7658
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

137 Inlägg
28 november 2012
o dra va de sjunker då!

Men inte vad jag har märkt på kicker grejer?

Men skambud, annars så får de vara då med andra ord, Tack för hjälpen ! smile

610 Inlägg
28 november 2012
Jag undrar lite ang parametrar på basar.

Vilka är det man ska kolla efter när man letar efter djup/rapp, tung/lättdriven bas samt olika musiksorter?

DLS
1 147 Inlägg
28 november 2012
Ljud-fan skrev:
Jag undrar lite ang parametrar på basar.

Vilka är det man ska kolla efter när man letar efter djup/rapp, tung/lättdriven bas samt olika musiksorter?

Kika här:

http://www.bilstereoforum.se/showthread.php?t=2746

386 Inlägg
28 november 2012
Inget ljud i högtalarna. Kopplat till slutsteg...

Tjo. Jag har uppgraderat ljudet i bilen. Har nya högtalare både i fram och bak dörrar som är Faital PRO 6FE200 och ett par diskanter SPL Dynamics SPL-HD25T samt delningsfilter till dem och kopplat till ett slutsteg som är SPL Dynamics ICE 150.4 med ett rejält kebelkit ifrån SPL 50mm2. Allt är kopplat och har mät med en prov lampa att det finns ström på ström kablarna och steget lyser och lågnivå sitter i. Men det kommer inte ljud ur högtalarna. Jag har mät på kanlerna med + resp. - men inget värde... Vad kan vara felet? Uppskattas för den som vill hjälpa till.

80 Inlägg
28 november 2012
Har du nån gain på steget? Är lågnivån hel?

Om du har en röd/vit till aux så kan du koppla in mobilen till steget för att se om du får något ljud, får du inget ljud då så är troligen steg elr högtalar kablarna fel dragna! smile

386 Inlägg
28 november 2012
kevin92 skrev:

Om du har en röd/vit till aux så kan du koppla in mobilen till steget för att se om du får något ljud, får du inget ljud då så är troligen steg elr högtalar kablarna fel dragna! smile

Kablarna är dragna rätt då den fungerat innan och ska testa med mobilen smile och

386 Inlägg
28 november 2012
kevin92 skrev:

Har gain på Slutsteget också wink vad är de?

78 Inlägg
28 november 2012
Ska ha nya högtalare i dörrarna på min A4 med Bose systemet vad jag vet sitter det 2 ohm's 4" högtalare där men tycks inte hitta någon högtalare som funkar att byta med.. original högtalarna är kända för att paja av sig själv folk snackar om något lim som släpper osv. så vill byta till eftermarknads.

Någon som vet några 2 ohms högtalare som får vara 4" - 5'25"?

Vet bara gamla JBL(?) högtalare är 2 ohm samt Infinity 52.11i är 2 ohm, någon som vet något annat som skulle fungera?

493 Inlägg
29 november 2012
iAudi skrev:
Ska ha nya högtalare i dörrarna på min A4 med Bose systemet vad jag vet sitter det 2 ohm's 4" högtalare där men tycks inte hitta någon högtalare som funkar att byta med.. original högtalarna är kända för att paja av sig själv folk snackar om något lim som släpper osv. så vill byta till eftermarknads.

Vet bara gamla JBL(?) högtalare är 2 ohm samt Infinity 52.11i är 2 ohm, någon som vet något annat som skulle fungera?

JBL GTO508C är också 2 ohm och det är deras näst senaste serie ^^

Sponsor: www.12vled.se

610 Inlägg
29 november 2012
Är en bas styvare i upphängningen ju högre VAS värde basen har?

78 Inlägg
29 november 2012
Hassman skrev:
iAudi skrev:

Är det bra ljud i dom då? Vill gärna ha samma "bas" tryck som i original, var lagom mycket bas i original utan att ha en stor låda i bagaget tongue

493 Inlägg
29 november 2012
iAudi skrev:
Hassman skrev:
iAudi skrev:

Är det bra ljud i dom då? Vill gärna ha samma "bas" tryck som i original, var lagom mycket bas i original utan att ha en stor låda i bagaget tongue

Jag hade odämpade dörrar i min ford fiesta och där spelade dom på rätt bra faktiskt, så förutsättningarna är ganska bra smile Har du tur kan någon BRL butik ha dom kvar för demo, dom sålde ut den modellen för några veckor sen.

Sponsor: www.12vled.se

908 Inlägg
29 november 2012
om jag har 2st 12" basa på 6ohm med dubbla talspolar på varje och vill koppla dem i så låg ohm som möjligt hur gör jag då ? mitt steg ä 1ohms stabilt för övrigt.

409 Inlägg
29 november 2012
davidklang skrev:
om jag har 2st 12" basa på 6ohm med dubbla talspolar på varje och vill koppla dem i så låg ohm som möjligt hur gör jag då ? mitt steg ä 1ohms stabilt för övrigt.

Dubbla 6ohms spolar eller vad? Vilken bas handlar det om?

Team dBakuten
3 453 Inlägg
29 november 2012
davidklang skrev:

Koppla alla spolar paralellt så får du 1,5 ohm i slutändan.. 1 ohm är tyvärr inte möjligt.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

908 Inlägg
29 november 2012
mgr f-series f-30w hittar ingen bild på baksidan av de, men det er ut såhär http://www.google.se/imgres?q=mgr+f-ser … ,s:0,i:186 fast 6ohm och inte 8 som på dessa

908 Inlägg
29 november 2012
Tokken skrev:
davidklang skrev:

Koppla alla spolar paralellt så får du 1,5 ohm i slutändan.. 1 ohm är tyvärr inte möjligt.

skulle du kunna visa ett kopplings schema?

Billjuds Wannabe
1 771 Inlägg
29 november 2012
davidklang skrev:
Tokken skrev:
davidklang skrev:

skulle du kunna visa ett kopplings schema?

Dock som tokken skrev 1,5Ohm men kopplingen är densamma
http://www.rockfordfosgate.com/rftech/images/woofer_wizard/2_4ohmDVC_1ohm.png

Personligt högsta - 142,05db med budgett 3000kr
(hade blivit högre om inte lådan varit för liten & sluten)
Letar med ljus och lykta efter ett Cheva Nova 68-72 objekt att ta sig an.

386 Inlägg
29 november 2012
Varför får jag inget ljud till högtalarna? Har bytt högtalare och kopplat till ett slutsteg Spl dynamics ice 150.4. och det finns ström på kablarna dit och steget lyser och lågnivån sitter i. Har fungerar innan... Tacksam för svar

16 197 Inlägg
29 november 2012
Rohlin94 skrev:
Varför får jag inget ljud till högtalarna? Har bytt högtalare och kopplat till ett slutsteg Spl dynamics ice 150.4. och det finns ström på kablarna dit och steget lyser och lågnivån sitter i. Har fungerar innan... Tacksam för svar

va har du för spänning vid steget?   

om steget startar som de ska så kan de inte va nåt annat fel än lågnivån.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök