Sportratt!? går det igenom besiktningen?

Rs_88 Street legend
10 mars 2006 · 191 Inlägg

Tjoo.. har köpt en sportratt nu o ska sätta i den men jag undrar om det går igenom besiktningen i med att där e airbag i min bil o då måste man ju ta bort den!.. tacksam för svar:)

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
Scorren
10 mars 2006 · 186 Inlägg

Tror att det är tutan de bryr sig om mest.....

Catch me if you can!
Dreamcatcher
10 mars 2006 · 260 Inlägg

ta inte bort airbagen. den är där för att rädda ditt liv

styling har egentligen bara med pengar att göra.
Rs_88 Street legend
10 mars 2006 · 191 Inlägg

oke oke.. ja för jag var hos en mekaniker o han visste inte hur det var med airbaggen.. men men hoppas på det bästa ;P o sen det blir lite svårt o ha airbaggen kvar om man ska ha sportratt lille du!

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
jonas 740
10 mars 2006 · 429 Inlägg

hur liten ratt ska du ha? jag är inte säker men har för mig att man inte få ha minde ratt än 12"?

Volvo 940 T5 "S90 Refinement" (1991)
mrcelica
10 mars 2006 · 1 639 Inlägg

Det är väll minsta problemet... Att hellre ha en ratt som kanske är lite snyggare (hur många bryr sig) än att överleva eller slippa bli ett vårdkolli vid en kraftig krock är helt otroligt att nån kan välja !
Hur kan man sätta en fånig trend före sitt eget liv ? Att plocka bort sådan viktig säkerhetsutrustning ur en nyare bil är helt jävla obegripligt att någon kan göra frivilligt ! Finns ju hur många bilder som helst på nätet med folk som spräckt skallen och hjärnsubstansen rinner som deg över stålnavet på sportratten.
Själv skulle jag inte ens sätta mig och köra en gammal omodern bil utan SRS !

Dessutom finns det ju sportrattar tex. från MOMO som har kudde !
Och att försöka sälja en bil där folk meckat med SRS systemet är inte lätt, bilhandlarna ratar dem som pesten och det kan man förstå !

Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Ta det inte personligt, ALLA som ens tänker tanken på att ersätta SRS med en sportratt (ofta med stålnav) är lika illa funtade !!!

Senast redigerat av mrcelica (10 mars 2006)

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Rs_88 Street legend
10 mars 2006 · 191 Inlägg

jonas 740 skrev:
hur liten ratt ska du ha? jag är inte säker men har för mig att man inte få ha minde ratt än 12"?

nä me den e inte så liten.. det är en momo trek 13,8"

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
Rs_88 Street legend
10 mars 2006 · 191 Inlägg

mrcelica skrev:
Det är väll minsta problemet...
Hur kan man sätta en fånig trend före sitt eget liv ? Att plocka bort sådan viktig säkerhetsutrustning ur en nyare bil är helt jävla obegripligt att någon kan göra frivilligt ! Finns ju hur många bilder som helst på nätet med folk som spräckt skallen och hjärnsubstansen rinner som deg över stålnavet på sportratten.
Själv skulle jag inte ens sätta mig och köra en gammal omodern bil utan SRS !

Dessutom finns det ju sportrattar tex. från MOMO som har kudde !
Och att försöka sälja en bil där folk meckat med SRS systemet är inte lätt, bilhandlarna ratar dem som pesten och det kan man förstå !

Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Ta det inte personligt, ALLA som ens tänker tanken på att ersätta SRS med en sportratt (ofta med stålnav) är lika illa funtade !!!

ja men jag har alltid bvelat ha en sån.. o nu ska jag det:D sen har jag bälte;)

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
mrcelica
10 mars 2006 · 1 639 Inlägg

Rs_88 skrev:

mrcelica skrev:
Det är väll minsta problemet...
Hur kan man sätta en fånig trend före sitt eget liv ? Att plocka bort sådan viktig säkerhetsutrustning ur en nyare bil är helt jävla obegripligt att någon kan göra frivilligt ! Finns ju hur många bilder som helst på nätet med folk som spräckt skallen och hjärnsubstansen rinner som deg över stålnavet på sportratten.
Själv skulle jag inte ens sätta mig och köra en gammal omodern bil utan SRS !

Dessutom finns det ju sportrattar tex. från MOMO som har kudde !
Och att försöka sälja en bil där folk meckat med SRS systemet är inte lätt, bilhandlarna ratar dem som pesten och det kan man förstå !

Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Ta det inte personligt, ALLA som ens tänker tanken på att ersätta SRS med en sportratt (ofta med stålnav) är lika illa funtade !!!

ja men jag har alltid bvelat ha en sån.. o nu ska jag det:D sen har jag bälte;)

Kvittar om du har bälte, du lär krossa skallen ändå med en sådan sportratt ! Tyvärr... Men du är ju upp till var och en..

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
10 mars 2006 · 1 938 Inlägg

mrcelica skrev:
Kan ju passa på att nämna att jag enligt läkarna slapp ett liv som grönsak i rullstol tack vare krockkudde !

Schysst ordval av läkarna wink
Men hur som helst är det faktist idiotiskt att byta ut en ratt med krockkudde till en sportratt med stålnav bara för trendens skull tongue
Visst, det är sportratt med stålnav i min bil, men det är dock förra ägaren som har lagt dit den.
Så jag tänker varje gång jag sätter mej bakom ratten, "ja-a, det här kan bli min sista tur med den här bilen, och det här huvudet."
För man ska ju också tänka på att det är inte alltid ens eget fel om man krockar! Det finns alltid nybörjare bakom ratten, rattfyllon och gamla pensionärer som lever i vänstertrafikens tid wink
Så jag håller helt klart med mrcelica, byt inte ut ratten... särskilt inte om ni HAR air-bag tongue
Den finns ju där av en anledning...

Jeebz
10 mars 2006 · 540 Inlägg

Nu vet jag inte vad du har för bil. Men på volvo iaf om du plockar bort airbagen så börjar srs lampan lysa om man inte kopplar in nån form av motstånd så att bilens srs system tror att airbagen sitter där. För om srs systemet lägger av på volvo så försvinner även bältessträckar grejjen och inte så kul att krocka utan den. Systemet kan säker funka lika på andra bilar. Plus om srs/airbag lampan lyser vid besiktning så går den inte igenom.

Rs_88 Street legend
10 mars 2006 · 191 Inlägg

744tic skrev:
Nu vet jag inte vad du har för bil. Men på volvo iaf om du plockar bort airbagen så börjar srs lampan lysa om man inte kopplar in nån form av motstånd så att bilens srs system tror att airbagen sitter där. För om srs systemet lägger av på volvo så försvinner även bältessträckar grejjen och inte så kul att krocka utan den. Systemet kan säker funka lika på andra bilar. Plus om srs/airbag lampan lyser vid besiktning så går den inte igenom.

okej.. jag har en nissan primera gt... men jag ska antingen dra ut den sladden eller så får jag sätta som du sa ett motstånd big_smile

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
gemini78 Jägermeister
10 mars 2006 · 909 Inlägg

Ratten med airbag får du ra bort utan att besiktningen säger nått, har gjort det jag oxå.smile
Och att man skulle slå huvudet i ratten kan jag inte förstå, har krockat ett par bilar så hårt att dom var platta ändå till framrutan och aldrig slagit i huvet i något.

Men däremot har jag skadat knäna och benen lite i en krock och stukat båda tummarna för att jag inte fattade att släppa greppet om ratten utan bara höll i hårdare av ren reflex.smile
Man måste ju sitta VÄLDIGT nära om man ska nå ratten med skallen eller vara väldigt kort och sitta just framför ratten.

Eller så måste det vara nått fel på säkerhetsbältet om man verkligen kan slungas så långt fram.
Jag brukar sitta så långt ifrån ratten så jag lugnt kan hålla höger arm rak när jag håller i ratten.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
wiikman
10 mars 2006 · 165 Inlägg

mrcelica skrev:
Det är väll minsta problemet... Att hellre ha en ratt som kanske är lite snyggare

Alla har inte en mindre ratt för att det e snyggare. Själv tycker jag att det e roligare att ratta bilen med den mindre ratten.
Och luftkudde lr srs har aldrig funnits i min bil.

_________
Audi Coupe
2.3 '92
Rs_88 Street legend
11 mars 2006 · 191 Inlägg

gemini78 skrev:
Ratten med airbag får du ra bort utan att besiktningen säger nått, har gjort det jag oxå.smile
Och att man skulle slå huvudet i ratten kan jag inte förstå, har krockat ett par bilar så hårt att dom var platta ändå till framrutan och aldrig slagit i huvet i något.

Men däremot har jag skadat knäna och benen lite i en krock och stukat båda tummarna för att jag inte fattade att släppa greppet om ratten utan bara höll i hårdare av ren reflex.smile
Man måste ju sitta VÄLDIGT nära om man ska nå ratten med skallen eller vara väldigt kort och sitta just framför ratten.

Eller så måste det vara nått fel på säkerhetsbältet om man verkligen kan slungas så långt fram.
Jag brukar sitta så långt ifrån ratten så jag lugnt kan hålla höger arm rak när jag håller i ratten.

hehe oke oke.. ja jag tycker osså det verkar va lite extremt o flyga in i ratten liksom:p men men jag vet inte har aldrig krockat såtongue o jag har ju ibnte planerat på att göra det heller:P

You only get 1 finger while I'm shifting gear ;)
Saab 9-3 aero cab "Rs" (2002)
mrcelica
12 mars 2006 · 1 639 Inlägg

Titta på filmer från tex EURONCAP där de krockar bilar, vid en kraftig frontalkrock så åker föraren ganska duktigt in med ansiktet i ratten, hade det varit sportratt så hade det bara varit en hög med köttfärs ovanför axlarna !

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
Muz Wallraff
12 mars 2006 · 319 Inlägg

airbag kan va farligt också..
det känns inge vidare att ha en sån framför sig..
statisk elektrisitet(hur det nu stavas) kan utlösa den..
även många andra saker kan utlösa den när man är ute å åker..
så det är nog minst lika farligt att ha airbag, som att inte ha det!
Den KAN va bra när det väl händer.. men den kan va farlig, eftersom den kan flyga upp vilken sekund som helst!
sätt i sportratt och kör lugnt:)

wiikman
12 mars 2006 · 165 Inlägg

Tror ni man känner mycket av smällen om huvudet krossas till köttfärs på nåra sekunder?
Klart man känner av det men om huvudet krossas så lär man inte bry sig så mycket om smärtan sen..

_________
Audi Coupe
2.3 '92
mrcelica
13 mars 2006 · 1 639 Inlägg

wiikman skrev:
Tror ni man känner mycket av smällen om huvudet krossas till köttfärs på nåra sekunder?
Klart man känner av det men om huvudet krossas så lär man inte bry sig så mycket om smärtan sen..

Nä, men anhöriga kanske inte mår så bra av det...

Om jag var hälften så ful i arslet som du är i ansiktet så skulle jag bara skita när det är mörkt....
JohnnyN Rutinerad medlem
13 mars 2006 · 1 938 Inlägg

mrcelica skrev:

wiikman skrev:
Tror ni man känner mycket av smällen om huvudet krossas till köttfärs på nåra sekunder?
Klart man känner av det men om huvudet krossas så lär man inte bry sig så mycket om smärtan sen..

Nä, men anhöriga kanske inte mår så bra av det...

Absolut inte när de ska identifieras... jag hade en vän som förolyckades med en paketbil... han krockade med en fulltankad mjölkbil med släp... paketbilen slungades 30 meter BAKÅT, och hela framänden totalt trycktes ihop. Han avled förstås genast, och ingen airbag i världen hade kunnat rädda honom, men nu tänker jag främst på det som mrcelica skrev, de anhöriga... jag var med vid identifieringen... dom hade lagt en duk över hans huvud för att obducenten tyckte inte att vi skulle se hans totalkrossade huvud...
kan tilläggas att vi identifierade honom genom en tatuering han hade på vänster arm.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang