Här kommer en liten update på minnet för er som liksom jag är helt "wasted" på farliga ångor;) Lite bilder jag tog innan jag lämnade grejorna hos lackeraren. Nu är det bara vänta som gäller i några dagar....snyft...
Kolfiberfronten, ursäktar den dåliga bildkvalitén.
Bakre stötfångaren.
Bakluckan.
Breddningsskärmarna.
Främre adapterplattor & tanklock.
Hade inget & göra för stunden så varför inte göra dörrhandtagen i kolfiber också...
Bilen kommer att bli Gul/guld-metallic med guldglitter i kolfibrets klarlack. Nästa omgångs bilder blir på en nylackad lite bil=)
En tanke som slog mig på Elmia: Paul, har du sett filmen Conspiracy Theory? Tror du hade huvudrollen i den under den gångna påskhelgen....men det är ju bara vad jag tror. SNYGGT JOBBAT PAUL, hoppas vi ses snart igen på utställningarna i sommar.
Väntar med spänning på att grejerna ska komma tillbaka med klarlack.... När beräknas du få dom??
Dom skulle börja ge sig på bilen & alla grejor till den idag. Blir att hämta den början av nästa vecka & försöka hinna sätta ihop den till utställning nästa helg=) Lite pill med effekten i lacken & en jäkla massa slip men det har jag lämnat över till de grymma lackerarna=) JOBBA JOBBA JOBBA!!!
Riktigt tjusigt måste jag säga, ska bli kul att se den färdiga bilen sen.
Har en fråga angående kolfiber jobben som för övrigt är riktigt snygga, när du gjorde t.ex huven där du använde en gjutplugg för att få till den. Lägger du först på nån sorts medel som gör att kolfibern släpper från den o sen på ett antal lager med kolfiber eller använder du dig utav vakum och värme bakning? Är inte så insatt i det så du får ursäkta mitt ganska så fattiga vetande och tekniska temer på allt
Riktigt tjusigt måste jag säga, ska bli kul att se den färdiga bilen sen.
Har en fråga angående kolfiber jobben som för övrigt är riktigt snygga, när du gjorde t.ex huven där du använde en gjutplugg för att få till den. Lägger du först på nån sorts medel som gör att kolfibern släpper från den o sen på ett antal lager med kolfiber eller använder du dig utav vakum och värme bakning? Är inte så insatt i det så du får ursäkta mitt ganska så fattiga vetande och tekniska temer på allt
Detta kan jag svara på då det är jag som har gjutit huven till alex. När man ska gjuta formar och detaljer så använder man släppvax som appliceras i flera omgångar, oftast 5-6 rundor vaxar vi i tidigare oanvända formar, sedan behöver man inte vaxa mer än en gång när man gjutit i dem. Vi våtlaminerar kolfibern, emellanåt så använder vi vakuum, men det är mest bökigt tycker vi. Värmebakning, eller autoklav som det kallas, använder man mest på prepreg väv som är förimpregnerad med polyester och förvaras i kylrum, härdningen på prepreg vävar aktiveras av värmen.
Riktigt tjusigt måste jag säga, ska bli kul att se den färdiga bilen sen.
Har en fråga angående kolfiber jobben som för övrigt är riktigt snygga, när du gjorde t.ex huven där du använde en gjutplugg för att få till den. Lägger du först på nån sorts medel som gör att kolfibern släpper från den o sen på ett antal lager med kolfiber eller använder du dig utav vakum och värme bakning? Är inte så insatt i det så du får ursäkta mitt ganska så fattiga vetande och tekniska temer på allt
Detta kan jag svara på då det är jag som har gjutit huven till alex. När man ska gjuta formar och detaljer så använder man släppvax som appliceras i flera omgångar, oftast 5-6 rundor vaxar vi i tidigare oanvända formar, sedan behöver man inte vaxa mer än en gång när man gjutit i dem. Vi våtlaminerar kolfibern, emellanåt så använder vi vakuum, men det är mest bökigt tycker vi. Värmebakning, eller autoklav som det kallas, använder man mest på prepreg väv som är förimpregnerad med polyester och förvaras i kylrum, härdningen på prepreg vävar aktiveras av värmen.
mvh
Precis som Krille säger så har han gjutit huven till bilen. Jag draperar mest grejor i kolfiber & lämnar över helgjutna projekt till min "kolfibermaster" Krille=) Tack för svaret Krille.
Nu är bilen färdiglackad, endast kolfiberdelarna återstår att klarlackas med en specialnyans som ger extra effekt i solljus. Bilderna gör inte bilen riktigt rättvisa trots tagna med bra kamera, bör upplevas IRL för att se effekten. Den ser mest guldig ut på bild.... Helt nöjd med resultatet!
Riktigt tjusigt måste jag säga, ska bli kul att se den färdiga bilen sen.
Har en fråga angående kolfiber jobben som för övrigt är riktigt snygga, när du gjorde t.ex huven där du använde en gjutplugg för att få till den. Lägger du först på nån sorts medel som gör att kolfibern släpper från den o sen på ett antal lager med kolfiber eller använder du dig utav vakum och värme bakning? Är inte så insatt i det så du får ursäkta mitt ganska så fattiga vetande och tekniska temer på allt
Detta kan jag svara på då det är jag som har gjutit huven till alex. När man ska gjuta formar och detaljer så använder man släppvax som appliceras i flera omgångar, oftast 5-6 rundor vaxar vi i tidigare oanvända formar, sedan behöver man inte vaxa mer än en gång när man gjutit i dem. Vi våtlaminerar kolfibern, emellanåt så använder vi vakuum, men det är mest bökigt tycker vi. Värmebakning, eller autoklav som det kallas, använder man mest på prepreg väv som är förimpregnerad med polyester och förvaras i kylrum, härdningen på prepreg vävar aktiveras av värmen.
mvh
Okej, tack så mycket för att du förklarade, då har man lärt sig nått nytt idag då
Du måste ha dålig upplösning i datorn=) Det är metalliceffekt i lacken & även allt kolfiber kommer få samma effekt. Det blev en väldigt speciell nyans, mer guld-grön-gul metallic skulle jag kalla den.