Hur är Volvo 850 t5 aut. låda

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
28 december 2008 · 434 Inlägg

tjena, är sugen på en 850 t5. och jag undrar hur deras aut. lådor är ? nåt man bör tänka på ? hittade en för 25, där lådan hade slirat till en gång . dumt o chansa?

CarpeDiem German Engineering
28 december 2008 · 9 081 Inlägg

Ska jag vara ärlig så är det dumt att chansa. Om du vill ha en 850 T5 så kör manuell, automatlådor krånglar väldigt mkt

//CarpeDiem wink

Senast redigerat av CarpeDiem (27 september 2009)

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
28 december 2008 · 434 Inlägg

jo, jag har fått den uppfattningen jag med tongue verkar vara många som har problem med dom. aja, tack för din åsikt iaf smile

Aruzo Ace Ventura
28 december 2008 · 1 240 Inlägg

Såna här trådar gör ju att de känns väldigt skönt att ha köpt en T5 med automat tongue

Mercedes 240D "w123" (1985)
Volvo S70 "2.5D" (1999)
hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
28 december 2008 · 434 Inlägg

haha, känns tryggt wink

TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

Automatarna är en del slöare än de manuella, samt att de har tråkigare gång.

Men jag har åkt en 850 T5 Automatare med 400hk+, preppad låda och så, den gick rätt bra. lol

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

hks__ Försäljare inom Bilmultimedia
28 december 2008 · 434 Inlägg

nu kommer jag helt off-topic här men vad tkr ni om den här : http://www.blocket.se/vi/19558336.htm?ca=10_s   ? värt o köpa för skojjs skull ?

Krink
28 december 2008 · 260 Inlägg

Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla tongue Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar tongue

Dodge Ram 2500 "Cummins" (2004)
ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

Krink skrev:
Sålänge lådorna är servade så håller dom ju? men en låda som dom inte spolat eller bytt olja är väl rätt självklart att det börja krångla tongue Men nackdelen är ju att en låda kostar ju va bilen kostar ifall den rasar tongue

Ja om du ska ha en helt ny ja tongue

ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

alseryd skrev:

Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

Exakt smile

LazerHawke
28 december 2008 · 1 268 Inlägg

alseryd skrev:

Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Granberg87
28 december 2008 ·

Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall...smile min fungerar suveränt!smile

TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

Granberg87 skrev:
Aut lådorna är väl starkare än dom manuella lådorna? så sa dom på volvo iallafall...smile min fungerar suveränt!smile

Vi kan prova - du trimmar din automatare till 500hk, och jag trimmar min till 500hk, så får vi se vems växellåda som går först. lol

En kille på NordicR lämnade in sin automatlåda för förstärkning - från en V70R -00.

Efter förstärkningen beräknas den tåla ca 400hk, med lite kraftigare delar, högre oljetryck, annan stallspeed, oljekylare m.m.

Dock så är det en kille som stoppade i en T6a i sin 960 här på garaget, men även han preppade sin automatlåda först.
Men han syftade på att det är samma automatlåda som sitter i Supra 3orna, så varför byta, tänkte han. tongue
Verkar vara många som preppar sina automatlådor om de ska köra med lite effekt... tongue

Senast redigerat av TurbOla (28 december 2008)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

TurbOla skrev:

Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

alseryd skrev:

LazerHawke skrev:

alseryd skrev:

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter.
Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret.
Mvh Eva.

Tyvärr så bör man skölja, du får endast ur några liter genom att tappa ur oljan. Lådan rymmer 8.6 liter om ja inte minns galet å du får ur runt 3 liter genom oljepluggen bara. Sen finns det inget filter du kan byta själv på dessa lådor..

TurbOla Reservdansk
28 december 2008 · 6 271 Inlägg

Bodegan skrev:

TurbOla skrev:

Bodegan skrev:
Min har funkat kanon, har sköljt å bytt olja i den å då funkar dom utan problem, ofta det som är problemet att folk kör med svart/bränd olja som till slut dödar lamellpaketet samt att dom växlar väldigt hårt. Men så är det ju med allt, är prylarna välskötta så brukar det funka bra smile

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

Ja, jag tänkte väl. wink
För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. tongue
Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Slammis IT-Tekniker
28 december 2008 · 161 Inlägg

alseryd skrev:

LazerHawke skrev:

alseryd skrev:

Helt rätt! Beror alldeles på tidigare ägare om dom byt olja och filter med jämna mellanrum.
Men har den slirat en gång så kommer den att slira fler gånger.
Det är inte alla som sköter om sina automater.
Mvh Eva.

räcker det att byta oljan i lådan lite då och då eller måste man skölja den?

Behöver inte spola den! Räcker med ny olja och filter.
Lådan spolar sig själv. Allt hanar i tråget eller i filtret.
Mvh Eva.

Nu finns det ju inget tråg eller filter att byta på dessa lådor som avhandlas här... 

men med en ordentlig sköljning med ny fin olja brukar dom hålla länge med upp till 300hk...

Skoda Fabia Combi "Elegance" (2009)
ESTRANDBERG88 Hojmek
28 december 2008 · 748 Inlägg

TurbOla skrev:

Bodegan skrev:

TurbOla skrev:

Hur växlar man en automatare hårt? tongue
Kickdown för varje växel uppåt? tongue

Vadå hur växlar man en automatare hårt?, syftade ju såklart på att själva lådan slår i växlarna hårt!

Ja, jag tänkte väl. wink
För du som förare kan ju inte påverka det, om man inte gör kickdown konstant. tongue
Eller som på de nyare lådorna, med tiptronic där du kan växla själv.

Precis tongue

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang