turbo konventera vr6 motor 2.9L

760turbo
4 februari 2009 · 220 Inlägg

hej har stora funderingar på att turbokonventera en 2,9L vr6 motor. men undrar hur mycket man vågar ladda så det håller. 0,4 - 0,5 borde väl funka?

mackelito
4 februari 2009 · 61 Inlägg

vr6.nu är verkligen ett bra tips för dig, vr6motorer är lite speciella

Blida
4 februari 2009 · 654 Inlägg

Inget funkar om det inte mappats ordentligt.
Medans det som mappats ordentligt kan funka långt över det laddtrycket.

Givetvis finns det ju fler faktorer som spelar in,men just mappningen är A och O om man inte vill bränna tex kolvringarna vid första provkörningen eller liknande.

Hur just VR6 är att T-konvertera vet jag inte,men prova gärna länken som postats samt även google.

760turbo
7 februari 2009 · 220 Inlägg

Blida skrev:
Inget funkar om det inte mappats ordentligt.
Medans det som mappats ordentligt kan funka långt över det laddtrycket.

Givetvis finns det ju fler faktorer som spelar in,men just mappningen är A och O om man inte vill bränna tex kolvringarna vid första provkörningen eller liknande.

Hur just VR6 är att T-konvertera vet jag inte,men prova gärna länken som postats samt även google.

givetvis ska den mappas om och mer därtill. vill bara veta hur mycket man kan ladda inom ett säkert område så inte det blir ett hål i blocket ett liknande smile

MeloveGolf Vw trimmare
7 februari 2009 · 2 995 Inlägg

760turbo skrev:

Blida skrev:
Inget funkar om det inte mappats ordentligt.
Medans det som mappats ordentligt kan funka långt över det laddtrycket.

Givetvis finns det ju fler faktorer som spelar in,men just mappningen är A och O om man inte vill bränna tex kolvringarna vid första provkörningen eller liknande.

Hur just VR6 är att T-konvertera vet jag inte,men prova gärna länken som postats samt även google.

givetvis ska den mappas om och mer därtill. vill bara veta hur mycket man kan ladda inom ett säkert område så inte det blir ett hål i blocket ett liknande smile

1.2Bar på orginal komp + E85 just nu klarar säkert mer...

0.4-0.5 är bara förspel på VR-6 wink

med en 2mm komp platta så kan du ladda 1.5+ på 95-oktan med standard grejjer och få ut 4-500hk utan problem...

Senast redigerat av MeloveGolf (7 februari 2009)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
760turbo
7 februari 2009 · 220 Inlägg

MeloveGolf skrev:

760turbo skrev:

Blida skrev:
Inget funkar om det inte mappats ordentligt.
Medans det som mappats ordentligt kan funka långt över det laddtrycket.

Givetvis finns det ju fler faktorer som spelar in,men just mappningen är A och O om man inte vill bränna tex kolvringarna vid första provkörningen eller liknande.

Hur just VR6 är att T-konvertera vet jag inte,men prova gärna länken som postats samt även google.

givetvis ska den mappas om och mer därtill. vill bara veta hur mycket man kan ladda inom ett säkert område så inte det blir ett hål i blocket ett liknande smile

1.2Bar på orginal komp + E85 just nu klarar säkert mer...

0.4-0.5 är bara förspel på VR-6 wink

med en 2mm komp platta så kan du ladda 1.5+ på 95-oktan med standard grejjer och få ut 4-500hk utan problem...

okej. det låter ju kanon bra. tack för infon big_smile

MeloveGolf Vw trimmare
7 februari 2009 · 2 995 Inlägg

760turbo skrev:
okej. det låter ju kanon bra. tack för infon big_smile

jag rekommenderar dock inte massvis med ladd utan komp-platta....

köp en 2mm headspacer så är du säkrad och kan köra 400hk+ utan att vara orolig
utan komp-platta och 95-oktan räcker nog 0.5 väl...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Rojpen
7 februari 2009 · 2 230 Inlägg

måste ju fråga vad som menas med komp-platta? hmm är det kompsänking som ni pratar om?? :S

så kan det vara då det inte blev som det skulle
itouch
8 februari 2009 · 1 488 Inlägg

Jepp det är kompsänkning de menar. Man sätter en tjockare packning/platta. Kompsänker du ska du vara god för 400hk med originalgrejer.

Blida
8 februari 2009 · 654 Inlägg

MeloveGolf skrev:

760turbo skrev:

Blida skrev:
Inget funkar om det inte mappats ordentligt.
Medans det som mappats ordentligt kan funka långt över det laddtrycket.

Givetvis finns det ju fler faktorer som spelar in,men just mappningen är A och O om man inte vill bränna tex kolvringarna vid första provkörningen eller liknande.

Hur just VR6 är att T-konvertera vet jag inte,men prova gärna länken som postats samt även google.

givetvis ska den mappas om och mer därtill. vill bara veta hur mycket man kan ladda inom ett säkert område så inte det blir ett hål i blocket ett liknande smile

1.2Bar på orginal komp + E85 just nu klarar säkert mer...

0.4-0.5 är bara förspel på VR-6 wink

med en 2mm komp platta så kan du ladda 1.5+ på 95-oktan med standard grejjer och få ut 4-500hk utan problem...

Öhh VA?!
Jag är ingen VW kännare/expert,men det låter helt sjukt i mina öron att det går att göra på org grejerna.
Sitter det smidda kolvar och liknande i dom motorerna original som orkar med den ökade påfrestningen och värmen?
Iofs så blir det väl inte samma värme utveckling från E85,men ändå - 1,5bar är väldigt mycket för merparten av alla sugmotorers org delar som inte är smidda dvs.

Berätta gärna lite mer om ditt motor koncept=).*blev ju nyfiken nu*

MeloveGolf Vw trimmare
8 februari 2009 · 2 995 Inlägg

Blida skrev:
Öhh VA?!
Jag är ingen VW kännare/expert,men det låter helt sjukt i mina öron att det går att göra på org grejerna.
Sitter det smidda kolvar och liknande i dom motorerna original som orkar med den ökade påfrestningen och värmen?
Iofs så blir det väl inte samma värme utveckling från E85,men ändå - 1,5bar är väldigt mycket för merparten av alla sugmotorers org delar som inte är smidda dvs.

Berätta gärna lite mer om ditt motor koncept=).*blev ju nyfiken nu*

VR-6 är från början designad för att vara en diesel men man la ner det i sita stund och gick på bensin istället med andra ord är det diesel grejjer i motorn (stakar/kolvar) så det är hållbart...
kolvar klarar 500hk om man kompsänker, stakarna går väll upp runt 450-470hk...

aldrig hört talas om någon som slängt i "smidda" grejjer innan 400whp bara headspacer/ic och rejäl dp...

mitt motorkoncept?
Starkt gnista
Massa Sprit
Massa ladd
roll
kolla dock inte för mkt på min setup då den är väldigt "på gränsen" väntar på headspacer just nu
så kan man känna sig säkrare + plocka mer hk....

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
760turbo
8 februari 2009 · 220 Inlägg

MeloveGolf skrev:

Blida skrev:
Öhh VA?!
Jag är ingen VW kännare/expert,men det låter helt sjukt i mina öron att det går att göra på org grejerna.
Sitter det smidda kolvar och liknande i dom motorerna original som orkar med den ökade påfrestningen och värmen?
Iofs så blir det väl inte samma värme utveckling från E85,men ändå - 1,5bar är väldigt mycket för merparten av alla sugmotorers org delar som inte är smidda dvs.

