1934
Sök

Här diskuterar vi Biltemas varor! Allt om Biltema!

414 Inlägg
30 oktober 2014
#5221
Då kom jag ihåg rätt då med andra ord

1 705 Inlägg
31 oktober 2014
#5222
fadret skrev:
it_mutt skrev:
below_ skrev:
hade biltemas kompressorhorn på idag på besiktningen och det sa dom inget om

Vad besiktningen säger/släpper igenom och vad som är lagligt, är två helt olika saker (nu säger jag dock inte att biltemas kompressorhorn skulle vara olagliga)

Håller med där,var i Måndags och besiktade vraket som jag har,enda 2:an på den var avsaknad av signal,hade i garaget kompressorhorn,monterade detta och åkte till ombesiktning,fortfarande 2:a på signal,enligt dom på bilprovningen är det inte godkänt.

Precis som jag sa några få inlägg längre upp då.

"Kompressorhornet får alltså inte användas som en *ersättning* till tutan, men är helt ok som ett *komplement*."


210 Inlägg
15 november 2014
#5223
pukan2 skrev:
har köpte en laddtrycksmätare på biltema den Analoga mätaren, när den installerades ställde jag laddtrycket på 0,5 bar och har inte gjort nåt alls förutom att byt från 95 till 98 oktan efter det så laddar den 1.0 bar, och en mängd med felsökningar har gjort men jag hittar inga. nån som har nån erfarenhet om den anolaga laddtrycksmätaren.

bilen den sitter i är en volvo 945 ltt automat 1997.

Det kan ju inte vara tryckmätaren som helt plötsligt visar fel med det dubbla. Eller kan den det. Du måste ju märka om bilen verkligen laddar det dubbla utan att titta på tryckmätaren. Du har ju ca 50-60 hk mer med 0,5 bars extra tryck.


210 Inlägg
15 november 2014
#5224
Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.
Senast redigerat av Bosse-buss (15 november 2014)


En 5a är Livet.
2 005 Inlägg
15 november 2014
#5225
Tror att aggen funkar utan större bekymmer för de flesta. Dock så skulle jag vilja se om dessa agg klarar en Svensson behandling i 20 år dvs kallstart och massa småsträckor till ICA för att sen vara kokhet utan att kylas. Sen efter detta så kommer en finnig påg och ställer upp laddet till dubbla eller tredubbla. Undra vilka agg som håller bäst. Ett Biltema eller ett org?

Mycket är samma som original på Biltema. Dock kan nivån på kvalitén vara lägre satt i Biltemas grejor. Man kan ha tur och få ett bra ex eller ett sämre. Det kan vara lite sämre material som kanske inte syns. Lite som bromsar. Vissa dammar satan andra mindre. Tillsätt lite Asbets och man slipper dammet.

Dvs Jag tror att Biltemas grejor räcker för de flesta vid vettig användning och vad det kostar.
En kompis köpte en kompressor från Biltema för en 10-15 år sedan. Den gick sönder samma dag. Biltemas högtryckstvätt kan man tvätta äpple med men att få något rent med den då lägger jag hellre mer pengar på en Nilfisk eller likvärdigt.


1 020 Inlägg
15 november 2014
#5226
Bosse-buss skrev:
Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.

Jag säger inte att aggregaten är dåliga,  men tro att biträdet skulle säga att jo det är skit o vi får 100 reklamationer om dagen finns inte.
Har aldrig hört något biträde erkänna en sån sak även om fallet är så.
Dom sade likadant till mig ang deras spindelleder till s80, trots att dom bevisligen skiljde mycket i mått att dom ej gick att använda.
Sen kan jag tro att det är svårt o få igenom reklamation på tex agg.
Kan ju likabra varit fel vid montering om dom skulle rasa.

Om du inte är tokförbannad har du inte koll på vad som pågår

1 705 Inlägg
16 november 2014
#5227
Bosse-buss skrev:
Enligt biträdet i kundservice på Biltema Lund så har de inte haft några reklamationer på turboaggregaten överhuvudtaget. De säljer ca ett i veckan där i Lund sa han både till Saab och Volvo. Jag har ett på min Saab 9-5 från 1999 sedan några veckor tillbaka och märker inga konstigheter alls. Det står inte Garrett på aggregaten men i övrigt verkar det vara identiskt med originalet utan att ha öppnat det och studerat i detalj.

Det kan inte vara någon skillnad på insidan heller för antingen klarar delarna värmen upp till över 1 000 grader och ett varvtal på turbinaxeln på ca 200 000 varv/min eller så gör de inte det. Det finns liksom inga genvägar för att oljesmörja den flytande axeln utan det måste vara material ämnad för just ett turboaggregat och en kvalitetsolja. Många i olika forum säger samma sak som jag att Biltemas aggregat inte vållar några problem.

Nu är ju inte materialet den enda faktorn vid hållfasthet på just en turbo, hur bra balanserad den är spelar rätt stor betydelse. Jag tvivlar på att dom billigare aggen är individuellt balanserade, utan antagligen balanserar dom ett agg och sen tillverkar dom tiotusen till efter samma mall och hoppas att dom blir exakt likadana.


210 Inlägg
26 november 2014
#5228
Extrazz skrev:
Tror att aggen funkar utan större bekymmer för de flesta. Dock så skulle jag vilja se om dessa agg klarar en Svensson behandling i 20 år dvs kallstart och massa småsträckor till ICA för att sen vara kokhet utan att kylas. Sen efter detta så kommer en finnig påg och ställer upp laddet till dubbla eller tredubbla. Undra vilka agg som håller bäst. Ett Biltema eller ett org?

Inget aggregat klarar en idiotisk behandling. Dock klaras kylning av på ett bra sätt i och med vattenkylningen. En vattenkylning som primärt finns just för att kyla av turbinaxeln när motorn stängs av och inte har någon större funktion under drift.

andreas1 skrev:
Jag säger inte att aggregaten är dåliga,  men tro att biträdet skulle säga att jo det är skit o vi får 100 reklamationer om dagen finns inte.
Har aldrig hört något biträde erkänna en sån sak även om fallet är så.
Dom sade likadant till mig ang deras spindelleder till s80, trots att dom bevisligen skiljde mycket i mått att dom ej gick att använda.
Sen kan jag tro att det är svårt o få igenom reklamation på tex agg.
Kan ju likabra varit fel vid montering om dom skulle rasa.

Tro att biträdet ljuger kan man ju. Du har inte pratat med biträdet mellan fyra ögon som jag gjort. Vad gäller spindelleder och annat så må det vara hänt att kvaliteten skiftar men jag för min del har aldrig köpt någon reservdel hos Biltema som felat på något sätt.

rcy skrev:
Nu är ju inte materialet den enda faktorn vid hållfasthet på just en turbo, hur bra balanserad den är spelar rätt stor betydelse. Jag tvivlar på att dom billigare aggen är individuellt balanserade, utan antagligen balanserar dom ett agg och sen tillverkar dom tiotusen till efter samma mall och hoppas att dom blir exakt likadana.

Du tror detta ja och det är noterat.
Senast redigerat av Bosse-buss (26 november 2014)


350 Inlägg
1 december 2014
#5229
Vad tror folket?

Våtslipa ett bakljus och klarlackade med biltemas klarlack. Blev över förväntan.
Köpte toningsspray+borttagningssprayen och testa på ett annat bakljus och det såg trevligt ut med ett lager.
MEN vågar jag lägga på toningsspray på en-komponent klarlack? På borttagningssprayburken står det "spray paint remover" vilket fick mig och haja till tongue

I'm not a complete idiot, some parts are missing!
Birdy Birdy in the sky, Fell a Poo Poo in my eye, Me dont care Me dont cry, Me just happy cows dont Fly!

71 Inlägg
2 december 2014
#5230
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.


Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2014
#5231
phortlund skrev:
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

71 Inlägg
2 december 2014
#5232
it_mutt skrev:
phortlund skrev:
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

Mestadels mutterdragare och slip men också lite annat mindre som att fylla däck och blåsa lite luft bara.


Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2014
#5233
phortlund skrev:
it_mutt skrev:
phortlund skrev:
Biltemas kompressorer, hur är det med dom?
Tänkte mig denna http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -24-17668/ eller http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … 24-17669/.

Kan ingenting om kompressorer måste jag säga. Ska använda den till verktyg men den kommer inte användas allt för ofta så det känns dumt att lägga ner en förmögenhet på det.

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

Mestadels mutterdragare och slip men också lite annat mindre som att fylla däck och blåsa lite luft bara.

Skulle inte rekommendera någon av dessa isf. En av deras billigare slipar vet jag vill ha runt 130L/min

Ingen av dessa ger det.

Genomsluppen är inte alls intressant, då detta är en siffra man kan (och därför också gör) räkna ut teoretiskt (varv/min x kolvantal x slaglängd x kolvarea har jag för mig).

Kör något i stil med (inte från Biltema) denna; http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -50-17673/ i det lilla garaget, och den fungerar bra.

Tycker du den är lite för dyr så ta en titt på blocket

Finns mängder med folk som kommer hävda att en "liten plutt" kommer duga alldeles ypperligt. 95% av dessa har säkerligen aldrig använt "samma verktyg" tillsammans med en, för ändamålet, anpassad kompressor

- - Edit - -

Så kolla lite på vad du tänkt använda för verktyg och vad dessa vill ha i luftväg

- - Edit 2 - -

Sen givetvis, arbetstrycket får du ju också ta med i jämförelsen.

Så, luftmängd och arbetstryck
Senast redigerat av it_mutt (2 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

71 Inlägg
2 december 2014
#5234
it_mutt skrev:
phortlund skrev:
it_mutt skrev:

Beror ju på vad du tänkt använda för verktyg

Mestadels mutterdragare och slip men också lite annat mindre som att fylla däck och blåsa lite luft bara.

Skulle inte rekommendera någon av dessa isf. En av deras billigare slipar vet jag vill ha runt 130L/min

Ingen av dessa ger det.

Genomsluppen är inte alls intressant, då detta är en siffra man kan (och därför också gör) räkna ut teoretiskt (varv/min x kolvantal x slaglängd x kolvarea har jag för mig).

Kör något i stil med (inte från Biltema) denna; http://biltema.se/sv/Verktyg/Tryckluft/ … -50-17673/ i det lilla garaget, och den fungerar bra.

Tycker du den är lite för dyr så ta en titt på blocket

Finns mängder med folk som kommer hävda att en "liten plutt" kommer duga alldeles ypperligt. 95% av dessa har säkerligen aldrig använt "samma verktyg" tillsammans med en, för ändamålet, anpassad kompressor

- - Edit - -

Så kolla lite på vad du tänkt använda för verktyg och vad dessa vill ha i luftväg

- - Edit 2 - -

Sen givetvis, arbetstrycket får du ju också ta med i jämförelsen.

Så, luftmängd och arbetstryck

Okej tack för infon!

Har kikat på en begagnad som ger 135L i minuten (35L tank), 8 bar och 3 hästar.

Men ska fortsätta spana lite så kanske jag återkommer i en annan tråd eller så.


2 411 Inlägg
2 december 2014
#5235
Jula har en annars för ca 2200 och den funkar ypperligt :-) 400l per minut och 50l tank. Det behövs om man ska köra lite värre maskiner :-)


Avstängd
10 388 Inlägg
2 december 2014
#5236
Nybergrobin skrev:
Jula har en annars för ca 2200 och den funkar ypperligt :-) 400l per minut och 50l tank. Det behövs om man ska köra lite värre maskiner :-)

Genomsluppen ja, igen, inte vidare intressant.

300L/min i fri luftmängd (Vilket stämmer bra då man ser till att fri luftmängd är ~75% av genomsluppen)

Sen är jag personligen anti direktdrivna. Mycket för att de (åtminstone förr) lät som ett helt storindustriområde (i förhållande till remdrivna).
Senast redigerat av it_mutt (2 december 2014)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

619 Inlägg
2 december 2014
#5237
Går säkert o söka men kan ej nu... Nån som vet om dom har nån bra typ elox färg man kan använda för att lacka bromsok? ELler nån 'blåare' färg som tål lite värme


Soppgubbe
900 Inlägg
22 december 2014
#5238
Någon som har erfarenhet av dessa fälgskydd?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ydd-33340/

När du tittar på två trassor vet du,
att när du har bestämt dig för vilken som är höger,
så kan du vara säker på att den andra är vänster

BASS GLAD
1 382 Inlägg
23 december 2014
#5239
V70Drive skrev:
Någon som har erfarenhet av dessa fälgskydd?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ydd-33340/

förstår inte hur man kan kalla de fälgskydd,,,
en tun tejp smile

Tack Till
Berget Allservic
Bergets custom

526 Inlägg
25 december 2014
#5240
birka76 skrev:
V70Drive skrev:
Någon som har erfarenhet av dessa fälgskydd?

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … ydd-33340/

förstår inte hur man kan kalla de fälgskydd,,,
en tun tejp smile

Haha ja den lär ju inte göra mycket nytta mot en trottoarkant :)Dock så är det snyggt.



Sök