5376
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

3 466 Inlägg
29 maj 2012
QuattroMartin skrev:
Vilket steg av dessa kommer att passa bäst till 1st B2 es15 bas?
B2 Quota-> http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181
Hollywood HXA 3K-> http://www.blekingebilradio.se/product. … ory_id=181

Båda stegen verkar riktigt bra, men har lite beslutsångest :p B2 steget vet jag att det presterar bra och att b2 underspecar sina grejjer vet väll nästan alla.
Hollywooden har mer RMS fast det kanske inte riktigt är det ändå? verkar ändå vara riktigt prisvärt!

Tanken var sen att köpa ett steg och en bas till när jag skaffat bättre kärra smile

B2 underspecar?

Ja.. jo.. mycke möjligt men sen är Quota mätt vid hela 5% dist..... Det är 5ggr så mycke som jag någonsin sett tidigare och över 16 gånger högre än vad hollywood-steget är mätt vid. Känns som b2 har jagat höga siffror,

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

Gladen Audio
2 388 Inlägg
29 maj 2012
M_icke_ skrev:
QuattroMartin skrev:

Båda stegen verkar riktigt bra, men har lite beslutsångest :p B2 steget vet jag att det presterar bra och att b2 underspecar sina grejjer vet väll nästan alla.
Hollywooden har mer RMS fast det kanske inte riktigt är det ändå? verkar ändå vara riktigt prisvärt!

Tanken var sen att köpa ett steg och en bas till när jag skaffat bättre kärra smile

B2 underspecar?

Ja.. jo.. mycke möjligt men sen är Quota mätt vid hela 5% dist..... Det är 5ggr så mycke som jag någonsin sett tidigare och över 16 gånger högre än vad hollywood-steget är mätt vid. Känns som b2 har jagat höga siffror,

<5% betyder ju iofs lägre än 5% dist så det kan vara vid 1% den effektsiffran gäller.
Men oavsett så lämnar HXA3k mer kraft, även om jag tycker Quota steget låter bättre till musik så lämnar det mindre effekt än HXA3k och effekt är ju det viktigaste bland folk idag inte hur det låter.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

3 466 Inlägg
29 maj 2012
Frippe_L skrev:
M_icke_ skrev:
QuattroMartin skrev:

B2 underspecar?

<5% betyder ju iofs lägre än 5% dist så det kan vara vid 1% den effektsiffran gäller.
Men oavsett så lämnar HXA3k mer kraft, även om jag tycker Quota steget låter bättre till musik så lämnar det mindre effekt än HXA3k och effekt är ju det viktigaste bland folk idag inte hur det låter.

Jo fast de kan lika gärna vara vid 4,99% med wink

Vilket som låter bäst har jag inte nämnt alls men jag reagerade på uttalandet sangående effekten..

Jag har inte hört B2-steget själv så jag uttalar mig inte om vilket som låter bäst men Hollywood HXA3K är ett riktigt prisvärt steg.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 maj 2012
M_icke_ skrev:
Simpan_k skrev:
M_icke_ skrev:

1200 AH?! Herrejävlar!!

Nej men de där steget räcker inte till såpass feta basar tyvärr.. Byt steg först så vet du vad du kan hänga på för bas sen.

förlåt felskrivet av mig, ampere*  men jag et vad jag ska ha för steg, ett massive d16000, så därför köper jag bas först smile

Tycker Specen på detta steget är grymt klurig. Det ska vara ett monoblock men är specat 2x4000wrms i 0,5ohm...

RMS Power:
1x1900Wrms/4ohm
1x3000Wrms/2ohm
1x4000Wrms/1ohm
2x4000Wrms/½ohm
16000WMAX
THD: <0.2%

Strå ingen som helst info om steget heller...
http://bilstereohornan.se/product.php?i … &sort=

Kan bero på att det är två D8000 under samma skal med gemensam insignal?
När man kikar i manualen för D-monoblocken så syns det klart och tydligt att så är fallet.
Och varför det står 2x4000 vid 0.5 ohm beror på att man väljer hur man vill göra då man kopplar in högtalarna.
Länkat eller ej...
Så det är inte så konstigt att det står som det gör....

Dessutom kan man enl. manualen länka alla monoblock i D-serien.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

742 Inlägg
29 maj 2012
Är helt klart 2 kort i samma kåpa! Lite mer info om det steget!
RMS Power     4000 x 2
PEAK Power     16000 x 1
RMS@2Ohms     3000 x 1
Bridged RMS     8000 x 1
Min Impedance     0.5 Ohm
Min Ohm Bridged     1 Ohm

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

7 241 Inlägg
29 maj 2012
AndrAAx skrev:
RMS Power     4000 x 2
PEAK Power     16000 x 1
RMS@2Ohms     3000 x 1
Bridged RMS     8000 x 1

Tycker att det är rätt skrämmande att en kille som M_icke_ som representerar Autohifi (vare sig han vill eller ej, men iom att han visar att han är med i Team Autohifi så gör han det) inte tänker lite längre och letar upp tillverkarens/märkets hemsida och kikar efter en manual istället för att säga som han gör.

Nu var det olyckligt att det blev M_icke_ som "pekades ut" men han blev ett bra EXEMPEL i detta fall.
Menade absolut inte att klanka ner på honom utan just beteendet i sig mer generellt.....
Senast redigerat av Lonefox (29 maj 2012)

3 466 Inlägg
29 maj 2012
Lonefox skrev:
M_icke_ skrev:
Simpan_k skrev:
förlåt felskrivet av mig, ampere*  men jag et vad jag ska ha för steg, ett massive d16000, så därför köper jag bas först smile

Tycker Specen på detta steget är grymt klurig. Det ska vara ett monoblock men är specat 2x4000wrms i 0,5ohm...

RMS Power:
1x1900Wrms/4ohm
1x3000Wrms/2ohm
1x4000Wrms/1ohm
2x4000Wrms/½ohm
16000WMAX
THD: <0.2%

Strå ingen som helst info om steget heller...
http://bilstereohornan.se/product.php?i … &sort=

Kan bero på att det är två D8000 under samma skal med gemensam insignal?
När man kikar i manualen för D-monoblocken så syns det klart och tydligt att så är fallet.
Och varför det står 2x4000 vid 0.5 ohm beror på att man väljer hur man vill göra då man kopplar in högtalarna.
Länkat eller ej...
Så det är inte så konstigt att det står som det gör....

Dessutom kan man enl. manualen länka alla monoblock i D-serien.

Jag får inte det att gå ihop ändå.

D8000-stegen är 0,5ohm stabila, där lämnar dom 4000w. Linkat bör det blir 1x8000w i 1ohm, ellerhur?
Senast redigerat av M_icke_ (29 maj 2012)

3 466 Inlägg
29 maj 2012
Lonefox skrev:
AndrAAx skrev:
RMS Power     4000 x 2
PEAK Power     16000 x 1
RMS@2Ohms     3000 x 1
Bridged RMS     8000 x 1

Tycker att det är rätt skrämmande att en kille som M_icke_ som representerar Autohifi (vare sig han vill eller ej, men iom att han visar att han är med i Team Autohifi så gör han det) inte tänker lite längre och letar upp tillverkarens/märkets hemsida och kikar efter en manual istället för att säga som han gör.

Nu var det olyckligt att det blev M_icke_ som "pekades ut" men han blev ett bra EXEMPEL i detta fall.
Menade absolut inte att klanka ner på honom utan just beteendet i sig mer generellt.....

De första jag gjorde va att kolla in denna sidan http://www.massiveaudio.com/store/produ … ctid=16273 OCH manualen.

Jag valde dock den andra sidan då det var utskrivet vilka impedanser som steget var specat vid, vilket det inte gör på denna.

Det är inte ens där problemet ligger, jag får inte specen att gå ihop.

Ditt inlägg ser jag inte som någon annat än ett personlig påhopp som bygger på dina antaganden av vad vad jag har och inte har gjort samt att du själv har missförstått hela min poäng..
Senast redigerat av M_icke_ (29 maj 2012)

3 466 Inlägg
29 maj 2012
AndrAAx skrev:
RMS Power     4000 x 2
PEAK Power     16000 x 1
RMS@2Ohms     3000 x 1
Bridged RMS     8000 x 1

Jag förstod också att det är 2st D8000 under skalet MEN:

Om du linkar 2st D8000 kommer dom vara stabila i 1ohm bryggat och där lämna 8000w.
I 2ohm kommer dom alltså 4000w och i 4ohm 3000w. Då borde alltså specen på D16000 sett ut såhär:

1x3000w/4ohm
1x4000w/2ohm
1x8000w/1ohm
2x4000w/0,5ohm

7 241 Inlägg
29 maj 2012
M_icke_ skrev:
Lonefox skrev:
AndrAAx skrev:
RMS Power     4000 x 2
PEAK Power     16000 x 1
RMS@2Ohms     3000 x 1
Bridged RMS     8000 x 1

De första jag gjorde va att kolla in denna sidan http://www.massiveaudio.com/store/produ … ctid=16273 OCH manualen.

Jag valde dock den andra sidan då det var utskrivet vilka impedanser som steget var specat vid, vilket det inte gör på denna.

Det är inte ens där problemet ligger, jag får inte specen att gå ihop.

Ditt inlägg ser jag inte som någon annat än ett personlig påhopp som bygger på dina antaganden av vad vad jag har och inte har gjort samt att du själv har missförstått hela min poäng..

Det ber jag om ursäkt för. Vilket jag gjorde även innan.
Men även jag felade då jag hakade upp mig på din fundering kring 2x4000......
Men just det med 1x4000 vid 1 ohm borde ju vara 1x8000 ja eftersom det är vad D8000 är specat till länkat i 1 ohm.
Tryckfelsnisse som vart i farten tro?

56 Inlägg
29 maj 2012
Är MDS Fanatic Eagle 12" serien något att ha? orkar sinuslive 1500w steg driva två stycken eagle 12" basar? tänkte ha de som bruks grejer.. är helt ny inom bas bygge så.. om ni har nå tips på hur jag ska bygga baslådan, sedan va jag behöver för kablar osv till bygget smile ska byggas i en 124a sedan. länk till basarna. http://www.mds.se/sv/product/17555/MDS- … -12-2-Pack
Gärna snabba råd smile

287 Inlägg
29 maj 2012
M_icke_ skrev:
Frippe_L skrev:
M_icke_ skrev:

B2 underspecar?

Jo fast de kan lika gärna vara vid 4,99% med wink

Vilket som låter bäst har jag inte nämnt alls men jag reagerade på uttalandet sangående effekten..

Jag har inte hört B2-steget själv så jag uttalar mig inte om vilket som låter bäst men Hollywood HXA3K är ett riktigt prisvärt steg.

Klart jag bryr mig om hur det låter smile annars så hade jag ju inte frågat? smile
Men verkar som att hollywood är riktigt prisvärt så kör nog på det ändå smile

21 761 Inlägg
29 maj 2012
crillein skrev:
Är MDS Fanatic Eagle 12" serien något att ha? orkar sinuslive 1500w steg driva två stycken eagle 12" basar? tänkte ha de som bruks grejer.. är helt ny inom bas bygge så.. om ni har nå tips på hur jag ska bygga baslådan, sedan va jag behöver för kablar osv till bygget smile ska byggas i en 124a sedan. länk till basarna. http://www.mds.se/sv/product/17555/MDS- … -12-2-Pack
Gärna snabba råd smile

Hur basarna är vet jag inte. För att få in ljudet ordentligt i kupen så får du nog antingen bygga så att basarna spelar upp genom hatthyllan eller så bygger du bandpasslåda och drar upp porten genom hatthyllan. Antar att du har soppatanken bakom ryggstödet.

SL-A1500 borde kunna driva ut basarna utan bekymmer, men det steget är inte alls något "finlirarsteg" enligt folk som har testat. Om steget ska belastas med sin lägsta impedans, dvs 1 Ohm, så bör man ha minst 35 mm2 kabel och 150 A säkring. Belastas det med 4 Ohm så ska det räcka med 16 mm2 kabel och 50-60 A säkring.

Men när man ändå drar en pluskabel till skuffen så tycker iaf jag att man lika gärna kan dimensionera för "framtida behov", så slipper man göra om. smile

175 Inlägg
29 maj 2012
hej har ett slutsteg gm2000a pioneer men vet ej hur man kopplar det hjälp
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171021/171021-3c5392d2ff0c4d1e1b54d463cd8ce2aa.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171021/171021-bd25a3e6186f17cdab83ef27b3eb5ad9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171021/171021-b449df3ab81fee1e7be2ac02f7cb6e0b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/172/171021/171021-7e745587c083764c0cb59d82dad388a6.jpg

jag har alla saker!!!
snälla hjälp:D

56 Inlägg
29 maj 2012
Drönirettab skrev:
crillein skrev:
Gärna snabba råd smile

Hur basarna är vet jag inte. För att få in ljudet ordentligt i kupen så får du nog antingen bygga så att basarna spelar upp genom hatthyllan eller så bygger du bandpasslåda och drar upp porten genom hatthyllan. Antar att du har soppatanken bakom ryggstödet.

SL-A1500 borde kunna driva ut basarna utan bekymmer, men det steget är inte alls något "finlirarsteg" enligt folk som har testat. Om steget ska belastas med sin lägsta impedans, dvs 1 Ohm, så bör man ha minst 35 mm2 kabel och 150 A säkring. Belastas det med 4 Ohm så ska det räcka med 16 mm2 kabel och 50-60 A säkring.

Men när man ändå drar en pluskabel till skuffen så tycker iaf jag att man lika gärna kan dimensionera för "framtida behov", så slipper man göra om. smile

okej tack jo jag har köpt en 50 mm2 redan som ska dras så de håller nog och 150A säkring fick jag med o remote controll.. så de ska kopplas iallafall så de håller nog strömmen iallafall hehe.. tror de blir en bandpasslåda då jag inte ids skära ut hela hatthyllan o jag är inte direkt den bästa på plastning (aldrig gjort de tidigare..) så de blir bandpasslåda mest troligen som ska byggas o hoppas på de bästa hehe.. smile

21 761 Inlägg
29 maj 2012
Ja, då borde strömmen räcka till ur kabelsynpunkt iaf. Men det gäller ju att batteri och generator med tillhörande kablage också är tillräckligt.

Bandpasslåda har jag räknat ut ett förslag på, vill du så kan du testa det. Trekammars låda med portad mittenkammare:

Sluten kammare (per bas): 20 liter netto, dämpmatta på innerväggarna
Portad kammare: 60 liter netto, ingen dämpmatta
Port: 1 st 6", röret kapas till 13 cm och sedan sätts trattar i båda ändar

Jag har inte provat basen, förslaget är endast teoretiskt. smile

56 Inlägg
29 maj 2012
okej nå mått på de ungefär vet du alls?.. är de bara vanliga ström kablar jag behöver för att dra kablarna från basen till anslutningspanelen eller är de nå speciella kablar? sen därifrån till slutsteget nå speciellet eller bara vanliga strömkablar? smile

16 197 Inlägg
29 maj 2012
crillein skrev:
okej nå mått på de ungefär vet du alls?.. är de bara vanliga ström kablar jag behöver för att dra kablarna från basen till anslutningspanelen eller är de nå speciella kablar? sen därifrån till slutsteget nå speciellet eller bara vanliga strömkablar? smile

vanlig högtalarkabel..   typ 2*2,5mm2.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

21 761 Inlägg
29 maj 2012
crillein skrev:
okej nå mått på de ungefär vet du alls?

Det är svårt att ge måttförslag, jag vet inte hur mycket utrymme det finns i bagaget och hur avståndet mellan golvet och hatthyllan är. Frågan är om basarna får plats stående under hyllan. hmm

140 Inlägg
29 maj 2012
Tjo.. har suttit och funderat en stund nu på Airbag och bil ljud. roll började fundera pga att jag har just en bil med Airbag på ratten, passagerar sidan och iaf A-stolpen (Bmw528 -98) dom ska ju utlösas vid krock men vad känner av om det är en krock? lol och kan dom utlösas om man drar på musiken och spelar på så allt vibrerar?

Vore ju inte så skoj o få en i nyllet om man skulle lyckas hitta rätt ton, spec inte om man sitter o kör cool
har inte hört någon prata om det direkt så lite intressant kan det ju alltid vara så man vet ^^

Sök