Berätta gärna lite mer om ditt motor koncept=).*blev ju nyfiken nu*

VR-6 är från början designad för att vara en diesel men man la ner det i sita stund och gick på bensin istället med andra ord är det diesel grejjer i motorn (stakar/kolvar) så det är hållbart...
kolvar klarar 500hk om man kompsänker, stakarna går väll upp runt 450-470hk...

aldrig hört talas om någon som slängt i "smidda" grejjer innan 400whp bara headspacer/ic och rejäl dp...

mitt motorkoncept?
Starkt gnista
Massa Sprit
Massa ladd
roll
kolla dock inte för mkt på min setup då den är väldigt "på gränsen" väntar på headspacer just nu
så kan man känna sig säkrare + plocka mer hk....

okej. smile vart kan man hitta headspacer? lika bra att få dit det oxå när man ändå ska greja. smile

JaggaChafen Tesla Senior Technician
8 februari 2009 · 2 307 Inlägg

Kolla protoxal-vr6 här vet att hans vr6a bromsat långt över 650 i helgen

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash
MeloveGolf Vw trimmare
8 februari 2009 · 2 995 Inlägg

760turbo skrev:
okej. smile vart kan man hitta headspacer? lika bra att få dit det oxå när man ändå ska greja. smile

turbozentrum Berlin:

http://www.turbozentrum.de/art-489,Redu … latte-VR6-

bra priser leveransen kan dock skilja mycket, allt från 1vecka till 3månader om man har otur...men nu har dom på lager  och dom trodde det skulle ta 1.5vecka (beställde i fredags)...

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
Eddy Galen, inte dum.
15 september 2011 · 1 324 Inlägg

Mappas det rätt så klarar en kompsänkt originalbotten 800 om man mappar rätt och är försiktig.

Fekzen
15 september 2011 · 181 Inlägg

Det går bra att ladda på lite mer på VR6 motorerna bara man ser till att köra med lite snällare tändning. Jag har tex mappat en VR6 Turbo i Norge på distans, där man laddar närmare 1 bar. Har då backat tändningen och anpassat bränslemappar för att både leverera tillräckligt med bränsle vid laddtryck men även för att gå fint innan man får laddtryck. Har för mig man hade 315cc spridare på denna.

Film: http://www.fekzen.se/film4.html

Detta är alltså mappat originalsprut. Dvs sitter ett Turbochip i bilen, som jag kallar dem. Funkar riktigt bra!

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (15 september 2011)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
AndreasPlars
15 september 2011 · 1 062 Inlägg

MeloveGolf skrev:
VR-6 är från början designad för att vara en diesel men man la ner det i sita stund och gick på bensin istället med andra ord är det diesel grejjer i motorn (stakar/kolvar) så det är hållbart...

Om du ens hade kikat på en Dieselkolv så förstår du att det knappast är samma kolvar. Vevstakar lär ju inte vara samma heller men det kan mycket väl vara så att veven och motorblocket är i "dieselklass" och det är ju inte fel. Det borgar ju för stadiga saker.

M.V.H.

Saab 900i (1989)
tobby89
24 februari 2012 · 54 Inlägg

tjenare jag har en vr6 som har 315 spridare och är mappad på e85  funedrar då om man kan köra i en lite snurra i den utan komp sänknign har jag fatta rätt eller måste man komp sänka domma vr6orna andå? mvh kolla min vr6a

Fiat coupe 16vt "fiat med knuff" (1995)
Eddy Galen, inte dum.
24 februari 2012 · 1 324 Inlägg

tobby89 skrev:
tjenare jag har en vr6 som har 315 spridare och är mappad på e85  funedrar då om man kan köra i en lite snurra i den utan komp sänknign har jag fatta rätt eller måste man komp sänka domma vr6orna andå? mvh kolla min vr6a

Jo en liten snurra är alltid kul. Dock skulle jag nog inte ladda över 0.6 bar utan sänkning. En vr6 topp är jävligt dålig som den är. Dock är 0.6 bar tillräckligt för att verkligen få ut krafter. Frågan är då egentligen om du är okej med att växellådan ligger i riskzonen för ras.

tobby89
26 mars 2012 · 54 Inlägg

vexel lådan pallar väll lite mer krut ?

Fiat coupe 16vt "fiat med knuff" (1995)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang