6716
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
24 maj 2012
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:
HeavyBass skrev:

Okej, som jag trodde då. Jag har kopplat pluskabeln som jag ansluter både gul och röd kabel till en vippbrytare så det ska fungera.
Men jag har testat detta som sagt med den nya Kenwood. Men den vill inte gå igång. Min Kenwood som jag har i bilen startade utan några problem när jag kopplade likadant. Förstår inte vad felet kan vara sad

wta med den till affären och låt dom testa den, låter helt klart som den är trasig. den SKA starta om du har spänning på röd och gul kabel och jord till den svarta kabeln.

Okej, tycker med det är konstigt att den inte startar.
Han i affären påstod att det är något med jorden. De fick göra något liknande i en av militärens båtar för att få stereon att fungera. De fick sätta en speciell kondensator mellan jord för att få bort någon "störning" på några få volt. Låter väldigt lustigt.. yikes

Mät på kablarna, är där mellan 11-15V så SKA stereon starta, annars e de något fel på den, då spelar de ingen roll om den sitter i en bil eller båt. Om den så sitter i en rymdraket så ska den starta så länge den har rätt spänning in.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

3 187 Inlägg
24 maj 2012
M_icke_ skrev:
HeavyBass skrev:
big-jepp skrev:

wta med den till affären och låt dom testa den, låter helt klart som den är trasig. den SKA starta om du har spänning på röd och gul kabel och jord till den svarta kabeln.

Okej, tycker med det är konstigt att den inte startar.
Han i affären påstod att det är något med jorden. De fick göra något liknande i en av militärens båtar för att få stereon att fungera. De fick sätta en speciell kondensator mellan jord för att få bort någon "störning" på några få volt. Låter väldigt lustigt.. yikes

Mät på kablarna, är där mellan 11-15V så SKA stereon starta, annars e de något fel på den, då spelar de ingen roll om den sitter i en bil eller båt. Om den så sitter i en rymdraket så ska den starta så länge den har rätt spänning in.

han har gjort det (iaf så skrev han det tidigare) så jag anser att den är trasig, och affären borde ta in och testa den.

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
24 maj 2012
hoj kan man slänga in sånt här i bilen?
http://www.blocket.se/malmo/4400W_21_ba … _8&w=3

Lobster knife fight

1 535 Inlägg
24 maj 2012
Jeqpe skrev:

Vet ingen som provat dom? Utan att slå ner på nåt så tror jag du ska kolla efter nåt annat.

Spl Dynamics/db Akuten

318 Inlägg
24 maj 2012
big-jepp skrev:
tveksam, har dock inte pillat mycket med just båtar.. men har du 12V när du mäter så ska den funka.. sen funkar ju din andra stereo. men testa den i bilen annars och se om den startar, eller bara till ett bilbatteri.

M_icke_ skrev:

Ja tycker det är väldigt skumt. Får testa i bilen, funkar den inte då så måste den ju vara trasig. Fan sad

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
24 maj 2012
Obx skrev:
Jeqpe skrev:

Vet ingen som provat dom? Utan att slå ner på nåt så tror jag du ska kolla efter nåt annat.

ne bara undra om man kunde slänga in en PA-bas i bilen tongue dom spelar ju någelunda högt verkar det som wink

Lobster knife fight

1 535 Inlägg
24 maj 2012
Jeqpe skrev:
Obx skrev:
Jeqpe skrev:

ne bara undra om man kunde slänga in en PA-bas i bilen tongue dom spelar ju någelunda högt verkar det som wink

Kolla med Evilaudio Han Gillar PA wink

Spl Dynamics/db Akuten

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
24 maj 2012
Obx skrev:
Jeqpe skrev:
Obx skrev:

han kanske får för sig att svara i denna tråd på den frågan? big_smile

Lobster knife fight

1 535 Inlägg
24 maj 2012
Jeqpe skrev:
Obx skrev:
Jeqpe skrev:

han kanske får för sig att svara i denna tråd på den frågan? big_smile

Möjligt

Spl Dynamics/db Akuten

3 187 Inlägg
24 maj 2012
Jeqpe skrev:
Obx skrev:
Jeqpe skrev:

dock har den basen varit uppe rätt många gånger och det är ren skit.... sägger som obx, leta efter något annat.

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
24 maj 2012
Obx skrev:
Jeqpe skrev:
Obx skrev:

han tycker inte om Billebro  tongue
Kan säga att det där är rätt mycket skit, hört en gång. Har inga begär att göra det igen

Nukelear Devize
1 357 Inlägg
24 maj 2012
aa okej tack för svar ;D

Lobster knife fight

21 761 Inlägg
24 maj 2012
HeavyBass skrev:

Nu har jag aldrig pysslat med båtar, men det där låter väldigt konstigt tycker jag. Skillnaden mellan bilar och båtar brukar vara hur jorden ska dras, man får dra en grov jordkabel från batteriminus till ett kopplingsblock (precis som med pluskabeln) eftersom det inte finns någon metallkaross att sätta jordkabeln i.

Prova att ansluta stereons röda+gula kabel direkt på batteripluspolen och stereons minuskabel direkt på batteriminuspolen, då är ju avståndet så kort att det inte finns någon möjlighet till eventuella störningar. smile

318 Inlägg
24 maj 2012
Drönirettab skrev:
HeavyBass skrev:

Nu har jag aldrig pysslat med båtar, men det där låter väldigt konstigt tycker jag. Skillnaden mellan bilar och båtar brukar vara hur jorden ska dras, man får dra en grov jordkabel från batteriminus till ett kopplingsblock (precis som med pluskabeln) eftersom det inte finns någon metallkaross att sätta jordkabeln i.

Prova att ansluta stereons röda+gula kabel direkt på batteripluspolen och stereons minuskabel direkt på batteriminuspolen, då är ju avståndet så kort att det inte finns någon möjlighet till eventuella störningar. smile

Jo jag tycker med det låter väldigt skumt smile En grov jordkabel och en grov pluskabel har jag dragit från batterierna (har 2 st) till varsitt kopplingsblock. Sen därefter kopplat vidare anslutningar till stereo, lanternor osv osv.

Men jag ska testa det du sa där, koppla direkt på batteriernas plus och minus. Osäker på om det kommer ge någon skillnad dock.. har ju testat att koppla plus och minus direkt på en "vägguttag converter" som blir till 12V men fick ingen respons ifrån stereon då heller.. smile

20 Inlägg
24 maj 2012
någon som har koll vart man hittar säkringen till stereon på en Skoda octavia rs -02? har hittat ena säkringen på vänster sida men det ska finnas en till "nr 57" om jag minns rätt, den ska sitta någon annanstans men vet inte vart, inte ens killarna på BRL kunde hitta den -.-

346 Inlägg
24 maj 2012
tjenare! nu är det såhär att jag har fått lite problem. förut när jag startade stereon funkade basarna hur fint som helst, men sen nu en dag så startade jag upp grejerna men basen bara brusade. sen nu efter jag ljuddämpat så tänkte jag koppla steget igen & se om det funkade nu. men då lös inte ens steget? vad kan felet vara? funderar på om någon kabel gått åt helvete. MYCKET tacksam för svar kring detta.

318 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:
tjenare! nu är det såhär att jag har fått lite problem. förut när jag startade stereon funkade basarna hur fint som helst, men sen nu en dag så startade jag upp grejerna men basen bara brusade. sen nu efter jag ljuddämpat så tänkte jag koppla steget igen & se om det funkade nu. men då lös inte ens steget? vad kan felet vara? funderar på om någon kabel gått åt helvete. MYCKET tacksam för svar kring detta.

Remote kabeln sönder/lossnat? smile eftersom inte steget går igång.

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
25 maj 2012
spontanjan skrev:

Och säkringen är i?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

346 Inlägg
25 maj 2012
HeavyBass skrev:
spontanjan skrev:

Remote kabeln sönder/lossnat? smile eftersom inte steget går igång.

ja det kan det ju vara. ska prova & byta remoten, måste vara den det är fel på!

346 Inlägg
25 maj 2012
F4S4N skrev:
spontanjan skrev:

Och säkringen är i?

yes alla säkringar till ljudet är i. råkade bränna min 70amp säkring till + kabeln men köpte en ny som låg på 80 det borde väll inte spela någon roll ?

Sök