2292
Sök

Volvo 850 eller volvo 940?

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
Zwudda skrev:
Snacka inte om saker du inte vet något om. Min 855:a tycker jag bara krånglade med elektroniken. Inte stulat något med 945:an. Och vadå kul i rondeller och korsningar en årstid? Jag åker på tvären vilken dag i veckan, vilken tid på året som hellst, oavsett 30+ grader och sol eller 10- och snö oväder. Det enda du har rätt i är väl att den kanske är lite, lite mordernare och lite säkrare. För övrigt är du helt ute och cyklar. Har du ens ägt någon av bilarna?

Leker du även om det är andra i rondellen? roll
Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men häromkring är det alltid folk på vägarna, och hur kul är det då att ligga brett om man smäller in i någon eller tappar kontrollen? roll
Har aldrig förstått det roliga i att drifta och snurra runt...
Vill man göra det kan man använda handbromsen, för vänsterbromsa går ju inte pga ABSen. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
steifan skrev:
TurbOla skrev:
När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

Finns något som heter service också wink

Jag hade servat den med med allt utom bränslefilter - olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, fördelardosa, stift, wtf mer krävs? wink

Har du gjort det sen den var ny? Hur långt hade den gått? Fått nya kolvringar? Är inte säker, men ingår inte det i någon servic, om den nu gått så långt?

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
Zwudda skrev:
TurbOla skrev:
steifan skrev:

Jag hade servat den med med allt utom bränslefilter - olja, oljefilter, tändstift, tändkablar, fördelardosa, stift, wtf mer krävs? wink

Har du gjort det sen den var ny? Hur långt hade den gått? Fått nya kolvringar? Är inte säker, men ingår inte det i någon servic, om den nu gått så långt?

Nej, så länge hade jag inte haft den.
Det var Sydkraft Energi som hade den först. roll
Den hade gått 29 000 mil strax innan den såldes vidare och jag skaffade 850n.

850n jag har har gått lite över 20 000, och i våras låg förbrukningen på snitt 1,2l/milen med mycket stadskörning och accelerationer. roll
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:
Snacka inte om saker du inte vet något om. Min 855:a tycker jag bara krånglade med elektroniken. Inte stulat något med 945:an. Och vadå kul i rondeller och korsningar en årstid? Jag åker på tvären vilken dag i veckan, vilken tid på året som hellst, oavsett 30+ grader och sol eller 10- och snö oväder. Det enda du har rätt i är väl att den kanske är lite, lite mordernare och lite säkrare. För övrigt är du helt ute och cyklar. Har du ens ägt någon av bilarna?

Leker du även om det är andra i rondellen? roll
Nu vet jag inte hur det ser ut där du bor, men häromkring är det alltid folk på vägarna, och hur kul är det då att ligga brett om man smäller in i någon eller tappar kontrollen? roll
Har aldrig förstått det roliga i att drifta och snurra runt...
Vill man göra det kan man använda handbromsen, för vänsterbromsa går ju inte pga ABSen. tongue

Naturligtvis leker jag inte där det är annan trafik som är med i spelet, men det gör man väl inte oavsett man har en 850 eller 940!? Så jag förstår inte vad det har med denna tråden att göra. Och jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag menar naturligtvis att jag KAN åka brett när som hellst, inte att jag gör det så fort jag kör, och det gjorde jag inte med 855:an heller när jag hade den:)

526 Inlägg
6 januari 2009
940 helt klart. Har haft min 940 i snart 4 år, och den har aldrig gått sönder smile
Har iofs inte trimmat den nämnvärt. Men en robust och pålitlig bil. kanske lite
hedenhös för vissa, men jag är iaf supernöjd med min-..

1 062 Inlägg
6 januari 2009
jag kan starkt rekodera 940 turbo, jag tycker det är en bra bil,  detta är min första vinter sen jag fick körkort för 5årsen som jag åker fwd och kan säga att det är inge skoj alls. 940in är biliga, lätt att laga.. ett tips försök att prova båda och se vilken som själv faller dej i smak.

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:
TurbOla skrev:

850n jag har har gått lite över 20 000, och i våras låg förbrukningen på snitt 1,2l/milen med mycket stadskörning och accelerationer. roll

Okej, klart att den säkert fått bra service då. Tycker bara att det låter mycket för en 245:a, du säger ju faktiskt att den drar runt 3 liter milen!!

1 562 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
steifan skrev:
TurbOla skrev:
När jag skulle köra hemifrån till en polare, en sträcka på 8-10 mil, kunde det gå nästan en halv tank på 245an, vilket är åt skogen för mycket.

kolla hjulinställning lufttryck, förgasare-motorstyrning.normalförbrukningen på denna bil ska ligga på 08 med insprut och kanske mellan 09 och litern med förgasare

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
Zwudda skrev:
Naturligtvis leker jag inte där det är annan trafik som är med i spelet, men det gör man väl inte oavsett man har en 850 eller 940!? Så jag förstår inte vad det har med denna tråden att göra. Och jag kanske uttryckte mig lite klumpigt, jag menar naturligtvis att jag KAN åka brett när som hellst, inte att jag gör det så fort jag kör, och det gjorde jag inte med 855:an heller när jag hade den:)

Vad jag åsyftade på att man har inte så många tillfällen att leka och hålla på i dagens trafik.
En 850 går ju kvickt framåt, med bra acc, drar rejält.
Om man har en bil man är rädd om, vill man ju inte leka på grusvägar och skita ner den eller få stenskott.
Och man har ju faktiskt en säkrare bil vintertid, och med bättre framkomlighet, eftersom vikten ligger på drivande hjul.

Zwudda skrev:
Okej, klart att den säkert fått bra service då. Tycker bara att det låter mycket för en 245:a, du säger ju faktiskt att den drar runt 3 liter milen!!

Mellan 2-3liter milen kan nog stämma.
Dock vet jag inte hur stor tanken var (50liter?)
Men jag kom inte från Hässleholm till Ljungby (ca 15mil) utan att behöva tanka när jag kom fram, och startade med full tank i Hässleholm.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
6 januari 2009
Zwudda skrev:
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:

3l/mil för en B230F är sjukt, har bara lyckats få min att dra drygt 1.5 och då körde jag inte lungt, grenröret var rött

Jonas

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
Volvo__Mannen skrev:
Zwudda skrev:
TurbOla skrev:

3l/mil för en B230F är sjukt, har bara lyckats få min att dra drygt 1.5 och då körde jag inte lungt, grenröret var rött

Ja, jag tycker det låter helt otroligt, måste vara något slags rekord.

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:

Vad jag åsyftade på att man har inte så många tillfällen att leka och hålla på i dagens trafik.
Om man har en bil man är rädd om, vill man ju inte leka på grusvägar och skita ner den eller få stenskott.
Och man har ju faktiskt en säkrare bil vintertid, och med bättre framkomlighet, eftersom vikten ligger på drivande hjul.

Grusvägar har aldrig det varit tal om, och dagens trafik hör väl inte hit till tråden?
Säkerheten kanske du har rätt i, men enligt mig inget annat. Jag gillar mer framkomligheten i 940:in

553 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:

Zwudda skrev:

Men jag kom inte från Hässleholm till Ljungby (ca 15mil) utan att behöva tanka när jag kom fram, och startade med full tank i Hässleholm.

Omdet var förgasare på den och du inte ställer brytarspetsarna rätt så är det inte omöjligt att få en förbrukning på 2l/milen... normalt ligger ju istort sett alla volvos runt litern

553 Inlägg
6 januari 2009
jocket4 skrev:
Köp en 850, finns handbroms och du vill åka på bredden

850ins handbroms är ju värdelös. Vilken stenålderskonstruktion!! 850 är fina bilar men de blir nästan alltid dyra pågrund av diverse småfel och delarna är inte billiga. däremot hade jag aldrig problem med motor eller låda så man blev ju aldrig stående iaf smile

Refined
1 770 Inlägg
6 januari 2009
Chrill27 skrev:
jocket4 skrev:

850ins handbroms är ju värdelös. Vilken stenålderskonstruktion!! 850 är fina bilar men de blir nästan alltid dyra pågrund av diverse småfel och delarna är inte billiga. däremot hade jag aldrig problem med motor eller låda så man blev ju aldrig stående iaf smile

Min fungerade utan problem, både på 850 och 940, efter som det är sgs samma modell.

4 637 Inlägg
6 januari 2009
TurbOla skrev:
Zwudda skrev:

Zwudda skrev:

Jag gissar på att tanken är 60l. Så en bra bit över 60 mil borde bränslet räcka.
Senast redigerat av EmilHammarlund (6 januari 2009)

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
Chrill27 skrev:
Omdet var förgasare på den och du inte ställer brytarspetsarna rätt så är det inte omöjligt att få en förbrukning på 2l/milen... normalt ligger ju istort sett alla volvos runt litern

Det var LH 2.2 insprut och en B230F.
Nu har vi ju lämnat tråden för ett tag sen, my point är att jag har aldrig märkt på min, eller någon av mina polares rödblockare att de varit särskilt snälla vid bensinen.

