4195
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

DLS
1 147 Inlägg
23 oktober 2011
Det blir ändå skit av det.

Ska du snåla in på framsystem så gör det. Men det räcker du byter ut de du har mot dessa:

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_94

Sen driver du dom genom en vettig HU och du kommer bli nöjd. Dämpa dörrarna också.

Sen måste jag fråga varför du köpte högtalare till h-hyllan men ändå inte blev nöjd, kass installation kanske?
Senast redigerat av huntelaar (23 oktober 2011)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
23 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
christofer_k skrev:
WhySoSerious skrev:
En till fråga när jag ändå är igång, stereon jag kör med nu har ju 4x50 som driver högtalarna i dörrarna, ska ju köpa ett par 6x9, har ju även 2st lågnivå utgångar så kommer det då gå att köra ena på ett slutsteg på 6x9orna och ena på basen.. det är väl så det är tänkt?
klassas säkert som korkad fråga men vill bara ha bekräftelse tongue

skit i 6x9orna och köp ett steg till framsystemet istället

Grejen är att jag har inget vidare ljud där är sånna

så tänkte om man köper ett 2kanals o driver 6x9'orna och bakljudet där det sitter sånna

okej ta och köp vettigare framsystem än 6x9or

32 Inlägg
23 oktober 2011
undrar om MDS Torque - T3 funkar med 2st MDS Fanatic FR12W skulle låta bra eller om MDS Torque - T5 med 1 MDS Fanatic FR12W låter bättre?

Sa du sten?
189 Inlägg
23 oktober 2011
huntelaar skrev:
Det blir ändå skit av det.

Ska du snåla in på framsystem så gör det. Men det räcker du byter ut de du har mot dessa:

http://dls.se/sv/car/prod.html?produkt=sv_94

Sen driver du dom genom en vettig HU och du kommer bli nöjd. Dämpa dörrarna också.

Sen måste jag fråga varför du köpte högtalare till h-hyllan men ändå inte blev nöjd, kass installation kanske?

Med HU menar du Head unit? eller? :S

jag kör med denna

sen vilka högtalare är till hatthyllan? om du menar 6x9orna så är dom inte köpta än. wink

Sen så suger säkert installationen också.. är inte så bra på detta utan har i stort sett bara gjort upp ett hål och satt dit en lite tjockare plywood skiva så GAS högtalarna skulle passa.

DLS
1 147 Inlägg
23 oktober 2011
Men innan du gnäller på grejorna så kanske du kan börja gnälla på hur du utför installationen. Det är en viktig process...

Edit: Fattade inte att du hade i bakdörrarna. Sitter du bak och kör?
Senast redigerat av huntelaar (23 oktober 2011)

Sa du sten?
189 Inlägg
23 oktober 2011
huntelaar skrev:
Men innan du gnäller på grejorna så kanske du kan börja gnälla på hur du utför installationen. Det är en viktig process...

Edit: Fattade inte att du hade i bakdörrarna. Sitter du bak och kör?

Har väl inte direkt gnällt på det. Duger som det är om man spelar i normal volym men vill man dra på lite så blir det ju mindre bra. men köper väl ett par DLS högtalare också som du länkade. jag vet att installationen inte är perfekt långt ifrån faktiskt men är inte så kunnig utan gör mitt bästa och jag får ju räkna med resultat utifrån det också. tyvärr har jag inte råd att lämna in det heller för lär väl gå på en del och inte så värt om man ändå inte har så bra grejer.

sen förstår jag hur du menar wink. Även om jag har topnotch så kommer det ändå inte lira bra om inte installationen är bra.

376 Inlägg
24 oktober 2011
För det första kan jag säga att cad11-steget är riktigt bra. Har själv haft ett sådant.
Vilken bas har du tänkt att köra med?
Och sen är det helt rätt att montera själv, annars lär man sig aldrig.
DLS är ganska finurliga..
Tex. så är deras performance-serie framtagen för att inte kräva så avancerad installation.
Det ska låta bra även om du i princip bara slänger in högtalarna.
Sen när man går upp i serier så krävs mer av installationen.
Men därmed inte sagt att du ska slarva, självklart kommer det låta bättre med en bättre installation..

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
Simon76 skrev:

ALL stereo kräver en bra installation för att låta bra, så har jag det sagt.

Spelar ingen större roll vad grejerna kostar, har man bara "kastat" in grejerna i bilen kan grejerna
kosta 50.000:- Det blir inte bättre för det.
Senast redigerat av Tokken (24 oktober 2011)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

376 Inlägg
24 oktober 2011
Tokken skrev:
Simon76 skrev:

ALL stereo kräver en bra installation för att låta bra, så har jag det sagt.

Spelar ingen större roll vad grejerna kostar, har man bara "kastat" in grejerna i bilen kan grejerna
kosta 50.000:- Det blir inte bättre för det.

Antingen så missade du poängen, eller så läste du inte hela inlägget..
Jag skrev att självklart blir det bättre ljud med en riktig installation.
Men ju dyrare grejer, ju viktigare blir installationen. Och därmed skillnadenpå ljudet.
En billig högtalare kan låta vettigt även om man bara "kastar" in den. Medans en högtalare för 50000:- kanske inte låter bättre än den billiga med samma slarviga montering.

edit: med "kastar" så menar jag inte att den ska ligga löst i bilen. Jag förutsätter givetvis att man tänker till lite när man monterar.. wink
Senast redigerat av Simon76 (24 oktober 2011)

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
Simon76 skrev:
Men ju dyrare grejer, ju viktigare blir installationen.

Nej det spelar ingen roll vad grejerna kostar! Installationen ÄR lika viktigt OAVSETT!

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

695 Inlägg
24 oktober 2011
Man får vad man betalar för... Man ska aldrig slarva, inte ens med installation av en open air bas med god spec för ändamålet.. Open air betyder ju inte att man kan hänga elementet i backspegeln istället för en wunderbaum, med bibehållen ljudkvalitet och massa db med tryck som skickar rutorna till Partile.

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

376 Inlägg
24 oktober 2011
Tokken skrev:
Simon76 skrev:

Nej det spelar ingen roll vad grejerna kostar! Installationen ÄR lika viktigt OAVSETT!

Jag vill egentligen inte dividera, och har ingen lust att bli osams med någon.
Men eftersom du envisas med att påstå att jag har fel, så får jag ju försvara mig..
Så för tredje gången.
Installationen ÄR viktig, och bättre installation ger bättre resultat.
MEN, med enklare högtalare är det lättare att få ett bra resultat.
Tex. Om man bara skruvar ut bilens originalhögtalare och ersätter den med ett av DLS billigare element, så kanske man kommer upp i 50% av elementets potential. Men om du gör likadant med deras dyraste, så kanske du bara kommer upp i 10% av potentialen. Och således kommer inte den dyrare att låta bättre än den billigare.. (siffrorna är bara en fingervisning)
Ett bra exempel är DLS Scandinavia, som är mycket känsliga för montering. Och kräver väldigt precisa lådor och vinklar för att funka bra. Därför vill DLS egentligen inte sälja dem, de är bara utvecklade för deras egna tävlingsbilar. (Även om det går att köpa dom)
Dessa uppgifter kommer direkt ifrån högsta ort på DLS.
De säger själva att deras enklare serier är gjorda för att inte kräva så mycket kunskap om installation.
Och om det inte stämmer, så betyder det att de som bygger och utvecklar DLS produkter inte vet vad de sysslar med. Och det låter väl inte så troligt? Eller?

695 Inlägg
24 oktober 2011
Simon76 skrev:
Tokken skrev:
Simon76 skrev:

Men eftersom du envisas med att påstå att jag har fel, så får jag ju försvara mig..
Så för tredje gången.
Tex. Om man bara skruvar ut bilens originalhögtalare och ersätter den med ett av DLS billigare element, så kanske man kommer upp i 50% av elementets potential. Men om du gör likadant med deras dyraste, så kanske du bara kommer upp i 10% av potentialen. Och således kommer inte den dyrare att låta bättre än den billigare.. (siffrorna är bara en fingervisning)
Ett bra exempel är DLS Scandinavia, som är mycket känsliga för montering. Och kräver väldigt precisa lådor och vinklar för att funka bra. Därför vill DLS egentligen inte sälja dem, de är bara utvecklade för deras egna tävlingsbilar. (Även om det går att köpa dom)
De säger själva att deras enklare serier är gjorda för att inte kräva så mycket kunskap om installation.
Och om det inte stämmer, så betyder det att de som bygger och utvecklar DLS produkter inte vet vad de sysslar med. Och det låter väl inte så troligt? Eller?

