5689
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

152 Inlägg
29 mars 2012
Drönirettab skrev:
Om det skiljer flera år mellan de äldre och nyare basarna så kan det kanske skilja en del i konstruktionen och parametrar, men skiljer det bara tex 1 år eller mindre så är det nog mest själva "inspelningen" som skiljer sig. Alltså att de nya basarna kommer att låta annorlunda innan de har blivit inspelade. smile

jaha okej tackartackar smile tänkte börja med 2 basar för att sedan uppgradera till 4st men ville veta ifall man kunde blanda typ inspelade basar med nya oanvända. för annars hade jag köpt 2 till direkt innan jag börjat spela med dom 2 jag redan har hehe big_smile

Voodoo
1 444 Inlägg
29 mars 2012
PatrikAyoub skrev:
Drönirettab skrev:
Om det skiljer flera år mellan de äldre och nyare basarna så kan det kanske skilja en del i konstruktionen och parametrar, men skiljer det bara tex 1 år eller mindre så är det nog mest själva "inspelningen" som skiljer sig. Alltså att de nya basarna kommer att låta annorlunda innan de har blivit inspelade. smile

jaha okej tackartackar smile tänkte börja med 2 basar för att sedan uppgradera till 4st men ville veta ifall man kunde blanda typ inspelade basar med nya oanvända. för annars hade jag köpt 2 till direkt innan jag börjat spela med dom 2 jag redan har hehe big_smile

ska du  uppgradera steg när  du köper 2 till basar då  lr?

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

152 Inlägg
29 mars 2012
Stripz skrev:
PatrikAyoub skrev:
Drönirettab skrev:

tänkte köra samma steg som jag har nu..

Voodoo
1 444 Inlägg
29 mars 2012
PatrikAyoub skrev:
Stripz skrev:
PatrikAyoub skrev:

vad är de för steg och  vad för basar? smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

152 Inlägg
29 mars 2012
Stripz skrev:
PatrikAyoub skrev:
Stripz skrev:

vad är de för steg och  vad för basar? smile

Det är ett SPL Dynamics s 1200D steg och gas alpha 1226 basar smile

685 Inlägg
29 mars 2012
Exterm skrev:
Snoogiloo skrev:
Exterm skrev:
Framsteg! tongue

Det visar sig att 8mm2 plus och jord INTE räcker för att driva två slutsteg och ett aktivt delningsfilter, därav mina skräckinjagande generatorstörningar. Betyder alltså att jag måste dra 21mm2 genom hela bilen, WOHO, vad rooligt xD

Dock under felsökningens gång måste nånting ha hänt, för nu har systemet bestämt sig för att det bara vill spela på vänstra kanalen igen, fast jag har ny RCA överallt och kopplingarna sitter som de ska, iaf så långt jag vet. Har också fortfarande störande sus från högtalarna när jag har på paus, och när jag stänger av allt helt, alltså vrider ner tändningen, så slår det till svagt i dem en gång.

Idéer, för jag börjar få slut på dem tongue

Om ni vill ha foton på hela kalaset för att få en bättre uppfattning så kan jag fixa det smile

Var har du dragit lågnivå kabeln? Vissa kan vara väldigt känsliga för störning!

Om du menar på ämnet brus och slag vid avstängning, så har jag dragit RCA'n under plastlisterna innanför dörren, INTE på samma sida som batteri+. Dock går den ju tillsammans med högtalarkablarna till ena dörren. Och, ska nämnas, är det Feltema-kabel, kan ju vara det, men vem vet tongue

Testa att plocka ut RCA kabeln ur listen och lägg den så långt ifrån som möjligt och se om det hjälper. Jag har själv en billig RCA kabel som fick störningar (slog i basarna när jag stängde av steget) pga att jag hade råkat lägga min remote kabel över den på ett ställe.

139 Inlägg
30 mars 2012
kallekotte skrev:
är det någon som vet vilken färg det är på remotekabeln i en BMW e39 -02 med business stereon?
eller om det finns något annat alternativ att koppla till remotekabeln i bagageutrymmet smile

Blå var den i min bil, det brukar den vara. Men det finns säkert undantag för det också. Går att koppla remoten till positionsljuset eller vilken strömkälla som hellst som får ström när bilen startar.

139 Inlägg
30 mars 2012
Hade tänkt bygga denna lådan http://blekingebilradio.se/dokument/Kic … sluten.pdf till min Kicker Soloclassic 12:a, tror in att jag behöver staga upp lådan på något sätt, och i så fall hur gör jag det lättast? antar att jag får göra lådan lite större då?

3 187 Inlägg
30 mars 2012
svampen92 skrev:
Hade tänkt bygga denna lådan http://blekingebilradio.se/dokument/Kic … sluten.pdf till min Kicker Soloclassic 12:a, tror in att jag behöver staga upp lådan på något sätt, och i så fall hur gör jag det lättast? antar att jag får göra lådan lite större då?

sätt stag mellan baffeln och baksidan på lådan. rundstav fungerar bra till detta!

hur mycket större du ska göra lådan är det bara att räkna på (räkna hur många liter rundstavarna tar upp i lådan)

139 Inlägg
30 mars 2012
big-jepp skrev:
svampen92 skrev:

sätt stag mellan baffeln och baksidan på lådan. rundstav fungerar bra till detta!

hur mycket större du ska göra lådan är det bara att räkna på (räkna hur många liter rundstavarna tar upp i lådan)

Tack så mycket, var ungefär något sådant jag tänkt mig smile

130 Inlägg
30 mars 2012
Snoogiloo skrev:
Exterm skrev:
Snoogiloo skrev:

Var har du dragit lågnivå kabeln? Vissa kan vara väldigt känsliga för störning!

Om du menar på ämnet brus och slag vid avstängning, så har jag dragit RCA'n under plastlisterna innanför dörren, INTE på samma sida som batteri+. Dock går den ju tillsammans med högtalarkablarna till ena dörren. Och, ska nämnas, är det Feltema-kabel, kan ju vara det, men vem vet tongue

Testa att plocka ut RCA kabeln ur listen och lägg den så långt ifrån som möjligt och se om det hjälper. Jag har själv en billig RCA kabel som fick störningar (slog i basarna när jag stängde av steget) pga att jag hade råkat lägga min remote kabel över den på ett ställe.

Remoten sitter tillsammans med RCA'n för mig, den är liksom fastsatt mellan kablarna tongue
Ska man ha dem separat menar du? Fan vad jobbigt xD

Exterm was here m^_^m

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
30 mars 2012
Exterm skrev:
Snoogiloo skrev:
Exterm skrev:

Remoten sitter tillsammans med RCA'n för mig, den är liksom fastsatt mellan kablarna tongue
Ska man ha dem separat menar du? Fan vad jobbigt xD

Den kabeln är en kvarleva för jordpotential mellan skivspelare och förstärkare. Men saluförs och används flitigt som remote. Speciellt på billigare kablar.

Det ÄR iofs inte så jobbigt att dra en separat ramote.....bara man tänker efter innan och drar den med strömkabeln.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

130 Inlägg
30 mars 2012
Har nu dragit 8mm2 jord till båda stegen och filtret, separat punkt till alla tre rakt mot karossen, plåtrent. Provar just nu bara med fyrkanals-steget och filtret dock, men får ändå generatorbrus. De delar dock fortfarande på en 8mm2 pluskabel, kan det vara detta, eller är 8mm2 jord för klent, även med bra punkter? Suset i högtalarna när man hade på paus är borta iaf, löstes enkelt med att byta Denver-steget mot mitt Sony XM-3060, sjuk skillnad i ljudet också, även utan dörrsidorna på tongue

Aja, blir att greja mer i helgen tills det funkar.

Tack alla för all hjälp, kommer nog behövas mer framöver wink

Exterm was here m^_^m

104 Inlägg
30 mars 2012
Tjena!

Jag behöver fixa lite ljud i 940n nu och har ett bra framsystem redan men skulle behöva lite bas också! Har fått erbjudande om 2st MDS Hammer 10" i en låda men har absolut ingen koll på dessa. Ska inte ha något superextremt utan behöver bara bas i bilen och undrar om dessa kan vara prisvärda om man får dem för ett bra pris?

7 385 Inlägg
30 mars 2012
Snowgubben skrev:
Tjena!

Jag behöver fixa lite ljud i 940n nu och har ett bra framsystem redan men skulle behöva lite bas också! Har fått erbjudande om 2st MDS Hammer 10" i en låda men har absolut ingen koll på dessa. Ska inte ha något superextremt utan behöver bara bas i bilen och undrar om dessa kan vara prisvärda om man får dem för ett bra pris?

allt är prisvärt om man får rätt pris wink

695 Inlägg
30 mars 2012
Exterm skrev:
Har nu dragit 8mm2 jord till båda stegen och filtret, separat punkt till alla tre rakt mot karossen, plåtrent. Provar just nu bara med fyrkanals-steget och filtret dock, men får ändå generatorbrus. De delar dock fortfarande på en 8mm2 pluskabel, kan det vara detta, eller är 8mm2 jord för klent, även med bra punkter? Suset i högtalarna när man hade på paus är borta iaf, löstes enkelt med att byta Denver-steget mot mitt Sony XM-3060, sjuk skillnad i ljudet också, även utan dörrsidorna på tongue

Har du generatorstörningar även om du drar ut lågnivåkablarna ur stegen?.. Om ja, prova då att även koppla ur REMOTE och bygla över från plus så stegen startar, fortfarande störningar asså utan HU kopplad alls? vad för filter är de vi talar om? ett aktivt till stegen eller? i så fall, testat att koppla ur de också?.. Har du ändå störningar kan du bortse HU och filter sålänge och koncentrera dig helt på stegen, är de oljud i alla stegen? oljud i alla kanaler? Har det alltid varit såhär med dessa prylarna eller det "bara kom", har du otur så ligger felet i stegen. Testa att "tillfälligt" gjorda stegen i chassit på stegen via en kabel till chassit på bilen, testa även detta med HU och filtret, testa sedan jorda rca kablarna via en kabel ner i chassit på bilen samtidigt som dom är kopplade till stegen, asså minusen på RCA kablarna, "ringen" inte "piggen". Och sist men inte minst en kanske omöjlig fråga, vilken kondition besitter generatorn?

