3049
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 540 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#341
Update!

Ajdén mejlade över denna bild och sa att det var klart och kommer skickas imorgon (fredag)  Ser riktigt fint ut tycker jag, kanonkul!


http://i54.tinypic.com/28h3j3m.jpg


Dessutom fick jag det här godis i ett paket wink
HKS 50mm wastegate, 3" v-bandsfläns och avgasbandage 25mm och 50mm!


http://i51.tinypic.com/12179tx.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
24 februari 2011
Trådstartare
#343
Ah det är de! Kommer bli snabbare i vår också.. skönt.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
25 februari 2011
Trådstartare
#344
Update!

Idag har man varit o hämtat ut detta, ser bra ut! Ska svetsa på wg-fläns på det och linda med avgasbandage.


http://i52.tinypic.com/3480ikz.jpg

http://i53.tinypic.com/67qd5s.jpg

http://i51.tinypic.com/ay2csw.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
26 februari 2011
Trådstartare
#345
Skaffade detta så jag kan börja med min topp snart. Tror jag kommer köra med en lätt portad 530 topp som jag kommer göra lite större förbränningsrum, ta bort knölen runt styrningen och kanske ta ner styrningen på avgassidan helt. Plana ut "puckeln" lite ner mot insugsventilen..  och göra om "vingen" lite vid styrningen i taket på insugssidan.

(första gången jag portar så blir spännande o se.. har 2st 530 till förfogande i alla fall)

Kommer köra 530 för den flödar tillräckligt och ger ett fint effektregister under 6000rpm om man portar den lite.

Detta är lite grejor för att sätta igång!
Bl.a. 52-202 soppapump från biltema!

http://i52.tinypic.com/1zcoo79.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
27 februari 2011
Trådstartare
#346
Började med att skala av förbränningsrummen en hel del, tog bort det mesta av squishen vid tändstiftet, då detta ska göra att 530in har tendens att spika runt 3000-4000rpm.

http://i51.tinypic.com/24nf9dx.jpg

Här syns förbränningsrummet tydligt, och även att jag börjat porta grytan i insugskanalen. Grytan är ju väldigt oval från början och ska ha en diameter på nånstans runt 38-39mm. Just nu ligger den på 38mm.

http://i54.tinypic.com/nx9w6d.jpg

Har börjat på 1ans avgaskanal. Enda portningen här är att jag börjat ta bort puckeln runt styrningen. Kommer ta bor puckeln mer och även ta ner styrningen troligtvis.

http://i56.tinypic.com/5upw5j.jpg



Detta är första gången jag någonsin satt filen i en topp, förhoppningsvis blir resultatet någorlunda. Nån som har lite tips om att tänka på? Går ju inte göra så mycket på 530 toppen.

Jag ska göra insugskanalen som på 531an ungefär. Med nertaget runt om styrningen på sidorna så att det skapas som en vinge framför styrningen.


Allt för idag!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#347
Börjar med 2st små bonusbilder! big_smile

http://i53.tinypic.com/2z4idko.jpg

http://i52.tinypic.com/2zxxro0.jpg

Här ser man att jag börjat göra insuget liknande det som är på 531, med själva vingen innan styrningen.

http://i54.tinypic.com/e5s4nb.jpg

http://i55.tinypic.com/29yf9nd.jpg


Har rätt många timmar kvar att lägga ner..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
548 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
#349
Så värst mycket jobb är det egentligen inte, men däremot så ska man försöka hinna med allt..
Ikväll portade jag sönder toppen lite tyvärr..

http://i55.tinypic.com/2pza2at.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#350
Tagit komptest idag, missade att ta ur alla tändstift och hålla fullgas dock..
men fick ett rätt jämnt resultat.
Med varm motor:

1an: 8kg
2an: 8kg
3an: 7,7kg
4an: 8kg

Har dragit åt stötdämparen i fram också..  och sedan börjat riva motorn som sitter i bilen, ska fortsätta ikväll och riva av toppen och syna ventilerna och kolvarna.

http://i51.tinypic.com/2d8j3tg.jpg

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#351
Rev bort mitt 16T och orginalgrenrör.  Passade på att montera mitt nya grenrör och turbo för att kolla placering och frigång.

http://i51.tinypic.com/2prxmpg.jpg

Såg genast att detta kommer nog bli lite problem, oljan till servopumpen. Tog loss den och kapade av den lite, fick 3cm frigång mer så nu är den 4cm ifrån grenröret.. vet inte riktigt om det klarar sig!?? Har ju lindat grenrör i alla fall.

http://i55.tinypic.com/v3hsax.jpg

Rätt gott om utrymme här i alla fall, blir ungefär 13cm rakbit dp från avgashuset och sen vinkla det snett ner för att få plats.

http://i52.tinypic.com/2la7okh.jpg

Rev sedan bort toppen.. ser ni något konstigt?

http://i54.tinypic.com/15ccb5y.jpg

Syns rätt tydligt här, bränd/läckage mellan 3-4an cylinder.

http://i54.tinypic.com/3150rcx.jpg

En till bild..

http://i52.tinypic.com/ounq7m.jpg

http://i54.tinypic.com/4iltax.jpg

530 toppen som gått 28.700mil, ska portas, riktplanas, mirafräsa ventiler och kanske slipa 30grader backcut? sen kastas på igen.

http://i53.tinypic.com/r9pd2u.jpg


Imorgon börjar jag ta ur ventilerna och porta toppen..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 mars 2011
#352
riktigt nice

nästan så man börjar bli sugen på köpa 940 turbo igen big_smile


548 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#353
Bara slå till, dem är ju så billiga nu. Trimmade o klara finns för småpengar.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
5 mars 2011
#354
Drift-is-the-shit skrev:
Bara slå till, dem är ju så billiga nu. Trimmade o klara finns för småpengar.

sant så sant men enligt blocket tycker ja de är överpriser på dom

anser inte att en bil på 40 k mil är värd 15 lök lr mer
även om de må vara fk m90 och härre jösses grejjer

men får man tag i en som inte är överpris blire lätt handla big_smile

hur mkt hk cirka om man nu ska gissa kommer motorn få med den där turbon grenröret o toppen färdig jobbad "cirka"?


548 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#355
Vissa är överpriser. Andra säljer ju färdigbyggda med fina motorer för runt 35-40k.

Lite svårt att säga, får jag bara toppen att flöda lite bättre än 531 gör orginal som det är tänkt så lär jag nog hamna nånstans runt 320-350whp, alltså på hjulen. Bör inte vara någon omöjlighet. Sen sätter spridarna stopp.

Men får se hur länge orginal blocket överlever, verkar vara bra skicka på det så kan säkert köra någon månad om det inte spikar, kanske till o med tar och kör den i bänken en sväng bara för skojs skull!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
6 mars 2011
Trådstartare
#356
Börjat porta min 530 nu då.. den här gången gör jag den lite annorlunda. Har putsas rätt mycket på den korta radien mot golvet på insug, där fanns det rätt mycket som stoppa.

Sedan har jag tagit bort en hel del av squish knölen också för att minska spikningsrisk.

http://i52.tinypic.com/2eat25i.jpg

Korta radien ut från sätet på insug, innan portning

http://i54.tinypic.com/2m671x0.jpg

Efter portning (inte helt klar) ska ta lite mer på sidorna

http://i52.tinypic.com/1zgtfsg.jpg

Här in mot insugskanalen

http://i56.tinypic.com/2ujqmmq.jpg


Hann lite längre än såhär, men har inga bilder på det för mitt ryggskott eller mitt ryggbesvär kom tillbaks och jag var tvungen att sluta för dagen hmm

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
9 mars 2011
Trådstartare
#357
Har beställt en grenrörspackning till min T3 pulssplitt från klracing. Har även beställt olja in/ut fläns som jag tänkte gänga och köra pressad hydraulslang emellan.

Dessutom har jag kontaktat Peter Björck på bjprace.se och han var schysst o flödade likadana spridare som jag har (Lucas 490cc)

"Hej.
Har nu kört test med denna spridare.
3bar 491cc
4bar 569cc
5bar 668cc
Bibehållen bra sprutbild ända upp till 7 bar. Dock ökar inte flödet så mycket vid högra tryck så som den gör tex mellan 3 till 4 bar.
Med vänlig hälsning
Peter Björck
Bjp Race"

Ska ligga på runt 4.5bar i grundtryck tänkte jag, så det kommer nog lira rätt utmärkt till mina planer på E85.

Allt för idag, kommer gå trögt nu eftersom jag har gjort illa ryggen..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
19 mars 2011
Trådstartare
#358
Nu har jag inte skruvat på nästan 3 veckor pga min rygg. Men idag ska jag ut o fortsätta lite såhär "dagen efter" tänkte jag wink

Har fått hem ett paket med dessa:

12.9 Topplocksbultar insex!

http://i54.tinypic.com/14aa2k6.jpg

Kommer köra orginal el-ring topplockspackning o dessa till att börja med, på nästa motor som är seriös blir det o-ringat också!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
20 mars 2011
Trådstartare
#359
Varit ute o skruvat idag.. nästan portat klart toppen. Ska bara putsa till lite o snygga till i kanalerna. Sen ska jag lämna in den för provtryckning, tvättning, riktplan och eventuellt mirafräsa.

Har dessutom rivit fronten på bilen och slitet bort orginal ic och kondensatorn till ac'n!

http://i56.tinypic.com/245asd5.jpg

http://i53.tinypic.com/wlrxuf.jpg

http://i56.tinypic.com/2z9id02.jpg

http://i56.tinypic.com/125l6ok.jpg
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (20 mars 2011)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
21 mars 2011
Trådstartare
#360
Beställt lite grejor..

Siemens deka 630cc spridare
Innovate Mtx-l bredbandslambda
Ståldrev vevaxel
Packningar för olja in/ut
Lambda mutter

http://i55.tinypic.com/fvjjh5.jpg

http://i56.tinypic.com/a1puzp.jpg



Dåligt med kommentarer i tråden tycker jag!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se


Sök