3369
Sök

Projekt tråd: Ford Probe GT-T; Plasta dörrsidor + annat runt om kring!

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
9 januari 2009
c_Hall skrev:
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
En snabb fråga..

I dagsläget har jag Y-split för front rca utgången.. Kan jag köra en y-split vid steget istället?! Kommer det gå eller blir de helt fel då?!

Jo klart att du kan göra det...du får ju samma förlust i signalen oavsett var du har splitten.
Dock sparar du en kabel framifrån wink

Generellt sett så halverar man signalen vid varje split man lägger till.

Jag bara undrar en sak... jag har ju 2 utgångar på huvudenheten.. och ska använda ett 4 kanal steg där det är 4 in.. då måste jag ju köra med 2 Y-splitar, inte sant ? men kommer jag få en kass signal då eller? för då kommer det halveras 2 gånger ?

Nja du dubblar allt här i snacket ju.
så du halverar signalen.
För det är ju stereo vi snackar om och då brukar man räkna i par.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Gasglad
3 244 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
En snabb fråga..

I dagsläget har jag Y-split för front rca utgången.. Kan jag köra en y-split vid steget istället?! Kommer det gå eller blir de helt fel då?!

Jo klart att du kan göra det...du får ju samma förlust i signalen oavsett var du har splitten.

Jo, därför jag tänkte göra så. En rca kabel bak som splittas till 2st hanar in i steget för front resp. rear.
Blir så jäkla trångt bakom HU annars.

//Carfreak

Studerande
219 Inlägg
9 januari 2009
BMTech skrev:
c_Hall skrev:
Lonefox skrev:

Jag bara undrar en sak... jag har ju 2 utgångar på huvudenheten.. och ska använda ett 4 kanal steg där det är 4 in.. då måste jag ju köra med 2 Y-splitar, inte sant ? men kommer jag få en kass signal då eller? för då kommer det halveras 2 gånger ?

så du halverar signalen.

Oh, ok!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
9 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Lonefox skrev:
MrCarfreak skrev:
En snabb fråga..

Jo, därför jag tänkte göra så. En rca kabel bak som splittas till 2st hanar in i steget för front resp. rear.
Blir så jäkla trångt bakom HU annars.

Jo det blir ju så smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

7 241 Inlägg
9 januari 2009
c_Hall skrev:
BMTech skrev:
c_Hall skrev:

så du halverar signalen.

Oh, ok!

Som exempel....
Har du 4V lågnivå ut ur enheten så får du ungefär 2V per kontaktpar efter splitten istället.
Och 2V brukar klara sig rätt bra smile

Studerande
219 Inlägg
9 januari 2009
Lonefox skrev:
c_Hall skrev:
BMTech skrev:
så du halverar signalen.

Oh, ok!

Som exempel....
Har du 4V lågnivå ut ur enheten så får du ungefär 2V per kontaktpar efter splitten istället.

Okej då förstår jag, smile alltid kul med mer kunskap !

Gasglad
3 244 Inlägg
9 januari 2009
Trådstartare
Köpte mig 4st nya fälgar idag, vinterfälgar! Kommer bli snyggt på bilen!!

//Carfreak

272 Inlägg
10 januari 2009
Lonefox skrev:
Som exempel....

Ok rysligt OT men nu måste jag ifrågasätta lite här, men rätta mig gärna om jag har fel! (är ju mest teoretiskt tänk som följer men jag tycker det borde fungera såhär...)

Visst halveras in-impedansen när man parallellkopplar två ingångar, men eftersom in-impedansen torde vara någon/några magnitud/er större än ut-impedansen på förförstärkaren (som sitter i huvudenheten i det här fallet) ska spänningen inte påverkas vidare mycket alls.
Det spänningsfallet man får när man parallellkopplar ingångarna beror på förhållandet mellan ut-impedans på förförstärkaren och in-impedansen på slutsteget.

Spänningen över steget blir ju då: (enkel spänningsdelning)

Kod:
          R(steg) * U(hu)
U(steg) = ---------------
          R(steg) + R(hu)

Räknar vi (vad jag tycker är extremt) lågt med att R(steg) är 10 ggr större än R(hu) får vi att 10/11 av U(hu) lägger sig på steget, alltså ~3.6V om förförstärkaren ger 4V. Harverar vi R(steg) dvs parallellkopplar två ingångar får vi att 5/6 av U(hu) dvs ~3.3V hamnar på slutsteget.

Buffar vi upp det och säger att det skiljer på en faktor 1000 blir det 3.996V resp. 3.992V om man parallellkopplar.

Naturligtvis är det här kraftigt förenklat, exempelvis är impedanserna inte konstanta med avseende på frekvensen men det är ju lite svårt att bara höfta. Dessutom förutsätter jag att huvudenheten kan lämna 4V även när impedansen halveras, men med de i sammanhanget höga impedanserna så är det ändå väldigt små strömmar det handlar om. (De små strömmarna är också anledningen till att man måste se till att lågnivåkabeln är väl skärmad och inte ligger för nära strömkabeln då även små inducerade spänningar gör stor skillnad på ingången på slutsteget.)

Summa summarum, jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle tappa halva spänningen pga parallellkopplade ingångar. Men har någon data som säger annat så hade det varit intressant att se!

Sorry igen för OT...

Senast redigerat av Trekmeister (10 januari 2009)

Gasglad
3 244 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Bra skrivet!! Det bäst är ju att köra den enkla metoden, testa och se! Märker man av att ljudet blir dåligt så har man förlorat den rätta signalen till steget helt enkelt?! Man kan ju gå efter hur många teoretiska saker som helst, alltid bäst att testa det praktiskt! smile

Jag återkommer med den praktiska slutsatsen :p

//Carfreak

272 Inlägg
10 januari 2009
MrCarfreak skrev:
Bra skrivet!! Det bäst är ju att köra den enkla metoden, testa och se! Märker man av att ljudet blir dåligt så har man förlorat den rätta signalen till steget helt enkelt?! Man kan ju gå efter hur många teoretiska saker som helst, alltid bäst att testa det praktiskt! smile

Som någon visare person än jag har uttryckt sig: I teorin stämmer teori och praktik, i praktiken är det något helt annat.

Ser fram emot det slutliga resultatet, har följt ditt projekt slaviskt och tycker det ser riktigt lovande ut! Där med inte sagt att jag hade gjort riktigt samma design-val i samtliga fall... wink

7 241 Inlägg
10 januari 2009
Trekmeister> Visst kan man sitta och räkna på det, OM man har värdena.
Vad jag sade ären TUMREGEL jag har fått höra i 16 år av folk som hade hållt på längre än mig....och i slutänden stämmer det rätt bra då man får gaina upp mer på de ingångar som använder splittar om man jämför med en som har ensam. Men exakt HUR mkt man förlorar i realiteten är en HELT annan sak än en tumregel wink

Gasglad
3 244 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Trekmeister skrev:
MrCarfreak skrev:

Som någon visare person än jag har uttryckt sig: I teorin stämmer teori och praktik, i praktiken är det något helt annat.

Ser fram emot det slutliga resultatet, har följt ditt projekt slaviskt och tycker det ser riktigt lovande ut! Där med inte sagt att jag hade gjort riktigt samma design-val i samtliga fall... wink

Precis!!

Tack så mycket! Hoppas ditt resultat också blir bra!! Alltid kul när fler bygger osv. Då kan man hjälpa varandra, hitta lösningar på konstiga problem mm.

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Bonusbild på ena diskanten ifrån JR kitet.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/540389_usrjih.jpg

En bild på Stoffe "Tujbo" när han pillar lite smile
Tackar så mycket för inställningshjälpen..

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/540403_1vrm6u.jpg

Min andra dörrsida smile
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/540418_4nkg1l.jpg

Laxxen här på Garaget som fotat! smile
Senast redigerat av MrCarfreak (10 januari 2009)

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Lite blandade bilder, fick lov att byta fälgar då jag fick punktering :p

Blev snyggare tycker jag, dock är bilen skitig som fan!

Gamla V.S Nya fälgarna smile

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/540477_tc4zbe.jpg
Snyggare va?
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/540478_84ucfq.jpg

//Carfreak

7 241 Inlägg
10 januari 2009
Whoho....... Det för mina tankar tillbaka till Volvos 14" turbilfälgar till 240 wink

Nä nu skall jag inte vara elak smile

Gasglad
3 244 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:
Whoho....... Det för mina tankar tillbaka till Volvos 14" turbilfälgar till 240 wink

Nä nu skall jag inte vara elak smile

Hehe, så det ska vara vettu smile

Va de snyggaste vinterfälgarna jag hittade för rimliga pengar *500:-*
Ser ju mycket snyggare ut än orginal :p

Någon som är duktig på att polera bil?!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Bygget fortsätter..

Har klätt golvet samt byggt en platå för steget och delningsfiltren!
Imorgon ska baslådan styvas upp med MÅNGA lager glasfiber för styvhetens skull!

Håller även på med kabeldragning till steget och delningsfiltren. Kommer nog bli riktigt nice!

//Carfreak

Gasglad
3 244 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Lite bilder på golvet som är klätt, har även monterat delningsfiltren samt steget och dragit kablarna!

Udda ska det vara wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/541259_3y661b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/541260_ebxstm.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/archive/45871/541264_7a05i2.jpg
Senast redigerat av MrCarfreak (11 januari 2009)

//Carfreak

6 558 Inlägg
11 januari 2009
annorlunda absolut....men långhårigt tyg å slutsteg är ingen bra kombo p.g.a det blir statiskt så steget kan bli lite hårigt det å... mycket trevligt bygge tycker jag

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension

Gasglad
3 244 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
racer-putte skrev:
annorlunda absolut....men långhårigt tyg å slutsteg är ingen bra kombo p.g.a det blir statiskt så steget kan bli lite hårigt det å... mycket trevligt bygge tycker jag

Njae.. långhårigt är det inte direkt. Håren är max 1-2cm långa. Hade varit värre med teddy.

//Carfreak

Sök