schnauz skrev:
Är bara tvungen att gnälla lite... Inte meningen att detta ska vara nåt slags påhopp på TurbOla, men du har skrivit en del knasiga saker alltså...
TurbOla skrev:
På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.
På en FWD-bil har du i princip all vikt på drivande hjulen.
När du står stilla, ja! Men hur förskjuts vikten under acceleration? På en FWD har du minst tryck på drivhjulen när den behövs som mest...
TurbOla skrev:
M90 är en Getrag-låda, eller hur?
M56 är ursprungligen en Mitsubishi-konstruktion som Volvo bytte till sig mot en RemJohan-konstruktion.
Jag förstår inte likheterna.
Denna diskussion har varit uppe på andra forum förut, men man har lagt ner alla tankar på att det är likadant innehåll i lådorna.
Eftersom den ena är en FWD-låda och den andra en RWD är de givetvis inte helt identiska, men det mesta går att byta fram och tillbaks...
TurbOla skrev:
Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.
Klart att det finns en anledning: Det är billigare att tillverka!
Konstruktiv kritik är alltid välkommen!
Jag vet inte allt, och om det är något som är oklart, så är det bäst att man får rätt på det.
Vikten förskjuts, det är sant, men vikten förskjuts bakåt, inte så mycket ner i backen.
Enligt din teori, så skulle ju en RWD-bil vara som stadigast på is/snö vid typ 200km/h?
Då borde väl typ all vikt ligga på bakhjulen?
Om man har en stor fet aluvinge förstås...

Jag kan hålla med om att drev och lager liknar varandra, eller kommer från samma underleverantör, annars är det nog inte mycket som ser likadant ut i lådorna, det är ju egentligen två helt olika konstruktioner och syften.
Japp, det är klart att det blev billigare att tillverka, behöver ingen kardan och bakaxel med differential och drivaxlar, utan man istället kunde sätta drivaxlarna direkt på växellådan och samtidigt göra en motor och växellåda i aluminium för att banta massa vikt.
Det ger ju egentligen en driftsäkrare bil, med kortare drivlina, mindre drivlineförlust, och kräver mindre material.