9156
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 535 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
Figgaro skrev:
ironhead skrev:
är det någon som vet vart man kan få tag på dörrpaneler för 6.5 tums högtalare till volvo 850

Kollat med skroten ? dom kan nog ha smile

finns ju till bak men inte fram :sad

Möjlighet att bygga om sj?

Spl Dynamics/db Akuten

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
Obx skrev:
ironhead skrev:
Figgaro skrev:

Kollat med skroten ? dom kan nog ha smile

jo det har jag men då ska jag bygga på nå dörrsidor i från skroten eftersom jag aldrig gjort egna förut men det kan ju bli roligt och lärorikt

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

983 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
Obx skrev:
ironhead skrev:

jo det har jag men då ska jag bygga på nå dörrsidor i från skroten eftersom jag aldrig gjort egna förut men det kan ju bli roligt och lärorikt

Jag byggde helt nya te min 740 utan några extra sidor smile tok nöjd med resultatet å lärde mig mkt smile men köp extra om du inte vill chansa smile

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
Har 3 vägs i bmw´n. Har middar under stolarna. 4" i Dörrarna. Kan man skrota 4" helt och köra ett tvåvägs med midbas under stolarna och diskant bara? Någon som provat något liknande?

1 727 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
Har 3 vägs i bmw´n. Har middar under stolarna. 4" i Dörrarna. Kan man skrota 4" helt och köra ett tvåvägs med midbas under stolarna och diskant bara? Någon som provat något liknande?

Det blir INTE bra.

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK

90 Inlägg
1 november 2012
har undrar om lite strömförsörjning
Har ett Kicker ZX350.4 (http://dbakuten.se/detail-item_id-318389)
samt SPL Dynamics ICE 1500.1 (http://dbakuten.se/detail-item_id-318347)

har ett 90 Ah batteri fram (nytt) räcker de med ett extra 62 Ah bak?

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:

det går men kommer bli dålig bas då

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
Figgaro skrev:
ironhead skrev:
Obx skrev:

Jag byggde helt nya te min 740 utan några extra sidor smile tok nöjd med resultatet å lärde mig mkt smile men köp extra om du inte vill chansa smile

vill inte chansa så får bli en vända te skroten när man får in pengar

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

565 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
ironhead skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

Läs igen, står dålig bas.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

Män med stil kör dieselbil
595 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
Obx skrev:
ironhead skrev:

gör egna först och går det åt skogen då kan du åka till skroten och köpa "nya".., så gjorde jag, onödigt att spendera på nya dörrsidor när det inte är säkert att de behövs..

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:
ironhead skrev:

Vadå ingen bas?

Påverkar 4" basen?

Designer.
1 260 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
Figgaro skrev:
ironhead skrev:

Såhär gjorde jag första gången jag byggde om dörrarna i min gamla 850. Då slipper man förstöra dörrsidorna. Ersätt nederdelen av dörren bara. Man kan med fördel kapa lite i plåten bakom midden.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/65176/673341_p2w8tf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65176/673342_yml45i.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/65176/673349_l668b6.jpg

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
ironhead skrev:
Obx skrev:

gör egna först och går det åt skogen då kan du åka till skroten och köpa "nya".., så gjorde jag, onödigt att spendera på nya dörrsidor när det inte är säkert att de behövs..

har lite planer på att plasta därför jag ska bygga på andra dörrsidor  misslyckas man så gör det ju inget

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

Påverkar 4" basen?

4" är mellan registret  testa  håll för 4" på bilen din och lyssna så får  du ett hum om  hur de ungefär kmr låta med  en diskant  spelandes emot och mellanreg/midbas under sätet smile

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

1 525 Inlägg
1 november 2012
huntelaar skrev:
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

Påverkar 4" basen?

4" midden påverkar ljudbilden mycket.
Den är ur den som röster etc kommer.
skulle du försöka köra röster i 8an under sätet så kommer rösterna döljas av sätet och låta skit..

595 Inlägg
1 november 2012
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:
ironhead skrev:

Vadå ingen bas?

tekniskt sätt så blir det inget bas då 3 vägs delar upp frekvenserna jo.., jag skulle gissa på 80-500hz på midbasen 500-2000hz på domen ( 4" i dörren ) och 2000-20 000 på diskanten..

så skippar du midbasen så förlorar du denna frekvensomfånget och det kommer låta fel... ( jag tycker att man ska ha i alla fall från 15-20hz och uppåt för att det ska räknas som bra frekvensomfång för basen.. i helhet )

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a

volvoraggare
4 776 Inlägg
1 november 2012
MIKK0 skrev:
ironhead skrev:
Figgaro skrev:

Såhär gjorde jag första gången jag byggde om dörrarna i min gamla 850. Då slipper man förstöra dörrsidorna. Ersätt nederdelen av dörren bara. Man kan med fördel kapa lite i plåten bakom midden.

http://www1.garaget.org/gallery/archive … p2w8tf.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … yml45i.jpg
http://www1.garaget.org/gallery/archive … l668b6.jpg

antingen någe sådant eller plasta har inte tillgång till sticksåg eller någonting alls

595 Inlägg
1 november 2012
ironhead skrev:
offfroad skrev:
ironhead skrev:

har lite planer på att plasta därför jag ska bygga på andra dörrsidor  misslyckas man så gör det ju inget

jag plastade ordentligt på mina dörrsidor ( första dörrsidor jag gjorde..) , beskärde ut en ordentlig hål och rev av klädslet osv.., hela tiden hade jag i baktanken att går det åt skogen så är det bara att åka till skroten och köpa nya..,

för den alternativet finns hela tiden..

det jag inte förstår är att varför spendera typ 500kr på per dörrsida ifall det KANSKE inte behövs ( ifall det går bra..)

DLS
1 147 Inlägg
1 november 2012
offfroad skrev:
Lillalilja skrev:
huntelaar skrev:

Vadå ingen bas?

tekniskt sätt så blir det inget bas då 3 vägs delar upp frekvenserna jo.., jag skulle gissa på 80-500hz på midbasen 500-2000hz på domen ( 4" i dörren ) och 2000-20 000 på diskanten..

så skippar du midbasen så förlorar du denna frekvensomfånget och det kommer låta fel... ( jag tycker att man ska ha i alla fall från 15-20hz och uppåt för att det ska räknas som bra frekvensomfång för basen.. i helhet )

Okej jag förstår grejen. Men vet inte riktigt hur man ska lösa det. Men vill ju spela högt som tusan men midbas och mellanregister vill man inte ha under stolen. Och i dörrarna finns bara 4".

Sök