Laddning med CTEK Multi XS 3600?

_VeNoM_ Giftig
20 december 2008 · 419 Inlägg

Har då införskaffat mig en ny batteriladdare av den modell som rubriken anger.

Var nyss ute och kopplade in den genom att dra upp anslutnings kablarna från undersidan av bilen upp till batteriet (själva laddaren har jag ståendes på golvet framför bilen) för att jag skulle kunna stänga igen huven, men läste i instruktionerna att det ska vara god ventilation.

Så därför stängde jag aldrig igen huven, men så länge huven är öppen så går det inte att aktivera larmet på bilen. Jag har den ståendes i ett flerbils garage och vill då gärna ha den larmad.

Vågar man stänga igen huven eller blir det för dålig ventilation? hmm

Batteriet som sitter i bilen är ett 2 månader gammalt volvo original batteri.
Hoppas att nån kan svara på min fråga.

MVH
VeNoM

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

jag har då kört mitt me huven nere o inte ens funderat på det..dock har ja optima batterier..

instruktioner,läser man sen när nå har gått fel:D

_VeNoM_ Giftig
20 december 2008 · 419 Inlägg

Okej, så du tror inte att det ska vara någon större fara då eller?

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
Okej, så du tror inte att det ska vara någon större fara då eller?

vågar inte säga att de inte är det,men de är ju ifall de uppstår knallgas osv..men nog är de väl ventilation i ett garage?

har laddat min bil i både garage o ute,me huven nere just för o kunna ha på larmet.

och jag vet av flera vänner som gjort likadant o alla lever änsmile

Senast redigerat av pattilatti2 (20 december 2008)

_VeNoM_ Giftig
20 december 2008 · 419 Inlägg

Jodå lite ventilation finns det nog där inne tongue Då litar jag på dig då och går och trycker igen huven smile
Men händer det nått skyller jag på dig big_smile

Nädå men om du säger att du och flera du känner har gjort på det viset så ska det väl inte vara någon fara.

Tack för hjälpen

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

_VeNoM_ skrev:
Jodå lite ventilation finns det nog där inne tongue Då litar jag på dig då och går och trycker igen huven smile
Men händer det nått skyller jag på dig big_smile

Nädå men om du säger att du och flera du känner har gjort på det viset så ska det väl inte vara någon fara.

Tack för hjälpen

känner du doften av gas sen så äre ju o rekomendera att du luftar lite innan du tar lös nå fr batteriet:D
ne skämt osido du borde ha en hel bil även på ett tag:Pbig_smile
annars kan du ju ta in batteriet i lägenheten/hus elr hur du bor, o ladda de där..är en enkel variant med:)

Senast redigerat av pattilatti2 (20 december 2008)

Christian S
20 december 2008 · 4 816 Inlägg

pattilatti2 skrev:
annars kan du ju ta in batteriet i lägenheten/hus elr hur du bor, o ladda de där..är en enkel variant med:)

men grejen med ctek laddarna är att man kan ha den inkopplad hela vintern och det är därför många (ink mig själv) skaffar en så man kan ha bilen låst och larmad om den tex står i ett flerbilsgarage.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

ja precis:) därför ingen större skada,men dom rekomenderar ju de för de:P

men ja har gett han de svaret..att de va lugnt:P

Drönirettab
20 december 2008 · 21 761 Inlägg

När laddaren bara ska ge underhållsladdning så behöver den inte anstränga sig alltför mycket, därför blir den inte heller speciellt varm och är inte i behov av "optimal" ventilation. smile

Ifall man har ett stort djupurladdat batteri så blir laddaren varm pga att den kommer att ge ut maximal laddström under ett långt tag, då är det viktigare med bra ventilation.

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
20 december 2008 · 6 170 Inlägg

Jag har en MSX7000 och jag lägger den inne i motorutrymmet bakom vänster framlykta (finns bra med plats där på 9-5) och sen drar jag bara en förlängningskabel underifrån till laddaren, sätter igång laddaren och stänger huven.

Inga problem för min del och jag har ett vanligt sletet blysyrebatteri i min smile

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Erick
20 december 2008 · 4 767 Inlägg

Du kan utan problem lägga din XS 3600 i motorrummet med stängd huv.
Den kan bli ljummen när den laddar, men inte varmare än att man kan ta i den utan att bränna sej.

Den är dessutom gnistfri, så det slår inga gnistor när man lyfter av och på klämmorna från batteripolerna.

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
20 december 2008 · 137 Inlägg

pattilatti2 skrev:
känner du doften av gas sen så äre ju o rekomendera att du luftar lite innan du tar lös nå fr batteriet:D
ne skämt osido du borde ha en hel bil även på ett tag:Pbig_smile
annars kan du ju ta in batteriet i lägenheten/hus elr hur du bor, o ladda de där..är en enkel variant med:)

Kan du vara vänlig och berätta hur vätgas luktar då?

Vätgas är lukt- och färglöst och därmed icke detekterbart för människan.

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
20 december 2008 · 2 853 Inlägg

PATRIK_J0HANSS0N skrev:

pattilatti2 skrev:
känner du doften av gas sen så äre ju o rekomendera att du luftar lite innan du tar lös nå fr batteriet:D
ne skämt osido du borde ha en hel bil även på ett tag:Pbig_smile
annars kan du ju ta in batteriet i lägenheten/hus elr hur du bor, o ladda de där..är en enkel variant med:)

Kan du vara vänlig och berätta hur vätgas luktar då?

Vätgas är lukt- och färglöst och därmed icke detekterbart för människan.

ne skämt osido du borde ha en hel bil även på ett tag:Pbig_smile

missa du det???

elr vill du bara ha nått att kommentera?

Senast redigerat av pattilatti2 (20 december 2008)

_VeNoM_ Giftig
23 december 2008 · 419 Inlägg

Tack för alla bra svar, nu känner jag mig trygg med att ha huven stängd och bilen larmad smile

LTJD
Volvo S70 2.5T VIP "Silver Flash" (1999)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang