idioter som slår på helljuset innan dom är förbi...

Smajly
5 januari 2009 · 3 059 Inlägg

Störigare med alla fjöntar som har feljusterat halvljus.. ett står perfekt medans det andra pekar rakt i nyllet på en..
eller alla fjortisar som tycker det är coolt med feljusterade 100 wattare i sina dimljus..

Soubee
5 januari 2009 ·

Jag stör mig mer på de som inte bländar av alls eller har fejusterat halvljus som Smajly sa. Men visst är det jäkligt irriterande när de slår igång heljuset 10meter eller liknande innan....

Senast redigerat av Soubee (5 januari 2009)

alain www.bimmerpower.org
5 januari 2009 · 3 995 Inlägg

Jag tycker att sätta på helljus i mötet ögonblik är för tidigt då man hinner att få en blix i ögonen från mötande traffikanter.
I andra länder man sätter på helljuset när ute bakspeglar mötes, jag tycker att det ska införa detta även här i Sverige.
Ofta är det äldre folk som är så räddatt de skulle hända någonting att dom sätter på helljuset tidigare än vad det är sagt. Tyvär, det finns måga på väggarna.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
DNSFY Volvonörd
5 januari 2009 · 121 Inlägg

Det händer för mig med. Irriterande!

En annan sak är ju alla jäkla idioter som slår på helljus när man har kört om dom. Vad är det för idioti? REN LIVSFARA! Då lackar jag ur rejält! Man kör om lugnt och fint. Blinkar in framför dom. Och då slår dom på helljus. SPeciellt på sommrarna sker detta. har hänt flera ggr med olika bilar för mig. Kompisarna säger detsamma.

Undra vad folk tänker med då? Får man itne köra om dom? Ska dom ligga först och blir förbannade för att man kör om?

Nej. Sådana idioter ska inte ha körkort! Ska nog montera 2x 500W under kofångarn bak. Sedan koppla det med knapp. NÄsta gång det händer då. Då blir det inte kul för dom som bländar en bakom.

Volvo 740 Turbo Intercooler "Rödingen 2" (1990)
Drönirettab
5 januari 2009 · 21 761 Inlägg

I körkortsboken står det (åtminstone har det stått förut) att man ska slå på helljuset en eller två billängder i förväg.

Jag tror att den rekommendationen utgår ifrån att föraren har en viss reaktionstid och att bilen hinner en bit innan helljuset har slagits på, vilket skulle innebära att ljuset i praktiken inte är tänt förrän bilarna möts eller har hunnit halvvägs förbi varandra. Då ska man heller inte bli bländad.

Folk missbedömmer antagligen hur mycket "en eller två billängder" är och slår på ljuset för tidigt, men jag tror också att den mötande bilens förare själv rår för att han/hon blir bländad i vissa fall pga att man tittar på den mötande bilen när den precis passerar. Brukar göra så själv ibland, så jag vet att det inte är orimligt.

Om jag bara talar för mig själv så anser jag att om man ser till att inte titta på mötande bilen precis i mötesögonblicket, då blir man mycket sällan bländad. Såvida inte den mötande bilen slår på helljuset väldigt tidigt förstås.

Orsaken till att denna rekommendation har kommit till, enligt vad jag förstår, är att man inte ska vara "blind" precis efter mötet och alltså inte hinna se ifall någonting befinner sig på vägen (tex vilt eller så). Det är mycket som kan hända under de få sekunder som ett möte med bil tar.

Denna rekommendation är väl inte dagsfärskt precis, det är nog så att när den skrevs så hade inte "alla" flera hundra watt i extraljus och därför gjorde det inte så mycket ifall man råkade bli bländad vid mötet. smile

AndreasPlars
6 januari 2009 · 1 062 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Jo det vet jag, men är det så att man har en bil som är redan från början lägre bak än fram, och kör tillexempel ett bilsläp med bil på, så hjälps det inte iallafall

Då får du ju grundjustera lyset! Enkel! Eller sänka bilen fram eller höja ibak.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
CarpeDiem German Engineering
6 januari 2009 · 9 081 Inlägg

Bländar folk mig så bländar jag tillbaks, inget snack om saken.

//Sam

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Vi tar hand om din bil - Eurotransport i Sverige AB
CarpeDiem - Youtube
andreasgustavsson
6 januari 2009 · 819 Inlägg

AndreasPlars skrev:

andreasgustavsson skrev:
Jo det vet jag, men är det så att man har en bil som är redan från början lägre bak än fram, och kör tillexempel ett bilsläp med bil på, så hjälps det inte iallafall

Då får du ju grundjustera lyset! Enkel! Eller sänka bilen fram eller höja ibak.

M.V.H.

Menar du att man ska byta fjädrar osv för att kunna dra en bil på släp utan att folk ska ha lite vanligt vett i skallen och inte blända av? Ganska långsökt i min mening.

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533
AndreasPlars
6 januari 2009 · 1 062 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Menar du att man ska byta fjädrar osv för att kunna dra en bil på släp utan att folk ska ha lite vanligt vett i skallen och inte blända av? Ganska långsökt i min mening.

Långsökt..? Jag menade bara att du får se till att dina lysen pekar dit de ska som på alla andra bilar.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
faltskog Avstängd
6 januari 2009 · 22 Inlägg

seriöst? VEM BRYR SIG? orka sånt här fjoll , lev livet ist för å sitta här å pusta ut dina "TRÅKIGA" händelser !

Muttley
6 januari 2009 ·

blir jag bländad och måste påminna en förare så sätter jag igång helljus så jag bländar till när man möts, den jävel som bländar mig bländar jag smile

SJODIN222
6 januari 2009 · 160 Inlägg

Säger bara såhär: Va det mycket regnigt ute?, och DU hade dina dimljus på?, lagomt åt dig i sånna fall.

lonewolf-holm ___ "ByggSnubben" ___
6 januari 2009 · 2 456 Inlägg

wink  lika puckade dom som kör med hellysena på då det e betong suggor imällan körfälten å tror att det
skall minska bländningen så dom slipper slå av dom eller ligger på 2 filig motorväg med remsa i mällan
å med hellysena på å tror att ljus spridningen håller sig på deras sida fan det bländar ju endå.

samt så brukar det med att vissa förare vid lampbyten ej kollar att dom fått lampan på rätt kjöl i hållaren
å åker bara vidare vist lyser lampan men sen vid mörker så pekar dom oftast i mötande fordons andsikte.
har sätt det på många nya bilar i vinter ....

Jobbar:Som Byggare Grovis+Smed+Asbest Sanerare.
Hatar: Regn !!! och Falska Människor.
Projektet; http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 9#p3167999
http://www.nitroz.se
Chevrolet Nova II "The Red Rose" (1966)
Dodge Challenger "The Crazy CAT" (2016)
DeutscheWagen Plattan i mattan !
6 januari 2009 · 305 Inlägg

Har för mig att Christer Glenning förespråkade detta i nåt gammalt trafikmagasinet avsnitt från 80 talet.
Så vi får skylla på Glenning. R.I.P

Mvh
D..........

Volvo V70 "2.5T" (2008)
Rquired Allmänt envis
6 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Ett farligt I-landsproblem det här hmm , blir man bländad kan det ta upp till en minut innan man återfår full mörkerssyn. Och vad ska man göra under tiden...?

Anledningen till att man ska slå på helljuset precis i mötesögonblicket är ju att då blir det som kortast tid med begränsad synfält. Men vad dom inte verkar ha tänkt på är hur illa det är med förare som kör 500m  (lätt avverkat i 90-100) utan att se ordentligt.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Volmod
6 januari 2009 · 150 Inlägg

Rquired skrev:
Ett farligt I-landsproblem det här hmm , blir man bländad kan det ta upp till en minut innan man återfår full mörkerssyn. Och vad ska man göra under tiden...?

Stanna o läsa blindskrift

Rensvinf
6 januari 2009 · 528 Inlägg

I mina ögon är det rätt oroväckande med de personer som tänker i termer av hämd och sin *rätt* på vägarna.  De är minst lika farliga på allmän väg som den stackarn som glömmer blända av, eller den stackarn som slår på helljuset lite för tidigt.  När du får möte av ngn som glömmer blända av så har du viss, om än begränsad,  koll på läget.  De medtrafikanter som är så pass obalanserade i huvudknoppen att de tänker som en hormonstinn tonåringen och mer är fokuserade på hämd och sin *rätt*  är däremot rätt svåra att förutse.


Omtanken om trafiksäkerhet och medtrafikanters säkerhet är ju obefintlig så fort minsta uns av hämd kan spåras i tankeverksamheten.

Att uppmärksamma ngn på hellyset är ju en sak, men ibland verkar det ju som att det är en barfight på gång på allmän väg.  Det är skrämmande.


Jag säger inte att jag är någon ängel på vägen, men det är ju så det är ändå - oavsett mina skavanker som bilförare.

För övrigt har jag också märkt av personer som slår på helljuset halvsekunden för tidigt,  men samtidigt; såvida inte personen sätter på helljuset flera billängder före (vilket jag inte träffat på) så tycker jag inte man blir speciellt bländad. Jag tappar inte uppsikt ngt närmvärt av de personer som slår på helljuset halvsekunden för tidigt.

TLO
6 januari 2009 · 1 062 Inlägg

Brains skrev:
Enbart för att jävlas, kan inte finnas någon annan förklaring.
Sen kommer man ju alltid undan med det...

Instämmer helt, alternativt har man dålig koll på när bilarna verkligen möts(?)

"You Go, we go!"
Fredrik_Rangert Egenföretagare
6 januari 2009 · 999 Inlägg

andreasgustavsson skrev:
Men det som gör mig mest förbannad är folk som bländar tillbaka med helljusen på en med flit när man åker med tung släpkärra så att lysena höjs en aning. Man ser ju förfan att mötande bil har släpkärra och om den bländar en aning är det vell antagligen för att den är tungt lastad.

Är man bländad ser man inte om bilen har släpkärra efter wink

Opelmadness German cars, quality and beyond
6 januari 2009 · 8 197 Inlägg

Turbo_Erik skrev:
Så brukar jag göra om folk inte bländar av i tid..

Det och om det kommer nån tätskalle med halvljus+dimljus.. Då får dom tebax..

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.
BMW 528iA "Långmilaren" (1999)
Renault Laguna GrandTour Privilége "Baguettexpressen" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang