på bilens original kablage där bakom. Sitter som en kontakt i dörren så går inte peta ut egna nya kablar där igenom nämnligen..
Ett nytt isokablage kostar ju inget att köpa nytt om man nu plockar bort steget:)

Det går alldeles utmärkt att koppla det så o såvida man inte tävlar SQ kommer nog ingen att höra någon skillnad:-)

Volvo V70n "T-gul Edition" (2006)
Gumartin
8 maj 2014 · 287 Inlägg

Joo har hört lite olika om detta med, det är ju helt klart det smidigare alternativet.
Vad kan jag fö förlora på det? Brukar ju räcka med 2.5 kvadrat till basar

Audi A3 1.8T "Dahlbäck steg3" (1998)
BMW 530D E61 "Bärs" (2008)
Drönirettab
8 maj 2014 · 21 761 Inlägg

2,5 cm2 för själva högtalarkablarna ja, men inte till strömmatningen för slutsteget. smile

Vilket slutsteg gäller det?

Jockk3
8 maj 2014 · 1 426 Inlägg

QuattroMartin skrev:
Tänkte bara kolla vad ni säger om att koppla slutsteget direkt på iso kontakten bakom stereon (givetvis klippa och löda ihop kablarna) Dra dom bakifrån steget in bakom stereon så det då går på bilens original kablage där bakom. Sitter som en kontakt i dörren så går inte peta ut egna nya kablar där igenom nämnligen..
Ett nytt isokablage kostar ju inget att köpa nytt om man nu plockar bort steget:)

är det en koaxial du ska ha i dörrarna kör på
men ska du driva ett kit på 300wrms så kan det vara bra med oklippta kablar smile

Dupond och Dupont
8 maj 2014 · 581 Inlägg

Drönirettab skrev:
2,5 cm2 för själva högtalarkablarna ja, men inte till strömmatningen för slutsteget. smile

Vilket slutsteg gäller det?

2.5 cm2 till högtalare ?? Är inte det lite väl grovt för endast högtalare ?

Hammare och gaffatejp är allt som behövs.
Sitter nånting fast när det borde vara löst? Använd Hammaren!
Sitter nånting löst när det borde sitta fast? Använd Gaffatejp!
Drönirettab
8 maj 2014 · 21 761 Inlägg

Ojdå, nu blev det lite fel.

2,5 mm2 skulle det ju vara. smile

snuttefjun
8 maj 2014 · 100 Inlägg

Ska införskaffa mig en bmw E39 sedan inom en snar framtid, och självklart måste mina ljudprylar in i den.
Jag har en GZ hydrogen 30x (12") med ett GZ PA 1.4000 dxii steg till. Tänkte en låda på runt 60 liter med 6" port.

Det finns ingen skidlucka så jag funderar på att dra upp porten genom hatthyllan. Och jag tänkte även ha några koaxialer i hatthyllan.

Tror ni att det kan bli bra?

Jockk3
8 maj 2014 · 1 426 Inlägg

snuttefjun skrev:
Ska införskaffa mig en bmw E39 sedan inom en snar framtid, och självklart måste mina ljudprylar in i den.
Jag har en GZ hydrogen 30x (12") med ett GZ PA 1.4000 dxii steg till. Tänkte en låda på runt 60 liter med 6" port.

Det finns ingen skidlucka så jag funderar på att dra upp porten genom hatthyllan. Och jag tänkte även ha några koaxialer i hatthyllan.

Tror ni att det kan bli bra?

skulle hellre satsat på ett rejält framsystem
kör bandpasslåda upp i hatthyllan och täta runt så verkligen allt kommer in i kupen tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang