**Om du ser att generatorremmen är i riktigt dåligt skick dvs den är torr som fnöske och det fattas ett antal kuggar så BYT DEN istället för att bara konstatera att den måste bytas... För remmen kommer att gå av. Och den kommer att göra det när du är långt hemifrån och när alla affärer är stängda.
Nu hade jag tur denna gången. Bilen gick snällt sex mil utan generatorrem, de tre första med ljus, stereo, fläkt igång innan vi hittade resterna av remmen och fick stängt ner så mycket el som möjligt. Ännu mera tur var att kompisen jag var på väg till dessutom hade en passande rem liggandes. Sådan tur har jag nog aldrig mer...
** Om alla lampor i mätarhuset börjar lysa så är det förmodligen generatorfel. Då är det bra att ta reda på vad som är fel (generator el rem) och lösa det istället för att fortsätta köra bilen och morra över elfel. Det är INTE kul att jaga generator sent på eftermiddagen, åka bogserlina ett antal mil i mörker och skitväder (utan lampor eller torkare) till någon kompis garage för att byta skiten.
** Om en chevy van börjar bli svårstartad så TANKA direkt, nästa gång du ska ha igång den så startar den förmodligen inte alls...
** Se till att fälgarna stämmer överrens med bilen. Är inte centrumhålet i rätt storlek så kan de skramla loss hur hårt man än har dragit bultarna. Det gör ont när man tappar ett framhjul i hög fart och ratten rycker och slår dig på fingrarna. Dessutom är det lite småjobbigt att stå mitt i rusningstrafiken och inte kunna flytta på bilen...
Senast redigerat av Volvotjej84 (26 maj 2009)
Varför åka fort när man kan åka brett?