Fast, 10% av den dyra sorten kanske låter likadant som 50% av den billiga sorten i aktuell monteringssitution,... Jag va bara tvungen att retas lite... Självklart förstår jag och håller med dig... =O)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

Team dBakuten
3 453 Inlägg
24 oktober 2011
Simon76 skrev:
Tokken skrev:
Simon76 skrev:

Så för tredje gången.

Jag behandlar ALLA element lika.. Så blir det rätt på en gång.
Orkar inte dividera, du vinner.

Men jag står för min åsikt, där ändrar jag mig inte en centimeter.

Inte fan väljer jag att installera en billigare midbas i en dörr SÄMRE bara för att den är billigare.
Det är ju bara korkat, utan ALLA högtalare OAVSETT pris förtjänar BÄSTA MÖJLIGA installation.
Senast redigerat av Tokken (24 oktober 2011)

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

376 Inlägg
24 oktober 2011
Tokken skrev:
Inte fan väljer jag att installera en billigare midbas i en dörr SÄMRE bara för att den är billigare.
Det är ju bara korkat, utan ALLA högtalare OAVSETT pris förtjänar BÄSTA MÖJLIGA installation.

Håller med dig 100%. Bra skrivet.
Ska vi enas om att båda har en poäng? wink
Senast redigerat av Simon76 (24 oktober 2011)

Sa du sten?
189 Inlägg
24 oktober 2011
Simon76 skrev:
För det första kan jag säga att cad11-steget är riktigt bra. Har själv haft ett sådant.
Tex. så är deras performance-serie framtagen för att inte kräva så avancerad installation.
Men därmed inte sagt att du ska slarva, självklart kommer det låta bättre med en bättre installation..

Tänkte köra med detta element

Lär väl låta rätt *facepalm* när man har dåliga grejer och inte kan så mycket men som sagt så måste man väl börja nånstans för att lära sig. sen så köpte jag högtalarna när man inte hade särskilt stor budget. men ska köpa nytt system i dörrarna också, tänkte blir det stor skillnad på om man kör direkt via stereon eller om man kör med ett billigt slutsteg typ detta?

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
24 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
Simon76 skrev:

Tänkte köra med detta element

Lär väl låta rätt *facepalm* när man har dåliga grejer och inte kan så mycket men som sagt så måste man väl börja nånstans för att lära sig. sen så köpte jag högtalarna när man inte hade särskilt stor budget. men ska köpa nytt system i dörrarna också, tänkte blir det stor skillnad på om man kör direkt via stereon eller om man kör med ett billigt slutsteg typ detta?

blir ganska stor skillnad på att köra genom steg ja ! en hu har ungefär 10-20 wrms ut medans steget har 60.. det som står på hu:n 50*4 watt är max watt inte rms

BagarN
1 179 Inlägg
24 oktober 2011
10-20 wrms är nästan glädjetänkade wink

Sa du sten?
189 Inlägg
24 oktober 2011
Mohawwk skrev:

haha ohfan men då vet jag xD

då blir det giver steg till allt runt om. så då blir det ett till batteri till då wink

BagarN
1 179 Inlägg
24 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
Mohawwk skrev:

haha ohfan men då vet jag xD

då blir det giver steg till allt runt om. så då blir det ett till batteri till då wink

I volvon körde jag mina 6,5 DLS högtalare (vet ej serien) och ett par 6x9 i hatthyllan som jag inte får bort.. på HU sen koppla jag in ett MDS GP4 steg, JÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄVLAR! vilken skillnad, och då är steget några år gammalt... Så det blir en ganska stor skillnad med HU och steg smile

Sök