3214
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

907 Inlägg
26 oktober 2011
apanjao skrev:
Är nog bätter på svenska,

* Max power: 700 W
    * RMS power: 350 W
    * Impedance: 4 Ohm
    * SPL (2.83V / 1m): 84 dB
    * Frequency band: 26 - 2000 Hz
    * Membrane material: kevlar + cellulose
    * Upper suspension: foam
    * Basket: aluminium
    * Speaker size: 12" / 30.5 cm
    * Carcass of coil: aluminium
    * Xmax: 8.1 mm
    * Magnet: 190 x 40 mm
    * Weigh: 10.0 kg

sen när vart det där svenska?

21 761 Inlägg
26 oktober 2011
apanjao skrev:
och hur många liter ska lådan vara på?

Det verkar finnas en del förslag/ritningar på nätet och tuben, jag har räknat på ett eget förslag. Byggvolymen görs 32 liter och en 72,5 cm2 (29x2,5 cm i uträkningen) slotport används, den ska vara totalt 67 cm lång. Porten ska få plats i lådan, jag är dock lite osäker på om det går att ha 29 cm i innerhöjd.

Flåsljud borde inte uppstå om man håller sig under 500 W, men T5 kan ju ge ut en hel del effekt förstås. smile

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
26 oktober 2011
primeramannen skrev:
apanjao skrev:
Är nog bätter på svenska,

* Max power: 700 W
    * RMS power: 350 W
    * Impedance: 4 Ohm
    * SPL (2.83V / 1m): 84 dB
    * Frequency band: 26 - 2000 Hz
    * Membrane material: kevlar + cellulose
    * Upper suspension: foam
    * Basket: aluminium
    * Speaker size: 12" / 30.5 cm
    * Carcass of coil: aluminium
    * Xmax: 8.1 mm
    * Magnet: 190 x 40 mm
    * Weigh: 10.0 kg

sen när vart det där svenska?

Sen grisar lärde sig flyga smile Vill man anmärka så vill man helt enkelt haha smile

709 Inlägg
26 oktober 2011
Tokken skrev:
XorcessX skrev:
Hur är JL Audio W7 serien? spelar den snyggt? högt? djupt? har lixom aldrig fattat den. tongue sjukt grymma är dem iallafall

Spelar snyggt, rätt högt även om det inte är en "SPL" bas.. djupt kan den definitivt spela.
MEN den har en ganska mjuk karaktär och kräver effekt för att prestera ordentligt.

Sen har den ett trevligt utseende, vilket inte är ett minus.

Tack. smile du har hört den live med andra ord? smile  så den skulle duga till SQ? smile

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 oktober 2011
XorcessX skrev:
Tokken skrev:
XorcessX skrev:
Hur är JL Audio W7 serien? spelar den snyggt? högt? djupt? har lixom aldrig fattat den. tongue sjukt grymma är dem iallafall

Spelar snyggt, rätt högt även om det inte är en "SPL" bas.. djupt kan den definitivt spela.
MEN den har en ganska mjuk karaktär och kräver effekt för att prestera ordentligt.

Tack. smile du har hört den live med andra ord? smile  så den skulle duga till SQ? smile

Ja jag har hört både 12" och 13,5".. och den är bra för SQ.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

296 Inlägg
26 oktober 2011
Är det ingen som ser mina inlägg eller finns det någon annan anledning till att ingen svarar på min fråga? tongue

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

16 197 Inlägg
26 oktober 2011
davidburman skrev:
Är det ingen som ser mina inlägg eller finns det någon annan anledning till att ingen svarar på min fråga? tongue

va va frågan?

"Testar man inte så får man aldrig veta"

253 Inlägg
26 oktober 2011
Nån som vet vad det kan vara för fel på min anläggning när det börjar brusa och spraka ur alla högtalre inkl. basar så fort jag höjer volymen till typ 20 som jag ofta spelade på förut. Stänger jag av stereon ett några minuter och startar igen så spelar det ett tag och så börjar det igen....spelar jag ett tag kommer det sakta på vol. 12-15 med.  Är det strömproblem kanske??

//Martin

Dalsland......Varför trängas?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 oktober 2011
m-lowet skrev:
Nån som vet vad det kan vara för fel på min anläggning när det börjar brusa och spraka ur alla högtalre inkl. basar så fort jag höjer volymen till typ 20 som jag ofta spelade på förut. Stänger jag av stereon ett några minuter och startar igen så spelar det ett tag och så börjar det igen....spelar jag ett tag kommer det sakta på vol. 12-15 med.  Är det strömproblem kanske??

//Martin

Skulle kunna vara strömproblem.. prova å mät på stegets plus och minus när du spelar och se vad som händer, över 12V bör det vara.

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

253 Inlägg
26 oktober 2011
mmm är konstigt eftersom att det har fungerat i flera månader....anläggningen kräver ju en del ström så jag funderar på om generatorn inte orkar med riktigt. Är ju bara på 90A.

296 Inlägg
26 oktober 2011
davidburman skrev:
Installerade nya stereon i bilen i förra veckan, men efter installationen försvann ljudet från bakre högtalarna :S Någon som kan tro sig veta varför?
Stereon är en pioneer och bilen är min 940 och det sitter ISO-kablage i

Driver allt med stereon

Tack för att någon svarar till slut smile

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Team dBakuten
3 453 Inlägg
26 oktober 2011
m-lowet skrev:
mmm är konstigt eftersom att det har fungerat i flera månader....anläggningen kräver ju en del ström så jag funderar på om generatorn inte orkar med riktigt. Är ju bara på 90A.

Jo men börja med att provmäta..

dBAkuten
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

253 Inlägg
26 oktober 2011
ok för göra det tack för hjälpen...återkommer när jag gjort det

Sa du sten?
189 Inlägg
26 oktober 2011
davidburman skrev:
davidburman skrev:
Installerade nya stereon i bilen i förra veckan, men efter installationen försvann ljudet från bakre högtalarna :S Någon som kan tro sig veta varför?

Driver allt med stereon

Förmodligen så stämmer inte ison eller så är kablarna sönder nånstans. ?
kolla även i stereon så du inte har fader på så allt ljud går på framhögtalarna

709 Inlägg
26 oktober 2011
Tokken skrev:
XorcessX skrev:
Tokken skrev:

Ja jag har hört både 12" och 13,5".. och den är bra för SQ.

Grymt! dock vill jag ha 8an, men den lär ju inte lämpa sej sämre.

Sa du sten?
189 Inlägg
26 oktober 2011
Specsen på basen står det "sluten låda Från 35l"
och "portad Från 50l"

med det "från" menar dom att det kommer lira bra även om lådan är större? eller ska den ligga på 50liter?

296 Inlägg
26 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
davidburman skrev:
davidburman skrev:

Driver allt med stereon

Förmodligen så stämmer inte ison eller så är kablarna sönder nånstans. ?
kolla även i stereon så du inte har fader på så allt ljud går på framhögtalarna

Grejen är ju att ISO-kablaget är ju samma som jag använde till förra stereon och det funkade ju utmärkt. Men hur är allt kopplat? Jag har ju 4 högtalarutgångar á 50W, men 4 högtalare i dörrarna och 2 diskanter i brädan. Någon som vet hur diskanterna är inkopplade? Eller har det ens med saken att göra?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
26 oktober 2011
Det kan sitta inbyggda delningsfilter uppe i diskanterna, sen en kabel från mid basen till diskanten eller något i den stilen

139 Inlägg
26 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
Specsen på basen står det "sluten låda Från 35l"
och "portad Från 50l"

med det "från" menar dom att det kommer lira bra även om lådan är större? eller ska den ligga på 50liter?

Det är ej rekommenderat att använda mindre än 35 slutet och 50 portat, skriv all info om basen, vad du lyssnar på för musik samt vad du har för bil här så kan säkert nån räkna ut ett bra lådförslag smile

296 Inlägg
26 oktober 2011
CHEEVA skrev:
Det kan sitta inbyggda delningsfilter uppe i diskanterna, sen en kabel från mid basen till diskanten eller något i den stilen

Okej, men kan det ha någon inverkan på att mina bakre högtalare inte vill spela?

Projekt SAAB 9-5 SE -00
Klicka här

Sök