Ford Probe, en bra bil?

Rupa
15 februari 2005 · 20 Inlägg

Hejm jag är väldigt sugen på att köpa en Ford Probe till sommaren,skall bli mitt lilla stylingobjekt smile. Jag vill helst ha en v6:a, men 16v går bra det med.

Har hört en hel del dåligt dessa bilar, men även en del bra. Så jag skulle vara tacksam för lite utlåtande av dom som kan sin sak. Dom sakern jag hört är bla...

Motorn är klen? (Jag är inte besatt av hästar men att ha lite fart vore skojj)
Strular mycket? (Beror väll på hur man kört den anser jag)
Dyr i drift? (Har en Golf GTI som drar ca 08-1l milen, är inte så farligt endå för en kul bil)

Svara gärna på dom 3 frågorna, all information om Proben är välkommen.

Mvh

Robert

Mazda 626 v6, I love my car! ;)
Kimmen
15 februari 2005 · 245 Inlägg

Min polare´s kompis har en Probe av den "nya" modellen, har åkt i den en gång, var väl inget märkvärdigt.. ungefär likvärdig med de övriga "svensson" sportbilarna i samma prisklass... Celica, Eclipse, Golf Gti m,m..

Pontiac Firebird Formula 400 -72
Volvo 940 SE 2,3 Ltt -97
Styrelsemedlem i Teddy Boys Car Club, Västerås
JWahlman
16 februari 2005 · 7 Inlägg

Tjena! Hra själv en Probe, dock en GT från 92. Men jag tycker dom bilarna funkar väldigt bra! Jävligt sköna att köra å så.
Dom dricker inte så mycket heller, den turbon jag har ska ha en landväg förbrukning på ca 0,65 l/m, å i stan en liter typ. Men gasar man så sjunger det iväg ju. En V6 lär inte dricka så mycket den heller.
16v, är rätt slö, skaffa en V6 ifall du vill ha en gen. 2, dom går rätt bra. Men gå in på www.performanceprobe.com så får du garanterat all hjälp å svar som du söker.
Men strular, det beror ju som sagt på vem som kör bilen. Fördelen är ju den att det är en Mazda motor, japanar är grymma med motorer! En annan fördel med är den att bottenplattan, bromskivor, spindlar o.s.v. är från mazda, så allt är lätt att få tag på :-)

Groupner Ända - Corvette - Rätta
16 februari 2005 · 9 Inlägg

Har en polare som har en sån...enligt honom är det världens skit bil...kan skriva ner vad han är missnöjd med...mvh johan

Rupa
17 februari 2005 · 20 Inlägg

Skriv gärna ner allt smile.

Wahlman, precis, beror ju på hur man kör och servar.

Mazda 626 v6, I love my car! ;)
mrcelica
19 februari 2005 · 1 639 Inlägg

Fula är dom i alla fall.... Ser ut som tidigt 80-tal

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Obrero
2 mars 2006 · 132 Inlägg

-Motorn är verkligen inte klen. Har en probe -95 själv och jag rastar både celica och golf vr6 utan att trycka ned gasen i botten. Du kommer inte ångra dig i hästvägen.
-Strular, det gör väl alla bilar, mer eller mindre. Det är inget typiskt för probe utan det handlar om hur de förra ägarna har skött bilen.
-Bilen är inte speciellt dyr att köra med. Ligger du lugnt på vägarna dricker den inte mer än 0,8-0,85. Men börjar du gasa på så klart att den börjar sörpla.

Men en riktigt bra bil. Är helnöjd med min

Probe Custom Construction
http://www.garaget.org/_Putteliten_
Volvo V40 (1997)
Master-J tekniker
3 mars 2006 · 88 Inlägg

Skitbilar:??????? Ford Probe är troligen en av riktigt prisvärda sportiga bilarna på marknaden. En av dess stora fördelar är att den pga sitt: 1/nypris 2/försäkringsklass har haft svårt att bli en sk boyracer. De ex jag sett och provat har därför inte varit sönderskruvade/körda. Glöm heller inte att de som dömer ut en bil/ett bilmärke oftast knappt har provat bilen i fråga ordentligt. Enn provtur runt kvarteret gäller inte. Att jämföra en i och för sig US tillverkad Ford Probe med en Camaro/Trans Am, tja det e helt olika biltyper. De senare duger som pizza racers i stan och att dra 402 meter med. Börjar vägen orma sig är de oftast om inte alltid chanslösa till och med jämfört med en gammal Golf LS.
Ytterligare en fördel med tex en Probe är tillverkaren: FORD som de fakto finns överallt och därmed kan fixa delar när de behövs.
Skulle jag själv klassa ned bilar med samma iver som görs här skulle allt under Jaguar V12 och Aston Martin faktiskt vara rena skrotet. Men som sagt tidigare, vi har alla olika referenser gällade bilar. En mycket bra kommentar fick jag av en kund för ett antal år sedan. Han hade beställt tid för stor service av sin Lotus Esperit Turbo.
Denna raring var utrustad med dragkrok och en rar liten täckt kärra där han som väskdängare förvarade sina saker. Vi undrade självfallet varför han inte körde en större kombi el liknande. Hans svar var enkelt och självklart som den engelsman han är:
The Lotus is the best cunt-catcher u can buy!!! Nog katten tror jag det stämmer fanken så mycket bättre in på en Ford Probe än på alla boyracers BMW, Subaro mfl med blå kosmetika lampor och mega stereo.
ASG

Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
3 mars 2006 · 1 781 Inlägg

hehe såg en som stod igensöad på e4an idag:p

Team Insane Racing
vikingpower King Of The Road
3 mars 2006 · 154 Inlägg

_Putteliten_ skrev:
-Motorn är verkligen inte klen. Har en probe -95 själv och jag rastar både celica och golf vr6 utan att trycka ned gasen i botten. Du kommer inte ångra dig i hästvägen.
-Strular, det gör väl alla bilar, mer eller mindre. Det är inget typiskt för probe utan det handlar om hur de förra ägarna har skött bilen.
-Bilen är inte speciellt dyr att köra med. Ligger du lugnt på vägarna dricker den inte mer än 0,8-0,85. Men börjar du gasa på så klart att den börjar sörpla.

Men en riktigt bra bil. Är helnöjd med min

Jag skulle vilja se dig rasta en vr6:a

Det är inte den som har mest pulver under huven som vinner,utan det är den som vågar bromsa sist innan kurvan som tar hem segern.
Men man måste veta sina begränsningar.
Lights out,Game Over!
mrcelica
4 mars 2006 · 1 639 Inlägg

_Putteliten_ skrev:
-Motorn är verkligen inte klen. Har en probe -95 själv och jag rastar både celica och golf vr6 utan att trycka ned gasen i botten. Du kommer inte ångra dig i hästvägen.
-Strular, det gör väl alla bilar, mer eller mindre. Det är inget typiskt för probe utan det handlar om hur de förra ägarna har skött bilen.
-Bilen är inte speciellt dyr att köra med. Ligger du lugnt på vägarna dricker den inte mer än 0,8-0,85. Men börjar du gasa på så klart att den börjar sörpla.

Men en riktigt bra bil. Är helnöjd med min

Vilken Celica rastar du ?
Jag har inga roblem med Probe och jag har minsta motorn... Är övertygad om att mellanCelican med 175 hk förnedrar en probe ganska duktigt !

Här har du en mätarbild på en Celica 95'a, visa gärna en bild på h-mätaren där du visar att du "rastar" den...
http://www.6gc.net/photo.php?file=/imag … 4628_6.jpg

Möjligtvis att du hänger på en generation 4 Celica med sugis...
Om du nu har en så pass grym Probe, varför har du den inte ens på bild här då ?

Snacka går...

Senast redigerat av mrcelica (4 mars 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
spooten
8 oktober 2006 · 1 Inlägg

Mycket snack och liten verkstad tycker jag det här liknar har en probe gen2 kanske inte helt orginal men spöar både celica och vr6 men frågan var väl om bilen i sig själv var bra och jag har inte haft några större problem. det största felet är väl som på många andra bilar av den här klassen att det inte finns något baksäte att tala om alltså inget att köra omkring polarna i

TCB
8 oktober 2006 · 129 Inlägg

du har ju samma v6a själv? tongue de borde väll du kunna svara på om han ä svag elle inte...tro de ä samma motor iaf mazda 626 å probe v6

TEAM_LOVIS
20 april 2007 · 24 Inlägg

Hur ligger försäkringarna? Dyra eller?

Skaune
20 april 2007 ·

Master-J skrev:
Skitbilar:??????? Ford Probe är troligen en av riktigt prisvärda sportiga bilarna på marknaden. En av dess stora fördelar är att den pga sitt: 1/nypris 2/försäkringsklass har haft svårt att bli en sk boyracer. De ex jag sett och provat har därför inte varit sönderskruvade/körda. Glöm heller inte att de som dömer ut en bil/ett bilmärke oftast knappt har provat bilen i fråga ordentligt. Enn provtur runt kvarteret gäller inte. Att jämföra en i och för sig US tillverkad Ford Probe med en Camaro/Trans Am, tja det e helt olika biltyper. De senare duger som pizza racers i stan och att dra 402 meter med. Börjar vägen orma sig är de oftast om inte alltid chanslösa till och med jämfört med en gammal Golf LS.
Ytterligare en fördel med tex en Probe är tillverkaren: FORD som de fakto finns överallt och därmed kan fixa delar när de behövs.
Skulle jag själv klassa ned bilar med samma iver som görs här skulle allt under Jaguar V12 och Aston Martin faktiskt vara rena skrotet. Men som sagt tidigare, vi har alla olika referenser gällade bilar. En mycket bra kommentar fick jag av en kund för ett antal år sedan. Han hade beställt tid för stor service av sin Lotus Esperit Turbo.
Denna raring var utrustad med dragkrok och en rar liten täckt kärra där han som väskdängare förvarade sina saker. Vi undrade självfallet varför han inte körde en större kombi el liknande. Hans svar var enkelt och självklart som den engelsman han är:
The Lotus is the best cunt-catcher u can buy!!! Nog katten tror jag det stämmer fanken så mycket bättre in på en Ford Probe än på alla boyracers BMW, Subaro mfl med blå kosmetika lampor och mega stereo.
ASG

"Att jämföra en i och för sig US tillverkad Ford Probe med en Camaro/Trans Am, tja det e helt olika biltyper. De senare duger som pizza racers i stan och att dra 402 meter med. Börjar vägen orma sig är de oftast om inte alltid chanslösa till och med jämfört med en gammal Golf LS." hahahaha har du överhuvudtaget kört en T/A eller camaro? chanslös mot en golf hahaha....

Slovenian
20 april 2007 · 482 Inlägg

Kan inte tala av egen erfarenhet, men syrran hade en probe.
Om man frågar henne idag vad hon tycker om probe (eller ford för den delen) så är hennes svar inget trevligt. Hennes probe hade en jävla problem, men det var självfallet endast en probe så generalisera inte alla probes efter denna historia tongue.

- Bromsa är ett tecken på svaghet -
BMW 323i (1997)
perpelle
20 april 2007 ·

mrcelica skrev:

_Putteliten_ skrev:
-Motorn är verkligen inte klen. Har en probe -95 själv och jag rastar både celica och golf vr6 utan att trycka ned gasen i botten. Du kommer inte ångra dig i hästvägen.
-Strular, det gör väl alla bilar, mer eller mindre. Det är inget typiskt för probe utan det handlar om hur de förra ägarna har skött bilen.
-Bilen är inte speciellt dyr att köra med. Ligger du lugnt på vägarna dricker den inte mer än 0,8-0,85. Men börjar du gasa på så klart att den börjar sörpla.

Men en riktigt bra bil. Är helnöjd med min

Här har du en mätarbild på en Celica 95'a, visa gärna en bild på h-mätaren där du visar att du "rastar" den...
http://www.6gc.net/photo.php?file=/imag … 4628_6.jpg

Snacka går...

Haha, skön kille du är då roll
Vilket värdelöst sätt att jämföra på.

TEAM_LOVIS
20 april 2007 · 24 Inlägg

Man kanske skulle ta och byta bort Bubblan mot en Probe...

Någon som har en Probe som är intresserad av Bubblan??

Mr_Gear Biltokig
22 april 2007 · 870 Inlägg

Samma motor i Probe som i Mazda 626 V6 & Mazda Mx-6 = lätt att få tag på delar...
Mazdamotor = dyra delar sad
mazdamotor = japanskt = TÅLIG
Hade för ett år sen en 626 me den motorn och den gick rätt bra må ja säga... och proben måste ju väga mindre så ja tror absolut inte du blir besviken på prestandan... sen kan man me rätt billiga medel skrämma liv i ett par häst till med extraktor, sportavgas, chip, filter & sportkatt, landar väl på 190-200häst då och då flyttar den på sig!
En godbit med den motorn är VRIS, vilket är en ventil som öppnar vid 4500rpm och ger något som påminner om en turbokick(fast något mildare) men den har en väldigt skön karaktär, något seg på låga varv men såfort Vrisén öppnar så får man hålla i ratten!

Var själv frestad att köpa en nu när ja skulle byta bil men nu blir de Vr6 istället...

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.
Saab 900S "Aero" (1991)
_lee_jr TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
23 april 2007 · 1 123 Inlägg

mrcelica skrev:

_Putteliten_ skrev:
-Motorn är verkligen inte klen. Har en probe -95 själv och jag rastar både celica och golf vr6 utan att trycka ned gasen i botten. Du kommer inte ångra dig i hästvägen.
-Strular, det gör väl alla bilar, mer eller mindre. Det är inget typiskt för probe utan det handlar om hur de förra ägarna har skött bilen.
-Bilen är inte speciellt dyr att köra med. Ligger du lugnt på vägarna dricker den inte mer än 0,8-0,85. Men börjar du gasa på så klart att den börjar sörpla.

Men en riktigt bra bil. Är helnöjd med min

Vilken Celica rastar du ?
Jag har inga roblem med Probe och jag har minsta motorn... Är övertygad om att mellanCelican med 175 hk förnedrar en probe ganska duktigt !

Här har du en mätarbild på en Celica 95'a, visa gärna en bild på h-mätaren där du visar att du "rastar" den...
http://www.6gc.net/photo.php?file=/imag … 4628_6.jpg

Möjligtvis att du hänger på en generation 4 Celica med sugis...
Om du nu har en så pass grym Probe, varför har du den inte ens på bild här då ?

Snacka går...

du är så grymm när du snackar:P tror inte jag heller probe drar ifrån celican:P

Toyota Supra MKIV "DESIREE" (1995)
Toyota Supra MKIV N/A "Naturally Aspirated" (1993)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang