Audi eller Bmw

Dj_Aleks
10 mars 2005 · 111 Inlägg

ola@thomasson.nu skrev:
Dj_Aleks, inte för att vara elak men du verkar inte påläst, BMW har en rätt diger motorsportshistoria att skylta med.

Sedan är ju en sådan här VS-tråd en no show, allt handlar om personlig åsikt. Precis som en del föredrar bregott finns de som vill ha lätta på brödet.

hehe, ja e nog mer påläst än du tror ska du se wink August Horch startade 1899 medans BMW började bygga flygplansmotorer 1913...1920 släppte dom en...motorcykel smile Sjävla Auto Union bildades 1932 när Audi och Horch i Zwickau samt Wanderer i Chemnitz-Siegmar och DKW in Zschopau bestämde sig för att samarbeta och skapade företaget...läs på lite själv killen wink

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
racefan
10 mars 2005 · 1 059 Inlägg

audin helt klart om du ska ha en åretrunt bil..kul med quattro på vintern
sen stor + att dom e lätta o trimma. M3 e ju en helt oki bil men e inte riktigt o jämföra med s2..mer glidare med ok med hk, s2 e mer race o defenitivt mer skruva..
Black Night: så bmw m3 e statusbil brevid merca o porsche? oki gubbbil dåsmile

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Attenator
10 mars 2005 · 404 Inlägg

Av vad jag har kört och åkt så har audi varit roligare, håller med om ljudet, ingen sexa klår en 20v quattro på högvarv!

Sen känns det som att audi är långt framför BMW i byggkvalitet, iaf på 5-serien jämfört med A6:an, allt känns mycket mer gediget i en audi. en sak jag konstaterat är dock att jag har suttit i bra många fler sönderkörda bmw än audi i mina dagar.

BMW 2002 (1972)
bmwerik
11 mars 2005 · 19 Inlägg

Attenator
Anledningen till att många bmw är sönderkörda ligger just i att de körs hårt hela livet, kollar du på begagnat marknaden så finns de inte alls lika många körglada bilar av andra märken kvar... Varför är de så? smile

De är väl inte konstigt att en bil blir sliten om folk kör skiten ur den dagligen...

Förresten så kan man ju kolla på s2or tillex hur många såna är inte plågade till döds?

Murphy is the name of my best friend!
ola@thomasson.nu
11 mars 2005 · 31 Inlägg

Dj_Aleks, Påpekar bara på att du skriver att bmw har 2-3 prestanda modeller vilket är fel. Men du kan ju inte förneka att BMW har en rätt duktig motorsport historia eller hur?

Attenator, Alla bilmärken i premium segmenetet lider av kvalitetsbrister även Audi även om det nu inte verkar så i ditt resonemang. Vad jag vet så har väl BMW 5-serie legat i topp i nöjd kund undersökningar i dvs tidningar?

Mvh
Ola Thomasson
Alea Iacta Est, The Dice Is Rolled
Chrille79
11 mars 2005 · 70 Inlägg

Sen är det ju lita svårt att gämnföra en Sug bil å en turbo bil..

Jag har kört båda. BMW går bra som fan. Snygg att se på. Nice inredning.
MEn jag hade valt Audin för att det är just turbo å jag tycker det är roligare.
Som sagt beror på vad du ska göra med bilen.

Ska du trimma så köp Audin helt klart. Ska du åka snabbt å inte skruva så mycket så köp BMW´n.

Dock är ju BMW´n lite vanligare syn. Vissa gillar det andra som jag gillar att vara lite ovanligare..

Som sagt prov kör båda å bedöm själv. Lyssna inte så mycket på vad som sagt här. Här har inte sagts så mycket vettigt ändå tyvärr.

Sen som Honda frälst jag är så får jag väl säga, varför inte Civic Type-R ??

Christian Roskjaer, Helsingborg
Honda Crx "Glassbilen" (1988)
Markus_C Kart & Mätningstekniker
11 mars 2005 · 701 Inlägg

Nu börjar det likna något. I denna tråden. inte en massa fjantande.

BMW635_Robban
11 mars 2005 · 1 277 Inlägg

Audi har så jävla hårda säten...annars gillar jag utseendet på de senaste modellerna.. Audi förr var inget kul..

Dj_Aleks
11 mars 2005 · 111 Inlägg

ola@thomasson.nu skrev:
Dj_Aleks, Påpekar bara på att du skriver att bmw har 2-3 prestanda modeller vilket är fel. Men du kan ju inte förneka att BMW har en rätt duktig motorsport historia eller hur?

okey, en viss överdrift låg i det inlägget vilket ja trodde du skulle uppfatta..
Bmw har både en väldigt bred motorhistoria samt bra och vackra bilar...men enligt MIN uppfattning så hamnar Audi före BMW i alla aspekter...självklart får alla ha sin uppfattning smile

Audi A4 1.8T - Black Pearl
Power is nothing without control
Bildator.se - Ultimate Styling - AleksPhoto
Norling
11 mars 2005 · 11 Inlägg

Black Knight skrev:

urquattro skrev:
Själv klart audi!

Då får du en motor  som tål hur mycket stryck som helst. En av de hållbaraste 4wd.
Sedan så får du ett så gött motorljud!
Vad har bmw att komma med????

Skönare motorljud, aggressivare-look (t.o.m Audi har börjar med OO=OO strålkastare, just för att försöka få lika aggressiv-lOOk som BMW), bättre kvalité, körglädje, hållbarhet (jämför en gammal Audi 100 mot en gammal 7-serie etc), status, sportigare utseende, märket, sist men inte minst en snyggare bil på alla sätt.

wink

Lagom partisk du är till Bmw då :-)

gilkan
11 mars 2005 · 2 Inlägg

audi ska det va!man kan betala upp till en mille för en bmw men man kan lik förbannat inte få med turbo.......

Norling
11 mars 2005 · 11 Inlägg

Black Knight skrev:

urquattro skrev:
Själv klart audi!

Då får du en motor  som tål hur mycket stryck som helst. En av de hållbaraste 4wd.
Sedan så får du ett så gött motorljud!
Vad har bmw att komma med????

Skönare motorljud, aggressivare-look (t.o.m Audi har börjar med OO=OO strålkastare, just för att försöka få lika aggressiv-lOOk som BMW), bättre kvalité, körglädje, hållbarhet (jämför en gammal Audi 100 mot en gammal 7-serie etc), status, sportigare utseende, märket, sist men inte minst en snyggare bil på alla sätt.

wink

Men bmw´n blir dock "bambi på hal is" under vinter halvåret.
Har rattat både bmw och audi på vintern och jag byter då aldrig tillbaka
till en rwd bmw...

Attenator
11 mars 2005 · 404 Inlägg

ola@thomasson.nu skrev:
Attenator, Alla bilmärken i premium segmenetet lider av kvalitetsbrister även Audi även om det nu inte verkar så i ditt resonemang. Vad jag vet så har väl BMW 5-serie legat i topp i nöjd kund undersökningar i dvs tidningar?

Jag konstaterade bara vad jag anser från att ha provkört och gått igenom de nya modellerna. Jag förde inget särskilt resonemang runt detta, självklart har alla bilmärken brister, det säger väl sig självt. Den som påstår att ett bilmärke är felfritt kan inte ha mycket bakom pannbenet.

Sen tänker jag inte på BMW:s 7-serie för den nya modellen har nog den bästa kvalité jag har upplevt i en bil. hittills iaf....

Skulle jag vara dum nog att påstå att något bilmärke var felfritt skulle jag väl ändå vara partisk mot bilar av samma märke som min, det är ju så det brukar var smile

bmwerik skrev:
Attenator
Anledningen till att många bmw är sönderkörda ligger just i att de körs hårt hela livet, kollar du på begagnat marknaden så finns de inte alls lika många körglada bilar av andra märken kvar... Varför är de så? smile

De är väl inte konstigt att en bil blir sliten om folk kör skiten ur den dagligen...

Förresten så kan man ju kolla på s2or tillex hur många såna är inte plågade till döds?

Jag har inte påstått att andra bilmärken håller bättre utan jag framförde bara vad jag har konstaterat och det är att jag har suttit i bra många fler sönderkörda bmw än audi och då räknar jag bara de körglada audi (fyrhjulsdrift).

Sen tror jag personligen att anledningen till att det inte finns lika många körglada bilar av andra märken kvar är på grund av en sak:
Framhjulsdrift. Ska du hitta en körglad bilmodell av ett märke som tillverkar framhjulsdrivna bilar som standard är det svårt eftersom dessa bilar var dyra som nya och därmed inte tillverkades i lika många exemplar.

Senast redigerat av Attenator (11 mars 2005)

BMW 2002 (1972)
Black Knight
11 mars 2005 · 711 Inlägg

Norling skrev:

Black Knight skrev:

urquattro skrev:
Själv klart audi!

Då får du en motor  som tål hur mycket stryck som helst. En av de hållbaraste 4wd.
Sedan så får du ett så gött motorljud!
Vad har bmw att komma med????

Skönare motorljud, aggressivare-look (t.o.m Audi har börjar med OO=OO strålkastare, just för att försöka få lika aggressiv-lOOk som BMW), bättre kvalité, körglädje, hållbarhet (jämför en gammal Audi 100 mot en gammal 7-serie etc), status, sportigare utseende, märket, sist men inte minst en snyggare bil på alla sätt.

wink

Men bmw´n blir dock "bambi på hal is" under vinter halvåret.
Har rattat både bmw och audi på vintern och jag byter då aldrig tillbaka
till en rwd bmw...

De "modernare" BMW'n är fantstiska Vinterbilar, du kan inte ha rattat en  BMW av nyare modell, annars hade du inte tyckt så. Men Audin är tungfotad över nosen, dvs kraftigt understyrd och häver sig därmed tungt över framhjulen och det kan du inte förnecka det säger de själva på Audi.

Än en gång bevis på att en riktig bil är en bil med bakhjusdrift.

Några andra nackdelar med Audi är att, deras 6:or är otroligt törstiga. Tydligen är det problem med smörjningen på Audin som blir äldre med åren, vilket medför att veven rasar.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Norling
11 mars 2005 · 11 Inlägg

Black Knight skrev:

Norling skrev:

Black Knight skrev:

Skönare motorljud, aggressivare-look (t.o.m Audi har börjar med OO=OO strålkastare, just för att försöka få lika aggressiv-lOOk som BMW), bättre kvalité, körglädje, hållbarhet (jämför en gammal Audi 100 mot en gammal 7-serie etc), status, sportigare utseende, märket, sist men inte minst en snyggare bil på alla sätt.

wink

Men bmw´n blir dock "bambi på hal is" under vinter halvåret.
Har rattat både bmw och audi på vintern och jag byter då aldrig tillbaka
till en rwd bmw...

De "modernare" BMW'n är fantstiska Vinterbilar, du kan inte ha rattat en  BMW av nyare modell, annars hade du inte tyckt så. Men Audin är tungfotad över nosen, dvs kraftigt understyrd och häver sig därmed tungt över framhjulen och det kan du inte förnecka det säger de själva på Audi.

Än en gång bevis på att en riktig bil är en bil med bakhjusdrift.

Några andra nackdelar med Audi är att, deras 6:or är otroligt törstiga. Tydligen är det problem med smörjningen på Audin som blir äldre med åren, vilket medför att veven rasar.

Jag kör just nu en Audi S6 -96:a och precis som du säger är den understyrd vid snäva kurvtagningar men man kan ju "vänster bromsa" som urquattro kungarna i rallyskogarna på 80-talet för att få ut ändan ;-)
Övat lite nu i vinter och försökt men man är ju handikappad med "fel" sida av kroppen smile mao inte så lätt eller så har jag miss uppfattat hur det ska gå till.

Ända nyare bmw jag rattat är en X5 och trotts 4x4 kändes den skum, vet inte vad det var för system som var ikopplat men skojj va den inte jämfört med min.
Vilken teknik du en stoppar i en rwd bil så kommer den aldrig att vara lika framkomlig som en 4x4.
Stå och spinna vid minsta lilla backe, rödljus osv när det är halt, nej tackar vet jag quattro. Välj audi med quattro och le året om!

www.audis6.tk

Attenator
11 mars 2005 · 404 Inlägg

Det går inte att köra S6:an med motorbroms och fullgas som de gamla audi cupé-bilarna? Vad jag har förstått så understyr de länge man inte motorbromsar eller ligger på fullgas, då går de som bäst. Det är iaf vad en kompis påstår om hans, sen kan de ju ha nått att göra med att han gärna vill köra på högvarv:)

BMW 2002 (1972)
Black Knight
11 mars 2005 · 711 Inlägg

Norling skrev:

Black Knight skrev:

Norling skrev:

Men bmw´n blir dock "bambi på hal is" under vinter halvåret.
Har rattat både bmw och audi på vintern och jag byter då aldrig tillbaka
till en rwd bmw...