Både min T-5R och farsans GLT -97a upplevs mycket billigare driftmässigt.
En kompis köpte en 855 144hk 10V som jobbebil, han säger att han inte märker nån större skillnad på sin 740 136hk, och nuvarande 850, i förbrukning.

553 Inlägg
6 januari 2009
Zwudda skrev:
Chrill27 skrev:
jocket4 skrev:

Min fungerade utan problem, både på 850 och 940, efter som det är sgs samma modell.

Om det är samma konstruktion på 850 som 940 vet jag inte... Och visst funkar den sådär om man använder den som man ska köra, men till bus håller den inte måttet enligt mig iaf

1 758 Inlägg
6 januari 2009
Är bara tvungen att gnälla lite... Inte meningen att detta ska vara nåt slags påhopp på TurbOla, men du har skrivit en del knasiga saker alltså...
TurbOla skrev:
På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.
På en FWD-bil har du i princip all vikt på drivande hjulen.

När du står stilla, ja! Men hur förskjuts vikten under acceleration? På en FWD har du minst tryck på drivhjulen när den behövs som mest...
TurbOla skrev:
M90 är en Getrag-låda, eller hur?
M56 är ursprungligen en Mitsubishi-konstruktion som Volvo bytte till sig mot en RemJohan-konstruktion.
Jag förstår inte likheterna.
Denna diskussion har varit uppe på andra forum förut, men man har lagt ner alla tankar på att det är likadant innehåll i lådorna.

Eftersom den ena är en FWD-låda och den andra en RWD är de givetvis inte helt identiska, men det mesta går att byta fram och tillbaks...
TurbOla skrev:
Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.

Klart att det finns en anledning: Det är billigare att tillverka!

Reservdansk
6 271 Inlägg
6 januari 2009
schnauz skrev:
Är bara tvungen att gnälla lite... Inte meningen att detta ska vara nåt slags påhopp på TurbOla, men du har skrivit en del knasiga saker alltså...
TurbOla skrev:
På en RWD-bil med frontmonterad motor har du ingen vikt på drivande hjulen.
På en FWD-bil har du i princip all vikt på drivande hjulen.

När du står stilla, ja! Men hur förskjuts vikten under acceleration? På en FWD har du minst tryck på drivhjulen när den behövs som mest...
TurbOla skrev:
M90 är en Getrag-låda, eller hur?
M56 är ursprungligen en Mitsubishi-konstruktion som Volvo bytte till sig mot en RemJohan-konstruktion.
Jag förstår inte likheterna.
Denna diskussion har varit uppe på andra forum förut, men man har lagt ner alla tankar på att det är likadant innehåll i lådorna.

Eftersom den ena är en FWD-låda och den andra en RWD är de givetvis inte helt identiska, men det mesta går att byta fram och tillbaks...
TurbOla skrev:
Det finns ju anledningar till varför man bytte till FWD från RWD-bil, det gav fler fördelar än nackdelar.

Klart att det finns en anledning: Det är billigare att tillverka!

Konstruktiv kritik är alltid välkommen! smile
Jag vet inte allt, och om det är något som är oklart, så är det bäst att man får rätt på det.

Vikten förskjuts, det är sant, men vikten förskjuts bakåt, inte så mycket ner i backen.
Enligt din teori, så skulle ju en RWD-bil vara som stadigast på is/snö vid typ 200km/h?
Då borde väl typ all vikt ligga på bakhjulen?
Om man har en stor fet aluvinge förstås... tongue

Jag kan hålla med om att drev och lager liknar varandra, eller kommer från samma underleverantör, annars är det nog inte mycket som ser likadant ut i lådorna, det är ju egentligen två helt olika konstruktioner och syften.

Japp, det är klart att det blev billigare att tillverka, behöver ingen kardan och bakaxel med differential och drivaxlar, utan man istället kunde sätta drivaxlarna direkt på växellådan och samtidigt göra en motor och växellåda i aluminium för att banta massa vikt.
Det ger ju egentligen en driftsäkrare bil, med kortare drivlina, mindre drivlineförlust, och kräver mindre material. smile
Senast redigerat av TurbOla (6 januari 2009)

Sök