Finns det någon som har erfarenhet av att byta från 170hk sugmotor i v70(II) till en v70r motor??? Har fått med "allt" löst tjafs såsom kablar, styrbox, sprut mm.
Men passar det ihop med resten av all djävla elektronik som bevisligen sitter i denna ytterst moderna bil:/???
Du kan inte besiktiga den bilen med utbytt motor som har turbo. Eftersom det är en sugmotor i den från början och den är helbilsgodkänd så får du inte ändra till en turbomotor..
Har varit i kontakt med SFRO och Bilprovningen ang detta motorbyte. Deras svar är att om jag byter bromsar fram så överensstämmer den med v70r gällande bromsarna. Ang motorn så är det samma chassie som Volvo själva sätter denna spis i. Motorn uppfyller även avgaskraven som Bilprovningen har. Därav är den 100% laglig att regbes med denna motor.
Behöver enbart ett intyg från SFRO att ta med till Bilprovningen:cool:
Vad ska du använda för växellåda? Du måste använda samma växellåda som sitter i V70Ren för att nuförtiden räknas växellådan som en del av avgasreningen, och växellådan är ju antingen en Geartronic eller M66, båda AWD...
Använder du inte växellådan så anses avgasreningen inte stämma överens med motorspecifikationerna. Läste det på något avsnitt om omreggning av nyare bilar.
"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."
P7 - Södra Skånska Regementet
Kopplingen har rasat o när jag ändå skall riva fanstyget så tänkte jag på ett eller annat sätt uppgradera till motor MED stressfläkt.
Då är ju bara frågan vilket motoralternativ som är smidigast att använda?
Vill inte höra en massa om att jag skall byta bil eftersom jag är ganska glad för denna. "Man vet vad man har, men aldrig vad man får"
Varför inte en V70 T5 motor? Visst, lite mindre effekt, men det blir mycket lättare än att försöka flytta över en V70R motor med drivlina... Tål dessutom mer effekt eftersom den har mindre cylindervolym än R-en även om det går att plocka ut 500hk+ ur Ren.
Kopplingen har rasat o när jag ändå skall riva fanstyget så tänkte jag på ett eller annat sätt uppgradera till motor MED stressfläkt.
Då är ju bara frågan vilket motoralternativ som är smidigast att använda?
Vill inte höra en massa om att jag skall byta bil eftersom jag är ganska glad för denna. "Man vet vad man har, men aldrig vad man får"
Varför inte en V70 T5 motor? Visst, lite mindre effekt, men det blir mycket lättare än att försöka flytta över en V70R motor med drivlina... Tål dessutom mer effekt eftersom den har mindre cylindervolym än R-en även om det går att plocka ut 500hk+ ur Ren.
Va väl inte en V70R motor o drivlina han köpt utan en S60R!?
Limokungen skrev:
paketet kommer ifrån en väl smälld s60r o inget annat
Du som är så duktig - berätta skillnaden på en V70R motor och en S60R motor.
Edit: Såhär i efterhand vet jag faktiskt inte om det passar på vartannat...
V70 är ju byggd på samma plattform som S80 om jag inte har fel? Det innebär att S60n antagligen är lite kortare, och jag vet att den väger en del mindre.
Du hade nog fått förlänga kardan och lite sånt, kom jag på...
Senast redigerat av TurbOla (13 januari 2009)
Du som är så duktig - berätta skillnaden på en V70R motor och en S60R motor.
E väl ingen större skillnad men rätt ska vara rätt!
Jisses... Det är ungefär som alla som skriver R-fälgar. 90% är kopior av Pegasus-fälgarna som kom original till S60R/V70R. Eller menar de fälgarna som kom till X70R. Eller 850T-5R/R.