De "modernare" BMW'n är fantstiska Vinterbilar, du kan inte ha rattat en  BMW av nyare modell, annars hade du inte tyckt så. Men Audin är tungfotad över nosen, dvs kraftigt understyrd och häver sig därmed tungt över framhjulen och det kan du inte förnecka det säger de själva på Audi.

Än en gång bevis på att en riktig bil är en bil med bakhjusdrift.

Några andra nackdelar med Audi är att, deras 6:or är otroligt törstiga. Tydligen är det problem med smörjningen på Audin som blir äldre med åren, vilket medför att veven rasar.

Jag kör just nu en Audi S6 -96:a och precis som du säger är den understyrd vid snäva kurvtagningar men man kan ju "vänster bromsa" som urquattro kungarna i rallyskogarna på 80-talet för att få ut ändan ;-)
Övat lite nu i vinter och försökt men man är ju handikappad med "fel" sida av kroppen smile mao inte så lätt eller så har jag miss uppfattat hur det ska gå till.

Ända nyare bmw jag rattat är en X5 och trotts 4x4 kändes den skum, vet inte vad det var för system som var ikopplat men skojj va den inte jämfört med min.
Vilken teknik du en stoppar i en rwd bil så kommer den aldrig att vara lika framkomlig som en 4x4.
Stå och spinna vid minsta lilla backe, rödljus osv när det är halt, nej tackar vet jag quattro. Välj audi med quattro och le året om!

www.audis6.tk

Stå och spinna? finns nånting som heter ASC numera. Jag spinner aldrig med ASC'n inkopplad.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Black Knight
11 mars 2005 · 711 Inlägg

Måste även klargöra några saker, många verkar tro att Audi's S modeller är nånting över det vanliga, men faktumet är att Audi's S modeller är inte så mycket märkligare än andra sportbilar i samma klass om dessa Audi inte vara chippade.

En orginal S4:a Biturbo är faktiskt inte så särskilt kvick över ett längre intervall, tex upp till 200 km/h.

26,4 sek (enl AMS) respektive 25,2 sek (enl Track-challenge) distansen 0-200 km/h är ju inte direkt superdupersnabbt. Intervallet 100-200 tar 20s resp. 19,2s vilket är än mindre respektingivande...

Det är ju knappt så den hänger med en Volvo eller en Saab för att inte tala om en M3:a...

Som sagt, förvandla M3.an till Biturbo och sedan Chippa den, då kan man börja jämför. Det är sällan några originalbilar som kan matcha en M3 (e36), M3 (E46) eller en M5 (E39).


Citat ur Autosport:

"Audimotorn ger "fjuttiga" 265 hästar medan M3 pumpar ur sig 321 - 56 hästar upp alltså!
  På vägen, i verkligheten, ter sig dock skillnaden avsevärt mindre och ibland rent av till Audisexans fördel.
  Orsak: Dubbelturbomotorn ger ett magnifikt vridmoment med 400 Newtonmeters vrid ända från 1 850 varv till oändligheten, tycks det. BMW-sexan ger 350 Nm först vid 3 250 varv.
  Men M3-motorn är också märkvärdigt flexibel för att vara en sugmotor, men kommer naturligtvis i ett kraftmässigt underläge om inte varvräknarnålen syns spela en bit över 4 000 varv.
  Bevis företes vid accelerationsmätningarna: Audin piskar lätt M3 på de höga växlarna, medan BMW sprintar ifrån när den använder hela registret upp till rödmarkeringen. Till 200 km/h får Audin stryk med sex sekunder!
 
http://www.automotorsport.se/biltester/ … mp;carId=3

Observera att det här är jämförelse mot M3 E36, BMW's M3 (E46) är något råare. Och jämförelsen var mot en M3 med 3,2L motor.

Som sagt, Audi utan Chippning och diverse modifiering är inte "All That", skullejag välja en Bil mellan En M3, Audi S klass, BMW Alpina och Mercedes AMG då är Audin som kommer sist på önskelistan och Mercedes AMG först.

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
Norling
12 mars 2005 · 11 Inlägg

Black Knight skrev:

Norling skrev:

Black Knight skrev:

De "modernare" BMW'n är fantstiska Vinterbilar, du kan inte ha rattat en  BMW av nyare modell, annars hade du inte tyckt så. Men Audin är tungfotad över nosen, dvs kraftigt understyrd och häver sig därmed tungt över framhjulen och det kan du inte förnecka det säger de själva på Audi.

Än en gång bevis på att en riktig bil är en bil med bakhjusdrift.

Några andra nackdelar med Audi är att, deras 6:or är otroligt törstiga. Tydligen är det problem med smörjningen på Audin som blir äldre med åren, vilket medför att veven rasar.

Jag kör just nu en Audi S6 -96:a och precis som du säger är den understyrd vid snäva kurvtagningar men man kan ju "vänster bromsa" som urquattro kungarna i rallyskogarna på 80-talet för att få ut ändan ;-)
Övat lite nu i vinter och försökt men man är ju handikappad med "fel" sida av kroppen smile mao inte så lätt eller så har jag miss uppfattat hur det ska gå till.

Ända nyare bmw jag rattat är en X5 och trotts 4x4 kändes den skum, vet inte vad det var för system som var ikopplat men skojj va den inte jämfört med min.
Vilken teknik du en stoppar i en rwd bil så kommer den aldrig att vara lika framkomlig som en 4x4.
Stå och spinna vid minsta lilla backe, rödljus osv när det är halt, nej tackar vet jag quattro. Välj audi med quattro och le året om!

www.audis6.tk

Stå och spinna? finns nånting som heter ASC numera. Jag spinner aldrig med ASC'n inkopplad.

Men inte kommer du iväg som om det vore torrt wink

Norling
12 mars 2005 · 11 Inlägg

Black Knight skrev:
Måste även klargöra några saker, många verkar tro att Audi's S modeller är nånting över det vanliga, men faktumet är att Audi's S modeller är inte så mycket märkligare än andra sportbilar i samma klass om dessa Audi inte vara chippade.

En orginal S4:a Biturbo är faktiskt inte så särskilt kvick över ett längre intervall, tex upp till 200 km/h.

26,4 sek (enl AMS) respektive 25,2 sek (enl Track-challenge) distansen 0-200 km/h är ju inte direkt superdupersnabbt. Intervallet 100-200 tar 20s resp. 19,2s vilket är än mindre respektingivande...

Det är ju knappt så den hänger med en Volvo eller en Saab för att inte tala om en M3:a...

Som sagt, förvandla M3.an till Biturbo och sedan Chippa den, då kan man börja jämför. Det är sällan några originalbilar som kan matcha en M3 (e36), M3 (E46) eller en M5 (E39).


Citat ur Autosport:

"Audimotorn ger "fjuttiga" 265 hästar medan M3 pumpar ur sig 321 - 56 hästar upp alltså!
  På vägen, i verkligheten, ter sig dock skillnaden avsevärt mindre och ibland rent av till Audisexans fördel.
  Orsak: Dubbelturbomotorn ger ett magnifikt vridmoment med 400 Newtonmeters vrid ända från 1 850 varv till oändligheten, tycks det. BMW-sexan ger 350 Nm först vid 3 250 varv.
  Men M3-motorn är också märkvärdigt flexibel för att vara en sugmotor, men kommer naturligtvis i ett kraftmässigt underläge om inte varvräknarnålen syns spela en bit över 4 000 varv.
  Bevis företes vid accelerationsmätningarna: Audin piskar lätt M3 på de höga växlarna, medan BMW sprintar ifrån när den använder hela registret upp till rödmarkeringen. Till 200 km/h får Audin stryk med sex sekunder!
 
http://www.automotorsport.se/biltester/ … mp;carId=3

Observera att det här är jämförelse mot M3 E36, BMW's M3 (E46) är något råare. Och jämförelsen var mot en M3 med 3,2L motor.

Som sagt, Audi utan Chippning och diverse modifiering är inte "All That", skullejag välja en Bil mellan En M3, Audi S klass, BMW Alpina och Mercedes AMG då är Audin som kommer sist på önskelistan och Mercedes AMG först.

Men varför jämföra bmw´s top of the line med en S modell? Ta RS4 mot M3, RS6 mot M5 och RS2 mot e36 M3 så blir det lite mera jämt och deras respektive är riktad mot samma kundkategori.
Nu börjar jag låta lite väl Audi partisk smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang