Vilka motor ska jag välja till min volvo s90 -98års

jimmytic
25 december 2008 · 116 Inlägg

Hej jo jag e less på min motor, den går fint självklart men är sugen mer kraft i motor

så vill jag ha deras tips vilken motor kan jag slänga i min volvo

Krav att bilen kunna klara genom med bes "sfro" oxå

har tänkt den
bmw m5 e34 motor=bra och lätt bygga med styrbox nära, e34 m5 och s90 väger kaross lika nästan, tror 500kg mer
volvo s60R 300hk=jobbigt styr box tror jag
volvo nya s80 som finns 285hk 6rak=samma som s60r

vad säger ni?

jag vet att måste förbättring bromsar, väghåll m.m

Rspeter Audi A5 quattro driver.
25 december 2008 · 2 203 Inlägg

Om du har krav på att den ska klara en besiktning så ring till SFRO och prata med dom. Då får du ju svart på vitt vad du kan byta till. Det blir rätt mycket som ska bytas i samband med motorbytet för att få den godkänd.

Xoff Volvo tönt... =)
25 december 2008 · 2 344 Inlägg

eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
jimmytic
25 december 2008 · 116 Inlägg

Xoff skrev:
eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

ja det kan jag, men jobbigt att byta delar tex kolvar, slipa kam eller så,
men kan ju ta hela motor från volvo s80 t6, har 272hk eller nya modell t6 har 285hk tror jag.

skulle det gå göra så att klara med "nybyggt motor" med sfro eller vad?

mrbuggy Entreprenör
25 december 2008 · 1 784 Inlägg

jimmytic skrev:

Xoff skrev:
eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

ja det kan jag, men jobbigt att byta delar tex kolvar, slipa kam eller så,
men kan ju ta hela motor från volvo s80 t6, har 272hk eller nya modell t6 har 285hk tror jag.

skulle det gå göra så att klara med "nybyggt motor" med sfro eller vad?

Allt beror på om den är helbilsgodkänd som den står nu. då e de knappast troligt att de går..

torpis Forummoderator
25 december 2008 · 10 572 Inlägg

jimmytic skrev:
volvo nya s80 som finns 285hk 6rak=samma som s60r

vad säger ni?

Du bör verkligen läsa på innan du börjar med något bygge. Baserar man ett bygga på "jag tror" samt "kompisen sa att"  så är man rökt på fläcken.

Om du tycker en styrbox är jobbig så är nog den styrboxen det minsta problemet innan du är klar. Styrboxar säger ofta ingenting, det gör besiktningsmän...

(PS, S60R har ingen 6:a)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fr3ddan
25 december 2008 · 204 Inlägg

s60r har en turbofemma

men ta å läs igenom domhär trådarna så får du kanske reda på lite mer:

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=173814
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=829320
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 82&p=1

Senast redigerat av Fr3ddan (25 december 2008)

camaro67 Meister
25 december 2008 · 6 763 Inlägg

jimmytic skrev:

Xoff skrev:
eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

ja det kan jag, men jobbigt att byta delar tex kolvar, slipa kam eller så,
men kan ju ta hela motor från volvo s80 t6, har 272hk eller nya modell t6 har 285hk tror jag.

skulle det gå göra så att klara med "nybyggt motor" med sfro eller vad?

Är nog lättare att byta kolvar m.m än att bygga nya motorfästen m.m och få de att linea up rätt.

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
jimmytic
25 december 2008 · 116 Inlägg

Fr3ddan skrev:
s60r har en turbofemma

men ta å läs igenom domhär trådarna så får du kanske reda på lite mer:

http://forum.turboperformanceclub.com/v … p;t=173814
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=829320
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 82&p=1

okey, ska kolla upp

jimmytic
25 december 2008 · 116 Inlägg

camaro67 skrev:

jimmytic skrev:

Xoff skrev:
eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

ja det kan jag, men jobbigt att byta delar tex kolvar, slipa kam eller så,
men kan ju ta hela motor från volvo s80 t6, har 272hk eller nya modell t6 har 285hk tror jag.

skulle det gå göra så att klara med "nybyggt motor" med sfro eller vad?

Är nog lättare att byta kolvar m.m än att bygga nya motorfästen m.m och få de att linea up rätt.

trodde dom s80 t6 likan min min 6rak? vet att den topplock är olika, för att framdriv har topplock med fäste, men block skulle ändå samma sak med motor fäste? hmm

torpis Forummoderator
25 december 2008 · 10 572 Inlägg

camaro67 skrev:

jimmytic skrev:

Xoff skrev:
eller peta på en turbo på den du har! då har du helt plötsligt pulver kan jag lova...

ja det kan jag, men jobbigt att byta delar tex kolvar, slipa kam eller så,
men kan ju ta hela motor från volvo s80 t6, har 272hk eller nya modell t6 har 285hk tror jag.

skulle det gå göra så att klara med "nybyggt motor" med sfro eller vad?

Är nog lättare att byta kolvar m.m än att bygga nya motorfästen m.m och få de att linea up rätt.

S90 har ju iprincip redan en T6:a....   det behöver inte vara krångligt...  turbo sprut samt en mappning och man är hemma.  380 driftsäkra hästar är en god portion mer än original och kommer genom besiktningen, antingen med byte till sugmotorns grenrör eller genom SFRO och en alternativ mapp... (mer krångligt dock)

Senast redigerat av torpis (25 december 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Fr3ddan
25 december 2008 · 204 Inlägg

kör på motorn som sitter i förfan fixa bara en m90h låda och byt stakar,lager,kolvar,styrsystem och fixa nån fet turbo och bygg ett extraktorgrenrör så blire fart på mskineriet.

eller så hittar du komplett grenrör me t13 turbosarna från s80 eller iaf den me dubbelturbo

jimmytic
25 december 2008 · 116 Inlägg

Fr3ddan skrev:
kör på motorn som sitter i förfan fixa bara en m90h låda och byt stakar,lager,kolvar,styrsystem och fixa nån fet turbo och bygg ett extraktorgrenrör så blire fart på mskineriet.

eller så hittar du komplett grenrör me t13 turbosarna från s80 eller iaf den me dubbelturbo

ja jag ska kolla upp bilskrot om det t6 motor så bara slänga i min bil, men såklart att göra egna grenrör och insug, gärna med en singel stor turbo. men tror bättre org 272hk början så kunna blir lättare genom med sfro iaf annars sfro ser galen stora turbo hehe

ghostpix MC-galen ;)
25 december 2008 · 39 Inlägg

Alltså inte för att va sån..

En vän till mig har just registrerat in sin 960 med en T6-motor. Det är inte bara att byta motorn och åka till SFRO och tro att man kommer igenom...

Listan på vad som behöver fixas är lång då man måste registrera bilen som ombyggt fordon.

Men för att nämna några punkter:
1. Bakvagn
2. Framvagn
3. Bromssystem (inte bara bromsoken, utan även bromsservot)
4. Motorn (krav på att motorn är i orginal-utförande dvs orginal grenrör, turbo-agg etc) viss anpassning får göras för på motorfästen och oljetråg.
5. Motorstyrsystem
6. Avgasrening (S90-orgkat duger alltså inte utan S80-T6-kattar med artikelnr krävs)
7. Växellåda

Bara för att nämna lite...

Läs gärna på kompisen garaget-sida för mer information
http://www.garaget.org/Moon_Walk

Beträffande motorvalet så är det enklare att registrera med en 850-t5 (225hk turbo)-motor, då den har separat motorstyrsystem och håller sig inom effektgränsen (ingen bromsuppgraderingen krävs osv)

Ser man till styrsystemet som sitter i en s80-t6 av nyare (285 hk) årsmodell så är det i stora drag omöjligt att separera det från resterande av bilens elsystem då det är ett can bus-system (i korta drag är det flera datorboxar som jobbar med varandra, dvs systemet fungerar inte utan den en av boxarna, kan låta trivialt men nämner det ändå).

//Mvh Stefan

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Lonefox Bad music kills good sound
26 december 2008 · 7 241 Inlägg

Backar upp ghostpix då jag var med o hjälpte moon_walk RÄTT mkt.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
TurbOla Reservdansk
26 december 2008 · 6 271 Inlägg

För övrigt är en S90 av årsmodell -98 helbilsgodkänd.
Liksom alla S70 och V70 som kom -98 är helbilsgodkända.

850 som tillverkades fram till -96/-97 är ej helbilsgodkända.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
jimmytic
26 december 2008 · 116 Inlägg

ghostpix skrev:
Alltså inte för att va sån..

En vän till mig har just registrerat in sin 960 med en T6-motor. Det är inte bara att byta motorn och åka till SFRO och tro att man kommer igenom...

Listan på vad som behöver fixas är lång då man måste registrera bilen som ombyggt fordon.

Men för att nämna några punkter:
1. Bakvagn
2. Framvagn
3. Bromssystem (inte bara bromsoken, utan även bromsservot)
4. Motorn (krav på att motorn är i orginal-utförande dvs orginal grenrör, turbo-agg etc) viss anpassning får göras för på motorfästen och oljetråg.
5. Motorstyrsystem
6. Avgasrening (S90-orgkat duger alltså inte utan S80-T6-kattar med artikelnr krävs)
7. Växellåda

Bara för att nämna lite...

Läs gärna på kompisen garaget-sida för mer information
http://www.garaget.org/Moon_Walk

Beträffande motorvalet så är det enklare att registrera med en 850-t5 (225hk turbo)-motor, då den har separat motorstyrsystem och håller sig inom effektgränsen (ingen bromsuppgraderingen krävs osv)

Ser man till styrsystemet som sitter i en s80-t6 av nyare (285 hk) årsmodell så är det i stora drag omöjligt att separera det från resterande av bilens elsystem då det är ett can bus-system (i korta drag är det flera datorboxar som jobbar med varandra, dvs systemet fungerar inte utan den en av boxarna, kan låta trivialt men nämner det ändå).

//Mvh Stefan

det låter bra, jag har tänkt t6 motor std från böjan 272hk bara tex kunna reggan den, när den gick godkänns så kan jag bygga mer tex större turbo, chip såna.

tack för infor, den låter bra med listan... toppen

jimmytic
26 december 2008 · 116 Inlägg

Lonefox skrev:
Backar upp ghostpix då jag var med o hjälpte moon_walk RÄTT mkt.

tongue gött

Moon_Walk
26 december 2008 · 49 Inlägg

Kan bara säga att visst motorn i sig var ju ingen stor grej igentligen så länge man har en donatormotor


det som behövs är tråg motorfästen växellåda vattenrör och oljepickup

och för min del tog jag även insuget från 960


det är senare som det blir roligare motorn måste vara i orginalskick gällande effekt aggregat avgasrening ja allt


sen att åka in och "bara" regga är inte riktigt sant det heller

först måste du gå över hela bromssystemet samt hela hjulupphängningen samt styrningen

sen måste du även gå över hela drivlinan gällande motor och låda

efter det så måste du besiktiga bilen hos sfro som ansvarar för besiktning av ombyggda fordon

då åker du på 4000kr i besiktning avgift plus milersättning om gubben åker till dig

sen är det dags för regbesiktning hos bilprovningen då är de ca 650kr i regavgift plus 250 i vägning

har du otur så åker du på bullerprov som måste klara 84db från ca 1.5m med fullgas så bilen bör vara så tyst som möjligt

sen måste orginal katalysator från sammma bil som motorn kommer ifrån användas

sen skall man göra bromsprov

bara regavgifter så ligger jag på en summa bortåt 10'000 bara i regavgifter

men visst de är inte omöjlig jag har gjort det

å s90 och 960 som min årsmodell står under samma krav iom att lättnaderna ligger upp till 1993

ombyggt fordon å dylikt får man göra upp till årsmodell 2003 utan större skillnader

det jag har gjort och fått igenom har enligt många varit gränsfall då man igentligen bör göra mer.


kan inte betona dokumentation mer än det går för det är det som får bilen att gå igenom eller inte

så läs på!

nu har jag haft tur å haft tillgång till både vadis och Volvos special vagns katalog så jag har fått fram det mesta dom har undrat över

att tro att volvo ställer upp med intyg å dylikt är bara att glömma .. dom gör inget sånt längre

/mvh Micke

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang