1526
Sök

Lär-dig-av-andras-misstag tråden

R1 driver!
5 128 Inlägg
21 juli 2009
Lonefox skrev:
_DamnIt skrev:
Som påpekats många gånger, kolla efter verktyg innan du stänger huven! (körde med en avbitare liggandes på grillen och en fast nyckel på tändkassetten ett tag)

Har själv letat mig galen efter verktyg man har saknat i ngn vecka eller mer bara för att upptäcka den/dem i motorrummet när man lyft på huven nästa gång :S

Alltid lika roande när det händer roll

344 Inlägg
22 juli 2009
kör inte in i ett berg med en 740 , jag LOVAR , berget rör sig inte wink

inte självupplevt utan det var en polare tongue
Senast redigerat av Effektiv (22 juli 2009)

Speed Freak
258 Inlägg
22 juli 2009
turbotompa skrev:
Kolla att bakluckan på din volvo-kombi verkligen har gått i lås, annars ligger ditt bagageinnehåll utspritt över hela parkeringen där du nyss sladdat runt.. tongue

Haha, det där känner man ju igen roll

14 Inlägg
22 juli 2009
en tjej kompis köpte en volvo 740 en gång (ny servad av tidigare ägare/klant)
dag 2 ringde hon och sa att bilen kokade och jag åkte dit

jodå han hade bytt olja och olje filter men han fyllde visst på oljan i expansionskärlet istället
dvs 50/50 oljevattenkladd i hela moroutrymmet och ugenpluggad kylare
som tur var hade ju motorn överlevt utan olja tack vare att fd ägare hade fyllt upp det nya olje filtret så det fanns ju en skvätt så bilen överlevde

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 juli 2009
CHEVELLE_66 skrev:
en tjej kompis köpte en volvo 740 en gång (ny servad av tidigare ägare/klant)
dag 2 ringde hon och sa att bilen kokade och jag åkte dit

jodå han hade bytt olja och olje filter men han fyllde visst på oljan i expansionskärlet istället
dvs 50/50 oljevattenkladd i hela moroutrymmet och ugenpluggad kylare
som tur var hade ju motorn överlevt utan olja tack vare att fd ägare hade fyllt upp det nya olje filtret så det fanns ju en skvätt så bilen överlevde

haha undra varför man vill köpa en bil med full servicebok och inte lita på att folk servar lika bra hemma

VW-nörd?
4 332 Inlägg
22 juli 2009
Ta inte loss startmotorn på en Golf Mk2 genom att lossa en bult som även är motorfäste, samtidigt som du är under bilen...
Kör inte en SAAB 9000 i två år utan att byta olja, den gick inge bra till slut

BT
110 Inlägg
23 juli 2009
Om du bara ska flytta en bil inne i verkstan en kort sträcka. Knuffa den. Eller sätt dig i den med BÅDA BENEN! Gör inte som jag, sätter mig med halva arslet på sätet, ena benet vid pedalerna, och det andra ute på verkstadsgolvet. Startar motorn med nedtrampad koppling. Har trampat ner den med högerfoten. Lägger i ettan och smyger upp kopplingen. Bilen far iväg på tomgången. Tänker att "nu vill jag stanna" och trampar ner kopplingen. Inte fan stannar bilen heller..! Håller desperat nere kopplingen och ser väggen komma närmare och närmare. I ett sista desperat försök att få stopp släpper jag upp kopplingen (bilen återtar normal fart), och tvärstampar på bromsen. Jag hade ju bara ett ben i bilen. Glider med låsta hjul in i väggen med ett ljudligt DONK!

Och om ni ska organisera om inne i verkstan, och du får för dig att man kan ställa en bil under en annan bil som är upphissad. Kolla varför bilen i fråga är upphissad, och framförallt. Ställ för fan inte bilen där om den upphissade bilen läcker olja..! Oj, vad jag fick polera huv sen...

En annan grej. Om du sommarjobbar på en verkstad så är det inte säkert att du blir tilldelad en fjärrkontroll till porten. Då funkar tutan på bilen nästan lika bra. Jag körde upp mot porten, tutade. Porten åker upp. Men det står en annan bil inne i verkstan som vill ut. Jag backar undan snett bakåt, och släpper fram han som ska ut. Nu tänker jag så här: Nu j*vlar drar jag på så inte porten hinner gå igen, så jag måste tuta en gång till. Sagt och gjort. Lägger i driven och ger fullt. Två ton Volvo 760 brölar iväg. Släpper gasen för att börja styra in mot den ännu öppna porten. Bara för att upptäcka att gasen fortfarande är klistrad vid golvet. Porten är nu ca 5 meter och en 30-graders sväng bort. I ren panik tvärställer jag mig på bromsen. Glider med låsta hjul rätt in i sidofundamentet till porten. BONK..! Upptäckte på en gång jag startade bilen att ABS-lampan lös, så ABSen funkade inte. Om ABSen hade fungerat så hade jag fått in den skenande bilen i verkstan. Det kunde ha varit antingen bra eller dåligt. Bra därför att då hade jag haft 20 meter raksträcka att samla tankarna på, och kanske kommit på att man kan vrida av tändningen, eller sparka i neutralen. Dåligt för att där finns en massa ömtåligt folk och dyr utrustning. Och om jag inte hade fått stopp på den 20-metersrakan så hade jag dundrat rakt igenom gipsväggarna. Genom en kontorsavdelning, och ut till reservdelsbutiken. Nu blev det bara skador för ca 25 000 på bilen och en utskrattning av jobbarkompisarna.

There is no such thing as global warming. Chuck Norris was cold, so he turned the sun up.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
eccy243 skrev:
Om du bara ska flytta en bil inne i verkstan en kort sträcka. Knuffa den. Eller sätt dig i den med BÅDA BENEN! Gör inte som jag, sätter mig med halva arslet på sätet, ena benet vid pedalerna, och det andra ute på verkstadsgolvet. Startar motorn med nedtrampad koppling. Har trampat ner den med högerfoten. Lägger i ettan och smyger upp kopplingen. Bilen far iväg på tomgången. Tänker att "nu vill jag stanna" och trampar ner kopplingen. Inte fan stannar bilen heller..! Håller desperat nere kopplingen och ser väggen komma närmare och närmare. I ett sista desperat försök att få stopp släpper jag upp kopplingen (bilen återtar normal fart), och tvärstampar på bromsen. Jag hade ju bara ett ben i bilen. Glider med låsta hjul in i väggen med ett ljudligt DONK!

HAHA, det misstaget har jag också gjort big_smile Men jag tänkte så långt att man kunde rycka i handbromsen och samtidigt stänga av motorn  ^^

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

11 Inlägg
10 augusti 2009
Kanelbullen skrev:
Haha fyfan ... vad ska man säga ?? tongue

Pallle skrev:
Inte mitt misstag, men jävligt roligt tyckte jag! 
Inte riktigt rätt sätt att "AGA-Diffa" kanske
http://www.pirate4x4.com/forum/showthread.php?t=763645

HAHAHAHAHAHAHA smile)

152 Inlägg
10 augusti 2009
* Ska du renovera en gammal stötstångsmotor? Kolla att kammen linar upp som den ska mot ÖD-annars kröker du lyftarstängerna.
*När du sedan kollat upp det och bytt stängerna,fundera då gärna på om du VERKLIGEN satt i kolvarna med den där märkningen åt rätt håll....-Inte kul att riva motorn,vända kolvar och byta stänger...igen! *suck*
Ska väl tillägga att jag var ung och väldigt sugen på att gasa vid detta tillfälle,så inte fan hade jag tid att kolla att det inte var något konstigt-Nä,ihop med skiten och starta upp bara!
Senast redigerat av SevilleDiesel (10 augusti 2009)

Att trimma en motor är lätt-att få den att hålla är svårare.Att börja i rätt ände är det tråkigaste....
Intag av kubiktum kan leda till livslångt beroende!

40 Inlägg
10 augusti 2009
Lägg inte av en rökare bara för att du tror att du är ensam i parkeringsgaraget, det KOMMER att vara en jättesöt tjej som ska in i bilen bredvid! Det spelar inte någon roll vad du har ätit innan, den KOMMER att lukta minst 8/10 ändå.
Försök inte skämta bort det med henne, åk därifrån....

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!

Avstängd
285 Inlägg
10 augusti 2009
bennythebear skrev:
Lägg inte av en rökare bara för att du tror att du är ensam i parkeringsgaraget, det KOMMER att vara en jättesöt tjej som ska in i bilen bredvid! Det spelar inte någon roll vad du har ätit innan, den KOMMER att lukta minst 8/10 ändå.

satan så pinsamt roll

40 Inlägg
10 augusti 2009
MaulinR skrev:
bennythebear skrev:

satan så pinsamt roll

Får lägga till en sak, OM du bara MÅSTE skämta bort det så titta inte på henne och le lite, sedan frenetiskt stampa med högerfoten och säg "Jävla grodor, att dom aldrig håller käften"! Det funkar INTE så bra som man kan tro.
Men vad ska man säga? Shit Happends?

Tiden läker alla sår gäller inte på bilar, man måste läka såren åt bilfan!
Ain't nothin but a peanut!

blacken
10 augusti 2009
bennythebear skrev:
MaulinR skrev:
bennythebear skrev:

satan så pinsamt roll

Får lägga till en sak, OM du bara MÅSTE skämta bort det så titta inte på henne och le lite, sedan frenetiskt stampa med högerfoten och säg "Jävla grodor, att dom aldrig håller käften"! Det funkar INTE så bra som man kan tro.
Men vad ska man säga? Shit Happends?

Ähh. Om dom inte tål en riktig fis, så är dom inte värda ens person eller att slösa energi på..big_smile..

410 Inlägg
10 augusti 2009
bennythebear skrev:

kan lägga till en liknande. Var i stan med mina systrar och parkerade bilen gick och betala biljetten och la den i bilen när jag ändå var i bilen tänkte jag att jag kunde fisa för den kommer ändå hinna vädra sig under 2 timmar. När vi kom tillbaka luktade det fortfarande helvete i bilen. Som tur var det bara mina systrar så jag kunde stolt le lite sadistiskt. Men hade det varit en dejt med en brud som du sen ska köra tillbaka hem så hade varit betydligt svårare att bortförklara varför bilen luktar apa av att stå i solen i 2 timmar.

261 Inlägg
11 augusti 2009
SevilleDiesel skrev:
fundera då gärna på om du VERKLIGEN satt i kolvarna med den där märkningen åt rätt håll....

Jag gjorde samma fel för ett par veckor sen lol Upptäcktes när jag skulle skuva dit topplocket EFTER att jag hade lyft i motorn lol

406 Inlägg
11 augusti 2009
Glöm inte en skiftnyckel i röret in till turbon... blir väldigt lite kvar av impellern då...

Borra inte hål i din bil för att dra kablar när du inte vet var soppa ledningarna går.
(Speciellt inte när du har ditt rum snett under garaget och somnar innan det börjat lukta där  Då sover man väldigt länge! Dvs. tills någon kommer och väcker dig.)

Va inte för full när du bygger bottendel... Då hamnar lagren åt fel håll och skär efter ett par km  (Va inte för nykter heller för då läcker det olja någonstans på något sätt.)

Jag ska fan börja dricka mer i verkstan, min läckte som ett såll från alla hål (ja hål) och kanter.

Bygg inte om huven utan att ha motorn i, luftintaget kan lätt ta i motorn när den väl är i

My way or the highway? I take both sideways

Kapten på disco!
1 729 Inlägg
11 augusti 2009
Om du ska byta atf-olja en halvtimme innan hallen stänger du är skitstressad och saknar rätt verktyg, se till att tappa ur oljan innan du plockar bort filtret, varm atf-olja i håret är skitsvårt att få bort.

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

Lastbilsmekaniker
729 Inlägg
4 november 2009
Om man har köpt en ny bil och ska ha den ståendes ute så kolla först om det går att låsa upp dörrarna med nycklarna man fick med bilen INNAN man låser dörrarna innifrån det gjorde inte jag....

Dagen efter så skulle jag låsa upp den men då gick det inte att vrida låset när man hade nycklen i låset. Det slutade med att jag fick göra inbrott i min egen bil.

626 Inlägg
4 november 2009
när du byter olja i bilen, glöm inte att sätta tillbaka oljepluggen innan du fyller på färst olja! big_smile

för att bli gammal och vis, måste man vara ung och galen!

Sök