Volvo s60 concept kommer det bli volvos räddning?

Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Syst3m skrev:

Rquired skrev:

Syst3m skrev:

Krocktester är inte allt. Det är bättre att undvika krocken som Volvo gör än att som "de andra prestige-märkena" som slänger in 37 krockkuddar lite överallt i bilen för att vinna allas tillit.

Haha ursäkta, men UNDVIKA krocken? lol lol lol
Jo det är ju precis vad en FWD plogbil gör big_smile Nä då är bilar man kan göra en vanlig undanmanöver i ett mkt säkrare val, oavsett vad den fick för betyg i krocktester.

För övrigt så hittar man vanligtvis fler krockkuddar i en Volvo än i övriga bilar, men det är väl inget negativt? Jag skrev inte att volvo hade dålig krocksäkerhet, bara att de inte var bättre än många andra märken och att det därför inte är ett argument att köpa en Volvo.

RWD skapar krockar. Ovana förare kan absoulut inte hantera en RWD på vinterväglag, så där har du fel. En vanlig Svensson kan dock lösa en sladd-sitiuation med en FWD.

Ang. krockkuddar så har i princip alla tillverkare lika många krockkuddar, så det är i bilens konstruktion och säkerhetssystem som bilen kan skilja sig från mängden, det gör Volvo tkr jag.

Vill ändra det till att BILAR skapar krockar, inte större eller mindre chans till en olycka bara beroende på vart drivningen sitter. Hade folk inte klarat av att hantera en RWD på vinterväg hade de inte varit lagliga att sälja, men just den diskutionen har vart uppe så många gånger utan lösning så den skiter vi i.

Din "ovana förare" har inte en chans att reagera i någon av bilarna, även en van erfaren förare har det svårt. Men att svensson skulle komma ihåg att "släppa gasen" är ungefär lika otroligt som att de skulle komma ihåg "pumpa bromsen" på bilar utan ABS.

Nä pratar vi ovana svenssons gör det vad som är mest naturligt, nämligen bromsar och/eller försöker styra åt ett annat håll. Oftats ställer de sig på bromsen. Och där plogar FWDn glatt in i det lilla barnet som sprang ut i vägen, en RWD är i alla fall mer benäget att flytta på sig även om det förmodligen slutat med mosat barn här också med en ovan förare bakom ratten.

På en halkbana har kanske svensson lättare för att häva en sladd med en FWD, men det är inte riktigt samma marginaler och förberedelse "när det väl gäller".

Viktorie: Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.

Känner ändå en hel del sjukvårdspersonal och tvivlar stark på att de anser Volvo som mkt säkrare än andra motsvarande bilar. Dom vet väl i ännu högre grad än "en genomsnittlig internetriddare" vad fysik har för påverkan i en krock. En krock mellan en Hummer och en C30 krossas volvon, mest pga att Hummern väger drygt 1.5 ton mer och oavsett antal stjärnor i krocktester. På samma sätt mosar en Volvo 740 en liten Fiat.

Men jag har aldrig nekat till att Volvo skulle höra till bland de krocksäkraste bilarna, utan att de inte står ut i mängden på ett sätt så att det kan användas som ett försäljningsargument. Men tyvärr så går det inte att säga annat än positiva saker om Volvo i sverige utan att få mothugg, men om Volvo nu är världsbäst varför är det då påväg att gå under? Och skyll inte på Ford, för varför var Volvo så desperata att de vart tvunga att bli uppköpta av Ford...?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
dabby född blåvit
16 januari 2009 · 624 Inlägg

Volvos problem är att ingen vet vad fan för bil det är tänkt att vara. Du har allt från bruksbilen till kvinnobilen till gubbglidarn till en Suv till en..... Ja ungefär så.

Volvo dog för länge sen, dom har bara inte insett det ännu.

eMmet
16 januari 2009 · 378 Inlägg

Rquired skrev:
Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.

Det är ingen Sverige-skröna. Slå ett öga på Hollywood t ex, dom är väldigt flitiga på att använda "tur att det var en Volvo"-tricket. I väldigt många filmer när det vankas krock eller är risk för att bli en krock så ser man en volvo nånstans i situationen, det är väldigt medvetet val för att filmtittaren ska känna sig trygg. Tänk på saken när du kollar film nästa gång så ska du se.

Ontopic: Jag tror inte att Volvo är i den nöd som många vill att det ska framstå som. Frågan är väl mer om Volvo vågar att släppa en bil som liknar konceptet och inte snällar till den för mycket (som xc60 t ex).
Om S60 får behålla linjerna från konceptet så tror jag den kan sälja bra.

Senast redigerat av eMmet (16 januari 2009)

Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

eMmet skrev:

Rquired skrev:
Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.

Det är ingen Sverige-skröna. Slå ett öga på Hollywood t ex, dom är väldigt flitiga på att använda "tur att det var en Volvo"-tricket. I väldigt många filmer när det vankas krock eller är risk för att bli en krock så ser man en volvo nånstans i situationen, det är väldigt medvetet val för att filmtittaren ska känna sig trygg. Tänk på saken när du kollar film nästa gång så ska du se.

Haha jaså? Visste jag inte, ska titta efter det i framtiden. Har däremot märkt att i en hel del "familje-filmer" kör familjen volvo.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
viktore
16 januari 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
Viktorie: Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.

Känner ändå en hel del sjukvårdspersonal och tvivlar stark på att de anser Volvo som mkt säkrare än andra motsvarande bilar. Dom vet väl i ännu högre grad än "en genomsnittlig internetriddare" vad fysik har för påverkan i en krock. En krock mellan en Hummer och en C30 krossas volvon, mest pga att Hummern väger drygt 1.5 ton mer och oavsett antal stjärnor i krocktester. På samma sätt mosar en Volvo 740 en liten Fiat.

Vad jag menar är att även om två olika bilar har högsta betyg i krocktester som NCAP och fullsmetade listor med säkerhetsutrustning, så kan de bete sig på helt olika sätt vid en krock/deformation. Teori och praktik går som bekant inte alltid hand i hand.

Vad gäller dina två jämförelser så haltar de båda stort. Jag skulle vilja säga att en C30, beroende på omständigheterna, klarar en krock med en Hummer utan att "krossas". Samtidigt så kan jag garantera att en Fiat med modern krocksäkerhet inte blir mosad av en 740.

Rquired skrev:
Men jag har aldrig nekat till att Volvo skulle höra till bland de krocksäkraste bilarna, utan att de inte står ut i mängden på ett sätt så att det kan användas som ett försäljningsargument. Men tyvärr så går det inte att säga annat än positiva saker om Volvo i sverige utan att få mothugg, men om Volvo nu är världsbäst varför är det då påväg att gå under? Och skyll inte på Ford, för varför var Volvo så desperata att de vart tvunga att bli uppköpta av Ford...?

Saker som Volvo gjort fel kan man hålla på och rabbla länge. Men man ska också ha i åtanke att för bara något år sedan gjorde Volvo PV miljardvinster. Pengar som hamnade i Fords fickor.

Sen förstår jag inte vad du menar när du skriver att "Volvo var desperata att bli uppköpta?" Volvo PV styckades av från AB Volvo och såldes till Ford. Detta eftersom  AB Volvo inte trodde sig ha möjlighet att på egen hand driva vidare biltillverkningen i större skala. Med facit i hand kan man ju undra vad som var bäst..

Senast redigerat av viktore (16 januari 2009)

TurbOla Reservdansk
16 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Volvo klarar sig bra i dagsläget igen, bättre än för någon månad sen, tack vare de nya Driv-e-bilarna och den sjukligt snåla dieselmotorn som blivit så populär, då Volvo skrivit förbrukning: 0,43l/milen, och testerna visar på ner till 0,39l/milen.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xoff Volvo tönt... =)
16 januari 2009 · 2 344 Inlägg

Varför tror ni det sitter ett sånt gigantiskt volvo emblem i grillen? för emblemet va det ända gubbarna på Ford tillät Volvos egna gubbar att rita... (ett skämt men man kunde fran tro det)

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
Viktorie: Tror den första frågan besvaras ovan, men just "Tur det var en Volvo" är ju nästa Sverigeskröna. Volvo är vanligast på vägarna, och dessutom stora klumpar. Dessa klarar sig bättre i krockar än små lätta fiat etc eller vad du nu vill ta som exempel.

Känner ändå en hel del sjukvårdspersonal och tvivlar stark på att de anser Volvo som mkt säkrare än andra motsvarande bilar. Dom vet väl i ännu högre grad än "en genomsnittlig internetriddare" vad fysik har för påverkan i en krock. En krock mellan en Hummer och en C30 krossas volvon, mest pga att Hummern väger drygt 1.5 ton mer och oavsett antal stjärnor i krocktester. På samma sätt mosar en Volvo 740 en liten Fiat.

Vad jag menar är att även om två olika bilar har högsta betyg i krocktester som NCAP och fullsmetade listor med säkerhetsutrustning, så kan de bete sig på helt olika sätt vid en krock/deformation. Teori och praktik går som bekant inte alltid hand i hand.

Vad gäller dina två jämförelser så haltar de båda stort. Jag skulle vilja säga att en C30, beroende på omständigheterna, klarar en krock med en Hummer utan att "krossas". Samtidigt så kan jag garantera att en Fiat med modern krocksäkerhet inte blir mosad av en 740.

Egentligen skrev vi precis samma sak, nämligen att det är så många faktorer förutom den passiva säkerheten som spelar roll vid en olycka.

Min jämförelse haltar helt medvetet, vad jag försöker få fram är att vikten (eller rörelseenergin för att vara exakt) spelar roll. Alltså kommer en Hummer på dryga 3 ton mosa den lille lätte volvon på 1.5, och sannolikt kommer Hummern fortsätta i sin ursprungliga färdriktning medans Volvon flyger "bakåt".

Detta spelar stor roll, volvon kommer i exemplet få ta emot en hel del rörelseenergi (i rörelsen när den bromsas upp och förflyttas bakåt av hummerns kraft) och den innebär större skada. Vad volvon däremot i praktiken förmodligen gör är att karossen viker sig för att ta upp krockenergin så att den inte förs vidare till passagerarna.

På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Men vad händer om en Fiat 500 (5-stjärnor) smäller med en Volvo v70 (5-stjärnor)? Jo fiaten kommer ta den största smällen och byta färdriktining pga sin lägre vikt. Fiaten är kommer kollapsa för att absorbera en del av krockenergin men det räcker förmodligen inte och Fiat passagerarna kommer få betydligt värre skador än Volvo passagerarna.

*Men visst, allt ovan beror på fart, hastighet, vinkel, osv. Men jag tror ni ser teorin bakom*

Men som sagt, Volvo vinner/har vunnit en hel del på att det är stora tunga bilar. Å andra sidan, det är ju inget negativt...?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 januari 2009 · 10 427 Inlägg

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Ptja.. känns ju som att dagens bilar är hårdare, iaf när man läser om nya modeller som är brutalt förstärka runt kupén. Sen är ju dagens bilar mycket mer kompakta och deformationzonerna mycket mindre pga tvärställda motorer osv.

Gammel-volvons mjukdelar (övre) respektive hårda (nedre)
http://www.forumbilder.se/images/4a62009112108c1e0.jpg
Nästan en meter åt båda hållen som tar upp energi.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
viktore
16 januari 2009 · 187 Inlägg

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

steifan skrev:

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Ptja.. känns ju som att dagens bilar är hårdare, iaf när man läser om nya modeller som är brutalt förstärka runt kupén. Sen är ju dagens bilar mycket mer kompakta och deformationzonerna mycket mindre pga tvärställda motorer osv.

Gammel-volvons mjukdelar (övre) respektive hårda (nedre)
http://www.forumbilder.se/images/4a62009112108c1e0.jpg
Nästan en meter åt båda hållen som tar upp energi.

Kanske hade fel om just 740n då, men det har mer med hur den kollapsar och inte hur långa deformationszoner den har? Sitter motorn där som en klump kvittar det...

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
16 januari 2009 · 6 271 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Ellertz Norrlänning
16 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

viktore skrev:

Rquired skrev:
På samma sätt kommer en liten Fiat att få en rejäl smäll av en stor tung volvo 740, men medans Volvon som konstruerades på en tid när man trodde att "desto hårdare desto säkrare" kommer skicka mkt av energin över till passagerarna kommer Fiaten vika sig och passagerarna ta upp mindre rörelseenergi.

Rekommenderar dig att kolla på ett klipp när en Volvo 940 krocktestas mot en ny Renault Modus.

Antar att du menar tex http://se.youtube.com/watch?v=k3ygYUYia9I ?

Precis vad som händer ju, Renaulten tar upp energin medans volvon skickar krockenergin vidare.
Antar att du reagerade på att jag skrev "kommer Fiaten vika sig". Kanske otydligt skrivet ifs...

Renaulten i det här fallet är byggd "för att vika sig" som jag skrev, men för att förtydliga, vika sig på ett speciellt sätt. Dvs motorn neråt/bakåt så den inte tränger in i kupén osv. I klippet viker den sig som tänkt och tar upp energin vilket ger få skador.

Volvon däremot är byggd för att vara hård, men konstruktionen kan inte alltid stå emot kraften och måste ge vika nån stans, och i klippet kollapsar kupén.

Tänk er själva, om ni släpper ett plastglas i golvet kommer det deformeras. Släpper ni ett glas kommer det hålla om kraften/höjden inte är tillräcklig. Men om du släpper den från tillräcklig höjd kommer glaset spricka i skärvor. Gamla bilar är glaset.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Rquired Allmänt envis
16 januari 2009 · 12 512 Inlägg

Ellertz skrev:
Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

Exakt! Bygg normala familjebilar igen och man har en guldgruva i varumärket Volvo!

Senast redigerat av Rquired (17 januari 2009)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TurbOla Reservdansk
17 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

Exakt! Bygg normala familjebilar igen och man har en guldgruva i varumärket Volvo!

Och så puttar man i en femma på 300hk+ så är det en trevlig kombination. big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Rquired Allmänt envis
17 januari 2009 · 12 512 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

Exakt! Bygg normala familjebilar igen och man har en guldgruva i varumärket Volvo!

Och så puttar man i en femma på 300hk+ så är det en trevlig kombination. big_smile

Säkert trevligt, men under kategorin familjebil? big_smile wink

V70 IV T5 RWD, 350 turboladdade hp med nån trevlig automat/SMG låda... mm trevligt smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Ellertz Norrlänning
17 januari 2009 · 1 453 Inlägg

TurbOla skrev:

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

Exakt! Bygg normala familjebilar igen och man har en guldgruva i varumärket Volvo!

Och så puttar man i en femma på 300hk+ så är det en trevlig kombination. big_smile

Mm.. men då går man ifrån grundtanken wink Vill man ha en bil med power köper man ingen volvo. Dom som köper volvo är familjen Andersson med 2 barn och en hund som vill åka billigt och säkert till rätt pengar. smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Ellertz Norrlänning
17 januari 2009 · 1 453 Inlägg

Rquired skrev:

Ellertz skrev:
Jag tror volvo kommer klara sig bra tillslut. Just deras mångåriga forskning på krocksäkerhet och framförallt miljötänk har gjort volvon väldigt underskattad.  En bilindustri som kommer gå under mycket snart är den Amerikanska. Dom ligger ca 10 år efter övriga europa när de gäller säkerhet och framförallt miljö. I usa så är en bil som drar 1liter/milen riktigt snål... Sen kvalitén och finishen i en Ford är väl inte den bästa.

Jag tycker volvo ska lägga ner all satsning på "sportbilar". För dom kommer aldrig komma ikapp Audi, Bmw och Mercedes. Satsa på trygga, snåla och säkra familjebilar ist. De är de som gett volvo det fina ryktet de har smile

Exakt! Bygg normala familjebilar igen och man har en guldgruva i varumärket Volvo!

japp... Varumärket volvo står väl för familjebil ? smile Kolla bara vilka modeller som dominerar den största marknaden, USA. Volvo XC90 och V70.

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!
Navkapsel
17 januari 2009 · 4 637 Inlägg

henrikh skrev:
Ful och karaktärslös. Volvo borde bygga enkla, billigare, säkra, pålitliga och miljövänligare slit och släng bilar igen. För att få upp stora volymer så det blir lönsamt att bygga bilar kan man nog inte bygga spexiga bilar med konstiga dörrar och massa effekt.

Håller med! Ska S60 bli räddning ska den vara bränslesnål, billig, hålla minst lika hög kvalitet och säkerhet som japanarna (nu ligger Volvo långt efter) och dessutom vara byggd för att hålla riktigt länge. Hög kvalitet och lång livslängd gör en bil populär som begagnat vilket innebär att värdeminskningen blir lägre. Då vågar fler köpa en ny bil.


Vill man ha en klok famliljebil så finns Toyota. Vill man ha en bakhjulsdriven premiumbil Finns BMW. Vill man ha en enkel bil som tar sig fram överallt finns Lada Niva. Volvo är ett onödigt märke på alla sätt just nu och jag kan nästan kalla mig Volvohatare. (Dock älskar jag många av Volvos äldre modeller.)
Det är dåligt för alla om Volvo går dåligt så visst hoppas jag ändå på det bästa men för att lyckas krävs nya personer i ledningen med nya ideer, inte en massa stålar från oss skattebetalare .

Senast redigerat av EmilHammarlund (17 januari 2009)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang