Behöver man avsäkra en 8mm2 kabel som är runt 50-70 cm? Har en 20mm2 kabel som är avsäkrad 80A fram till strömblocket.
egentligen så JA den ska avsäkras. Dock så kan man skippa det om den inte går igenom någon plåt eller ligger emot något annat som kan skava på kabeln.
Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Behöver man avsäkra en 8mm2 kabel som är runt 50-70 cm? Har en 20mm2 kabel som är avsäkrad 80A fram till strömblocket.
egentligen så JA den ska avsäkras. Dock så kan man skippa det om den inte går igenom någon plåt eller ligger emot något annat som kan skava på kabeln.
Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..
Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.
egentligen så JA den ska avsäkras. Dock så kan man skippa det om den inte går igenom någon plåt eller ligger emot något annat som kan skava på kabeln.
Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..
Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.
Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..
Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.
Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..
Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?
Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.
Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..
Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?
om kabel från batteriet är avsäkrat rätt så behövs inte vidare avsäkras sålänge kabelarean håller minst samma dimension som den redan dragna, om kabelarea minskas efter blocket får man juh säkra av till den lägre spänningstålighet som den tunnare kabeln har......
Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance
Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..
Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?
om kabel från batteriet är avsäkrat rätt så behövs inte vidare avsäkras sålänge kabelarean håller minst samma dimension som den redan dragna, om kabelarea minskas efter blocket får man juh säkra av till den lägre spänningstålighet som den tunnare kabeln har......
Okej, vad är rekommenderad avsäkring på en 8mm2 kabel? Den går ifrån 25mm2 - 8mm2
Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?
om kabel från batteriet är avsäkrat rätt så behövs inte vidare avsäkras sålänge kabelarean håller minst samma dimension som den redan dragna, om kabelarea minskas efter blocket får man juh säkra av till den lägre spänningstålighet som den tunnare kabeln har......
Okej, vad är rekommenderad avsäkring på en 8mm2 kabel? Den går ifrån 25mm2 - 8mm2
Jag har ett problem. ska bygga baslåda men på BRL.se står det "från" 50l på mitt element. lådan som kommer byggas kommer hamna på ca 80l. kommer basen spela dåligt då? eller menar dom bara att man inte får gå under 50l? sen skulle jag gärna vilja ha hjälp med att mäta lådan den kommer liksom bli "sne"
så kan nån kolla på detta?
Senast redigerat av WhySoSerious (28 oktober 2011)
Jag har ett problem. ska bygga baslåda men på BRL.se står det "från" 50l på mitt element. lådan som kommer byggas kommer hamna på ca 80l. kommer basen spela dåligt då? eller menar dom bara att man inte får gå under 50l? sen skulle jag gärna vilja ha hjälp med att mäta lådan den kommer liksom bli "sne"