tjena, är sugen på en 850 t5. och jag undrar hur deras aut. lådor är ? nåt man bör tänka på ? hittade en för 25, där lådan hade slirat till en gång . dumt o chansa?
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar
Krink skrev: Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar
Bodegan skrev: Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum. Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger. Det är inte alla som sköter om sina automater. Mvh Eva.
Bodegan skrev: Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum. Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger. Det är inte alla som sköter om sina automater. Mvh Eva.
räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?
Granberg87
28 december 2008 ·
Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall... min fungerar suveränt!
Bodegan skrev: Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Hur växlar man en automatare hårt? Kickdown för varje växel uppåt?
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Granberg87 skrev: Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall... min fungerar suveränt!
Vi kan prova - du trimmar din automatare till 500hk, och jag trimmar min till 500hk, så får vi se vems växellåda som går först.
En kille på NordicR lämnade in sin automatlåda för förstärkning - från en V70R -00.
Efter förstärkningen beräknas den tåla ca 400hk, med lite kraftigare delar, högre oljetryck, annan stallspeed, oljekylare m.m.
Dock så är det en kille som stoppade i en T6a i sin 960 här på garaget, men även han preppade sin automatlåda först. Men han syftade på att det är samma automatlåda som sitter i Supra 3orna, så varför byta, tänkte han. Verkar vara många som preppar sina automatlådor om de ska köra med lite effekt...
Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Bodegan skrev: Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Hur växlar man en automatare hårt? Kickdown för varje växel uppåt?
Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!
Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum. Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger. Det är inte alla som sköter om sina automater. Mvh Eva.
räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?
Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter. Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret. Mvh Eva.
Tyvärr så bör man skölja, du får endast ur några liter genom att tappa ur oljan. Lådan rymmer 8.6 liter om ja inte minns galet å du får ur runt 3 liter genom oljepluggen bara. Sen finns det inget filter du kan byta själv på dessa lådor..
Bodegan skrev: Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra
Hur växlar man en automatare hårt? Kickdown för varje växel uppåt?
Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!
Ja, jag tänkte väl. För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum. Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger. Det är inte alla som sköter om sina automater. Mvh Eva.
räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?
Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter. Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret. Mvh Eva.
Nu finns det ju inget tråg eller filter att byta på dessa lådor som avhandlas här...
men med en ordentlig sköljning med ny fin olja brukar dom hålla länge med upp till 300hk...
Hur växlar man en automatare hårt? Kickdown för varje växel uppåt?
Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!
Ja, jag tänkte väl. För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.