3069
Sök

940 Guldboxen. Uppstartad och provkörd!

Volvo 940 Turbo -96 Bygga, utveckla och renovera.. Mål: 400-500whp

369 540 Visningar
Uppdaterades senast 5 maj 2016
548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#481
_Persson_ skrev:
Går ju alltid å lämna den till en finmekansik verkstad. Men kollade efter en k kam nu och de verkar inte va så lätt å få tag på. Jag böt plats på kablarna till givaren, vet inte om de vart så stor skillnad. Går ju inte sämre iaf tongue

Jo givetvis. Men tror inte gamla k-kamen är värd det. Okej, bytte plats i kontakten? Jag försökte mig på det förut på en 740, blev inte så lyckat så fick skaffa ny kontakt.

Märkte du något på spoolen? Den brukar kunna bli lite bättre, men å andra sidan kanske dem där 3 graderna inte är tillräckligt.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
#482
måste bara fråga, kör du med org vevstakar ?


548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#483
Xuri skrev:
måste bara fråga, kör du med org vevstakar ?

Du vill nog inte veta!  Ja jag mosar på gött med mitt orginalblock som rullat 28.800mil utan renovering wink
Senast redigerat av Drift-is-the-shit (8 september 2011)

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
#484
Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:
måste bara fråga, kör du med org vevstakar ?

Du vill nog inte veta!  Ja jag mosar på gött med mitt orginalblock som rullat 28.800mil utan renovering wink

de gjorde jag med innan jag uppgraderade.

men du bör nog passa dig för haveri snart, du klämmer nog ut runt 350 hästar ur den stackars motorn i alla fall  :p

om jag hade varit du å du vågar.

byt ic, höjj laddet 3-4 hekto.

rör inte tändningen tvärtom mer ladd å sänk. några spikningar så är dina kolvar adjöss..

jag tycker du kör med lite väl stort avgashus på den snurran, du kan inte ha fullt laddtryck förrens runt 4500 rpm ?


548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#485
Xuri skrev:
de gjorde jag med innan jag uppgraderade.

men du bör nog passa dig för haveri snart, du klämmer nog ut runt 350 hästar ur den stackars motorn i alla fall  :p

om jag hade varit du å du vågar.

byt ic, höjj laddet 3-4 hekto.

rör inte tändningen tvärtom mer ladd å sänk. några spikningar så är dina kolvar adjöss..

jag tycker du kör med lite väl stort avgashus på den snurran, du kan inte ha fullt laddtryck förrens runt 4500 rpm ?

Ja jo kanske, motorn går kalas och är välservad, så jag tror skicket är som runt 17-18k mil. Är inte jätteorolig faktiskt. 

Jag har en stor ic i garaget, inte orkat göra tryckrör till den. Tänkte bygga ihop den i vinter när nya maskinen ska i.

Men jag tänkte höja laddet till 1.4 bar istället för 1.2bar.  Ska skruvas upp i helgen.  (Jag har redan råkat ladda 1.6bar ett par gånger med den här turbon, när jag hade noll koll på laddregleringen)

Jo den är halvstor egentligen, på 2an vxl har jag 0.2bar ladd vid 2800rpm, 0.6 bar vid 3500 och vid 4000rpm får jag 1.2 bar nästan blixtsnabbt.

Egentligen inte så farligt segt ladd, men då ska man beräkna att jag gjort en "ful lösning" med hemmasnickrade delar till ena sidan av ic'n som säkert läcker duktigt.. roll

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
#486
Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:
de gjorde jag med innan jag uppgraderade.

men du bör nog passa dig för haveri snart, du klämmer nog ut runt 350 hästar ur den stackars motorn i alla fall  :p

om jag hade varit du å du vågar.

byt ic, höjj laddet 3-4 hekto.

rör inte tändningen tvärtom mer ladd å sänk. några spikningar så är dina kolvar adjöss..

jag tycker du kör med lite väl stort avgashus på den snurran, du kan inte ha fullt laddtryck förrens runt 4500 rpm ?

Ja jo kanske, motorn går kalas och är välservad, så jag tror skicket är som runt 17-18k mil. Är inte jätteorolig faktiskt. 

Jag har en stor ic i garaget, inte orkat göra tryckrör till den. Tänkte bygga ihop den i vinter när nya maskinen ska i.

Men jag tänkte höja laddet till 1.4 bar istället för 1.2bar.  Ska skruvas upp i helgen.  (Jag har redan råkat ladda 1.6bar ett par gånger med den här turbon, när jag hade noll koll på laddregleringen)

Jo den är halvstor egentligen, på 2an vxl har jag 0.2bar ladd vid 2800rpm, 0.6 bar vid 3500 och vid 4000rpm får jag 1.2 bar nästan blixtsnabbt.

Egentligen inte så farligt segt ladd, men då ska man beräkna att jag gjort en "ful lösning" med hemmasnickrade delar till ena sidan av ic'n som säkert läcker duktigt.. roll

om vevstakarna går eller ej har inte med miltal å göra utan cylindertrycket och effekten är en biprodukt av ökat cylindertryck.

Din orginal ic har säkert redan problem å kyla och bromsar säkert för dig redan nu , är bara större risk å lägga motorn om du laddar mer å inter har koll på hur varm luft din motor får i sig.
om den dessutom läcker så öser du ju in massa soppa i motorn som inte förbränns riktigt och du överflödar säkert din luftmassemätare också. dvs försök inte jaga effekt med grejer som du misstänker e halvtaskiga för kanske är därför som du tycker bilen går dåligt. 

börja med å fixa dina läckage. får du ner laddtrycket tidigare i registret kommer du plocka mer vrid.
jag har en snurra i samma serie som du fast med lilla avgashuset jag har 2 bars ladd innan 3000rpm om jag vill på 1-2ans växel.

turbon du har orkar ladda 2 bar utan problem. orginal tryckklockan på min turbo öppnade inte max förrens vid 3 bar.......dom där turbosarna är gjorda för å gå på högt ladd.


548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#487
Xuri skrev:
Din orginal ic har säkert redan problem å kyla och bromsar säkert för dig redan nu , är bara större risk å lägga motorn om du laddar mer å inter har koll på hur varm luft din motor får i sig.
om den dessutom läcker så öser du ju in massa soppa i motorn som inte förbränns riktigt och du överflödar säkert din luftmassemätare också. dvs försök inte jaga effekt med grejer som du misstänker e halvtaskiga för kanske är därför som du tycker bilen går dåligt. 

börja med å fixa dina läckage. får du ner laddtrycket tidigare i registret kommer du plocka mer vrid.
jag har en snurra i samma serie som du fast med lilla avgashuset jag har 2 bars ladd innan 3000rpm om jag vill på 1-2ans växel.

turbon du har orkar ladda 2 bar utan problem. orginal tryckklockan på min turbo öppnade inte max förrens vid 3 bar.......dom där turbosarna är gjorda för å gå på högt ladd.

Givetvis är det cylindertrycket, vilket jag sänkt drastiskt, jag laddade ju 1.3bar med mitt 16T förra året med massa plågning! Vad jag tippar på är detta faktiskt mer skonsamt för motorn än vad det var förut, fast varvtalet blir ju lite plågsamt kanske, men lagerna är väl okej än så länge. (Byter olja ofta och kör på dyrt)

Ic'n är givetvis inte helt effektiv,  men farligaste värmen ligger i tändningen eller kamaxelns läge skulle jag tippa på.  Ska montera mitt Nuke kamdrev o pröva lite inställningar imorgon. Jag räknade på volymen på orginal ic och den jag har, då var alu ic'n ungefär 30% större.

Lmm är nog för lite, dock har jag stenkoll på bblambdan och jag ligger runt 12.3 afr på fullast. Troligtvis skulle jag behöva värre soppa pump, 630cc spridarna och en större anpassad lmm.

Jo turbon är elak, det vet jag.  Jo givetvis, men då får man räkna med att du kör eftermarknadssprut! Din tändmapp är antagligen grymt mer anpassad..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
#488
Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:
Din orginal ic har säkert redan problem å kyla och bromsar säkert för dig redan nu , är bara större risk å lägga motorn om du laddar mer å inter har koll på hur varm luft din motor får i sig.
om den dessutom läcker så öser du ju in massa soppa i motorn som inte förbränns riktigt och du överflödar säkert din luftmassemätare också. dvs försök inte jaga effekt med grejer som du misstänker e halvtaskiga för kanske är därför som du tycker bilen går dåligt. 

börja med å fixa dina läckage. får du ner laddtrycket tidigare i registret kommer du plocka mer vrid.
jag har en snurra i samma serie som du fast med lilla avgashuset jag har 2 bars ladd innan 3000rpm om jag vill på 1-2ans växel.

turbon du har orkar ladda 2 bar utan problem. orginal tryckklockan på min turbo öppnade inte max förrens vid 3 bar.......dom där turbosarna är gjorda för å gå på högt ladd.

Givetvis är det cylindertrycket, vilket jag sänkt drastiskt, jag laddade ju 1.3bar med mitt 16T förra året med massa plågning! Vad jag tippar på är detta faktiskt mer skonsamt för motorn än vad det var förut, fast varvtalet blir ju lite plågsamt kanske, men lagerna är väl okej än så länge. (Byter olja ofta och kör på dyrt)

Ic'n är givetvis inte helt effektiv,  men farligaste värmen ligger i tändningen eller kamaxelns läge skulle jag tippa på.  Ska montera mitt Nuke kamdrev o pröva lite inställningar imorgon. Jag räknade på volymen på orginal ic och den jag har, då var alu ic'n ungefär 30% större.

Lmm är nog för lite, dock har jag stenkoll på bblambdan och jag ligger runt 12.3 afr på fullast. Troligtvis skulle jag behöva värre soppa pump, 630cc spridarna och en större anpassad lmm.

Jo turbon är elak, det vet jag.  Jo givetvis, men då får man räkna med att du kör eftermarknadssprut! Din tändmapp är antagligen grymt mer anpassad..

jo men du vet inte hur varm luft du ger motorn varje gång du gasar å risken för spikning ökar rätt fort om luften du ger motorn är 60-80 grader istället för 25-30.... min 600*300*76 ic blir så varm av en strippenkörning att jag knappt kan ta på halva icn å den är bra mycke större än orginal.
om du ligger så fett så behöver du nog inte värre pump eller spridare, lmm kanske behöver justeras lite.. prova ge motorn lite mer luft, eller kallare sådan.  du känner väl rätt stor skillnad om du kör tidigt på morgonen i de kalla jämnfört med på dagen va?

angående tändningen så ju lägre tändning ju tidigare laddar turbon... efter 3000rpm är min optimerad innan dess har jag bara kört lite gatmappning.


548 Inlägg
8 september 2011
Trådstartare
#489
Xuri skrev:
jo men du vet inte hur varm luft du ger motorn varje gång du gasar å risken för spikning ökar rätt fort om luften du ger motorn är 60-80 grader istället för 25-30.... min 600*300*76 ic blir så varm av en strippenkörning att jag knappt kan ta på halva icn å den är bra mycke större än orginal.
om du ligger så fett så behöver du nog inte värre pump eller spridare, lmm kanske behöver justeras lite.. prova ge motorn lite mer luft, eller kallare sådan.  du känner väl rätt stor skillnad om du kör tidigt på morgonen i de kalla jämnfört med på dagen va?

angående tändningen så ju lägre tändning ju tidigare laddar turbon... efter 3000rpm är min optimerad innan dess har jag bara kört lite gatmappning.

Det är sant, givetvis är luften rätt varm.  Men frågan är om den är varmare nu än med mitt 16T?  Varmare eftersom luften har en större volym vid samma laddtryck?

Jo jag har känt på mitt tryckrör och det blir stekhett, tryckröret som går från turbon. Men då får man räkna med den massiva värmeutvecklingen jag har från grenröret (det ska ju inte egentligen bli knallrött av pressning på motorväg)  den gick inte så jättehårt på laddtryck i alla fall.

Du tycker jag ska prova en lite större lmm till mina 490cc spridare? Runt 78mm invändigt då kanske? Givetvis går det ju att mäta.

Nej faktiskt har jag inte upplevt det där med att den går bättre på morgonen/kvällen. Eller det var större skillnad förra året med 16T turbon.

Okej, du har säkert rätt angående tändningen, vad jag har läst mig till så har det verkat som det är tvärtom. Men det kanske bara är avgastempen och effekten man hittar i tändningen då!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

One Man Clan
4 287 Inlägg
8 september 2011
#490
Drift-is-the-shit skrev:
Xuri skrev:
jo men du vet inte hur varm luft du ger motorn varje gång du gasar å risken för spikning ökar rätt fort om luften du ger motorn är 60-80 grader istället för 25-30.... min 600*300*76 ic blir så varm av en strippenkörning att jag knappt kan ta på halva icn å den är bra mycke större än orginal.
om du ligger så fett så behöver du nog inte värre pump eller spridare, lmm kanske behöver justeras lite.. prova ge motorn lite mer luft, eller kallare sådan.  du känner väl rätt stor skillnad om du kör tidigt på morgonen i de kalla jämnfört med på dagen va?

angående tändningen så ju lägre tändning ju tidigare laddar turbon... efter 3000rpm är min optimerad innan dess har jag bara kört lite gatmappning.

Det är sant, givetvis är luften rätt varm.  Men frågan är om den är varmare nu än med mitt 16T?  Varmare eftersom luften har en större volym vid samma laddtryck?

Jo jag har känt på mitt tryckrör och det blir stekhett, tryckröret som går från turbon. Men då får man räkna med den massiva värmeutvecklingen jag har från grenröret (det ska ju inte egentligen bli knallrött av pressning på motorväg)  den gick inte så jättehårt på laddtryck i alla fall.

Du tycker jag ska prova en lite större lmm till mina 490cc spridare? Runt 78mm invändigt då kanske? Givetvis går det ju att mäta.

Nej faktiskt har jag inte upplevt det där med att den går bättre på morgonen/kvällen. Eller det var större skillnad förra året med 16T turbon.

Okej, du har säkert rätt angående tändningen, vad jag har läst mig till så har det verkat som det är tvärtom. Men det kanske bara är avgastempen och effekten man hittar i tändningen då!

de laddtrycket du mäter tar du i insuget, men du vet inte hur mycke din ic bromsar, du kanske ligger på 2 bars laddtryck mellan ic å turbon.  du plockar ju mer effekt nu än med 16t, så du drar mer luft genom icn, å är den bromsningen så bromsar den mer nu än med 16t.

du kan ha högre avgastemp vid hård landsvägskörning än vid fullgas så de säger inte så mycke. du kör med bränsle vs tändchip som är gjort för tidig effekt, men du har ingen tidig effekt.
de är mycke som kan fela. 

kolla över kamaxel inställning vs vevaxel. innan du börjar spöka med annat å fixa ev luftläckage.

som sagt min snurra lyser illrött när jag ligger å drar.. fullgas 2-3an så lyser hela mitt avgashus rött + mycke av grenröret.. ligger jag å drar motorväg upp mot 200 ett par gånger så lyser även grenröret och lite av downpipen rött... bli inte blind av att att grenröret lyser rött när så mycke annat felar.


ju lägre tändning ju högre avgastemp ju fortfare spoolar turbon, motor blir dock mindre effektiv å utvecklar lite mindre kräm.

mer tändning, tidigarre = "sämre" spool, effektivare motor = mer kräm på mindre laddtryck.


TBM NINJA
917 Inlägg
9 september 2011
#491
älskar detta projektet! en skön blandning av BRA kunskap å bonnemeck typ big_smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D

145 Inlägg
9 september 2011
#492
Elmersson skrev:
gött med 531:asmile jag letar själv efter en:)

finns en här på skroten som jag kan skruva av och sälja snorbilligt om du vill wink


548 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#493
T5driver skrev:
Elmersson skrev:
gött med 531:asmile jag letar själv efter en:)

finns en här på skroten som jag kan skruva av och sälja snorbilligt om du vill wink

Detta kunde du tagit i ett gästboksinlägg istället! wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
9 september 2011
Trådstartare
#494
henke_92 skrev:
älskar detta projektet! en skön blandning av BRA kunskap å bonnemeck typ big_smile

Tack! Tror jag wink  Bonnmeck ptja, till viss del är det väl faktiskt det då detta inte är den seriösa motorn. Bottendelen får fungera som försökskanin åt toppen/grenröret/turbon och allt runtomkring.

Men bara följa om du är nyfiken hur det tar sig, även om det blir seriösare i framtiden wink

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

548 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#495
Har monterat ett svart Nuke ställbart kamdrev och nollat om veven/kamaxeln. Efter det blev grenröret mindre rött, men fick sämre effekt och långsammare svar på turbon tycker jag..  Så måste kika på det där i helgen igen.

Sen har jag skruvat upp laddet till 1.3bar.

Blir nog inte så mycket mer gjort i år, tills nästa år blir det bottendel med h-profil, lager etc. Och en Alu IC modell större kommer på plats också. 

Nya slutfarten ligger på 164 km/h på 402m.  Då var det 75L soppa i bilen, jag plus en passagerare.  Alltså ungefär 1520+10kg+75kg = 1605kg

Så med den slutfarten så ligger motoreffekten nånstans runt 350hk, helt okej ändå med tanke på allt som inte är optimalt.

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

maskinist
585 Inlägg
548 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#497
timsi skrev:
kör du med orginal kolvar ?

Jajamen.  Hela botten är orginal och har gått 29.000 ungefär!

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

maskinist
585 Inlägg
21 september 2011
#498
jahadu! jag har hört att b230 kolvarna och stakarna ska hålla för knappt 300, men sen vet man ju inte vad som är rätt ? :o


548 Inlägg
21 september 2011
Trådstartare
#499
timsi skrev:
jahadu! jag har hört att b230 kolvarna och stakarna ska hålla för knappt 300, men sen vet man ju inte vad som är rätt ? :o

Finns ingenting som säger att stakar och kolvar håller för en viss effekt.  Allt handlar om cylindertryck, spikningar, tändning m.m.

Stakarna ligger precis på gränsen nu kan jag säga! Det är sant..

Men kolvarna kan räcka upp mot 500hk om du har stenkoll på att den inte spikar.

Anledningen till smidda kolvar är mest att du har säkerheten i bottendelen när du mappar osv..

Sponsorer: Bakaxeldelar AB www.bakaxel.se

NIVÅ 5 I LIVSNJUTNING
2 390 Inlägg
21 september 2011
#500
Drift-is-the-shit skrev:
timsi skrev:
jahadu! jag har hört att b230 kolvarna och stakarna ska hålla för knappt 300, men sen vet man ju inte vad som är rätt ? :o

Finns ingenting som säger att stakar och kolvar håller för en viss effekt.  Allt handlar om cylindertryck, spikningar, tändning m.m.

Stakarna ligger precis på gränsen nu kan jag säga! Det är sant..

Men kolvarna kan räcka upp mot 500hk om du har stenkoll på att den inte spikar.

Anledningen till smidda kolvar är mest att du har säkerheten i bottendelen när du mappar osv..

Exakt. men just när man kommer över 300hk och råkar köra med för lite soppa eller nått annat är det lätt om dom ger upp fort. Men som sagt beroende på skick och kunskap kan dom hålla för mycket smile

Skbg Performance Team.
Projekt : Volvo S70 2.5T http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 6#p2755566
Projekt : Volvo 745 Turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=192658


Sök