Turbomotor i volvo 245

Crickee
27 december 2008 · 40 Inlägg

Hallo, har ett lite turboprojekt, har tagit en 940 tic-95:a motor (b230ft), och har nu satt i den i en 245:a -91:a, som har b230f som orginalmotor. har nu lite frågor om detta, då jag inte får den att gå bra 

*Behöver man byta soppapump?
*Lär man ha några andra boxar än dom som sitter i någon utav bilarna? För bilen startade, men gick dåligt med 245:ans boxar till turbomotorn, men stoppar jag i boxarna från 940:in går den inte alls  .

*Kan boxarna ändra om sej själva? För nu starar den inte alls, med någon utav boxarna. Fast den får både soppa och gnista, men den tänder inte...

*Vad är tändföljden på b230ft motorn?
*Stämmer det att en utav boxarna styr tändningen, och den andra styr bränsletillförseln?


Vet inte om det har något med saken att göra, men 940:in är automat, och 245:an är manuel. Så från början var de ju:
940-b230ft-automat
245-b230f-manuel

Men nu är det 245-b230ft-manuel. Kan detta göra något med att boxarna från 940:in inte vill fungera?

Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Men har läst någon stans att det kan vara 1-2-4-3, och så sitter det på min turbomotor om man kollar från vänster till höger på fördelaren, men tycker det känns som en rätt konstig kombination + att nån kanske har varit och mixtrat med kablarna på den...

Phaetoon
28 december 2008 · 8 156 Inlägg

Flyttade du över kabelhärvan från 945:an?

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Näe, men kabelhärvan är i stort sett lika, alla kontakter är lika.

WolfZap Volvo-Beroende
28 december 2008 · 289 Inlägg

Automat? Är det inte startspärr i den boxen från 940in?

Volvo 760 TIC -84 B23ET
Phaetoon
28 december 2008 · 8 156 Inlägg
| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)
Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Tackar tackar för dom tipsen:) O
Och jag tycker att det borde vara något annorlunda med boxarna om det är automat eller manuel, men jag vet inte vad:/

Dubs I got Dubs!
28 december 2008 · 2 423 Inlägg

FiffigaNissen skrev:
Tackar tackar för dom tipsen:) O
Och jag tycker att det borde vara något annorlunda med boxarna om det är automat eller manuel, men jag vet inte vad:/

på automat måste du ha den i p eller n för att starta.
bara koppla förbi kontakten annars.

Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Tic
28 december 2008 · 153 Inlägg

har du spridarmotsånd å allt de pillet ??? har du inte de kan du ha eldat boxen..

Tuned By Nenne !!
Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Många säger olika, en del säger att de inte gör något att man har haft automat, och några säger att man måste koppla förbi, men om man måste koppla förbi, hur gör man då?hmm

Nej, har inte kopplat på något spridarmotstånd, men om motorn och boxarna är från 940 måste man ha de då? Och hur och var kopplar man in de då?

Men kan ha hittat felet nu, glömde bort att stäla motorn i ödl när ja satte på svänghjulet, å de stog helt fel, så ska försöka nu å se om de e de som är felet...

Amazon_123GT Driifter;)
28 december 2008 · 1 630 Inlägg

du ska ju ha boxar till en turbomotor hur som helst för 245an boxar fattar ju inte vad den ska göra när du börjar få laddtryck

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)
volvobenz
28 december 2008 · 61 Inlägg

Du måste koppla i spridarmotstånden eftersom att turbons spridare är lågohmiga och ifall du inte kör med det så grillar du boxen. finns en hel faq på turboperformanceclub hur man gör allt.

Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Jojo, men jag har ju turboboxarna från 940in, som är till den här motorn, måste jag ändå sätta dit motstånd då? fast både motor, spridare och box är från 940?

Sen är det någon som vet hur man kan kolla om boxen är bränd?

Dubs I got Dubs!
28 december 2008 · 2 423 Inlägg
Lexus RX 300 "The Pursuit Of Perfection" (2000)
Crickee
28 december 2008 · 40 Inlägg

Jo tack där stog det mesta:D borde få den att gå nu med den där beskrivningen

PATRIK_J0HANSS0N Forskningsingenjör, Förbränningsmotorer på LTH.
28 december 2008 · 137 Inlägg

Du har med största sannolikhet bränt databoxen ja. Du måste ha spridarmotstånd om du har lågohmiga spridare.

Volvo 740 Classic "Farfars bil" (1992)
Opel Astra Carvan 1.6 Enjoy "Bruksbilen" (2007)
Volvo 240 "16V Turbo" (1988)
Crickee
29 december 2008 · 40 Inlägg

okej, men om man nu har bränt boxen, fungerar spridarna ändå?

För har kopplat på motstånd nu, och den får fortfarande soppa och gnista, men den bara toksprutar in soppa, de rinner ut som en vattenkanna med soppa ur avgasröret:/ coh då surar den ner stifterna på än gång...

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang