2232
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
12 november 2011
nesum skrev:
Lonefox skrev:
nesum skrev:
Man snackar mycket om stående vågor, därav bygger man med minst en vinklad sida..
Men, (Teoretiskt och möjligen provocerande i vissa ögon), men, låga frekvenser är VÄLDIGT långa, varför lådan skulle behöva vara VÄLDIGT djup för att få stående vågor. Om du kör din sub upp till 100Hz säger vi, så är våglängden 3.4meter. Det krävs då att en av dimensionerna i lådan är minst 1.7meter för att en stående våg skall kunna uppstå. MEN, anledningen till stående vågor är både bilrelaterad och lådrelaterad. Jag antar att de flesta som sätter in en baslåda i bil delar den med MINST 12dB/oktav.
I bil kan man ibland se peakar för vissa lådkonstruktioner vid 600Hz eller så, som ligger kanske 5dB under nivån vid 60Hz.

Med 12dB/okt så är man 36dB ner vid 600Hz om man delar vid 100Hz.....

Och.....vad vill du säga med detta?
Jag har aldrig hört talas om eller pratat med ngn som ens HAR råkat ut för det under de år jag har hållt på......
Men eftersom vi ändå snackar om det så riskerar man nog snarare problem med det med mellanregister i för korta lådor....

Ett tillägg till din teori om varför man bygger med vinklad låda. Det har juh ett syfte också, och mitt svar va varför man bygger med vinkel, även ett svar på hur teorin motsvarar möjligheten till "stående vågor". Vi snackade Baslåda, inte mellanregister då man spelar i högre frekvensområden och våglängden blir kortare uppstår även stående vågor lättare i "korta" lådor än vad ett baselement som delas vid tex 100hz lyckas med, för skulle du bygga en låda (enligt exemplet ovan där djupet kräver 3.4m) för risk med stående vågor ska uppstå blir lådan ohyggligt stor om motsvarand vägg dessutom behöver motsvara 1.7diagonalmeter för att göra de möjligt och då har man förmodligen andra bekymmer redan innan stående vågor gör sig påminda....

Så varför ens ta upp det? *duh*
Stående våg i BAS är nog det man har problem med sist........så varför älta?
Jag vet att det snackas väldigtmktom det på hemmasidan...men där gäller andra "regler"...
Men prova du att bygga en helt rektangulärlåda och sedan en medvinkel helt efter ryggstödet så får du se vilken som bygger bakåt mest wink

Och det var DU som började ta upp det där med stående våg....... INTE jag....
Senast redigerat av Lonefox (12 november 2011)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
12 november 2011
sxride skrev:
hej alla glada! big_smile
jag vill ha lite ljud i min gamla Opel så jag undrade vad är det som behövs för att man ska få ett hyfsat komplett ljudsystem i bilen. så skulle uppskatta enormt om någon skulle vilja skriva i typ punktform vad som behövs.
typ:
*stereo
*slutsteg
osv

samt hur man kopplar ihop allt.
den  här frågan har säkert vart uppe 100 gånger i den här tråden men jag orkar inte läsa 545 sidor ikväll... wink

jag är en absolut nybörjare så förklara tydligt. tack på förhand big_smile

Vad har du i nuläget? Finns det stereo & högtalare i bilen eller behöver du stereo & framsystem och så med?

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

695 Inlägg
12 november 2011
Lonefox skrev:
nesum skrev:
Lonefox skrev:
Och.....vad vill du säga med detta?
Jag har aldrig hört talas om eller pratat med ngn som ens HAR råkat ut för det under de år jag har hållt på......
Men eftersom vi ändå snackar om det så riskerar man nog snarare problem med det med mellanregister i för korta lådor....

Ett tillägg till din teori om varför man bygger med vinklad låda. Det har juh ett syfte också, och mitt svar va varför man bygger med vinkel, även ett svar på hur teorin motsvarar möjligheten till "stående vågor". Vi snackade Baslåda, inte mellanregister då man spelar i högre frekvensområden och våglängden blir kortare uppstår även stående vågor lättare i "korta" lådor än vad ett baselement som delas vid tex 100hz lyckas med, för skulle du bygga en låda (enligt exemplet ovan där djupet kräver 3.4m) för risk med stående vågor ska uppstå blir lådan ohyggligt stor om motsvarand vägg dessutom behöver motsvara 1.7diagonalmeter för att göra de möjligt och då har man förmodligen andra bekymmer redan innan stående vågor gör sig påminda....

Så varför ens ta upp det? *duh*
Stående våg i BAS är nog det man har problem med sist........så varför älta?
Jag vet att det snackas väldigtmktom det på hemmasidan...men där gäller andra "regler"...
Men prova du att bygga en helt rektangulärlåda och sedan en medvinkel helt efter ryggstödet så får du se vilken som bygger bakåt mest wink

Och det var DU som började ta upp det där med stående våg....... INTE jag....

Aa, asså man behöver juh inte direkt vara kärnfysiker för att begripa att en vinklad låda anpassad efter ryggstödet tar mindre plats, och ja, de va jag som skrev om stående våg först. Mest för att de alltid brukar bli diskussioner kring detta när man nämner vinklad låda.. .. .. Och detta va inte riktat till dig som person då jag med all säkerhet tror du vet vad du pysslar med..
Senast redigerat av nesum (12 november 2011)

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

79 Inlägg
12 november 2011
racer-putte skrev:
MekarVikke skrev:
Tjena mors!

Har funderat på ett MDS Fanatic FR12W bas köp och då undrar jag ifall en MDS Torque T1 förstärkare duger åt denna bas ?tongue

ta hellre ett t3 lr ännu bättre ett t5 steg ist om du har råd  smile  kommer  bli lite bättre me t3 lr t5 smile

Ok, om pengarna skulle räcka till så sad finns de nå annat slutsteg som skulle lämpa sig som inte e alltför dyr?

21 761 Inlägg
12 november 2011
Hur mycket kan du tänka dig lägga ut för ett steg?

6 558 Inlägg
12 november 2011
MekarVikke skrev:
racer-putte skrev:
MekarVikke skrev:
Tjena mors!

Har funderat på ett MDS Fanatic FR12W bas köp och då undrar jag ifall en MDS Torque T1 förstärkare duger åt denna bas ?tongue

ta hellre ett t3 lr ännu bättre ett t5 steg ist om du har råd  smile  kommer  bli lite bättre me t3 lr t5 smile

Ok, om pengarna skulle räcka till så sad finns de nå annat slutsteg som skulle lämpa sig som inte e alltför dyr?

den här poppar på bra  men som sagt finns jue bättre å .. men e jue så att jue mer du betalar desto bättre saker för du smile   http://autohifi.noxshop.se/?category_id … m_id=HXA3K     å ja har hört detta själv å de finns absolut sämre  steg än det här

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

312 Inlägg
12 november 2011
Finns det risk att slutstegen går sönder om de sitter monterade på baslådan? Baslådan är på 25 liter och byggd i 19mm mdf så den är riktigt stabil. Sen sitter den fastkilad mellan hatthyllan och golvet i bagaget så den flyttar sig inte i första taget.

292 Inlägg
12 november 2011
Är det någon som har koll på hur 740n har sina högtalar kablar från dörrsidorna dragna ? förutom under listerna.. ska byta samtliga 4 dörrar då det är kabelbrott på alla ... :S eller ska man bara slita bort o kapa o dra nya ? antar att dom sitter fast med övriga kabel stamen under instrumentbräda... /Robban

16 197 Inlägg
12 november 2011
RobbanForsell skrev:
Är det någon som har koll på hur 740n har sina högtalar kablar från dörrsidorna dragna ? förutom under listerna.. ska byta samtliga 4 dörrar då det är kabelbrott på alla ... :S eller ska man bara slita bort o kapa o dra nya ? antar att dom sitter fast med övriga kabel stamen under instrumentbräda... /Robban

Kabelbrott på alla? Verkar osannolikt.  Har du mätt dom?

man behöver ju inte ta bort de gamla för att dra nya.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

292 Inlägg
12 november 2011
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:

Tråkigt men sant... japp har mätt dom.. nån idiot som hade den innan.. trasiga saker, dåligt lagade saker CP lösningar... så det är inte förvånande direkt att jag stötte på problem med detta också.. tror bara att jag drar ut kabeln så mkt det går o klipper av den så det får plats lite grövre kabel smile

16 197 Inlägg
12 november 2011
RobbanForsell skrev:
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:

Tråkigt men sant... japp har mätt dom.. nån idiot som hade den innan.. trasiga saker, dåligt lagade saker CP lösningar... så det är inte förvånande direkt att jag stötte på problem med detta också.. tror bara att jag drar ut kabeln så mkt det går o klipper av den så det får plats lite grövre kabel smile

eller så felsöker du vart dom e av å lagar dom. Ska du driva högtalarna med stereon så behöver inte kabeln va grövre.

292 Inlägg
12 november 2011
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:
evilaudio skrev:

eller så felsöker du vart dom e av å lagar dom. Ska du driva högtalarna med stereon så behöver inte kabeln va grövre.

har en 12" bas i bagaget och 2st 6:9or i hyllan... tänkte ha lite större ljud i bakdörrarna därav grövre kablar.. men "små" i fram dörrarna.. smile Ljudet bak drivs på slutsteg.. så enbart fram dörrarna kommer kopplas in i enheten..

16 197 Inlägg
12 november 2011
RobbanForsell skrev:
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:

har en 12" bas i bagaget och 2st 6:9or i hyllan... tänkte ha lite större ljud i bakdörrarna därav grövre kablar.. men "små" i fram dörrarna.. smile Ljudet bak drivs på slutsteg.. så enbart fram dörrarna kommer kopplas in i enheten..

Vilket e lite fel. De e ju högtalarna fram man ska driva med slutsteg eftersom man vill ha de bästa ljudet framifrån. Eller brukar du stå med ryggen mot scenen när du går på konsert? :-P

4 074 Inlägg
13 november 2011
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:
evilaudio skrev:

Vilket e lite fel. De e ju högtalarna fram man ska driva med slutsteg eftersom man vill ha de bästa ljudet framifrån. Eller brukar du stå med ryggen mot scenen när du går på konsert? :-P

Eller kanske ha hemmabion på toa? tongue

Idrott luktar svett,sport luktar avgaser!!!!

7 241 Inlägg
13 november 2011
BJonsson skrev:
evilaudio skrev:
RobbanForsell skrev:

Det finns de som har det du.......fråga mig inte varför.
De kan ju pausa om de har sina naturliga behov big_smile

155 Inlägg
13 november 2011
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:
evilaudio skrev:

Yes, ett hus ja drar el i nu ska ha samma högtalare på toa som i tv/biorummet wink

7 241 Inlägg
13 november 2011
TurtleRace skrev:
Lonefox skrev:
BJonsson skrev:

Yes, ett hus ja drar el i nu ska ha samma högtalare på toa som i tv/biorummet wink

Blir inte det jobbigt att ha SAMMA högtalare på två ställen?
Jag menar...........det går ju inte samtidigt rent fysiskt. wink

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
13 november 2011
Lonefox skrev:
TurtleRace skrev:
Lonefox skrev:

Man kan ju klyva högtalaren och lägga delarna på olika ställen wink Det är ju fortfarande från samma högtalare då!

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

155 Inlägg
13 november 2011
Lonefox skrev:
TurtleRace skrev:
Lonefox skrev:

Nämnde ja inte att de är toalett stolar iställe för soffa? wink
(glömde visst att de är livsfarligt att göra minsta grammatiska fel här wink haha)

Vorsprung durch Technik
2 432 Inlägg
13 november 2011
TurtleRace skrev:
Lonefox skrev:
TurtleRace skrev:

Nämnde ja inte att de är toalett stolar iställe för soffa? wink
(glömde visst att de är livsfarligt att göra minsta grammatiska fel här wink haha)

härligt  ska du montarea basarna i toastolarna?  och försöka få nå sorts vacum med basar?

Sök