4811
Sök

KÖPRÅD: Saab 9-3 98-03

Xenoholic
2 559 Inlägg
10 februari 2009
Garfield skrev:
-Blomman- skrev:
Och vad jag vet så finns det T5 med svart tändkasett, som också är mycket bättre än röd. Eftersom den röda tändkasetten är skit kass, går sönder och krånglar..

T5 har aldrig haft svarta tändkassetter.

-Blomman- skrev:
Okej så det går inte att byta till svart tändkasett på T5 då eller???

Den passar rent fysiskt men det skiljer en hel del. Saabar med Trionic använder t.ex jonströmsmätning via tändstiften för att ta reda på om motorn knackar. "Knacksignalen" skiljer sig mellan röda och svarta (risk för motorras alltså), tändspolarna skiljer mm.

Saab har gått med en servicebulletin där de säger att man absolut inte får köra T5-bilar med svarta kassetter eller T7-bilar med röda. Trots det så envisas folk med att säga att de går att byta hur som helst.

Läs!
http://www.geting.se/image.php/151097-fulgl.jpg

Ok där ser man, Har fått sagt till mig från flera håll (även från saabverkstad) att man kan köra med en svart Di på T5orna men inte vice versa. Så jag har kört ett år (ca 3000 mil) med min. hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

OEM <3
6 957 Inlägg
10 februari 2009
-Blomman- skrev:
Garfield skrev:
-Blomman- skrev:
Och vad jag vet så finns det T5 med svart tändkasett, som också är mycket bättre än röd. Eftersom den röda tändkasetten är skit kass, går sönder och krånglar..

T5 har aldrig haft svarta tändkassetter.

-Blomman- skrev:
Okej så det går inte att byta till svart tändkasett på T5 då eller???

Den passar rent fysiskt men det skiljer en hel del. Saabar med Trionic använder t.ex jonströmsmätning via tändstiften för att ta reda på om motorn knackar. "Knacksignalen" skiljer sig mellan röda och svarta (risk för motorras alltså), tändspolarna skiljer mm.

Saab har gått med en servicebulletin där de säger att man absolut inte får köra T5-bilar med svarta kassetter eller T7-bilar med röda. Trots det så envisas folk med att säga att de går att byta hur som helst.

Läs!
http://www.geting.se/image.php/151097-fulgl.jpg

Hmm okej då har jag fel...
Men av det som jag har hört, så är det inga som helst problem att byta till svart tändkasett på T5 motorn.. Men det va visst fel då.. För jag vet rätt många som kör på svart tänkasett med T5 motor utan några problem..

Fan va konfunderad jag blev nu, vrf har min kompis en svart för då? tongue
Nånting stämmer inte här, fast ibland undrar jag vad dom gör ¨på Saabverkstaden här hemma.. tongue

Aja, ja ifrågar sätter inget då jag inte kan det.

Mvh

OEM <3

1 174 Inlägg
10 februari 2009
Aerocombi skrev:
Ok där ser man, Har fått sagt till mig från flera håll (även från saabverkstad) att man kan köra med en svart Di på T5orna men inte vice versa. Så jag har kört ett år (ca 3000 mil) med min. hmm

Precis vad jag har hört.. Man kan köra T5 med svart tändkasett, men inte T7 med röd..

"If you're in control, you're not going fast enough"

1 019 Inlägg
10 februari 2009
Aerocombi skrev:

Jepp, finns rätt många trådar på STCS där Saabverkstäder har sålt svarta kassetter till T5-bilar. Var väl förmodligen därför Saab fick gå ut med den servicebulletinen.

Sök