Jobbigt hitta intercooler

Jensa_B
12 januari 2009 · 134 Inlägg

Jag tänker montera intercooler på min w123 300dt

Eftersom turbo och insug sitter på samma sida, och jag inte vill ha tryckrör som slingrar sig i hela motorrummet, så vill jag få tag i en intercooler som har anslutningarna på samma sida, (dvs. att om du sitter bakom ratten, så ska båda anslutningarna sitta på höger sida uppe och nere på intercoolern) vill heller inte att det ska vara någon liten fyrkantig intercooler...

Vore najs om någon visste vars man kan köpa något sådant, eller vilka bilar man kan hitta något liknande på

KHRacing
12 januari 2009 ·

Du käner garanterat någon som känner någon som kan svetsa alu, eller hur ?

www.klracing.se har intercoolers i alla de möjligt tänkbara storlekar du kan behöva, köp en sådan av dem & svetsa om.

torpis Forummoderator
12 januari 2009 · 10 576 Inlägg

två små FMIC ovanpå varandra där ena änden byglas som ett U bara och saken är biff

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
olds88
12 januari 2009 · 188 Inlägg

det kanske skulle funka att använda en ic från en 300zx? dom har ju visseligen en anslutning ner och en uppåt men kanske...

Jensa_B
12 januari 2009 · 134 Inlägg

Tacksam för alla svar

Nu är det ju såhär, att det är ju ingen Supra vi snackar om, utan en 123:a från 1980,
Det får inte kosta mer att montera intercooler än vad hel diesel snurran kostar big_smile

Jensa_B
14 januari 2009 · 134 Inlägg

Okej, det får bli KL racings 70cm Bred (550x140x65 cell) och dra ett rör ovanpå längs hela, göra ett U i ena änden och så dra up rören jäms med varandra till turbo och insug.
hårdrock!

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 januari 2009 · 1 201 Inlägg

Jensa_B skrev:
Okej, det får bli KL racings 70cm Bred (550x140x65 cell) och dra ett rör ovanpå längs hela, göra ett U i ena änden och så dra up rören jäms med varandra till turbo och insug.
hårdrock!

hur mycket tänkte du ladda? behöver knappast en IC med påställd pump

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Jensa_B
14 januari 2009 · 134 Inlägg

Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 januari 2009 · 1 201 Inlägg

Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
H3dlund Med lem
14 januari 2009 · 1 127 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:

Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Inte bensinare du skruvar med nu vettu?

Ställ på laddet på en diesel gör inte ett skit, först när du börjar mata på bränsle det börjar hända grejer.

Jensa_B
14 januari 2009 · 134 Inlägg

Okej trodde inte dom skulle orka ladda så mycket, då en polares 250dt laddar 1,5 med pluggad wg slang, men 1,5 är inga problem med original pump, kör på 1,2 nu med pumpen orörd, den rör på sig riktigt bra också smile

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 januari 2009 · 1 201 Inlägg

H3dlund skrev:

Mercedesturbodiesel skrev:

Jensa_B skrev:
Jag tänker ladda så mycket turbon orkar, tror inte original orkar mer än 1,5 bar...
Alltid bra med IC om man har högt laddtryck

är turbon i bra skick så kan ja informera dig att du är vid 2 bar, men ingen ide, Då du inte har diesel rå de räcker!

Inte bensinare du skruvar med nu vettu?

Ställ på laddet på en diesel gör inte ett skit, först när du börjar mata på bränsle det börjar hända grejer.

Tror inte du ska lära upp mig mercedes diesel,
Ja vet gott och väl att det är diesel som snackas. Du får visst upp ladd utan att mata på diesel, men inte lika mycket som när du trycker på mer. Bilden ska ryka svart när det paserar 1 bar.

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Jensa_B
14 januari 2009 · 134 Inlägg

Jo men bilen är nyligt införskaffad och jävligt långt ifrån färdig, förhudligen ska jag ställa på pumpen, då jag monterar intercooler, och gör en massa annat färdigt, laddet var redan ställt när ja köpte den så det är ingenting jag gjort bara för att vara slö, utan att göra resten... och du som säkert kollat på IC, vilken modell tänker du gå på? Sen tänker jag inte ställa pumpen genom att kolla hur det ryker heller

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 januari 2009 · 1 201 Inlägg

Jensa_B skrev:
Jo men bilen är nyligt införskaffad och jävligt långt ifrån färdig, förhudligen ska jag ställa på pumpen, då jag monterar intercooler, och gör en massa annat färdigt, laddet var redan ställt när ja köpte den så det är ingenting jag gjort bara för att vara slö, utan att göra resten... och du som säkert kollat på IC, vilken modell tänker du gå på? Sen tänker jag inte ställa pumpen genom att kolla hur det ryker heller

du ställer pumpen i en bänk?smile Äntligen en som förstårbig_smile
Jag kör vanlig IC med en på varje Gavel, men ja kommer inte ha maskinell fläckt.
PMa gärna så kör vi ett seriösare snack;)

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Jensa_B
14 januari 2009 · 134 Inlägg

Jo, förhoppningsvis blir det på wibergs, bara det inte kostar multum : )
Nä det är som fittigt trångt kring kylaren, tror att jag ska köpa en avlång IC på KL racing och montera under kofångaren bakom plåten.

H3dlund Med lem
14 januari 2009 · 1 127 Inlägg

Mercedesturbodiesel skrev:
Tror inte du ska lära upp mig mercedes diesel,
Ja vet gott och väl att det är diesel som snackas. Du får visst upp ladd utan att mata på diesel, men inte lika mycket som när du trycker på mer. Bilden ska ryka svart när det paserar 1 bar.

Hmm skit i mitt inlägg, nu när jag läste det vet jag inte ens själv vad jag menade. Jag skummade igenom ltie för fort. Skrev fö

Ingen expert på diesel, men inte helt borta heller..

Jensa_B: Så länge du inte ska ladda överdrivet mycket kan du finjustera lite själv. Värre så skenar det iväg fort. Vad sitter det för turboaggregat i dessa bilar? Lär ju bottna den rätt fort.

Ta en titt på skroten efter småbilar med original monterade intercoolers. Saab og900, golf 3 gtd m.m. har små och smidiga ics.

Mercedesturbodiesel Sothora <3
14 januari 2009 · 1 201 Inlägg

för mig de sitter gammla kkk k26 an. Alltså de går att ställa själv om man vet värdena, men man får ut långt ifrån max

Bildemonterare samt egen verkstad. !
Mercedes 320 cdi "Powersmoke garage" (2001)
Andreas0
15 januari 2009 · 177 Inlägg

Kanske skulle funka?
Original ic till en saab 900 turbo 94-98.

http://www.thesaabsite.com/2005052354.Old_intercooler.jpg

Senast redigerat av VonPluring (15 januari 2009)

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Jensa_B
15 januari 2009 · 134 Inlägg

VonPluring skrev:
Kanske skulle funka?
Original ic till en saab 900 turbo 94-98.

http://www.thesaabsite.com/2005052354.O … cooler.jpg

EN SÅN VORE JU PERFEKT big_smile men jag undrar vad som händer med plastgavlarna när man laddar 1,5 kilo
kanske inte är några problem??

Senast redigerat av Jensa_B (15 januari 2009)

alexbenhard Hemlig Agent
15 januari 2009 · 1 115 Inlägg

det är ju bara att ta vilken IC som helst och ställa på tvären...
då borde det väl gå?

MVH. Alex

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang