2686
Sök

varför motorbromsning?

50 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#1
Har en audi a4, grymt nöjd med den och den går hur fint som helst men när jag kör snabbt och släpper på gasen så blir det som att den motorbromsar direkt, varför?

går det att lösa det problemet på något sätt?

tacksam för alla tips och trix!


250 Inlägg
27 januari 2009
#2
Det e väl inget problem smile


Försöker iaf
12 819 Inlägg
27 januari 2009
#3
Alltså direkt man släpper gasen så motorbromsar ju alla bilar..

Beskriv problemet lite mer detaljerat.

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
27 januari 2009
#4
Motorbromsning är väl hur normalt som helst... Iaf för bilar med manuell låda..
Om man inte har en bil med frihjul iofs.. roll
Senast redigerat av Irmscher Vectra (27 januari 2009)

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Avstängd
386 Inlägg
27 januari 2009
#5
Min 1.8t är likadan men jag har vant mig..

50 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#6
kanske är det som det ska men känns som att jag skulle vilja tabort lite av det, känns ju som rätt extremt nu ju big_smile bättre å få bilen i mer rullning ju, iallfall vid högre växlar tongue gasar jag upp och gör snabbt  på 5ans växel vill jag ju inte att bilen ska börja bromsa så fort jag släpper gasen tongue finns det inget som kan lösa det eller? smile


250 Inlägg
27 januari 2009
#7
Syftet är ju att du ska hålla gasen nere lite gran hela tiden när du vill rulla och när du vill sakta ner så släpper du på gasen. Bilen drar knappt någon bensin alls när du kommit upp i hög fart och väl rullar.


50 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#8
okej, jag får väl fortsätta köra på då big_smile


796 Inlägg
27 januari 2009
#9
Fortsätter lite på tråden och undrar en grej.

På körskolan lärde dom ut att om man tex närmar sig en stoppskylt skall man motorbromsa fram till "skylten" för att sedan dra in kopplingen det sista  och bromsa med bromsen.

Man skall alltså inte dra in koppligen 150meter innan och låta motorn lägga sig på tomgång för att sedan bromsa med bromsarna hela vägen.

Anledningen till detta var att bilen dricker MER bensin om man trampar in kopplingen tidigt och låter motorn lägga sig på tomgång, istället för att motorbromsa.


Kan tänka mig att man sparar på bromsar och att körningen blir mjukare, men tar det verkligen mindre bensin när man motorbromsar???

Gått länge o funderat på detta och undrar om någon har ett konkret svar!smile

Mvh/ anton

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

561 Inlägg
27 januari 2009
#10
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?


2 283 Inlägg
27 januari 2009
#11
Hur länge har du haft körkort?

R.I.P. Michael Jackson!

796 Inlägg
27 januari 2009
#12
BALAN skrev:
Motorbromsar du stängs soppatillförseln helt, då drivs ju motorn av hjulen om man säger så.

Det gör den inte på tomgång då du måste ha lite soppa för att hålla motorn igång. E du med?

Nu är jag med. Ganska lokiskt:)

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

18 Inlägg
27 januari 2009
#13
kallas ekonomisk körstil, funkar rätt bra. får kanske inte lika bra resultat som på en lastbil men plånboken tycker ändå om det smile vet att det e rätt många som monterar vacummätare i sina bilar, IDIOTER! förbrukningen ställs ju med gaspedalen wink

Stolpskott Racing

1 142 Inlägg
27 januari 2009
#14
men om du släpper gasen gör de väll inget om den motorbromsar... slipper du nöta på vanliga bromsarna

50 Inlägg
27 januari 2009
Trådstartare
#15
har tänkt på samma sak jag med det med bensinförbrukningen så tack för det svaret också smile men som jag redan typ frågat, det går inte att försämra motorbromsningen vid högre växlar? för släpper jag gasen helt vid hög hastighet så blir det ju som en liten tvärnit nästan innan bilen börjar rulla jämn nedåt i hastighet.

vill alltså ha bort det där rycket i hög hastighet smile med det går alltså inte?


Med.lem
3 759 Inlägg
27 januari 2009
#16
När bilen kommer ner till ca 1500rpm kommer den sluta motorbromsa, och då även börja dra bensin igen, man hör/känner när det slår in. Detta för att bilen inte ska dö när du motorbromsar.

Fanns en jättebra ekomätare i min gamla Omega 3000 visar L per 10mil. och så fort man släppte gasen visade den 0. Men när man kom ner till ca 1400-1600rpm så morrade motorn till och mätaren visade 14,**L/10mil. Detta på en 20 år gammal bil. Tack Tyskland.

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 867 Inlägg
27 januari 2009
#17
Det låter som du har dåliga motorfästen, det är ganska vanligt på dom där.
Öppna huven och kolla om du kan flytta på motorn relativt lätt med händerna, kolla även nere vid motorfästena om det är några sprickor i dom och om det har läckt nån vätska(det är vätska i kuddarna)

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

50 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#18
Koop skrev:
Det låter som du har dåliga motorfästen, det är ganska vanligt på dom där.
Öppna huven och kolla om du kan flytta på motorn relativt lätt med händerna, kolla även nere vid motorfästena om det är några sprickor i dom och om det har läckt nån vätska(det är vätska i kuddarna)

okej tack för det, ska kolla upp det så snart som möjligt.


88 Inlägg
28 januari 2009
#19
En sak att tänka på om ni kör s.k "Ecodriving" är att rasta bromsar lite då och då, blir dyrt annars med alla reparationer.


.-ϻΘϨƎЯ
1 313 Inlägg
28 januari 2009
#20
sphinxus skrev:
kallas ekonomisk körstil, funkar rätt bra. får kanske inte lika bra resultat som på en lastbil men plånboken tycker ändå om det smile vet att det e rätt många som monterar vacummätare i sina bilar, IDIOTER! förbrukningen ställs ju med gaspedalen wink

vacuum mätaren sätter man ju i bara för å ha en mätare som rör på sig om man inte har turbo tongue

"Hellre en kråka i näsan, än en skata i sängen"


Sök