5450
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Horsyhorse skrev:
XorcessX skrev:
trevligt!, hur många liter behöver en sådan?

5 liter sluten.

Pierre

Eller 9 liter portat avstämt till 38-45Hz nånstans, då blir det fart på midbasen! big_smile

Blir inte det lite väl låg avstämning för midbas?

93 Inlägg
25 mars 2012
Håller på att bygga en portad låda åt min L7a, dock har jag nu märkt efter att jag skruvat och limmat ihop allt utom taket så ser jag att porten inte är lika bred hela vägen... Längst in i lådan är den 61mm bred och längst ut 66mm bred. Är det bara att skrota lådan och bygga ny nu eller är det inom en godkänd marginal? Eller har ni några andra lösningar på problemet?

Bild på lådan: http://quikk.se/?34206a
Närmast på bild är det då 66mm brett och längst in 61mm.

ramen runt ska kapas i samma lutning som ryggstödet för att det ska sluta tätt.

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Nitromast skrev:
ChriZtoffer skrev:
Horsyhorse skrev:
5 liter sluten.

Pierre

Eller 9 liter portat avstämt till 38-45Hz nånstans, då blir det fart på midbasen! big_smile

Nja inte för den typ av midbas som jag vill ha iaf. wink Klart dom går en bit ned i subområdet, men om man stämmer av dom ännu högre så tycker jag ljudet blir för peakat. 45Hz funkade kanon om dom ska gå som rena midbasar, då smäller det på duktigt, men vill man köra utan sub så är 38Hz mer lagom.

enblabil skrev:
Håller på att bygga en portad låda åt min L7a, dock har jag nu märkt efter att jag skruvat och limmat ihop allt utom taket så ser jag att porten inte är lika bred hela vägen... Längst in i lådan är den 61mm bred och längst ut 66mm bred. Är det bara att skrota lådan och bygga ny nu eller är det inom en godkänd marginal? Eller har ni några andra lösningar på problemet?

Bild på lådan: http://quikk.se/?34206a
Närmast på bild är det då 66mm brett och längst in 61mm.

ramen runt ska kapas i samma lutning som ryggstödet för att det ska sluta tätt.

Det är inte optimalt men jag hade nog ärligt talat inte brytt mig i det, du kommer visserligen inte få riktigt den avstämning som var tänkt och om porten ligger på gränsen så kan du få flåsljud. Men koppla in och testa! Tror ärligt talat inte du märker nån jätteskillnad.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 mars 2012
ChriZtoffer skrev:
Nitromast skrev:
ChriZtoffer skrev:

Nja inte för den typ av midbas som jag vill ha iaf. wink Klart dom går en bit ned i subområdet, men om man stämmer av dom ännu högre så tycker jag ljudet blir för peakat. 45Hz funkade kanon om dom ska gå som rena midbasar, då smäller det på duktigt, men vill man köra utan sub så är 38Hz mer lagom.

Okej, nej jag har aldrig provat en portad låda till midbas. Men det lät som för lågt i mina öron. Får helt enkelt ta o prova någon gång!

1 727 Inlägg
25 mars 2012
Nitromast skrev:
Okej, nej jag har aldrig provat en portad låda till midbas. Men det lät som för lågt i mina öron. Får helt enkelt ta o prova någon gång!

Om du får tillfälla att lyssna....gör det! 12/5 kanske? wink

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 mars 2012
Horsyhorse skrev:
Nitromast skrev:

Pierre

Västeråsträffen? smile

152 Inlägg
25 mars 2012
någon som har ett program att tipsa om för att räkna ut en baslåda? kan man lita på dessa uträkningar man får av programmen isåfall?

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 mars 2012
PatrikAyoub skrev:
någon som har ett program att tipsa om för att räkna ut en baslåda? kan man lita på dessa uträkningar man får av programmen isåfall?

