co-värde / hc-värde / lambda-värde för högt, Vad är fel ?

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Gäller min Honda Civic 96

Om det är fel på dessa värdena - helt galet högt är det:
co-värde / hc-värde / lambda-värde för högt


Fick det mätt på en verkstad igår:
co och hc-värde = 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

Inget avgasläckage sa de heller.

De provade byta lambda men blev ingen skillnad heller.

De kollade med dator men svårt att finna felet. Tur jag är
ute i tid flera månader innan besiktningen som är i maj.

Vill få det fixat så fort som möjligt.. borde vara fler som har samma
problem ?



Hjälp!

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

:(Enligt vad jag hört så kan det vara min katalysator som kan påverka alla världen, se den här;
http://www.sparktecmotorsports.com/cat101c.html

Kan det stämmer? det säger verkstaden av egen erfarenhet o sedan tidigare,
medans vissa säger det kan vara grenröret...

Tacksam för seriösa svar!

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
caromania Forummoderator
4 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Vad har du för grenrör?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Grenrör:  (minns ej märke)

men katalysatorn - se bild längre upp i trådlänken



(men en katalysator kan påverka alla världen med)

vill ju inte köra med original grenrör igen.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/7118/394848_g1kzf1.jpg

Senast redigerat av Andreas79 (4 februari 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
caromania Forummoderator
4 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Om din lambdasond sitter nere vid katen som på bilden så bör det gå bra. Oftast beror det på grenröret om sonden sitter på endast ett av rören, tex som det gör på Supersprints rör. Signalen som skickas till ECUn blir helt enkelt felaktig då den baseras på en cylinders avgaser.

Eventuellt har sonden svårt att bli riktigt varm så långt bort så den behöver tokköras före testet?

Har du möjlighet att byta tillbaka till originalkatten?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
terazzi
4 februari 2009 ·

Ska kanske med köpa en 200sx med samma problem, han sa d bara va avgaset som läckte.. kan d va ngt mer?

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Lambdan är inkopplad på sidan, finns även uttag på grenröret längre ner men det gjorde ingen skillnad.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
finne-83
4 februari 2009 · 236 Inlägg

luft lägage på nån vakum slangar den höjer dom värdena...

Senast redigerat av finne-83 (4 februari 2009)

de kostar att ligga på topp...
Volkswagen Caddy 1.9TDI "Blue Baron" (2006)
dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

motorn får inte ha så höga värden innan katen, så det år nog inte fel på den.

caromania Forummoderator
4 februari 2009 · 9 296 Inlägg

Då är det nog grenröret som spökar.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

kan du skriva du dom exakta värdena?

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

CO & HO - värden: 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

Det pendlade mellan de värdena - har inte exakta. Men som sagt det är på tok för högt!

Nån som skrev även här om katalysator byta... kanske kan hoppas på det?


Fortsätt tipsa! och av egna erfarenheter..

Som sagt han i verkstaden säger av erfarenheter att det är garanterat katten
som kan ändra alla värdena.. om det är fel sorts kat!?

Senast redigerat av Andreas79 (4 februari 2009)

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Garfield
4 februari 2009 · 1 019 Inlägg

Andreas79 skrev:
CO & HO - värden: 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

CO-värde på 3-400% är omöjligt.

Andreas79 skrev:
Som sagt han i verkstaden säger av erfarenheter att det är garanterat katten
som kan ändra alla värdena.. om det är fel sorts kat!?

Katalysatorn påverkar inte lambdavärdet.

Senast redigerat av Garfield (4 februari 2009)

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Garfield skrev:

Andreas79 skrev:
CO & HO - värden: 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

CO-värde på 3-400% är omöjligt.

Andreas79 skrev:
Som sagt han i verkstaden säger av erfarenheter att det är garanterat katten
som kan ändra alla värdena.. om det är fel sorts kat!?

Katalysatorn påverkar inte lambdavärdet.

Men det konstiga är att vad jag hört av andra som bytat kat så har lambda-värdet påverkats
bevisligen och även de andra två värdena... så visst kan det stämma iallafall ändå...

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

skriv så här
co=
hc=
o2=
co2=

Senast redigerat av dr-aero (4 februari 2009)

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

co= 3-400
hc= 3-400
o2= lambda ?? = 1,08-1,15

detta är de värden jag fått.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

omöjligt,ok med hc på3-400 men inte co.
fick du ingen utskrift?

dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

o2 = restsyre
co2= koldioxid

dr-aero
4 februari 2009 · 290 Inlägg

Garfield skrev:

Andreas79 skrev:
CO & HO - värden: 3-400 och lambda-värdet = 1,08-1.15

CO-värde på 3-400% är omöjligt.

Andreas79 skrev:
Som sagt han i verkstaden säger av erfarenheter att det är garanterat katten
som kan ändra alla värdena.. om det är fel sorts kat!?

Katalysatorn påverkar inte lambdavärdet.

katten påverkar visst lambda värdet.

Andreas79
4 februari 2009 · 3 968 Inlägg

Nu får ni bestämma er! Nån skriver att katen påverkar lambdavärdet
medans andra skriver att den inte gör det...
wink

Får hoppas att han på verkstaden har rätt... i att det är katten då ?

Men den nuvarande katten kanske innehåller grejer som gör att
det är fel värden för Sveriges bilprovnings-krav o.s.v ? fattar noll ...
men drygt detta.

Honda Accord Coupé "V6 3.0 VTEC" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang