2374
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 534 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
29 september 2010
Trådstartare
Eller ska och ska, det är för maxgrepp förresten, och det sliter mer på knutkors osv..
Jag tänker nog inte köra med sån negativ vinkel.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
31 oktober 2010
Trådstartare
Nyss hemkommen från en lång kväll av tukt av bilen!

Går fett fortfarande eller felaktigt inställt gasspjäll, dör gör den i alla fall när man frikopplar efter gaspådrag. Rätt drygt då det blir motorstopp, alla funderar väl på om man får kärringstopp haha.

Dessutom är G&M oljesportdämpare på TOK för MJUKA! Hela bilen reser sig vid sladd/uppbromsning osv, det i kombination med en orginal krängningshämmare på 19mm i bak är inte så jättekul att sladda med, svårkört på 2an, släpper och slår runt eller vill inte släppa helt.

Sen är ju en annan för taskig på att sladda också, 2a gången i år ikväll med torsendiffen. Så behöver nog lite mer övning också.

Som sagt, dags för avställning snart. Nästa år kommer bilen ut med lite update på skepnad, facelift kan vi kalla det.
Sen byggs det värre motor och finliras på chassit också.

548 Inlägg
6 februari 2011
Trådstartare
Nu närmar sig 2011 och jag kommer nu äntligen börja sätta fart med bilen igen tänkte jag..

Har suttit och klurat på hur jag ska göra med motorbygge och allt därtill. Efter att provkört lite i slutet av säsong 2010 har jag kommit fram till att sälja mina bakdämpare som rullat max 100mil och köpa hårdare! Dessutom ska en framvagnsinställning göras, ena stötdämparen ska dras åt.
Pinjongvinkeln ska ändras och avgassystemet slår i bakaxeln, dessutom måste skärmkanterna valsas!

Sen har jag nu kommit fram till följande:

Om 2 veckor ungefär ska jag beställa ett MegasquirtII V.3 för Vr-givare. Switchable tables, launch, 4 bars mappsensor, och en halvmeter kablage.
Detta ska jag skarva på orginalkontakten från en slaktad orginalbox från lh 2.4. På det viset kommer jag få plug&play.

På styling fronten kommer jag förfina ytterligare!

Håll utkik närmsta veckorna om ni vill följa det! smile
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (9 februari 2011)

548 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
Idag var man ute o skruvade en timme..  Monterade mitt bi-xenon kit. 35W 6000k. Är lite blåare i verkligheten än på bilderna, alldeles lagom tycker jag då 8000k lyser för blått! Verkar slå på hel/halv riktigt fort också, inte så lång fördröjning på ljuset. Nöjd!

http://i56.tinypic.com/5ma2aw.jpg

http://i55.tinypic.com/28h1och.jpg

548 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Update!

Suttit o spånat lite nu på vad och hur jag ska göra. Nya bottendelen är inte klar än, har inte ens hunnit börja.. Tänkte försöka få in den snart dock! Har kallgarage bara och haft bristande intresse nu i vinter, mycket pga det. Men nu kommer jag skruva som en tok igen! smile

"Att-göra-listan" detta tänkte jag fixa till våren 2011, mest för att kolla körbarheten på turbon och plocka lite mer hästar ur det gamla blocket.

Ajdén pulssplitt grenrör med separat wg
50mm HKS wg kopia, från klracing
KKK K27 51mm inducer o 67mm exducer
Ställbart kamdrev
Hydraul/stålomspunnen slang till olja in/ut
Turbocenter tändchip

Tänkte försöka mosa ur en 300hk+  på hjulen med standardbotten som rullat 29k mil. Får se hur det går..

Kommentera om ni undrar något eller har idéer! smile

548 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Gick nyss in på diodhuset.se och slungade iväg en beställning på xenonvita parkeringslampor till fram, och även xenonvita dioder till regskylt belysningen!

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
19 februari 2011
du har lite jobb på gång big_smile bara handla på grejjer nu så du hinner få ut bilfan till efter snön sen;)

548 Inlägg
19 februari 2011
Trådstartare
Jo de finns o göra. Ska försöka slänga iväg en stor order här snart så man kan skrämma den lite till inför våren smile

548 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Update!

Nu har jag mejlat Ajdén angående grenrör, så snart kommer det en beställning!  Blir ett pulssplittat, 37mm invändiga rör, extern wastegate för hks 50mm!

Lånat en bild på hur de ser ut!

http://i51.tinypic.com/106dl3s.jpg

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
20 februari 2011
Trådstartare
Blir det verkligen!

107 Inlägg
20 februari 2011
Har följt ditt projekt nästan ifrån start, blir grymt! Keep it up smile

548 Inlägg
21 februari 2011
Trådstartare
-Modigh skrev:
Har följt ditt projekt nästan ifrån start, blir grymt! Keep it up smile

Kul att höra att du följt det från start och inte tappat hoppet! wink  Jag har kallgarage därför det inte blir mycket gjort på vintern tyvärr hmm

Fortsätt det kommer hända grejor snart! smile

548 Inlägg
22 februari 2011
Trådstartare
Update!

Igår hörde Ajdén av sig och berättade att grenröret var ihop punktat! Skönt att höra att det är på gång, verkar gå snabbt! Samma kväll som jag beställde..

Har beställt lite mer godis ikväll.

http://i56.tinypic.com/2ekusl0.jpg

HKS 50mm kopia och avgasbandage.  Ska även beställa en bredbandslambda! Lutar åt Innovate eller AEM!

548 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Update!

Suttit och räknat lite på spridare och bränsletryck m.m.  Kommit fram till att mina 490cc spridare måste upp i runt 4.5bar grundtryck för att leverera nånstans runt 350hk (om dem nu lämnar den cc'n jag räknat fram)

Så på fredag beger jag mig nog till biltema och köper mig en 52-202 soppapump för att kunna köra lite högre tryck.

Letar fortfarande bredbandslambda, får se när jag handlar. Har ju redan lagt en beställning på 7500kr!

Tänkte börja skruva och riva lite på bilen i helgen. Bort med stötfångare och börja med att montera Alu ic. Kanske slänga på ny soppapump och justera pinjongvinkeln.

Allt för ikväll!

107 Inlägg
23 februari 2011
Gött när det händer lite! big_smile

548 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
-Modigh skrev:
Gött när det händer lite! big_smile

Jo riktigt! Börjar bli stressigt för o hinna så nu gäller de o ligga i wink

46 Inlägg
23 februari 2011
Ja alltid kul med lite uppdateringar big_smile

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre

548 Inlägg
23 februari 2011
Trådstartare
Kommer bli mer och mer nu framöver, dags att skrämma lite fart på bygget igen smile

46 Inlägg
23 februari 2011
Drift-is-the-shit skrev:
Kommer bli mer och mer nu framöver, dags att skrämma lite fart på bygget igen smile

Låter bra de smile

Om snöret inte håller, utan går av, är det bara att försöka med ett annat snöre

Sök