göra eget avgasrör

Loups_
31 december 2008 · 41 Inlägg

tänkte göra mig ett eget avgasrör nån som vet om de spelar ngn roll vad det är för tum, vill ha lite mer mullrigt ljud, har orginal nu btw det är en audi 80 2,0

ozzy ★★★★★
31 december 2008 · 455 Inlägg

2,5" borde bli bra, 3" blir nog lite väl mycket !

lundan_89
31 december 2008 · 76 Inlägg

bättre o köpa ett som är anpassat till din bil:) har en polare som byggde hela vägen i 3" ifrån grenröret, medans jag köpte ett komplett3" smile hans blev några hundra billigare, men när man kollar under bilen ser mitt mkt bättre ut:D plus att du slipper o svetsa en halv dag:) aja du gör som du vill, hoppas du blir nöjd bara:) //Emil

saaaaaaaaaab<3
no_fake
31 december 2008 · 865 Inlägg

varför ska man svetsa så har byggt på flera bilar större utan att ha svetsat... sätt 2,5" men 3" ändrör... sen om du vill ha fint ljud använd inte japs dämpare eller så sätt ett riktig burk dit under:D

Germax
31 december 2008 · 12 086 Inlägg

no_fake skrev:
varför ska man svetsa så har byggt på flera bilar större utan att ha svetsat... sätt 2,5" men 3" ändrör... sen om du vill ha fint ljud använd inte japs dämpare eller så sätt ett riktig burk dit under:D

Tanken på ett komplett avgassystem bestående av rördelar och rörklämmor får mig att må illa, ser ser så jävla skit ut! Jag har byggt flera avgassystem, mer lr mindre seriösa men det är inte svårt. Lite pill med vinkelslipen och en del sveta så blir de kanon!

Jag hade byggt 2½" med 2 dämpare, gärna ganska stora.

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
31 december 2008 · 764 Inlägg

Jag kan ärligt talat inte se en ändå anledning till att bygga/köpa nytt avgassystem hela vägen. Om det bara är mulligare ljud du är ute efter så räcker det bra att plocka bort en ljuddämpare/byta sista ljuddämparen till någon ljudförstärkande japshistoria tongue.
Det blir mycket billigare och original avgassystem är troligtvis bättre för din motor än ett eftermarknads.

babyblue242 Save a horse,ride a jeep...
31 december 2008 · 258 Inlägg

JapMax skrev:

no_fake skrev:
varför ska man svetsa så har byggt på flera bilar större utan att ha svetsat... sätt 2,5" men 3" ändrör... sen om du vill ha fint ljud använd inte japs dämpare eller så sätt ett riktig burk dit under:D

Tanken på ett komplett avgassystem bestående av rördelar och rörklämmor får mig att må illa, ser ser så jävla skit ut! Jag har byggt flera avgassystem, mer lr mindre seriösa men det är inte svårt. Lite pill med vinkelslipen och en del sveta så blir de kanon!

Jag hade byggt 2½" med 2 dämpare, gärna ganska stora.

Kan bara hålla med! Fyfan för ett avgassystem som består utav avgasklämmor och tätningspasta..
Svetsa ihop systemet och gör enbart skarvar där du behöver för att enkelt kunna demontera..

opela VD Hammar
31 december 2008 · 613 Inlägg

köp ett som är färdigt, gör du ett så finns risken att bilen blir slöare, fast den låter piggare

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
no_fake
31 december 2008 · 865 Inlägg

babyblue242 skrev:

JapMax skrev:

no_fake skrev:
varför ska man svetsa så har byggt på flera bilar större utan att ha svetsat... sätt 2,5" men 3" ändrör... sen om du vill ha fint ljud använd inte japs dämpare eller så sätt ett riktig burk dit under:D

Tanken på ett komplett avgassystem bestående av rördelar och rörklämmor får mig att må illa, ser ser så jävla skit ut! Jag har byggt flera avgassystem, mer lr mindre seriösa men det är inte svårt. Lite pill med vinkelslipen och en del sveta så blir de kanon!

Jag hade byggt 2½" med 2 dämpare, gärna ganska stora.

Kan bara hålla med! Fyfan för ett avgassystem som består utav avgasklämmor och tätningspasta..
Svetsa ihop systemet och gör enbart skarvar där du behöver för att enkelt kunna demontera..

jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

Coffen Håltagare
31 december 2008 · 239 Inlägg

tycker du ska satsa på 2,5" sen 2 ljuddämpare wink

_Jonex_ Byggare Behm
1 januari 2009 · 562 Inlägg

Ja, dit med ett stort system, gärna en avkapad lycktstolpe under hela bilen, då
går bilarna som f-n sen ! Eller inte.
På en org motor måste det finnas ett visst mottryck , för stora rör
förstör trycket och gör motorn slö.
2,5 " max på en icke turbo.

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.
Germax
1 januari 2009 · 12 086 Inlägg

no_fake skrev:
jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

max 2st?? Nu har jag aldrig byggt avgassystem på en Volvo, men jag har svårt o tro att du lyckas knåpa ihop ett komplett avgassystem utan svets och 2 rör klämmor tongue Har du änns tittat under en bil?

Helvete_racing Arg Snickare
1 januari 2009 · 875 Inlägg

köp färdig halvsats. ochsvetsa ist för klämmor.

Pellefax
1 januari 2009 · 644 Inlägg

JapMax skrev:

no_fake skrev:
jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

max 2st?? Nu har jag aldrig byggt avgassystem på en Volvo, men jag har svårt o tro att du lyckas knåpa ihop ett komplett avgassystem utan svets och 2 rör klämmor tongue Har du änns tittat under en bil?

Uppenbarligen inte...   roll

caromania Forummoderator
1 januari 2009 · 9 296 Inlägg

Pellefax skrev:

JapMax skrev:

no_fake skrev:
jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

max 2st?? Nu har jag aldrig byggt avgassystem på en Volvo, men jag har svårt o tro att du lyckas knåpa ihop ett komplett avgassystem utan svets och 2 rör klämmor tongue Har du änns tittat under en bil?

Uppenbarligen inte...   roll

Biltema säljer 2m långa raka rör. Alltså behövs kanske bara en klämma? big_smile

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
BRub
1 januari 2009 · 168 Inlägg

2,5" efter kat med svetsat rör bak till simons/Japs dämpare blir nog bra på 2.0a Audi cool  Blir kanske mest vasst ljud med det ska det vara i en fyra cylare wink

Senast redigerat av mazdamx6 (1 januari 2009)

Tangen_93
1 januari 2009 · 185 Inlägg

På en original 2.0 motor behövs motstånd om den ska gå bra och låta vasst så mitt tips är att gå ut med 2" avgas ca 1 meter där de två rören går ihop från grenröret och sen gå på med 2,5" resten med en liten ljuddämpare rån t.e.x Walker, Simons m.m .

Byggde min 2,0 Audi folkracebil med 2,5" hela vägen men fick inget tryck i den då men satte på ca 1 meter 2" så blev det mycket mer drag i den och även lite vassare ljud tongue

Mvh. Marius

Saab 900 2,5 "Elmia 2011" (1989)
opela VD Hammar
2 januari 2009 · 613 Inlägg

Tangen_93 skrev:
På en original 2.0 motor behövs motstånd om den ska gå bra och låta vasst så mitt tips är att gå ut med 2" avgas ca 1 meter där de två rören går ihop från grenröret och sen gå på med 2,5" resten med en liten ljuddämpare rån t.e.x Walker, Simons m.m .

Byggde min 2,0 Audi folkracebil med 2,5" hela vägen men fick inget tryck i den då men satte på ca 1 meter 2" så blev det mycket mer drag i den och även lite vassare ljud tongue

Mvh. Marius

va ungefär så jag mende

MVH Johan
Opel Omega B "What Productions" (1997)
no_fake
2 januari 2009 · 865 Inlägg

JapMax skrev:

no_fake skrev:
jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

max 2st?? Nu har jag aldrig byggt avgassystem på en Volvo, men jag har svårt o tro att du lyckas knåpa ihop ett komplett avgassystem utan svets och 2 rör klämmor tongue Har du änns tittat under en bil?

jag har ett rör just över 1m med en ände som jag bultade i min kat sen kommer det ett böjt rör som går över bakvagnen som som sitter i en slutburk dvs 2 rörklämmor...big_smile

NIzmO Ollikkala Racing
2 januari 2009 · 1 724 Inlägg

no_fake skrev:

JapMax skrev:

no_fake skrev:
jo det en ju inte snyggt med klämmor men det behövs ju max 2 klämmor där under... tätningspasta??? varför skulle man använda sånt har aldrig varit med om att nån använd det kletet på avgassystemet e ju bara jobbigt klet...

max 2st?? Nu har jag aldrig byggt avgassystem på en Volvo, men jag har svårt o tro att du lyckas knåpa ihop ett komplett avgassystem utan svets och 2 rör klämmor tongue Har du änns tittat under en bil?

jag har ett rör just över 1m med en ände som jag bultade i min kat sen kommer det ett böjt rör som går över bakvagnen som som sitter i en slutburk dvs 2 rörklämmor...big_smile

Funkar kanske på en Volvo men inte på en Audi 80, hjälpte min kusin lite med att mecka ihop ett avgassystem på hans dkw 80 och det var ett par böjar om jag inte minns fel.

- Time Attack -
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang