Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:
jo men du vet inte hur varm luft du ger motorn varje gång du gasar å risken för spikning ökar rätt fort om luften du ger motorn är 60-80 grader istället för 25-30.... min 600*300*76 ic blir så varm av en strippenkörning att jag knappt kan ta på halva icn å den är bra mycke större än orginal.
om du ligger så fett så behöver du nog inte värre pump eller spridare, lmm kanske behöver justeras lite.. prova ge motorn lite mer luft, eller kallare sådan. du känner väl rätt stor skillnad om du kör tidigt på morgonen i de kalla jämnfört med på dagen va?
angående tändningen så ju lägre tändning ju tidigare laddar turbon... efter 3000rpm är min optimerad innan dess har jag bara kört lite gatmappning.
Det är sant, givetvis är luften rätt varm. Men frågan är om den är varmare nu än med mitt 16T? Varmare eftersom luften har en större volym vid samma laddtryck?
Jo jag har känt på mitt tryckrör och det blir stekhett, tryckröret som går från turbon. Men då får man räkna med den massiva värmeutvecklingen jag har från grenröret (det ska ju inte egentligen bli knallrött av pressning på motorväg) den gick inte så jättehårt på laddtryck i alla fall.
Du tycker jag ska prova en lite större lmm till mina 490cc spridare? Runt 78mm invändigt då kanske? Givetvis går det ju att mäta.
Nej faktiskt har jag inte upplevt det där med att den går bättre på morgonen/kvällen. Eller det var större skillnad förra året med 16T turbon.
Okej, du har säkert rätt angående tändningen, vad jag har läst mig till så har det verkat som det är tvärtom. Men det kanske bara är avgastempen och effekten man hittar i tändningen då!
de laddtrycket du mäter tar du i insuget, men du vet inte hur mycke din ic bromsar, du kanske ligger på 2 bars laddtryck mellan ic å turbon. du plockar ju mer effekt nu än med 16t, så du drar mer luft genom icn, å är den bromsningen så bromsar den mer nu än med 16t.
du kan ha högre avgastemp vid hård landsvägskörning än vid fullgas så de säger inte så mycke. du kör med bränsle vs tändchip som är gjort för tidig effekt, men du har ingen tidig effekt.
de är mycke som kan fela.
kolla över kamaxel inställning vs vevaxel. innan du börjar spöka med annat å fixa ev luftläckage.
som sagt min snurra lyser illrött när jag ligger å drar.. fullgas 2-3an så lyser hela mitt avgashus rött + mycke av grenröret.. ligger jag å drar motorväg upp mot 200 ett par gånger så lyser även grenröret och lite av downpipen rött... bli inte blind av att att grenröret lyser rött när så mycke annat felar.
ju lägre tändning ju högre avgastemp ju fortfare spoolar turbon, motor blir dock mindre effektiv å utvecklar lite mindre kräm.
mer tändning, tidigarre = "sämre" spool, effektivare motor = mer kräm på mindre laddtryck.