WinISD funkar bra tycker jag. Bara att googla så hittar du det. Kan ta en stund att lista ut allt första gången men det finns säkerligen guider att läsa! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

1 727 Inlägg
25 mars 2012
Nitromast skrev:
Horsyhorse skrev:
Nitromast skrev:

Pierre

Västeråsträffen? smile

Motorshow i Kungsängen.(sök på FB)

Länk till förra 2011: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=7025

Pierre
Senast redigerat av Horsyhorse (25 mars 2012)

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Nitromast skrev:

Ibland kan det kanske vara lämpligt att stämma av lite lägre än den frekvens man delar elementet vid. Det kan röra sig om att man vill få en jämn återgivning utan peak, så att midbasen kan ge "full styrka" vid delningen utan att ha tappat i frekvensåtergivningen. Man designar lådan så att den spelar opeakat, fast djupare alltså. smile

2 Inlägg
25 mars 2012
big-jepp skrev:
antooon__ skrev:
blev just medlem och kan ingenting när det kommer till att räkna ut vilket steg jag behöver osv..
på bashögtalaren (Orion XTR 15 DVC) som är av äldre modellen står det följande;

- 4ohm Dual
- Voice Coils
- 800 watts RMS
- Power Handling

frågan är hur jag ska koppla detta och vad jag behöver för steg? antar att "Dual" betyder att det finns dubbla talspolar på basen.. tack på förhand!

du behöver ett steg som ger minst 800 watt rms i 2 ohm.

detta hade fungerat br t.ex.
http://dbakuten.se/detail-item_id-318347

det finns inget billigare? är inte kräsen av mig! någon som kan länka något begagnat?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Horsyhorse skrev:
Nitromast skrev:

Pierre

Ska jag ta med lilla lådan som jag hade vid invigningen? wink

PatrikAyoub skrev:

Om man inte är van att räkna på baslådor så är det oftast bättre att fråga nån som kan eller helt enkelt gå på tillverkarens rekommendationer. Jag brukar själv utgå från tillverkarens rekommendation och sen möjligtvis ändra avstämningen med hjälp av program.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
25 mars 2012
Horsyhorse skrev:
Nitromast skrev:
Horsyhorse skrev:

Pierre

Västeråsträffen? smile

Motorshow i Kungsängen.(sök på FB)

Länk till förra 2011: http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=7025

Pierre

Ill be there! smile Tar nog HSK:na då också wink

Voodoo
1 444 Inlägg
25 mars 2012
funderar på en  RE sx 18" ist för xtr380d2an..

klarar jag att driva 18"  med ice 1500?   och  vad för sorts låda rekomenderas?   djup bas ?   lr ågr de  få denna bas att spela hyffsat rappt till tex  rock metall?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

21 761 Inlägg
25 mars 2012
Som djupbaslåda skulle jag kunna tänka mig 170 liter netto med dubbla 6" portar, rören görs 31 cm långa (35 Hz) och sedan trattar i båda ändar. smile

152 Inlägg
25 mars 2012
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

WinISD funkar bra tycker jag. Bara att googla så hittar du det. Kan ta en stund att lista ut allt första gången men det finns säkerligen guider att läsa! smile

okej tack, ska försöka iallafall! big_smile

3 466 Inlägg
25 mars 2012
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

De e rent åt helvete o försöka använda sånna program om man inte verkligen vet vad man gör...

Finns gott om folk som vet så de e betydligt bättre o bara fråga helt enkelt!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
25 mars 2012
Ja bara för att programmet säger en viss volym med hjälp av parametrarna så betyder det inte direkt att den är rätt. Programmet beräknar ju inte en låda för bilbruk utan för hemmabruk.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
26 mars 2012
M_icke_ skrev:
F4S4N skrev:
PatrikAyoub skrev:

De e rent åt helvete o försöka använda sånna program om man inte verkligen vet vad man gör...

Finns gott om folk som vet så de e betydligt bättre o bara fråga helt enkelt!

Jo fast man kan få en liten uppfattning om hur ljudkurvan ser ut och även luftens hastighet. Kan vara bra att veta. Det är ju inte jättesvårt att lista ut lite grunder i programmet ! smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

20 Inlägg
26 mars 2012
Hej jag har ett problem.

När jag höjer volymen lite så det basar som bäst så stoppar basen spela o stänger jag av sterion och startar upp den igen så spelar basen igen som vanligt.

Vad kan va felet?

Jag har en:http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319119

Tack i förhand smile

Sök