Lonefox skrev:
Som exempel....
Har du 4V lågnivå ut ur enheten så får du ungefär 2V per kontaktpar efter splitten istället.
Och 2V brukar klara sig rätt bra

Ok rysligt OT men nu måste jag ifrågasätta lite här, men rätta mig gärna om jag har fel! (är ju mest teoretiskt tänk som följer men jag tycker det borde fungera såhär...)
Visst halveras in-impedansen när man parallellkopplar två ingångar, men eftersom in-impedansen torde vara någon/några magnitud/er större än ut-impedansen på förförstärkaren (som sitter i huvudenheten i det här fallet) ska spänningen inte påverkas vidare mycket alls.
Det spänningsfallet man får när man parallellkopplar ingångarna beror på förhållandet mellan ut-impedans på förförstärkaren och in-impedansen på slutsteget.
Spänningen över steget blir ju då: (enkel spänningsdelning)
Kod:
R(steg) * U(hu)
U(steg) = ---------------
R(steg) + R(hu)
Räknar vi (vad jag tycker är extremt) lågt med att R(steg) är 10 ggr större än R(hu) får vi att 10/11 av U(hu) lägger sig på steget, alltså ~3.6V om förförstärkaren ger 4V. Harverar vi R(steg) dvs parallellkopplar två ingångar får vi att 5/6 av U(hu) dvs ~3.3V hamnar på slutsteget.
Buffar vi upp det och säger att det skiljer på en faktor 1000 blir det 3.996V resp. 3.992V om man parallellkopplar.
Naturligtvis är det här kraftigt förenklat, exempelvis är impedanserna inte konstanta med avseende på frekvensen men det är ju lite svårt att bara höfta. Dessutom förutsätter jag att huvudenheten kan lämna 4V även när impedansen halveras, men med de i sammanhanget höga impedanserna så är det ändå väldigt små strömmar det handlar om. (De små strömmarna är också anledningen till att man måste se till att lågnivåkabeln är väl skärmad och inte ligger för nära strömkabeln då även små inducerade spänningar gör stor skillnad på ingången på slutsteget.)
Summa summarum, jag har väldigt svårt att tänka mig att man skulle tappa halva spänningen pga parallellkopplade ingångar. Men har någon data som säger annat så hade det varit intressant att se!
Sorry igen för OT...