Om du bara ska flytta en bil inne i verkstan en kort sträcka. Knuffa den. Eller sätt dig i den med BÅDA BENEN! Gör inte som jag, sätter mig med halva arslet på sätet, ena benet vid pedalerna, och det andra ute på verkstadsgolvet. Startar motorn med nedtrampad koppling. Har trampat ner den med högerfoten. Lägger i ettan och smyger upp kopplingen. Bilen far iväg på tomgången. Tänker att "nu vill jag stanna" och trampar ner kopplingen. Inte fan stannar bilen heller..! Håller desperat nere kopplingen och ser väggen komma närmare och närmare. I ett sista desperat försök att få stopp släpper jag upp kopplingen (bilen återtar normal fart), och tvärstampar på bromsen. Jag hade ju bara ett ben i bilen. Glider med låsta hjul in i väggen med ett ljudligt DONK!
Och om ni ska organisera om inne i verkstan, och du får för dig att man kan ställa en bil under en annan bil som är upphissad. Kolla varför bilen i fråga är upphissad, och framförallt. Ställ för fan inte bilen där om den upphissade bilen läcker olja..! Oj, vad jag fick polera huv sen...
En annan grej. Om du sommarjobbar på en verkstad så är det inte säkert att du blir tilldelad en fjärrkontroll till porten. Då funkar tutan på bilen nästan lika bra. Jag körde upp mot porten, tutade. Porten åker upp. Men det står en annan bil inne i verkstan som vill ut. Jag backar undan snett bakåt, och släpper fram han som ska ut. Nu tänker jag så här: Nu j*vlar drar jag på så inte porten hinner gå igen, så jag måste tuta en gång till. Sagt och gjort. Lägger i driven och ger fullt. Två ton Volvo 760 brölar iväg. Släpper gasen för att börja styra in mot den ännu öppna porten. Bara för att upptäcka att gasen fortfarande är klistrad vid golvet. Porten är nu ca 5 meter och en 30-graders sväng bort. I ren panik tvärställer jag mig på bromsen. Glider med låsta hjul rätt in i sidofundamentet till porten. BONK..! Upptäckte på en gång jag startade bilen att ABS-lampan lös, så ABSen funkade inte. Om ABSen hade fungerat så hade jag fått in den skenande bilen i verkstan. Det kunde ha varit antingen bra eller dåligt. Bra därför att då hade jag haft 20 meter raksträcka att samla tankarna på, och kanske kommit på att man kan vrida av tändningen, eller sparka i neutralen. Dåligt för att där finns en massa ömtåligt folk och dyr utrustning. Och om jag inte hade fått stopp på den 20-metersrakan så hade jag dundrat rakt igenom gipsväggarna. Genom en kontorsavdelning, och ut till reservdelsbutiken. Nu blev det bara skador för ca 25 000 på bilen och en utskrattning av jobbarkompisarna.
There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.