5821
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
28 mars 2012
F4S4N skrev:
Lonefox skrev:
F4S4N skrev:

Kollar du i instruktionsboken så beskrivs det ganska bra.

"Car type" ska man ge fan i att ändra. Den är länkad till "Car type adjustment" (sid 40-41). Där kan man ställa in hur långt det är till alla högtalare i förhållande till en referenspunkt i mitten bilen. Jag tycker det fungerar bra att börja så. Framför allt basen är bekväm att ställa in på det sättet. När man sedan gjort det så är det dags att gå in och finjustera avståndet till varje högtalare. Detta gör du i "position" menyn (sid 38). Där lägger du till avstånd för hur långt (utöver det som du tidigare angett i "Car type adjustment") du vill kompensera. Jag lämnar vänster fram på 0cm här och justerar dom övriga. Även basen lämnas på 0cm då den redan är inställd i "Car type adjust".

Kolla på sidan 41 så ser du en bild som beskriver det bra! smile

http://images.kenwood.eu/files/prod/206 … 8EN%29.pdf

Bakvänt...

Det beror på vilket håll du ser det från, haha! lol

Man talar ju om för enheten hur långt före den ska spela upp musiken. Så det blir ju tidsförtidning istället för tidsfördröjning tongue

Nej......beror inte på från vilket håll man ser det då man brukar fördröja de element som är närmast.....
Kenwoods tidskomp funkar men tar en stund att vänja sig vid jämfört med andra märken där det bara är att rocka på med en gång.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
28 mars 2012
XorcessX skrev:
Stripz skrev:
XorcessX skrev:
haha nej, får väl försöka lite mera tongue

http://www1.garaget.org/gallery/images/55/54849/54849-c54a7a9ed71b9fd7b0e75cee4dfe63b4.jpg

snabb skiss på 1 min över mitt system just nu smile

nice, jag fick till det nu. smile

http://www1.garaget.org/gallery/images/124/123598/123598-4462e50894ea668b6eea84f08010d1bc.jpg

Ouh förlåt mig men BYT STEG.....
Amega på ett gammalt GAS Alpha och distor Live till Kickerbasar........stackars element wink

709 Inlägg
28 mars 2012
Lonefox skrev:

Amega på ett gammalt GAS Alpha och distor Live till Kickerbasar........stackars element wink

I know, står i min projekt tråd..  stegen kommer bytas ut men de är dyyyyrt. tongue så detta får duga ett tag.

7 241 Inlägg
28 mars 2012
XorcessX skrev:
Lonefox skrev:

I know, står i min projekt tråd..  stegen kommer bytas ut men de är dyyyyrt. tongue så detta får duga ett tag.

Dyrt? Beror på vad man jämför med....
Tycker att mitt steg för 10K är prisvärt med tanke på vad man får wink

709 Inlägg
28 mars 2012
Lonefox skrev:
XorcessX skrev:
Lonefox skrev:

jo, men på student ekonomi så är de mesta dyrt.   När jag monterade amegerna så va de antingen att köra direkt på sterion eller gas steget som gällde. tongue   blir antagligen ett Alpine digitalt steg senare. möjligtvis Hertz,  Sinus steget körs på 2ohm och ganska lite gain så de kommer nog hänga med ett tag till tongue spelar inte särskilt våldsamt.

3 466 Inlägg
28 mars 2012
XorcessX skrev:
Lonefox skrev:
XorcessX skrev:

jo, men på student ekonomi så är de mesta dyrt.   När jag monterade amegerna så va de antingen att köra direkt på sterion eller gas steget som gällde. tongue   blir antagligen ett Alpine digitalt steg senare. möjligtvis Hertz,  Sinus steget körs på 2ohm och ganska lite gain så de kommer nog hänga med ett tag till tongue spelar inte särskilt våldsamt.

Kör ett A/B-steg på amegorna, digitala steg ger sällan lika bra ljud...

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

7 241 Inlägg
28 mars 2012
M_icke_ skrev:
XorcessX skrev:
Lonefox skrev:

Kör ett A/B-steg på amegorna, digitala steg ger sällan lika bra ljud...

Nåja.... Alpines nya PDX-steg skäms inte för sig.
Låter mkt mer A/B om dem än ngr andra jag hört...

565 Inlägg
28 mars 2012
Hej!
Jag har funderingar på att bygga om dörrarna i min 945:a för att sätta in flera midbasar. Just nu sitter det i ett par Dls 5,25" middar, men jag hade tänkt gå upp till 6,5" och eventuellt köra ett par i varje dörr. Kommer kunna skicka på ca 150 wrms/midbas. Har ni något förslag på vad som är vettigt att skaffa? Är det bättre att skaffa ett par bra eller två par som är lite billigare? Budget är ca 1500, men får man inget vettigt för de pengarna kan jag spara ett tag och lägga lite mer. Mvh

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

329 Inlägg
28 mars 2012
XorcessX skrev:
Lonefox skrev:
XorcessX skrev:

Du har råd med amega qcomp 60 som kostar 4500:- men inte att köpa ett vettigt steg till dom?? hmm

329 Inlägg
28 mars 2012
Lillalilja skrev:
Hej!
Jag har funderingar på att bygga om dörrarna i min 945:a för att sätta in flera midbasar. Just nu sitter det i ett par Dls 5,25" middar, men jag hade tänkt gå upp till 6,5" och eventuellt köra ett par i varje dörr. Kommer kunna skicka på ca 150 wrms/midbas. Har ni något förslag på vad som är vettigt att skaffa? Är det bättre att skaffa ett par bra eller två par som är lite billigare? Budget är ca 1500, men får man inget vettigt för de pengarna kan jag spara ett tag och lägga lite mer. Mvh

Mer ingående info om 5.25:orna tack, driver du dom med steg nu och i sådana fall vad för steg??

565 Inlägg
28 mars 2012
Middarna hör till ett 3-vägs kit som jag har för mig heter ultimate reference, köpte det i somras från nårdik då det var utförsäljning på dessa. De körs på ett Rockford T-600.2

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

329 Inlägg
28 mars 2012
Lillalilja skrev:
Middarna hör till ett 3-vägs kit som jag har för mig heter ultimate reference, köpte det i somras från nårdik då det var utförsäljning på dessa. De körs på ett Rockford T-600.2

Oki, dom är det fint ljud i big_smile
rekomenderar amega drvq5  att komplettera med fast då kan du behöva lite mer effekt tongue
Senast redigerat av Mattias_Vejdeland (28 mars 2012)

21 761 Inlägg
28 mars 2012
Exterm skrev:
20mm2 kabel kostar 70kr/meter på BRL, och man behöver väl ungefär 5 meter från batteriet till skuffen va?

Det brukar vara 5 m lång kabel i många kabelpaket iaf, men vissa bilar kan behöva 5,5-6 m beroende på hur pass "rakt" man kan dra kabeln genom bilen och på vilken sida steget/fördelningsblocket sitter. Batteriplacering spelar ju in också, tex om det sitter framme vid ena halvljuset eller mot torpedvägen. smile

894 Inlägg
28 mars 2012
Ja skaffat sedanare nu då o alla säger att man ska vända på baslådan då så att basarna är riktad mot baksätet stämmer det??? blir inte basarna förstörda då?

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 mars 2012
stoltosmart skrev:
Ja skaffat sedanare nu då o alla säger att man ska vända på baslådan då så att basarna är riktad mot baksätet stämmer det??? blir inte basarna förstörda då?

Varför skulle dom bli det? yikes

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
28 mars 2012
stoltosmart skrev:

Sitter dom så nära att dom inte kan spela så kan dom gå sönder. Har du skidlucka så ska dom helst spela genom den med en sorts ram runt som sluter tätt mot ryggstödet.

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

130 Inlägg
28 mars 2012
Drönirettab skrev:
Exterm skrev:
20mm2 kabel kostar 70kr/meter på BRL, och man behöver väl ungefär 5 meter från batteriet till skuffen va?

Det brukar vara 5 m lång kabel i många kabelpaket iaf, men vissa bilar kan behöva 5,5-6 m beroende på hur pass "rakt" man kan dra kabeln genom bilen och på vilken sida steget/fördelningsblocket sitter. Batteriplacering spelar ju in också, tex om det sitter framme vid ena halvljuset eller mot torpedvägen. smile

Ah precis, har ju en V70, så rätt långt, batteriet längst fram och allt tongue Sen är ju frågan om 20mm2 får plats under listerna, vill att allt ska synas så lite som möjligt wink

Exterm was here m^_^m

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
28 mars 2012
Exterm skrev:
Drönirettab skrev:
Exterm skrev:

Ah precis, har ju en V70, så rätt långt, batteriet längst fram och allt tongue Sen är ju frågan om 20mm2 får plats under listerna, vill att allt ska synas så lite som möjligt wink

Vill inte svära på det, men är "säker" på att du klarar dig med 5m. Jag har en 5m i min V40. Den drog jag kabeln från vänster fram till höger bak. Alltså längsta sträckan. Det räckte fint! smile Det beror ju dock även på vart du tänkt att ha steget wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

894 Inlägg
28 mars 2012
F4S4N skrev:
stoltosmart skrev:

Varför skulle dom bli det? yikes

hört ifrån ''kunniga'' att ljudvågen kan studsa tbx och förstöra basen men som sagt detta tror jag knappt på själv

Det är mycket enkelt att verka dum, men varför envisas folk ändå med att verka smarta.

894 Inlägg
28 mars 2012
Streethawk skrev:
stoltosmart skrev:

Sitter dom så nära att dom inte kan spela så kan dom gå sönder. Har du skidlucka så ska dom helst spela genom den med en sorts ram runt som sluter tätt mot ryggstödet.

okej så som jag har en färdig baslåda med dubbla 12 or ska jag inte sätta så alltså med andra ord, har en Baslåda: GAS Alpha 212 2x12tum

Sök