12446
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

ohshit
1 285 Inlägg
13 november 2012
Mattii skrev:
Hej!

Då hade jag tänkt införskaffa lite ljud till min v70N. Kan absolut ingenting om ljud o allt runt omkring det så som kablar osv.
Finns det någon som kan plocka ihop ett "paket" åt mig med allt som behövs? Har en budget på +/- 15000kr. Får man något dugligt för denna summan?
Så ös på med förslag, info, länkar med allt som jag kan läsa och förhoppningsvis bli lite bättre inom detta ämne.
Ber om ursäkt ifall jag har postat i fel tråd.

Mvh Mattias smile

Vad vill du ha ut ur ljudet? Spela fint eller spela högt?

The löwer class.

96 Inlägg
13 november 2012
Cgee skrev:
Mattii skrev:
Hej!

Då hade jag tänkt införskaffa lite ljud till min v70N. Kan absolut ingenting om ljud o allt runt omkring det så som kablar osv.
Finns det någon som kan plocka ihop ett "paket" åt mig med allt som behövs? Har en budget på +/- 15000kr. Får man något dugligt för denna summan?
Så ös på med förslag, info, länkar med allt som jag kan läsa och förhoppningsvis bli lite bättre inom detta ämne.

Mvh Mattias smile

Vill att det ska spela fint, men samtidigt kunna spela hyffsat högt. smile

ohshit
1 285 Inlägg
13 november 2012
Mattii skrev:
Cgee skrev:
Mattii skrev:
Hej!

Mvh Mattias smile

Vill att det ska spela fint, men samtidigt kunna spela hyffsat högt. smile

http://www.ljudstudion.se/alpine-cde134 … c-105.aspx

http://www.ljudstudion.se/hertz-hx250-p-2361-c-469.aspx x2

http://www.ljudstudion.se/audison-av-k6 … c-754.aspx

http://www.ljudstudion.se/audison-sr2-2 … c-228.aspx

http://www.ljudstudion.se/audison-monob … c-227.aspx

Nu hamnar vi på cirkus 14.5k, och du behöver ju kablar & då e.v extrabatteri. Men mycket går ju att köpa begagnat också.

Men detta imo är ett mycket välljudande system & har kraften att kunna spela högt också.

The löwer class.

146 Inlägg
13 november 2012
Tjena! fick ett slutsteg av grannen, Zachry powerstation 451 som jag koppla in mina 6'9or i.

Mitt problem: 6'9:orna spelar enbart bas, ingen diskant alls efter att jag kopplade in slutsteget. Hur fixar jag detta? Det hjälper inte att ändra på hi eller lowpass filterna den spelar förfarande bara bastoner.

Min stereo: Pioneer DEH 1400

80 Inlägg
13 november 2012
Lindskog944 skrev:
Tjena! fick ett slutsteg av grannen, Zachry powerstation 451 som jag koppla in mina 6'9or i.

Mitt problem: 6'9:orna spelar enbart bas, ingen diskant alls efter att jag kopplade in slutsteget. Hur fixar jag detta? Det hjälper inte att ändra på hi eller lowpass filterna den spelar förfarande bara bastoner.

Den cdn har bara 1 lågnivå ut... dvs sub. Troligen därför du bara få basljud ur dom.
Skaffa en högnivå -> lågnivå omvandlare eller byt cd till en som har 2 lågnivå utgångar elr fler.

16 197 Inlägg
13 november 2012
kevin92 skrev:
Lindskog944 skrev:

Den cdn har bara 1 lågnivå ut... dvs sub. Troligen därför du bara få basljud ur dom.
Skaffa en högnivå -> lågnivå omvandlare eller byt cd till en som har 2 lågnivå utgångar elr fler.

de går nästan helt säkert att ändra till fullregister på stereon.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

146 Inlägg
13 november 2012
evilaudio skrev:
kevin92 skrev:
Lindskog944 skrev:

Jag kollade igenom hela menyn i stereon men hittade inget om lågpassfilter eller fullregister osv. Kanske nån funktion jag inte kan.

1 525 Inlägg
13 november 2012
evilaudio skrev:
kevin92 skrev:
Lindskog944 skrev:

MANUAL!!!!
http://docs.pioneer.eu/Manuals/DEH_1400 … DF_manual/

21 761 Inlägg
13 november 2012
DEH 1400 verkar enligt manualen inte ha någon speciell inställning av lågnivåutgången, däremot DEH 1400UB har omkopplingsbart mellan sub och fullregister. smile

146 Inlägg
13 november 2012
Var ute och kollade ordentligt på stereon nu, det är en DEH 1420UB, hade för mig att ben bara hetter 1400.

Så då ska det ju finnas så att man ska kunna ändra där då ju. Tack för det nu får jag bara leta reda på manualen för att kollar hur man gör.

983 Inlägg
13 november 2012
Tjenare här är min tanke på en setup till Golfen 2013!
Skriv gärna synpunkter samt förlsag på andra saker (Ska vara Dls har snöat in mig på det märket och har redan stegetn samt basarna)

Slutsteg bas/basar:
Dls ca12

Framsystem slutsteg:
Dls ca41
(x2)

Bas:
Dls Rw6 x4

(Processor:
Audison Bit Ten)

Framsystem :
Reference RM6.2

(Dls Performance C36)

Saker innom parentes = Eventuellt

Vad tror ni om den settupen ? kan det vara något? kommer ha en Kenwood KDC-BT92SD Hu om jag inte skaffar en Processor.

Allt ska sitta i en Golf Mk1 Cab. Egen gjorda dörrsidor samt en lite speciall bas låda så jag får lite "tryck" även när jag har ner cabbat.
Vet att det inte är den bästa bilen men det får ni ta! smile
Mvh Jesper

Gladen Audio
2 388 Inlägg
13 november 2012
Figgaro skrev:
Skriv gärna synpunkter samt förlsag på andra saker (Ska vara Dls har snöat in mig på det märket och har redan stegetn samt basarna)

Slutsteg bas/basar:
Dls ca12

Framsystem slutsteg:
Dls ca41
(x2)

Bas:
Dls Rw6 x4

(Processor:
Audison Bit Ten)

Framsystem :
Reference RM6.2

(Dls Performance C36)

Vad tror ni om den settupen ? kan det vara något? kommer ha en Kenwood KDC-BT92SD Hu om jag inte skaffar en Processor.

Allt ska sitta i en Golf Mk1 Cab. Egen gjorda dörrsidor samt en lite speciall bas låda så jag får lite "tryck" även när jag har ner cabbat.
Mvh Jesper

Processor eller ej så kommer det spela på bra tror jag, rm6 kitet spelar på rejält bra iaf och basarna ska va bra enligt det man hört.

Svensk mästare i Street Stock 2012 med 148,8dB
Svensk Mästare i Street 100A 2011 med 150,0 dB
Svensk mästare i ESPL MASTER och Bassrace 139,9 2010
Team-leader för Team1

983 Inlägg
13 november 2012
Frippe_L skrev:
Figgaro skrev:

Slutsteg bas/basar:
Dls ca12

Framsystem slutsteg:
Dls ca41
(x2)

Bas:
Dls Rw6 x4

(Processor:
Audison Bit Ten)

Framsystem :
Reference RM6.2

(Dls Performance C36)

Mvh Jesper

Processor eller ej så kommer det spela på bra tror jag, rm6 kitet spelar på rejält bra iaf och basarna ska va bra enligt det man hört.

Okej nu vart jag riktigt glad big_smile jo lyssnat på 2 st sådana basar och det spelade riktigt bra smile då med ca 250-300rms st inne hos brl. Men blir antagligen å köra på den där setupen smile

21 761 Inlägg
13 november 2012
Lindskog944 skrev:
Var ute och kollade ordentligt på stereon nu, det är en DEH 1420UB, hade för mig att ben bara hetter 1400.

Så då ska det ju finnas så att man ska kunna ändra där då ju. Tack för det nu får jag bara leta reda på manualen för att kollar hur man gör.

http://www.pioneer.eu/se/products/25/29 … media.html

JDMister.2
295 Inlägg
13 november 2012
Jag har en JBL GTO-1204BR och ett Hertz HE 1D Mono slutsteg, har dock inte tid/ saker för att koppla in det i en bil ännu, dock undrar jag om det kommer låta bra?

Snälla kom inte och säg "det du har är ren skit" eller "sälj det, gör om gör rätt", det är mitt första ljud och jag behöver inget värstingsytem för 10k =P Jag lyssnar dock på mycket basmusik och skulle gärna ha lite tryck!

Spelar med basen i en JVC MX-J100 som är kopplad till datorn nu via en AUX kabel och det verkar låta rätt bra!
Undrar dock om det kommer va mer tryck i den när jag stoppar den i bilen med ett slutsteg.

Juste, jag hör lite av..hmm.. melodin? i basen också, hur fixar man detta, för jag antar att man inte ska göra det?

Tack på förhand
/Thomas smile

Ride with style,
Low and slow.

ohshit
1 285 Inlägg
13 november 2012
Z-etter skrev:
Jag har en JBL GTO-1204BR och ett Hertz HE 1D Mono slutsteg, har dock inte tid/ saker för att koppla in det i en bil ännu, dock undrar jag om det kommer låta bra?

Snälla kom inte och säg "det du har är ren skit" eller "sälj det, gör om gör rätt", det är mitt första ljud och jag behöver inget värstingsytem för 10k =P Jag lyssnar dock på mycket basmusik och skulle gärna ha lite tryck!

Spelar med basen i en JVC MX-J100 som är kopplad till datorn nu via en AUX kabel och det verkar låta rätt bra!
Undrar dock om det kommer va mer tryck i den när jag stoppar den i bilen med ett slutsteg.

Juste, jag hör lite av..hmm.. melodin? i basen också, hur fixar man detta, för jag antar att man inte ska göra det?

Tack på förhand
/Thomas smile

Jodå, det kommer ju låta! "bra" kan ju defineras olikt hos olika folk så en svår fråga att skriva ett svar på.

Du komme ju lasta steget i 4ohm & då ger steget ut 200rms (antagligen i 14.4v) så säg att du matar basen med 150ish rms. Inge setup du kommer knäcka höga db med, men som en kompletering i ljudet, så visst funkar det! smile

The löwer class.

21 761 Inlägg
13 november 2012
Slutsteget kommer nog inte att driva ut basen fullt eftersom impedansen är 4 Ohm, men visst funkar det och det bör inte låta illa iaf.

Vilken bil ska sakerna sitta i?

Att du hör musik i baslådan med nuvarande anläggning beror troligast på att stereon inte har något lågpassfilter, därför får baslådan alla frekvenser. smile

JDMister.2
295 Inlägg
13 november 2012
Cgee skrev:
Z-etter skrev:

Tack på förhand
/Thomas smile

Jodå, det kommer ju låta! "bra" kan ju defineras olikt hos olika folk så en svår fråga att skriva ett svar på.

Du komme ju lasta steget i 4ohm & då ger steget ut 200rms (antagligen i 14.4v) så säg att du matar basen med 150ish rms. Inge setup du kommer knäcka höga db med, men som en kompletering i ljudet, så visst funkar det! smile

Grymt snabb och bra respons det var här big_smile! Gillar det skarpt smile

Vad menar du med höga db, hur högt man spelar eller? Är totalny när det gäller detta, har försökt förstå lite på egen hand och det har väll gått sisådär wink

men har betalat 2,2 totalt för det tror jag, vet inte om det är värt de men smile
Senast redigerat av Z-etter (13 november 2012)

Ride with style,
Low and slow.

JDMister.2
295 Inlägg
13 november 2012
Drönirettab skrev:
Slutsteget kommer nog inte att driva ut basen fullt eftersom impedansen är 4 Ohm, men visst funkar det och det bör inte låta illa iaf.

Vilken bil ska sakerna sitta i?

Att du hör musik i baslådan med nuvarande anläggning beror troligast på att stereon inte har något lågpassfilter, därför får baslådan alla frekvenser. smile

Fullt ut? (sorry men jag är helt ny på detta område (a))

Inte riktigt bestämt än men jag siktar på lite olika som Opel tigra, Golf 2-4, Peugeot 206 osv, väldigt mycket inriktat på små bilar!

Tack! Det va vad jag ville höra big_smile

Ride with style,
Low and slow.

ohshit
1 285 Inlägg
13 november 2012
Z-etter skrev:
Cgee skrev:
Z-etter skrev:

Tack på förhand
/Thomas smile

Grymt snabb och bra respons det var här big_smile! Gillar det skarpt smile

Vad menar du med höga db, hur högt man spelar eller? Är totalny när det gäller detta, har försökt förstå lite på egen hand och det har väll gått sisådär wink

men har betalat 2,2 totalt för det tror jag, vet inte om det är värt de men smile

Ingen fara!

Precis, höga decibel alltså. Ja det är ju i praktiken imo som man lär sig mest smile

2,2k är ju försåvitt inte mycket pengar numera i bilstereovärlden. Och det är ju inte megasystem man får för dom pengarna. Allt beror ju på vad DU är ute efter, jag hade inte blivit nöjd med det, men det kanske du är? Så mitt råd är väl att montera allt helt enkelt & själv få en uppfattning om det hela! smile

Har du ont om pengar & vill ha mera så kik gärna in på begagnade saker! smile

Med fullt ut menar han alltså att slutsteget kommer inte leverar all kraft till basen för att den skall prestera sitt yttersta.
Senast redigerat av Cgee (13 november 2012)

The löwer class.

Sök