En del av dessa tips har du säkert redan fått och då även testat, men jag palla inte läsa igenom. Hoppas inte det blev alltför obegripligt och rörigt....

Hellre omkörd och bortkommen än omkommen och bortkörd.
®™ Nuclear Performance

130 Inlägg
30 mars 2012
nesum skrev:
Exterm skrev:

Har du generatorstörningar även om du drar ut lågnivåkablarna ur stegen?.. Om ja, prova då att även koppla ur REMOTE och bygla över från plus så stegen startar, fortfarande störningar asså utan HU kopplad alls? vad för filter är de vi talar om? ett aktivt till stegen eller? i så fall, testat att koppla ur de också?.. Har du ändå störningar kan du bortse HU och filter sålänge och koncentrera dig helt på stegen, är de oljud i alla stegen? oljud i alla kanaler? Har det alltid varit såhär med dessa prylarna eller det "bara kom", har du otur så ligger felet i stegen. Testa att "tillfälligt" gjorda stegen i chassit på stegen via en kabel till chassit på bilen, testa även detta med HU och filtret, testa sedan jorda rca kablarna via en kabel ner i chassit på bilen samtidigt som dom är kopplade till stegen, asså minusen på RCA kablarna, "ringen" inte "piggen". Och sist men inte minst en kanske omöjlig fråga, vilken kondition besitter generatorn?

En del av dessa tips har du säkert redan fått och då även testat, men jag palla inte läsa igenom. Hoppas inte det blev alltför obegripligt och rörigt....

Hur ska jag kunna höra nåt alls, inklusive störningar, utan lågnivån inkopplad i steget? Utan lågnivå kommer det ju inget ljud alls i högtalarna tongue
Jag har provat med bara ett av stegen, med 8mm2 jord satt i bältesfästet, då blir det inga störningar. Kopplade sedan in mitt aktiva filter, då blev det lite störningar. Filtret sitter också med 8mm2 jord direkt mot chassit. Detta tyder ju, tycker jag, på att jag behöver antingen grövre jord eller grövre plus-kabel, eller både och.
Så vi vet alltså att steget i fråga funkar, och mitt andra, alltså bas-steget är nästan nytt, så det ska funka.
Och bas-steget har gått genom filtret sedan jag satte in det utan problem, så det borde inte vara filtret heller, även om störningar av den här typen tydligen inte hörs så bra i basen, hörs nästan bara i middar.

Generatorn ska det väl inte vara några problem med, den laddar ju som den ska iaf tongue

Värt att nämna är kanske att jag satt alla tre jordkablar på olika punkter, plåtrent mot chassit. Kan ta foto imorn så att ni kan kolla efter eventuella fel.

Först på listan imorn dock är att undersöka varför inte flerkanals-steget startar längre. Det gick hur bra som helst med RCA'n lagd utanför bilen för test, sen när jag lagt allt fint under listerna och kände mig stolt över mig själv, vägrar det hoppa igång. Inte ens Protect, och säkringarna är hela. Jag har kollat signalen i båda ändarna, och de är bra. Börjar seriöst misstänka att mitt ljudbygge har ett eget sinne, och trollar mig för att göra allt så jobbigt som möjligt tongue

Exterm was here m^_^m

104 Inlägg
30 mars 2012
CHEEVA skrev:
Snowgubben skrev:
Tjena!

allt är prisvärt om man får rätt pris wink

haha sant men tänkte på om MDS hammer är riktiga skitbasar som är mindre värda än ett par foppatofflor eller om det är saker som kan spela helt okej. Vet absolut inte vilken prisklass dem ligger i och vad man borde ge för 2st 10" Hammer + låda smile

20 Inlägg
30 mars 2012
tujbo skrev:
Vad är det för bas och slutsteg du har? (märke och modell)

Om dä ä mig du frågar så har jag

Bas: Orion Hcca 15.4
Slutsteg: Mtx th 4000D

20 Inlägg
30 mars 2012
Exterm skrev:
Lurven575 skrev:
Hej jag har ett problem.

När jag höjer volymen lite så det basar som bäst så stoppar basen spela o stänger jag av sterion och startar upp den igen så spelar basen igen som vanligt.

Vad kan va felet?

Jag har en:http://www.dbakuten.se/detail-item_id-319119

Tack i förhand smile

Spela så att det blir så, och kolla direkt när det händer ifall steget går i Protect.

okej det ska jag prova smile tack för svar smile

Sök