2719
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
27 oktober 2011
CHEEVA skrev:
denna skogis, är det någon som finns här på garget eller ? verkar som han är ganska ledande inom sq om ja har förstått det rätt på er här på forumet

Nej, han härjar inte här.

Däremot äger och driver han BRL Trollhättan och slåss i EM-toppen inom sina klasser i SQ och multimedia....så ja han kan en del den där Skogis wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Ubåtsingenjör
7 372 Inlägg
27 oktober 2011
Lonefox skrev:
CHEEVA skrev:
denna skogis, är det någon som finns här på garget eller ? verkar som han är ganska ledande inom sq om ja har förstått det rätt på er här på forumet

Nej, han härjar inte här.

Däremot äger och driver han BRL Trollhättan och slåss i EM-toppen inom sina klasser i SQ och multimedia....så ja han kan en del den där Skogis wink

tråkigt att han inte är här smile hade varit kul att se hans byggen !

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
27 oktober 2011
Wow, nu är jag inte riktigt med här? Ska man säkra av alla kablar som går ut ur ett strömblock? yikes

3 187 Inlägg
27 oktober 2011
Nitromast skrev:
Wow, nu är jag inte riktigt med här? Ska man säkra av alla kablar som går ut ur ett strömblock? yikes

så längde det inte sitter säkringar i strömblocket så ska du göra det ja.. du minskar ju ner kabeln area.

709 Inlägg
27 oktober 2011
nordican är så bra alltså smile

695 Inlägg
27 oktober 2011
Snoogiloo skrev:
ExtremeBoost skrev:
Behöver man avsäkra en 8mm2 kabel som är runt 50-70 cm? Har en 20mm2 kabel som är avsäkrad 80A fram till strömblocket.

egentligen så JA den ska avsäkras. Dock så kan man skippa det om den inte går igenom någon plåt eller ligger emot något annat som kan skava på kabeln.

Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

685 Inlägg
27 oktober 2011
nesum skrev:
Snoogiloo skrev:
ExtremeBoost skrev:
Behöver man avsäkra en 8mm2 kabel som är runt 50-70 cm? Har en 20mm2 kabel som är avsäkrad 80A fram till strömblocket.

egentligen så JA den ska avsäkras. Dock så kan man skippa det om den inte går igenom någon plåt eller ligger emot något annat som kan skava på kabeln.

Snåla aldrig på säkringar, brinner bilen upp får du inget av försäkringsbolaget om detta kommer fram, oavsett om den brinner upp pga att ett tonårsgäng haft en tråkig kväll..... 30cm max från batteri bör den sitta..

Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.

535 Inlägg
27 oktober 2011
Går ju att dra den i slang också om man inte vill ha säkring, men vill vara lite säkrare.

Motorer utan turbo.....suger!

7 241 Inlägg
28 oktober 2011
XorcessX skrev:

Ur SQ-synpunkt så tycker jag det ja.
Man måste gå upp en hel del i pris för att få ngt som låter bättre.

376 Inlägg
28 oktober 2011
Lonefox skrev:
XorcessX skrev:

Kul att du håller med mig Lonefox. wink

695 Inlägg
28 oktober 2011
Snoogiloo skrev:
nesum skrev:
Snoogiloo skrev:

Mjo jag vet mycket väl att man inte skall snåla på säkringar men det skall inte behövas på så kort sträcka om kabeln ligger fritt och inte går igenom något som kan skava den.

Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..

®™ Nuclear Performance

BagarN
1 179 Inlägg
28 oktober 2011
nesum skrev:
Snoogiloo skrev:
nesum skrev:

Den förklaringen funkar inte hos försäkringsbolaget, hur dumt de än verkar så ska kabeln vara avsäkrad, hur kort du än drar den, är de inte orginal, så ska det säkras av..

Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?

695 Inlägg
28 oktober 2011
Mohawwk skrev:
nesum skrev:
Snoogiloo skrev:

Men om den är avsäkrad fram vid batteriet och sen går till ett strömblock som sitter bak i bilen och sedan en kabel där till ett slutsteg (säg att kabeln är... 25cm?) Då behövs den väll inte avsäkras igen?

om kabel från batteriet är avsäkrat rätt så behövs inte vidare avsäkras sålänge kabelarean håller minst samma dimension som den redan dragna, om kabelarea minskas efter blocket får man juh säkra av till den lägre spänningstålighet som den tunnare kabeln har......

®™ Nuclear Performance

BagarN
1 179 Inlägg
28 oktober 2011
nesum skrev:
Mohawwk skrev:
nesum skrev:

om kabel från batteriet är avsäkrat rätt så behövs inte vidare avsäkras sålänge kabelarean håller minst samma dimension som den redan dragna, om kabelarea minskas efter blocket får man juh säkra av till den lägre spänningstålighet som den tunnare kabeln har......

Okej, vad är rekommenderad avsäkring på en 8mm2 kabel? Den går ifrån 25mm2 - 8mm2

685 Inlägg
28 oktober 2011
Mohawwk skrev:
nesum skrev:
Mohawwk skrev:

Okej, vad är rekommenderad avsäkring på en 8mm2 kabel? Den går ifrån 25mm2 - 8mm2

40A

Sa du sten?
189 Inlägg
28 oktober 2011
Jag har ett problem. ska bygga baslåda men på BRL.se står det "från" 50l på mitt element. lådan som kommer byggas kommer hamna på ca 80l. kommer basen spela dåligt då? eller menar dom bara att man inte får gå under 50l?
sen skulle jag gärna vilja ha hjälp med att mäta lådan den kommer liksom bli "sne"

så kan nån kolla på detta? smile

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d3be005a_basl%E5da.jpg
Senast redigerat av WhySoSerious (28 oktober 2011)

7 241 Inlägg
28 oktober 2011
Simon76 skrev:
Lonefox skrev:
XorcessX skrev:

Kul att du håller med mig Lonefox. wink

Säger bara vad jag tycker wink

750 Inlägg
28 oktober 2011
WhySoSerious skrev:
Jag har ett problem. ska bygga baslåda men på BRL.se står det "från" 50l på mitt element. lådan som kommer byggas kommer hamna på ca 80l. kommer basen spela dåligt då? eller menar dom bara att man inte får gå under 50l?
sen skulle jag gärna vilja ha hjälp med att mäta lådan den kommer liksom bli "sne"

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d3be0 … l%E5da.jpg

du ''får'' ju så klart gå under eller över några liter men då ändrar du ju så klart avstämningen på lådan, du kommer att spela djupare med mer liter smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

142 Inlägg
28 oktober 2011
Undrar vad ett nytt jbl gto-24001 monosteg är värt vad är rimligt att få för det för att bli av med det ?!

21 761 Inlägg
28 oktober 2011
WhySoSerious skrev:

http://data.fuskbugg.se/skalman02/d3be0 … l%E5da.jpg

Vinkeln blir ca 71,6 grader om höjden är 30 cm, men jag förstår inte den översta bilden riktigt.

Är även den bakre väggen vinklad?

Den vinklade delen som är 34 cm på bilden kan inte ha det måttet ifall höjden är 30 cm och att övre+nedre djup är som du har ritat. hmm
Senast redigerat av Drönirettab (28 oktober 2011)

Sök