4658
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

538 Inlägg
7 juni 2010
Tribbe skrev:
http://www1.garaget.org/gallery/archive/72272/946389_blohhv.jpg
Är det en knapp??? Eller ska den där saken sitta där? Såg den nu när jag kollade igenom mina bilder.. Ser väldigt misstänkt ut.big_smile

Vilket fynd:D haha

SAAB♥SUBARU
1 636 Inlägg
7 juni 2010
Den bortskänkes mot avhämtning i Katrineholm. cool

4 693 Inlägg
7 juni 2010
Tribbe skrev:
Den bortskänkes mot avhämtning i Katrineholm. cool

Min byxknapp ju roll

Kommer i morgon och hämtar den wink

Booyakasha!

86 Inlägg
7 juni 2010
tack för svar.

LejonLeo
8 juni 2010
Det här verkar vara en tråd för mig. Jag har precis köpt ett par 6*9 samt har ett slutsteg på G, men jag undrar följande. Har tänkt att placera allt "extraljud" på hatthyllan som enkelt skall kunna lyftas ut då jag kommer behöva tillgång till bagageutrymmet ibland, så jag ska nu börja att dra kablarna till slutsteget och varför i all sin dar måste man ända fram till batteriet och dra plus ifrån? Går det inte lika bra från cigguttaget eller nånting annat som är lite mer "i närheten"? Förstår inte hur jag ska få in pluskabeln från batteriet i bilen?... Det är ju trångt som fan i motorrummet och det finns ju redan dragna kablar från batteriet. What´s the difference?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juni 2010
bosabengt skrev:
Hur ska jag dela eller ställa in allt för att ställa middarna på högpass 50-70hz och lågpass 120-200hz???
För just nu spelar ju middarna 70 hz och uppåt.
I stereon kan jag ju ställa högpass och upp till 24db branthet.

Har du inget filter på steget? Brukar alltid finnas nåt där som man kan använda sig av, jag kör så för att få lågpassdelning till mina middar.

LejonLeo skrev:
Det här verkar vara en tråd för mig. Jag har precis köpt ett par 6*9 samt har ett slutsteg på G, men jag undrar följande. Har tänkt att placera allt "extraljud" på hatthyllan som enkelt skall kunna lyftas ut då jag kommer behöva tillgång till bagageutrymmet ibland, så jag ska nu börja att dra kablarna till slutsteget och varför i all sin dar måste man ända fram till batteriet och dra plus ifrån? Går det inte lika bra från cigguttaget eller nånting annat som är lite mer "i närheten"? Förstår inte hur jag ska få in pluskabeln från batteriet i bilen?... Det är ju trångt som fan i motorrummet och det finns ju redan dragna kablar från batteriet. What´s the difference?

Cigguttagen brukar vara avsäkrade med typ 10A eller liknande, det räcker inte långt när man ska driva ett slutsteg. Vist om du har ett litet steg så kan det fungera, men det är absolut inget som jag rekommenderar! Dra riktig kabel från batteriet istället, brukar alltid finns nån gummigenomföring i torpedväggen som man kan använda sig av.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
8 juni 2010
Har några snabba frågor:

* Var placerar ni slutsteg för framsystemet?
* Använder ni delningsfilter som skär bort bas till framsystemet eller bara på baslåda?
* Vilken kondring för att kapa bort den djupa basen till framsystemet, eller spole oxå?  ->70hz
* Dela ljudet före eller efter steget? (förutsatt att man har minst 1 fram o 1 bak) Var placera dessa?

Det var några frågor jag kom på nu / Peter

2 035 Inlägg
8 juni 2010
ChriZtoffer

jo jag har filter på steget. (u dimension EL54)

Men i stereon har jag satt högpass 70 hz.  Sen är ju steget satt på hpf bara. typ likadant som på stereon eftersom det inte spelar nån roll eftersom det redan är ställt på 70 hz i stereon.

i vilket register ska middarna spela?? Och ska jag stätta på lpf på steget istället eller? Och ha hpf i stereon?

Dummyförklaring krävs tack =O)

Biljudsveteran sen 1984!

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
8 juni 2010
Alltså stereon låter du vara så som den är nu, det är rätt (fast du kanske kan testa att ställa ner mot 50Hz, risk dock för att du inte kan spela så högt utan genomslag). Sen så stället du LPF på steget och testar 120-200Hz nånstans (vad du ska ställa på beror på filtrets branthet, som troligtvis är 12dB, samt hur du vill ha ljudet) börja kring 150Hz.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

2 035 Inlägg
8 juni 2010
ChriZtoffer skrev:
Alltså stereon låter du vara så som den är nu, det är rätt (fast du kanske kan testa att ställa ner mot 50Hz, risk dock för att du inte kan spela så högt utan genomslag). Sen så stället du LPF på steget och testar 120-200Hz nånstans (vad du ska ställa på beror på filtrets branthet, som troligtvis är 12dB, samt hur du vill ha ljudet) börja kring 150Hz.

Ja stereons hpf kan jag ju ha som det är. eller testa på 50-60-70 hz.

Ok då fattar jag hur jag kan göra.  Men låter inte 6.5" middarna bättre i mellanregistret än vad 3.5" arna gör?

Jag tror att t ex 400hz låter bättre i en 6.5" högtalare än i en 3.5"are.

Biljudsveteran sen 1984!

2 035 Inlägg
8 juni 2010
mrpete skrev:
Har några snabba frågor:

* Var placerar ni slutsteg för framsystemet?
* Använder ni delningsfilter som skär bort bas till framsystemet eller bara på baslåda?
* Vilken kondring för att kapa bort den djupa basen till framsystemet, eller spole oxå?  ->70hz
* Dela ljudet före eller efter steget? (förutsatt att man har minst 1 fram o 1 bak) Var placera dessa?

Det var några frågor jag kom på nu / Peter

Har du plats för ett slutsteg fram någonstans så sätt det där. Du slipper långa kablar osv.

Du har ju delningsfilter i slutsteget men har du ett kit så har du ju delningsfilter där.

Du behöver ju inte bygga ett filter själv.  Det gör du med steget eller stereon om du har filter i den.

Du brukar ju ha ett filter i ett kit som sagt och det är ju efter steget (passivt) annars delar du lågnivån från stereon (aktivt).

Biljudsveteran sen 1984!

16 Inlägg
8 juni 2010
Letat, men inte hittat. Så testar här.
Söker en frontsats till en Saab 9-3 00:a. Hittar bara denna som är till 06:er, dom kanske passar?
Någon som vet mer än mig?

16 197 Inlägg
8 juni 2010
Murmansk skrev:
Letat, men inte hittat. Så testar här.
Söker en frontsats till en Saab 9-3 00:a. Hittar bara denna som är till 06:er, dom kanske passar?
Någon som vet mer än mig?

dom finns på saab-.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
9 juni 2010
bosabengt skrev:
Har du plats för ett slutsteg fram någonstans så sätt det där. Du slipper långa kablar osv.

Du har ju delningsfilter i slutsteget men har du ett kit så har du ju delningsfilter där.

Du behöver ju inte bygga ett filter själv.  Det gör du med steget eller stereon om du har filter i den.

Du brukar ju ha ett filter i ett kit som sagt och det är ju efter steget (passivt) annars delar du lågnivån från stereon (aktivt).

Ja precis, finns ju sladdar så det räcker över halva bilen, men blir nog tajt att hitta nånstans fram att sätta det.. handskfacket kan va bra att ha.

Blir nog ett litet steg i så fall fram, delningsfilter får bli eget då jag har tvåvägshögtalare i dörrarna och diskanter i instrumentpanelen. Minns att jag för många år sen köpte spolar o kondringar på dialect.. blir nog en smidig lösning ändå, tar lite plats också, bara löda på kablarna.

Lågnivåkabel bak och filtrerar i steget. Frågan är ju om man inte borde uppgradera basen när man ändå är igång.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
9 juni 2010
bosabengt skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja stereons hpf kan jag ju ha som det är. eller testa på 50-60-70 hz.

Ok då fattar jag hur jag kan göra.  Men låter inte 6.5" middarna bättre i mellanregistret än vad 3.5" arna gör?

Jag tror att t ex 400hz låter bättre i en 6.5" högtalare än i en 3.5"are.

En 6,5" högtalare är bättre på att spela midbas (upp till ca 200-250Hz) men sjysta 3,5or kan spela på rätt så bra ända ner mot ca 150Hz. Risken om du låter middarna gå för långt upp i frekvens är att ljudbilden blir regnbågsformad och att du får svårt att få ihop det mellan middarna och mellanregistren.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

210 Inlägg
9 juni 2010
LejonLeo skrev:

Vill du ha slutsteg så äre bara å inse att du "måste" dra från batteriet..
Det är möjligt att det GÅR att på något vänster med någon udda, konstig och mysko dragning slippa att dra pluskabel från batteriet.
Men då 99,9% av alla som bygger ljud drar från batteriet så skulle jag rekommendera det.
"Perfekt ljud utan nåt arbete - GLHF"
Det går alltid att få igenom kabeln, skruva loss handsfack och kolla på den sidan efter passager, lägg ner några timmar så får du garanterat till det.

The best part of fighting is the make up sex

297 Inlägg
9 juni 2010
prylboeg skrev:
LejonLeo skrev:

Det är möjligt att det GÅR att på något vänster med någon udda, konstig och mysko dragning slippa att dra pluskabel från batteriet.
Men då 99,9% av alla som bygger ljud drar från batteriet så skulle jag rekommendera det.
Det går alltid att få igenom kabeln, skruva loss handsfack och kolla på den sidan efter passager, lägg ner några timmar så får du garanterat till det.

och en ciggpluggskabel känns grymt för tunn för å driva nått slutsteg wink

210 Inlägg
9 juni 2010
Jonathan_lindgren skrev:
prylboeg skrev:
LejonLeo skrev:

och en ciggpluggskabel känns grymt för tunn för å driva nått slutsteg wink

Får väl köpa en förstorare fjollkabel --> 50mm2 lr dylikt wink

The best part of fighting is the make up sex

2 014 Inlägg
9 juni 2010
Vilken storlek bör man ha på strömkablagen till slutstegen?

Slutstegen är ett Hifonics ZXi-6400 MkII och ett Hifonics ZXi-2200.

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

21 761 Inlägg
9 juni 2010
ZXi-6400 MkII bör ha minst 21 mm2 kabel om det ska belastas med 2 Ohm på varje kanal, använd 100 A säkring. ZXi-2200 bör ha minst 35 mm2 kabel om det ska belastas med 1 Ohm, använd 150 A säkring.

Jag har räknat på den lägsta specade impedansen hos vardera steg, då blir kabel och säkring tillräckligt dimensionerade för fullt utnyttjande av stegen. smile

Sök