Hur många har kvar reservhjulet mm?

Andreas 940 -utan 940
23 januari 2009 · 1 728 Inlägg

Jag har ett dubbfritt vinterhjul som reserv, mycket bättre än original-reservhjulet som är ett sånt där billigt skit som man bara får köra i 80Km/t med. Tänk på att kolla lufttrycket i era reservhjul, man bör ha som vana att göra det varje gång man skiftar sommar/vinterhjulen.

Muttley
23 januari 2009 ·

jag har i. Finns ingen anledning ändå för mig att ta bort det.

Gulmun * Klåpare
23 januari 2009 · 1 718 Inlägg

Jag har fälgkors, domkraft och ett vinterhjul i bilen. Finns inget värre än att bli stående mitt ute i ingenstans med ilsken kärring och gråtande småbarn och förklara en gång till varför det är nödvändigt med ett enormt slutsteg i reservhjulsbaljan... tongue

Men det är en småstylad bruks och familjebil. Jag förstår att en del slänger ut det i jakt på de sista hektogrammen i sommarbilen eller lekbilen.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.
matteeee Ingen himmel är så blå som min
23 januari 2009 · 2 972 Inlägg

Domkraft, vinklat skaft med lång 17-hylsa (original går inte in i sommarfälgarna), nödhjul 18" (original), reflexväst (lag på det utomlands, bra att ha) ligger i min "balja". Smidigt med 4-hjulsdrift som fixar nödhjul/reservhjul/bogsering på dolly mm smile
Har använt nödhjulet en gång dessutom sen ett spik eller nåt gjort hål i däcket.

Den lilla vikten man kunde sparat är marginell. Bättre att banta ett par kilo och vara nyskiten varje gång man kör om det är så noga.. smile

/Mattias
Hyundai Kona Electric "This is the way" (2020)
Hexenhammer Webmaster/trummis på heltid
23 januari 2009 · 1 874 Inlägg

Klart jag har kvar det. Har råkat ut för punka på mindre roliga ställen... så därför är det ett måste att ha!

hipotop
24 januari 2009 · 30 Inlägg

Jag har inget reservhjul, utan jag tecknade en assistansförsäkring istället.
Så nu har jag en massa annat i baljan ex. reflexväst, 1L olja, bilvårdsprodukter m.m

Navkapsel
24 januari 2009 · 4 637 Inlägg

Jag har tagit bort reservhjulet och reflexvästen så nu är min tvåförti snabbare än en Ferrari! Coolt!

Nej, allt viktigt har jag såklart i bilen.

T_jansson
24 januari 2009 · 114 Inlägg

Inte jag! Har assistansförsäkring smile

TyrolerHatt Skogsmålare
24 januari 2009 · 630 Inlägg

I CTR:en är det borta, nu ligger där två slutsteg istället. Har två burkar "däck på burk"

I Accorden finns det kvar

n_andersson
24 januari 2009 · 689 Inlägg

Klart man har med sig reservhjulet

Aerocombi Xenoholic
24 januari 2009 · 2 559 Inlägg

Klart man har reservhjul, domkraft, fälgnyckel o reflexväst.
För rätt var det är så står man där i 15 minus med punka o då kan du ju glömma den där djupfrysta flaskan med punkaspray, o skulle de va trafikerat så räkna inte med att du får hjälp (om du inte är en yppig, inte allt för gammal blondin i högklackat wink ), utan på med reflexvästen o ut o byt ditt däck. smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D
Saab 9-3 SE "-Autotech killer-" (1999)
Saab 9-5 AERO "THE RUBY" (2000)
Subaru Forester 2.5 XT "Mörkrädd" (2006)
940R
24 januari 2009 · 1 567 Inlägg

Jag har givetvis ett i baljan..

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS
Kia Sportage GTline "GTline" (2016)
Rallyhalle
24 januari 2009 · 4 299 Inlägg

Skulle vilja slänga ur det för att få ner slutsteget där.

Men då kan man ge sig fan på att jag kommer få punka så de får va kvar tongue

Eloff
24 januari 2009 · 4 Inlägg

klart man har med sig ett reservhjul, fälgkors, startkablar, bogserlina osv. annars står men med skägget i brevlådan någon gång när det är skit kallt å snöstorm

det låter inte så lockande

engolf
24 januari 2009 · 3 235 Inlägg

Har varken reservhjul, baksäte, nackstöd, mattor, verktyg mm.
Reservhjulet får inte plats, för nu är lustgasflaskan monterad där.
Baksätet har nästan aldrig tidigare haft behov för, kör i stort sett alltid ensam.
Mattor blir överflödiga när man inte har passagerare med sig, samma med nackstöd (bortsett från förarplatsen).
Det, plus andra diverse saker gör att bilen vägen ca 50 kg mindre.

Måste tillägga: har assistansförsäkring och däck på burk.

Senast redigerat av engolf (24 januari 2009)

Thiger_84
24 januari 2009 · 509 Inlägg

Har kvar allt som följde med bilen. Reservhjul, verktyg, domkraft, bogserlina mm. Har aldrig fått punka men skulle jag slänga ut reservhjulet så skulle jag säkert få de. Bättre å trimma så behöver man inte spara vikt hehe;)

Rojpen
24 januari 2009 · 2 230 Inlägg

klart det ligger kvar även verktyg m.m. men äre det strippen så åker sånt ut:)  kan ju kanske spara nån halv sekund hehe:P

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Drönirettab
24 januari 2009 · 21 761 Inlägg

Andreas 940 skrev:
mycket bättre än original-reservhjulet som är ett sånt där billigt skit som man bara får köra i 80Km/t med.

Absolut, den där plastskiten till "däck" är ju ett skämt egentligen. smile

Har reservdäcket med i bilen, men ingen reservdunk. Litar på att jag inte glömmer att tanka i tid, men den dagen kommer väl när man får soppatorsk mitt ute i ödemarken med alla isbjörnar antar jag. wink

Funkiee Saab älskare!
24 januari 2009 · 4 597 Inlägg

Rallyhalle skrev:
Skulle vilja slänga ur det för att få ner slutsteget där.

Men då kan man ge sig fan på att jag kommer få punka så de får va kvar tongue

Precis Jacob tongue brukar vara så att när man väl behöver de, så ligger de ett slutsteg där lol haha

Jag själv har kvar allt nödvändigt, samt kroken smile

Mvh Patrik

Volvo XC70 "Polestar" (2016)
Hamilton
24 januari 2009 · 8 864 Inlägg

Har inget reservhjul, var nog tillval till min. Det följde med en kompressor som förövrigt fungerar bra till annat+en tub med något tätningsmedel.

Fotograf på tierpidag.se
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang