940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp
  • 92 Följare
  • 361 270 Visningar
  • Uppdaterades senast 5 maj 2016
Kmarcus
16 februari 2009 · 854 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:

Pan skrev:

Drift-is-the-shit skrev:
Tackar! big_smile   Låter som ett bra köp. Nej jag kör nog på en riktig lamelldiff, dana.  För aussien är inte mycket att ha i en bruksbil anser jag wink


Mvh.

Låter som en bra idé big_smile Prisuppgift för dana?

Ligger på 7900kr hos bakaxel.se wink

Mvh

Är inte en torsendiff bättre eller? Lamell är väl inte bra vid höga effekter? Eller har jag fattat fel?

BMW M3 Coupé "3.0 goes 3.2" (1994)
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

Nichlas_H skrev:
häftigt projekt! e fan avis tongue

Haha tackar!   Nääe inget o vara avis för ju, bara o börja du med wink hehe


Mvh

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

Kmarcus skrev:

Drift-is-the-shit skrev:

Pan skrev:

Låter som en bra idé big_smile Prisuppgift för dana?

Ligger på 7900kr hos bakaxel.se wink

Mvh

Är inte en torsendiff bättre eller? Lamell är väl inte bra vid höga effekter? Eller har jag fattat fel?

Lamell funkar utmärkt, den där lamelldiffen är även s.k "race" anpassad för tävlingsbruk, så den bör palla.

Dock så slits givetvis lamellerna i diffen.. men den håller nog ända tills det är dags för renovering igen.

Torsen är bra, fast den låser upp genom momentkraft, och den är inte direkt bäst vid kontrollerade sladdar i rondeller m.m. wink


Mvh.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

UPDATE!

Hänt lite grejor ikväll igen... 


Somethin' poppin' out.. yikes

http://i44.tinypic.com/w80rc3.jpgv


Kolv nr 1 såg inte direkt så jätterolig ut trots sina 17.000 mil.  hmm..  Verkar inte synas något i cylindern i alla fall..

http://i43.tinypic.com/14m6juo.jpg


Hmmm... 3:an vevstakslager såg INTE så trevligt ut, dem lär ha slarvat med servicen...

http://i42.tinypic.com/28tvr5z.jpg


http://i44.tinypic.com/rc3bcn.jpg


Och inte så fräscht här på 4ans heller..


http://i40.tinypic.com/1zczpg0.jpg


Prylarna får vila nu wink


http://i43.tinypic.com/2mfwxfr.jpg



Någon som har någon teori på varför lagerna ser ut så här?


Allt för denna gång. smile


Mvh.

Senast redigerat av Drift-is-the-shit (17 februari 2009)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
BARRET
17 februari 2009 · 561 Inlägg

funka ecomaxet bra? Funderar på ett sånt på min för den spikar nu.

Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

BALAN skrev:
funka ecomaxet bra? Funderar på ett sånt på min för den spikar nu.

Funkar klockrent!  Laddar 0.9bar med det nu..  trots lite större turbo.

Har råkat laddat 1.5bar också, spikade inte då heller.. hehe. Chippet är ju gjort för 1.2+  bar enligt viking själv.


Mvh.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:
UPDATE!

Hänt lite grejor ikväll igen... 


Somethin' poppin' out.. yikes

http://i44.tinypic.com/w80rc3.jpgv


Kolv nr 1 såg inte direkt så jätterolig ut trots sina 17.000 mil.  hmm..  Verkar inte synas något i cylindern i alla fall..

http://i43.tinypic.com/14m6juo.jpg


Hmmm... 3:an vevstakslager såg INTE så trevligt ut, dem lär ha slarvat med servicen...

http://i42.tinypic.com/28tvr5z.jpg

Ser ut som om bilen gåt fett tycker jag... sotig kolv. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

TurbOla skrev:
http://i42.tinypic.com/28tvr5z.jpg
Ser ut som om bilen gåt fett tycker jag... sotig kolv. tongue

Joo det är sant, lite sot är det ju på den, fast det blir det ju också.  Men det verkade vara en hel del guck i gängorna till vevstaksöverfallen...  (gammal olja som bränt fast)

Så service har dem nog inte varit så noga med tyvärr..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Polaren har bytt olja på sin trimmade 850R var 750e mil, och när han skulle renovera motorn såg det ut såhär inuti. tongue

http://i115.photobucket.com/albums/n296/Turbo-Fredde/Motorrenovering/DSC03630Medium.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

Ante90 skrev:
Väldigt bra projekt, kommer att följas smile

Trevligt, bara o glo när du känner fört smile

Mvh

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

TurbOla skrev:
Polaren har bytt olja på sin trimmade 850R var 750e mil, och när han skulle renovera motorn såg det ut såhär inuti. tongue

http://i115.photobucket.com/albums/n296 … Medium.jpg

Okej, jo lite skillnad. Hur långt hade den motorn gått då?  Sen vet man inte vad dem kört för olja i min heller..

Men det ser ut att vara en kombination av dålig service (bränd olja) vilket tyder på sena oljebyten. Och eventuellt en fet blandning..  har tändstiften kvar, ska glo på dem också. Men har för mig att dem var lite svarta..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
TurbOla Reservdansk
17 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Drift-is-the-shit skrev:
Okej, jo lite skillnad. Hur långt hade den motorn gått då?  Sen vet man inte vad dem kört för olja i min heller..

Men det ser ut att vara en kombination av dålig service (bränd olja) vilket tyder på sena oljebyten. Och eventuellt en fet blandning..  har tändstiften kvar, ska glo på dem också. Men har för mig att dem var lite svarta..

Den hade gått 27 000 mil, och när polaren köpte den 2000 hade den gått 12000 mil.
Om du tittar på mina bilder i galleriet så ska du se att min kolv ser i princip lika svartbränd ut som din.
Själv tror jag att det beror på den öppna dumpen, får se sen om jag kan byta tillbaka till original eller en annan återcirkulerande.

Men då är det ju vettigt att du renoverar om bilen varit dåligt servad. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Drift-is-the-shit
17 februari 2009 · 548 Inlägg

TurbOla skrev:

Aha okej.  Jo, fast den här motorn är köpt vid sidan av, min som är trimmad just nu sitter fortfarande i bilen o används dagligen.  Den byter jag olja på runt 800mil.

Skulle va spännande o jämföra sen med mitt gamla block o det här, men så blir det nog inte eftersom jag kommer sälja av det.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
culan06 I En Gran Nära Dig
17 februari 2009 · 303 Inlägg

snyggt

Pontiac Firebird 1989.
Pontiac Firebird RS "The Rider" (1989)
Pontiac Firebird RS "Ready" (1988)
Drift-is-the-shit
18 februari 2009 · 548 Inlägg

culan06 skrev:
snyggt

Tackar! smile

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
TritoN Motorburen Ungdom
18 februari 2009 · 499 Inlägg

Tyckte cylinderloppena såg väldigt repiga ut ? Det lär ju inte räcka att bara hona om dom?

Jag gasade upp den till 100 och slog i 2:an ..
Kolla in mitt projekt på mitt Galleri!
www.garaget.org/Triton
Drift-is-the-shit
18 februari 2009 · 548 Inlägg

TritoN skrev:
Tyckte cylinderloppena såg väldigt repiga ut ? Det lär ju inte räcka att bara hona om dom?

Det är honingen du ser, krysshoning.  Det betyder att loppen i stort sett är som nya, hehe wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se
Volvo 940 Turbo "GuldBoxen" (1996)
Elmersson
18 februari 2009 · 194 Inlägg

TurbOla skrev:

Drift-is-the-shit skrev:
Okej, jo lite skillnad. Hur långt hade den motorn gått då?  Sen vet man inte vad dem kört för olja i min heller..

Men det ser ut att vara en kombination av dålig service (bränd olja) vilket tyder på sena oljebyten. Och eventuellt en fet blandning..  har tändstiften kvar, ska glo på dem också. Men har för mig att dem var lite svarta..

Den hade gått 27 000 mil, och när polaren köpte den 2000 hade den gått 12000 mil.
Om du tittar på mina bilder i galleriet så ska du se att min kolv ser i princip lika svartbränd ut som din.
Själv tror jag att det beror på den öppna dumpen, får se sen om jag kan byta tillbaka till original eller en annan återcirkulerande.

Men då är det ju vettigt att du renoverar om bilen varit dåligt servad. tongue

tror oxå det beror på öppen dump, mina kolvar kolsvarta när jag plockade ut dom:P har gått lite väl fett:P

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
TurbOla Reservdansk
18 februari 2009 · 6 271 Inlägg

Elmersson skrev:
tror oxå det beror på öppen dump, mina kolvar kolsvarta när jag plockade ut dom:P har gått lite väl fett:P

Visst låter en öppen dump mycket, men även en återcirkulerande för oväsen, speciellt med lite högre laddtryck och öppet luftfilter. wink
Dessutom mår motorn bättre. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Elmersson
18 februari 2009 · 194 Inlägg

TurbOla skrev:

Elmersson skrev:
tror oxå det beror på öppen dump, mina kolvar kolsvarta när jag plockade ut dom:P har gått lite väl fett:P

Visst låter en öppen dump mycket, men även en återcirkulerande för oväsen, speciellt med lite högre laddtryck och öppet luftfilter. wink
Dessutom mår motorn bättre. smile

jo laddar man på lite, men med helt återcrikulerande och öppet filter låter det bara som att motorn ger upp:P haha, mmmphäää! typ:P sen drar bilen betydligt mer soppa med, ska nog förska fixa till o prova köra med hybid dump..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang