3482
Sök

Bygga avgassystem

71 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej smile

Har planer på att bygga om mitt avgassystem till 3" men jag har en del funderingar:

1: Om man kör med enbart katalysator + sista ljuddämparen (hoppar över den första) kommer besiktningen att gå med på det då ? Eller kommer ljudet att bli för högt ? Hade tänkt köra med 4" ljuddämpare då tongue

Tacksam för svar !


OpelFredrik
14 januari 2009
#2
Det beror på.. Vad har du för motorvolym på bilen i fråga?

Jag körde 2"-rör med kat + japsdämpare på min Sunny med en 1,6 liters 4:a  och det vart för mycket! Den gick igenom besiktningen men jävlar det gick inte att åka längre sträckor för det dåna för mycket.. Ska tilläggas att bilen var dåligt isolerad/ljuddämpad också

en polare hade 3" på sin Volvo 740 med katt + sista dämparen och den gick inte igenom pga buller nivån. Bara en fråga.. Varför ska du bara ha 1 ljuddämpare? Vill du att bilen ska låda typ mullrigare så kommer den att göra det med 3" men varför skippa en ljuddämpare? Det ända som händer då är att bilen kommer låta högt och folk kommer bli irriterad eftersom bilen kommer låta som ett jetplan när du åker.

//Fredrik

Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
#3
Körde med racekatt, 2 simonsdämpare (3") o en japs med 4,5" utblås på vår 9-3a, o det tyckte inte BP om wink

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 878 Inlägg
14 januari 2009
#4
på v70in kör jag 3" DP med Racekat 3" och efter det 3" till en dämpare.

inte ett ljud om det på besiktningen. men det låter alldeles för mycket när man skall åka längre sträckor.


Häst
1 099 Inlägg
14 januari 2009
#5
Hade 3tums från turbon med sportkatt o 1 ljuddämpare på min gamla.. Lät mycket.
Ingen på besiktningen som klagade.. Man ska ha lite tur. wink

Än är inte den sista idioten född..

71 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#6
okej.

Är det bättre att köra med simonsdämpare och sedan en till ljuddämpare med 4" ?

motorn är 2,3 ltt


Xenoholic
2 559 Inlägg
14 januari 2009
#7
Mitt tips är att köpa ett färdigt JT i stället, så slipper du allt skitjobb att passa ihop en massa delar.
Kostar väl lite mer men det blir bra o inte en massa efterjobb med läckande skarvar o skit (erfarenhet).

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

71 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#8
det har du rätt i wink

TAck för svaren


OpelFredrik
14 januari 2009
#9
Jag kan också rekommendera JT! Mullrar gott och inte för högt!

//Fredrik

71 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#10
men grejen är den att jag gärna vill ha den ljuddämparen i slutet och hur ska jag göra då för att få det enkelt ?

köpa jt 3" och kapa sista dämparen sen sätta dit den nya då ? tongue


Häst
1 099 Inlägg
14 januari 2009
#11
SaaB_MaN skrev:
men grejen är den att jag gärna vill ha den ljuddämparen i slutet och hur ska jag göra då för att få det enkelt ?

köpa jt 3" och kapa sista dämparen sen sätta dit den nya då ? tongue

Ja det kan du ju göra, men personligen tycker jag det är synd att betala extra för ett färdigt system om man ska göra så. hmm

Än är inte den sista idioten född..

71 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#12
okej men då har jag en sista fråga då tongue

Om jag istället kör med den ljuddämparen på mitt befintliga 2½ och skippar 3"

DEt kanske blir gött ljud iaf då tongue

Eller har jag fel ? hehe


Häst
1 099 Inlägg
14 januari 2009
#13
Du kan ju testa?
Svårt för någon annan än du själv att bedöma vad som låter gött eller ej. wink

Lycka till!

Än är inte den sista idioten född..

1 Inlägg
10 februari 2009
#14
Inget är för högt wink

70 Inlägg
16 februari 2009
#15
Har en polare som har endast katalysator,
sedan raka rör gick igenom på besiktningen.  smile


Sök