5451
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 mars 2012
evilaudio skrev:
Nitromast skrev:
evilaudio skrev:

arnaflex dämpar riktigt bra.. sånt sätter man ju på ventkanaler för att få bort oljud som fläktaggregatet skapar.

har kört med de i mina 3 senaste byggen... dock får man INTE tävla med bilen om man dämpat me de de då de inte är godkänt.

Dämpmaterial som inte är godkänt? Whaaaat. av vilken anledning då?

jepp så illa e de.. ska man tävla i bilstereoförbundets tävlingar så får man bara använda de produkter som dom godkänt.

anledningen e väl för att det inte är framtaget till just att dämpa bilar (vilken e helt åt helvete, anser att man ska få dämpa med vad man vill)

Så man kan i princip inte bygga sin egen sub heller?

93 Inlägg
17 mars 2012
Jag håller på med en låda åt min kicker l7a, och slotporten får inte riktigt plats i lådan sä tänker låta den sticka ut några centimeter (kändes smidigare än att vinkla porten). Porten är 63mm bred, hur pass nära innerväggen kan jag sätta porten utan att det blir för trångt?

3 466 Inlägg
17 mars 2012
enblabil skrev:
Jag håller på med en låda åt min kicker l7a, och slotporten får inte riktigt plats i lådan sä tänker låta den sticka ut några centimeter (kändes smidigare än att vinkla porten). Porten är 63mm bred, hur pass nära innerväggen kan jag sätta porten utan att det blir för trångt?

63mm

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

21 761 Inlägg
17 mars 2012
Man får dock komma ihåg att när portmynningen på en slotport är lika nära motstående vägg som portens innerbredd så "förlängs" porten med ett mått som motsvarar portens innerbredd+portmaterialets tjocklek. I just detta fall skulle det innebära att om portmaterialet är 22 mm tjockt så förlängs porten med 85 mm. smile

152 Inlägg
17 mars 2012
hejsan jag har skaffat mig 2 st GAS 12or från brl, den billigaste varianten. Gas alpha1226 heter dom.. någon som byggt en låda till dom nångång? tänkte köra portat, jag har lite siffror på basen ifall det hjälper? parametrar eller va det kallas. mvh

174 Inlägg
17 mars 2012
Tja!
jag har lite problem med antingen min förstärkare eller kopplingen hmm
Det är så att jag har 2 stk. förstärkare, Ena sitter i min Nissan och den andra i Audin.

SPL Dynamics ICE 150.2 sitter i Audin
MUTANT NW-280SP sitter i Nissan

mutant förstärkare fungerar riktigt bra utan några problem. Basen dunkar som bara den, och kan spela i flera timmar utan att det händer något konstigt.

Men på SPL förstärkaren med samma baslåda som jag har i min nissan så blir det knas efter 5-10 mnuters spelning..
Det behöver inte ens vara högt för att den röda (safe) lampan skall börja lysa.

Nu till det konstiga.
När jag kopplar in SPL förstärkaren i min Nissan så blir det samma sak, Men Mutant förstärkaren fungerar utan problem nu är mina kablar som sitter på audin för tjocka för att koppla in i Mutant förstärkaren så jag kan inte testa det där. Men det som jag tycker är konstigt att SPL'en lyser röd på min Nissan bil där Mutanten fungerar felfritt..

Vad kan det vara för fel?

Florent

Audi A5 3.0TDI Steg 2

104 Inlägg
18 mars 2012
Hej!

Jag har nyligen fått problem med min stereo.. Jag har hållt på att koppla in bas och försöka koppla fläktar till steget så att de går igån och stängs av samtidigt som steget. Problemet jag fått efter att jag försökt koppla men aldrig lyckades är att stereon går bara i ca 10-30 sekunder sen dör den? Men efter ca 1-3 minuter efter den dött så går den att starta igen men samma sak händer därefter om och om igen :S

Jag har kopplat tillbaka som det ska vara med kablarna till steget osv för jag tänkte att det har väll blivit något fel när jag kopplat, men det spelar ingen roll vad jag gör så dör den ändå.. hmm

Snälla hjälp mig! sad

//K

21 761 Inlägg
18 mars 2012
lenti skrev:
Tja!
jag har lite problem med antingen min förstärkare eller kopplingen hmm
Det är så att jag har 2 stk. förstärkare, Ena sitter i min Nissan och den andra i Audin.

SPL Dynamics ICE 150.2 sitter i Audin
MUTANT NW-280SP sitter i Nissan

mutant förstärkare fungerar riktigt bra utan några problem. Basen dunkar som bara den, och kan spela i flera timmar utan att det händer något konstigt.

Men på SPL förstärkaren med samma baslåda som jag har i min nissan så blir det knas efter 5-10 mnuters spelning..
Det behöver inte ens vara högt för att den röda (safe) lampan skall börja lysa.

Nu till det konstiga.
När jag kopplar in SPL förstärkaren i min Nissan så blir det samma sak, Men Mutant förstärkaren fungerar utan problem nu är mina kablar som sitter på audin för tjocka för att koppla in i Mutant förstärkaren så jag kan inte testa det där. Men det som jag tycker är konstigt att SPL'en lyser röd på min Nissan bil där Mutanten fungerar felfritt..

Vad kan det vara för fel?

Florent

Börjar basen låta dåligt i samband med att ICE 150.2 stänger av sig?
Vilken impedans har baslådan?

Eftersom NW-280SP kan spela lång tid utan att få problem så ska rimligtvis spänningen vara tillräckligt hög, men gör ändå för säkerhets skull en spänningsmätning på ICE 150.2 när du spelar och känn även på steget om det blir varmt. ICE 150.2 är specat ner till 2 Ohm per kanal, men NW-280SP tål tydligen ner till 1 Ohm per kanal. smile

KryckanB skrev:
Hej!

Jag har nyligen fått problem med min stereo.. Jag har hållt på att koppla in bas och försöka koppla fläktar till steget så att de går igån och stängs av samtidigt som steget. Problemet jag fått efter att jag försökt koppla men aldrig lyckades är att stereon går bara i ca 10-30 sekunder sen dör den? Men efter ca 1-3 minuter efter den dött så går den att starta igen men samma sak händer därefter om och om igen :S

Jag har kopplat tillbaka som det ska vara med kablarna till steget osv för jag tänkte att det har väll blivit något fel när jag kopplat, men det spelar ingen roll vad jag gör så dör den ändå.. hmm

Snälla hjälp mig! sad

//K

Menar du att själva stereon "dör" helt (även displayen släcks) efter 10-30 sekunder eller menar du att steget stängs av efter den tiden?

174 Inlägg
18 mars 2012
Börjar basen låta dåligt i samband med att ICE 150.2 stänger av sig?
Vilken impedans har baslådan?

Eftersom NW-280SP kan spela lång tid utan att få problem så ska rimligtvis spänningen vara tillräckligt hög, men gör ändå för säkerhets skull en spänningsmätning på ICE 150.2 när du spelar och känn även på steget om det blir varmt. ICE 150.2 är specat ner till 2 Ohm per kanal, men NW-280SP tål tydligen ner till 1 Ohm per kanal. smile

ICEN blir varm men inte så man bränner sig, Basen som jag har står på 4 Ohm där man kopplar in +/- polen så jag har kopplat ena plusen från förstärkarens 2 Ohm och den andra minusen från den andra 2 Ohmaren då jag behövde köra på 4 Ohm.
Ja, basen kan börja låta som lite crappit, när man börja höja för mycket, vilket dne inte gör på Mutant förstärkaren.

Audi A5 3.0TDI Steg 2

21 761 Inlägg
18 mars 2012
Vad heter basen/baslådan?

Steget verkar ju bete sig som att antingen spänningen blir för låg eller att impedansen är för låg, då kan det vara en fördel med den där spänningsmätningen trots att NW-280SP fungerar felfritt. Nu skrev du iof att basens impedans är 4 Ohm, men ibland är det ändå bra att veta modellnamnet. smile

174 Inlägg
18 mars 2012
Drönirettab skrev:
Vad heter basen/baslådan?

Steget verkar ju bete sig som att antingen spänningen blir för låg eller att impedansen är för låg, då kan det vara en fördel med den där spänningsmätningen trots att NW-280SP fungerar felfritt. Nu skrev du iof att basens impedans är 4 Ohm, men ibland är det ändå bra att veta modellnamnet. smile

Det är en gammal bas, det står bara mutant 600W 10" inget mera
ser ut som denna på bilden
http://i89.photobucket.com/albums/k226/maadmaxxer/Aug%20For%20Sale/10082010591.jpg
Senast redigerat av lenti (18 mars 2012)

Audi A5 3.0TDI Steg 2

1 727 Inlägg
18 mars 2012
KryckanB skrev:
Hej!

Snälla hjälp mig! sad

//K

Har du kopplat in fläktarna på själva Remoten?

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
18 mars 2012
lenti skrev:
Det är en gammal bas, det står bara mutant 600W 10" inget mera
ser ut som denna på bilden

Antagligen står modellnamnet på magneten, det brukar vara så. Med en multimeter kan du mäta vilken resistans basen har, på så sätt går det att lista ut om den verkligen är på 4 Ohm. Jag rekommenderar att du antingen skruvar loss basen och kikar om det står något på magneten eller så resistansmäter du på lådans uttag, högtalarkablarna ska plockas loss vid mätningen. smile
Senast redigerat av Drönirettab (18 mars 2012)

337 Inlägg
18 mars 2012
Hej härlig tråg. Jag har en ( väldigt dum fråga ) men det är så att jag är så gott som helt värdelös på att koppla alla kablar till stereon vet inte vilka kablar som ska sitta vart. Finns det något schema eller bra tips man kan få här? smile

Mvh Eric

750 Inlägg
18 mars 2012
Eric91 skrev:
Hej härlig tråg. Jag har en ( väldigt dum fråga ) men det är så att jag är så gott som helt värdelös på att koppla alla kablar till stereon vet inte vilka kablar som ska sitta vart. Finns det något schema eller bra tips man kan få här? smile

Mvh Eric

hallå, vad för kablar ska du koppla in är det till slutsteget eller bara koppla in stereon ? smile

« ʂpʟ ɗʏŋɑɱɪɕʂ, кейɯɔɔð, β2 ɑʊðɪɔ »
Dцьstэp

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
18 mars 2012
Drönirettab skrev:
Man får dock komma ihåg att när portmynningen på en slotport är lika nära motstående vägg som portens innerbredd så "förlängs" porten med ett mått som motsvarar portens innerbredd+portmaterialets tjocklek. I just detta fall skulle det innebära att om portmaterialet är 22 mm tjockt så förlängs porten med 85 mm. smile

Portlängden räknas väl i mitten av porten? Det är iaf så som jag lärt mig. Då borde den förlängas med 53,5mm (63/2+22), eller? smile

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

687 Inlägg
18 mars 2012
Hej!
Någon som har koll på vad det sitter för högtalare original i en BMW 325i E92 coupe?
Är det svårt att byta ut dem? Skulle vilja ha några som klarar av att spela lite högre.

Mvh
Daniel

337 Inlägg
18 mars 2012
Sydeken skrev:
Eric91 skrev:

Mvh Eric

hallå, vad för kablar ska du koppla in är det till slutsteget eller bara koppla in stereon ? smile

Hej det är kablarna in i stereon som jag är väldigt osäker på tongue. slut steget lyckades jag lista ut hur dom skulle sitta smile

16 197 Inlägg
18 mars 2012
Danne_485 skrev:
Hej!
Någon som har koll på vad det sitter för högtalare original i en BMW 325i E92 coupe?
Är det svårt att byta ut dem? Skulle vilja ha några som klarar av att spela lite högre.

Mvh
Daniel

vill du spela högre så behöver du mer effekt.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

687 Inlägg
18 mars 2012
evilaudio skrev:
Danne_485 skrev:
Hej!

Mvh
Daniel

vill du spela högre så behöver du mer effekt.

Ja, problemet är bara att jag helst inte vill börja dra in slutsteg och annat i denna bilen.
Tänkte bara ifall man kunde byta ut originalhögtalarna mot några som inte brister i ljudet
när man spelar lite högre. Men är det stereons fel att det brister i ljudet menar du?

mvh

Sök